1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/124..

Módosító javaslat!

Dr.Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló T/1662..

számú törvényjavaslathoz az alábbi módosító indítványokat terjesztjük elõ:

. A 11. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(2) Az (1) bekezdés szerinti jogosult [több] legfeljebb egy kizárólag állami

tulajdonban levõ vadászterületet [is] hasznosíthat.

Indokolás:

Nem fogadható el a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése, mivel az állam

vadászati jogát hasznosító szervnek, gazdasági társaságnak több jogosultságot

kíván biztosítani vadászterület tekintetében, mint más haszonbérlõ esetében.

Az ilyen diszkrimináció alkotmányellenes.

2. A törvényjavaslat 15. § (2) bekezdése módosul; és új (3) bekezdéssel

egészük ki:

A mezõgazdasági földterület haszonbérbeadása [csak a felek e törvényben

írtaknak megfelelõ tartalmú megállapodása esetében jelenti egyben a vadászati

jog haszonbérbeadását is] esetén a vadászati jog a földhaszonbérlõre száll

át, kivéve ha e jogáról írásban lemond, az törvényi tilalomba ütközik.

/3/A /2/ bekezdés alkalmazása szempontjából haszonbérbeadás a legalább 5 éves

idõtartamra szóló haszonbérleti szerzõdéssel jön létre.

Indokolás

A vadgazdálkodás a földhasználat alternatív vagy kiegészítõ lehetõsége, a föld

tulajdonosának, haszonbérlõjének lehetséges bevételi forrása. Tekintettel

arra, hogy a mezõ- és erdõgazdálkodás mint alaptevékenység, a

vadgazdálkodással térben és idõben együtt folyik és nem választható szét, az

összefüggés közöttük nemcsak szoros, hanem feltételezi az érdekek és a

tevékenységek mindennapi összehangolását. Erre csak a teljes tevékenység

minden részletében érdekelt tulajdonos ill. földhaszonbérlõ képes. Az

alaptevékenység és a vadgazdálkodás közötti harmonikus kapcsolatban sem a

tulajdonos sem a földhaszonbérlõ nem tekinti feleslegesnek a vadat, hanem azt

az adott életközösség szerves részének tekinti, és így hosszútávon fejlõdhet a

vadgazdálkodás. Jelenleg a bérleti jogviszony a döntõ a földhasználatban ezzel

egyszerûíthetõ az egyeztetési eljárás a vadászati jog tekintetében.

3. A 17. § (1) bekezdése egy új f. ponttal egészük ki.

(1) a haszonbérleti szerzõdésnek tartalmaznia kell:

. A földhaszonbérlõt megilletõ vadászati jogról való lemondást.

Indokolás:

A vadászati jog - figyelemmel a Ptk. 452. § (1) bekezdésére - a földterületnek

más hasznot hajtó dolgaként értelmezhetõ, így a haszonbérleti szerzõdés

természetes részének indokolt tekinteni. lásd még a 2. ponthoz irt indokolást

4. A 28. § (2) bekezdése kiegészül illetve módosul:

/2/ A vad [élõhelyének] védelme érdekében [a jogosult hozzájárulása nélkül]

tilos a vad búvó[helyét], lakó- és táplálkozási [helyét], valamint szaporodási

vagy költési helyét zavarni. Nem minõsül zavarásnak az okszerû mezõ- és

erdõgazdálkodással összefüggõ tevékenység, ideértve a halastavak lehalászását

is.

Indokolás:

A vadászatra jogosult a mezõ- vagy erdõgazdálkodó tevékenységet teljesen

megakadályozhatja, lehetetlenné teheti "zavarás" ürügyén, ami teljesen

elfogadhatatlan. Halastavak esetén pl. egyetlen lehalászást sem lehetne

elvégezni a vadászatra jogosult hozzájárulása nélkül.

5. A 40. § a következõképpen egészül ki:

40. §. E törvény alkalmazásában vadgazdálkodásnak - mint alternatív

földhasználatnak - minõsül a vadállomány és az élõhelyének - ide értve a

biológiai életközösséget is - védelmével, a vadállomány szabályozással

kapcsolatos tevékenység.

Indokolás:

Egyes területek gazdaságos földhasznositása vadgazdálkodással oldható meg. A

magasszintû vadgazdálkodás segithet a föld eltartóképességének javitásában.

6. A 75. § (1) és (4) bekezdése a következõk szerint módosul:

(1) A jogosult az e törvényben foglaltak alapján köteles megtéríteni a

károsultnak a [gímszarvas, a dámszarva, az õz, a vaddisznó, valamint a muflon

által a mezõgazdaságban és az erdõgazdálkodásban, továbbá az õz, a mezei nyúl

és a fácán által a szõlõben, a gyümölcsösben, az erdõsítésben, valamint a

csemetekertben okozott kár öt százalékát meghaladó részét (a továbbiakban

együtt: vadkár)] vadászható nagy - illetve apróvad által a mezõgazdaságban és

erdõgazdálkodásban okozott teljes kártételét, továbbá a vadászható vízi

madarak, valamint a pézsma pocok által halgazdaságokban okozott kárt (a

továbbiakban együtt: vadkár.)

(4) A[z (1) bekezdésben fel nem sorolt vad, valamint a] nem vadászható vad

által okozott kárért kártérítési igény az állammal szemben [nem]

érvényesíthetõ.

Indokolás:

Az eredeti javaslatbból hiányzik, több vadászható vad, valamint jelentõs

mezõgazdasági kultúrákban okozott kártételek felsorolása. Ez elfogadhatatlan,

mert a vad által okozott kártételével szemben semmilyen kártéritési igény

érvényesitését nem teszi lehetõvé.

A nem vadászható vadfajok kártétele esetén a mezõ- és erdõgazdálkodót ért

kárért az állam tartozik helytállni.

7. A 77. § a következõk szerint egészül ki:

77. § Aki a vad elpusztításával a jogosultat a vadászati jog gyakorlásában,

vagy hasznosításában vétkes magatartással akadályozza, köteles az ebbõl eredõ

kárt megtéríteni.

Indokolás:

Az eredeti törvényjavaslat a vétlenséget kizárja.

A gazdálkodás során pl. a gépi szénakaszáláskor, aratáskor fennállhat a nem

szándékozott károkozás a vadállományban. Ez indokolja a vétlenség

figyelembevételét a károkozás során.

8. A 80. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul, illetve egészül ki:

(1) Ha egyes vadfajok állománya a mezõgazdasági termékeket, mezõgazdasági és

az erdészeti kultúrát, a mesterséges vizek halállományát, a vadászterület

[biológiai] életközösségét, valamint a védett természeti területet

veszélyezteti, az adott vadfaj állományát csökkenteni kell.

Indokolás:

A törvényjavaslat a vadállomány, ill. annak túlszaporodásából eredõ

veszélyeztetését a mezõgazdaság esetében csupán a termékre szûkíti, holott az

utóbbi végtermék és nem veszi figyelembe pl. a kikelt vetést, továbbá az

erdõsítést azaz vetéstõl (ültetéstõl) a betakarításig (véghasználatig) tartó

folyamat egyes szakaszait, összességében a kultúrát érõ károsítást.

Budapest, 1996. március 27.

Karakas János Fodor Sándor Dr. Solymosi József

képviselõ képviselõ képviselõ

Eleje Honlap