ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/81..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdés és a 102. § (1) bekezdése alapján a vad

védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló T/1662.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ.

A 75. § (2)-(3) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(2) A vadkár megtérítésére az köteles, aki a kárt okozó vad vadászatára

jogosult, és akinek vadászterületén a károkozás bekövetkezett [, illetõleg

akinek vadászterületérõl a vad kiváltott]."

[(3) A jogosult a Polgári Törvényvnek a fokozott veszéllyel járó

tevékenységére vonatkozó szabályai szerint köteles megtéríteni a károsultnak a

vad által a mezõgazdálkodáson és erdõgazdálkodáson kívül másnak okozott

kárt."]

I n d o k o l á s

A törlésre javasolt részek fenn kívánják tartani a korábbi évtizedek (már

akkor is furcsa, de anyagilag még nem ilyen veszélyes) gyakorlatát; mely

szerint annak ellenére, hogy az élõ, nem befogott vad állami tulajdon, és a

károkozás vadászterületen kívül történik, mégis a vadászatra jogosult felel

érte anyagilag és erkölcsileg. Emellett fel kell hívniuk a figyelmet arra,

hogy a vadászat ugyan fokozott veszéllyel járó tevékenység, de a vad élete,

természetes mozgása és táplálkozása ezen kívül esik, márpedig a kár

túlnyomórészt ebbõl származik. Mivel (remélhetõleg senki sem kívánja vagy

várja el az összes vadászterület totális bekerítését, a vad kármegelõzés címén

történõ állandó zavarását vagy kiirtását, ezért a vad vadászterületrõl való

kiváltása olyan elháríthatatlan oknak minõsül, amely a Ptk. 345. § (1)

bekezdése szerint is mentesíti a vadászatra jogosultat a felelõsség alól. Ha

viszont elfogadjuk a fokozott veszéllyel járó tevékenység minõsítést a vad

életére - mint a vadgazdálkodás részére - is, általánosan alkalmazhatóvá válik

a Ptk. 345. § (3) bekezdése, mely szerint, ha a fokozott veszéllyel járó

tevékenység körében rendellenesség egyik félnél sem állapítható meg, kárát -

felróhatóság hiányában - mindegyik fél maga viseli. Szerintem ugyanis - hacsak

nem hajtják neki a vadat a közútnak - a vadászati törvény és a hatóság által

engedélyezett keretek között tartott vad mozgása nem minõsülhet

"rendellenesség"-nek. (Egyébként pl. a közút - mint veszélyes üzem - kezelõje

is kötelezhetõ lenne az út vadtól való megvédésére.) Pontos jogi megoldást nem

tudok ajánlani, de a legközelebb talán az állna a valósághoz, ha a

vadászterületen kívül a vad által okozott kárt a vad tulajdonosa - a Magyar

Állam - vagy a károsult saját biztosítása (ha van) fedezné. Annak

megállapítása egyébként, hogy a vad honnan váltott ki, visszatért-e a

vadászatra jogosult területére, vagy csak átvonulóban volt stb., sokszor

gyakorlatilag lehetetlen. Mégis az a tapasztalat, hogy ezen károk térítése,

illetve a rájuk kötött biztosítások díja jelenti a legnagyobb, és meg nem

térülõ anyagi terheket a vadászatra jogosult számára.

Budapest, 1996. március 11.

(Gyõr Sándor)

MSZP

Eleje Honlap