ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/129..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..

számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1a.

A törvényjavaslat 8. §-a és a § címe a következõképpen módosul, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"A vadgazdálkodási terület és a vadászterület

8. §

(1) [Vadászterületnek] Vadgazdálkodási területnek minõsül

- a hasznosítási formájától függetlenül - az [a földterü-let, valamint

vízfelület, amely a háromezer hektárt eléri, és szemközti határvonalainak

távolsága legalább háromezer méter, továbbá] adott földterületre, valamint

vízfelületre jellemzõ vad területi eloszlására, minõségi jellemzõjére és az

élõhelyi jellemzõkre vonatkozó adatok, továbbá a vadbiológiai kutatások

alapján kijelölt azon terület, ahol a vad

a) a szükséges táplálékot megtalálja,

b) természetes szaporodási feltételei, valamint

c) természetes mozgásigénye, búvóhelye, nyugalma adott.

(2) Nem minõsül [vadászterületnek] vadgazdálkodási terü-letnek, és a

[vadászterület] vadgazdálkodási terület ki-terjedésének megállapításánál

figyelmen kívül kell hagyni az azon található:

a) település közigazgatási belterületét, valamint

b) lakóingatlanul szolgáló bekerített külterületi in-

gatlan,

c) gazdasági célú tanya, valamint major,

d) temetõ,

e) nem mezõ-, erdõ-, vagy vadgazdálkodási célból beke-

rített hely,

f) repülõtér,

g) közút, továbbá

h) vasút

területét."

A változat

"(3) A vadászterület a vadgazdálkodási területen belül kijelölt, legalább 300

hektárt elérõ olyan terület, ame-lyen a vad jogszerû, biztonságos és kultúrált

elejtésére lehetõség van.

(4) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet kisebb 1:3-

nál."

B változat

"(3) A vadászterület a vadgazdálkodási területen belül kijelölt,

a) nagyvad vadászata esetén legalább 1000,

b) apróvad vadászata esetén legalább 300,

hektárt elérõ olyan terület, amelyen a vad jogszerû, biz-tonságos és kultúrált

elejtésére lehetõség van.

(4) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet kisebb 1:3-

nál."

1b.

A törvényjavaslat 19. §-ának (3) és (4) bekezdése elmarad:

"[(3) A vadászati hatóság a vadászterület legkisebb mér-téktõl - a (4)

bekezdésben foglalt eset kivételével - öt-szász hektárral eltérhet, amennyiben

a kialakítandó va-dászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlása, ille-

tõleg hasznosítása egyébként biztosított.

(4) Különleges rendeltetésû vadászterület esetén az azt elrendelõ határozat a

vadászterület legkisebb területmér-téktõl korlátozás nélkül eltérhet,

amennyiben a kialakí-tandó vadászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlá-

sa, illetõleg hasznosítása egyébként biztosított.]"

Indokolás

A törvényjavaslat a vadászatot úgy kezeli mint az állománykezelés kizárólagos

formáját, és nem mint a vadgazdálkodás egyik, bár kétségtelenül alapvetõ

elemét. Ezzel a két tevékenység és annak szabályozása egybemosódik és ez a

konfliktusok forrása. Napjaink gyakorlata is azt igazolja, hogy a kettõ nem

szükségszerûen azonos: egy vadgazdálkodási területen több vadászati terület is

kijelölhetõ. Száz ha nagyságrendû területen nem lehet vadgazdálkodást

folytatni, de egyes vadra vadászni lehet. A javaslat - a vad védelme érdekében

- a vadállomány tartamosságát kívánja garantálni, a vadászok érdekeinek

figyelembevételével.

Minél elnyújtottabb a vadászterület annál nagyobb hatása van a szomszéd

vadászati tevékenységének, ezért a vadászterület alakját szabályozni

szükséges.

A javaslat elfogadása esetén nincsen szükség a 19. §-ban kivételeket tenni.

2.

A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének j) és k) pontja a következõképpen

módosul:

/A vadászterület határának megállapításánál figyelemmel kell lenni:/

/továbbá arra, hogy/

"j) a [háromezer hektár vagy azt meghaladó természetvéde-lem alatt álló]

védett természeti területek - a védelmük-höz szükséges övezettel együtt -

lehetõleg önálló vadász-területet képezzenek;

k) a [háromezer hektárnál] vadgazdálkodási területnél ki-sebb területû

[természetvédelem alatt álló] védett termé-szeti területek lehetõleg egy

vadászterületre essenek."

Indokolás

Az önálló vadászterület és a védett természeti területek kapcsolatát nem a

vadészterület nagyságával kell függõvé tenni, és a megfogalmazásnak

illeszkednie kell a természet védelmérõl szóló törvényjavaslathoz.

3a.

A törvényjavaslat 50. §-ának címe és (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"[Hivatásos vadász alkalmazása] A vadgazdálkodási munkák szakirányítása

(1) A jogosult a vadgazdálkodási üzemtervben és az éves vadgazdálkodási

tervben foglaltak szakszerûségének bizto-sítása, továbbá a vad és élõhelyének

védelme érdekében kö-teles a szakirányítási faladatok ellátására vadászterüle-

tenként egy, illetve minden megkezdett háromezer hektár után legalább egy, a

külön jogszabályban meghatározott ké-pesítéssel és vadászlõfegyver tartási

engedéllyel rendel-kezõ, a vadászati hatóság által nyilvántartásba vett [hi-

vatásos vadász alkalmazásáról gondoskodni] személyt, vagy ilyen személyt

alkalmazó szervezet (a továbbiakban: vadá-szati szakszemélyzet) közremûködését

önállóan, vagy más jogosulttal közösen igénybe venni."

3b.

A törvényjavaslat 50. §-ának (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A vadászati hatóság, amennyiben a vad és élõhelyének szakszerû védelme

ezt különösen indokolttá teszi, tízezer hektárt meghaladó vagy különleges

rendeltetésû vadászterü-let esetén felsõfokú végzettségû [hivatásos vadász]

vadá-szati szakszemélyzet alkalmazását is elõírhatja.

(4) [Hivatásos vadász] A vadászati szakszemélyzet igény-bevételének minõsül,

ha a jogosult megfelelõ képesítéssel rendelkezik, és a vadászati hatóságnál

nyilvántartásba vé-telét kéri."

3c.

A törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:

"51. § (1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet e feladatokat

ellátó tagja a mûködési helye szerint ille-tékes vadászati hatóság elõtt a

miniszter által rendelet-ben meghatározott szövegû esküt tesz. Az eskü

letételét követõen a vadászati hatóság a [hivatásos vadászt] vadá-szati

szakszemélyzet tagját nyilvántartásba veszi, részére azonos sorszámú

szolgálati igazolványt és jelvényt és hi-telesített szolgálati naplót ad át.

(2) A vadászati hatóság a [hivatásos vadászokról] vadá-szati

szakszemélyzetrõl nyilvántartást vezet, amely tar-talmazza:

a) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjai-

nak nevét, lakcímét, szolgálati helyét;

b) a vadászati hatóság által kiállított igazolásokat;

c) a vadászati hatóság által végzett ellenõrzések eredmé-

nyét;

d) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjai

fegyvertartási engedélyének számát.

(3) A [hivatásos vadászok] vadászati szakszemélyzet ne-vét, szolgálati

igazolványuk számát, valamint szolgálati helyüket két évenként a minisztérium

hivatalos lapjában közzé kell tenni.

(4) A vadászati hatóság a nyilvántartásból a [hivatásos vadász] vadászati

szakszemélyzet tagjának személyi adatait törli:

a) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet érintett

tagjának kérelmére,

b) ha a bíróság a [hivatásos vadászt] vadászati szaksze-

mélyzet tagját e foglalkozás gyakorlásától eltiltja;

vagy

c) a vadászjegy visszavonásának feltételei esetében;

d) ha az illetékes hatóság a [hivatásos vadász] vadászati

szakszemélyzet tagjának fegyvertartási engedélyét be-

vonta."

3d.

A törvényjavaslat 52. §-a a következõképpen módosul:

"52. § (1) A jogosult köteles a [hivatásos vadász] vadá-szati

szakszemélyzet alkalmazását, azt megelõzõen legalább tizenöt nappal - a

szolgálati hely megjelölésével - a va-dászati hatóságnak nyilvántartásbavétel

céljából bejelen-teni.

(2) Amennyiben a jogosult a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet

alkalmazására vonatkozó kötelezettségének a vadászati hatóság felhívására nem,

vagy nem a törvényben foglalt feltételek szerint tesz eleget, a vadászati

ható-ság a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet alkalma-zásáig

felfüggesztheti a jogosult vadászterületén a vadá-szatot, továbbá a szükséges

munkálatokat a jogosult költ-ségére és felelõsségére elvégeztetheti."

3e.

A törvényjavaslat 53. § (1) bekezdésének felvezetõ szövege, valamint a (2)

bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja a vadászati jog

szakszerû gyakorlásának, illetõleg haszno-sításának biztosítása érdekében

köteles:"

"(2) A vadászati hatóság - kérelemre vagy hivatalból - legfeljebb egy évre

bevonhatja a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjának szolgálati

igazolványát, jelvényét, és szolgálati naplóját, ha a [hivatásos vadász]

vadászati szakszemélyzet tagja az (1) bekezdés szerinti feladatainak

ellátásával kapcsolatos kötelezettségeit meg-szegi."

3f.

A törvényjavaslat 54. § (1) bekezdésének felvezetõ szövege, valamint a (2),

(3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja a vadállomány és

élõhelyének õrzése, védelme érdekében

- amennyiben megfelel a külön jogszabályban elõírt egyéb feltételeknek - a

jogosult megbízása alapján[, a vad, va-lamint élõhelyének védelme érdekében] a

vadászterületen és a közforgalom elõl elzárt magánutakon jogosult illetve kö-

teles:"

"(2) Amennyiben a vadászterület, vagy annak egy része a HM kezelésében,

illetve használatában levõ területtel egy-beesik, akkor - e terület

vonatkozásában - a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja az (1)

bekezdésben szabályzott tevékenységét csak az illetékes katonai szerv

hozzájárulásával gyakorolhatja.

(3) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja - a külön

jogszabályban meghatározott feltételekkel - jo-gosult szolgálati vadász- és

maroklõfegyver használatára, valamint egyenruha viselésére. A [hivatásos

vadász] vadá-szati szakszemélyzet tagja a szolgálati maroklõfegyverét - a

jogos önvédelmen túl - csak a sebzett szarvas, dám, muf-lon, õz és vaddisznó

elejtésére használhatja.

(4) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja feladatának ellátása

alkalmával köteles ruházatán a szol-gálati jelvényt viselni, továbbá az erre

irányuló külön felhívás nélkül a szolgálati igazolvánnyal magát igazol-ni."

3g.

A törvényjavaslat 55. §-a a következõképpen módosul:

"55. § A feladatát ellátó, e törvény szerint alkalmazott [hivatásos

vadászt] vadászati szakszemélyzet tagját, mint a Büntetõ Törvénykönyv 230. §-

ának c) pontjában meghatáro-zott, közfeladatokat ellátó polgári õr a Büntetõ

Törvény-könyv 229. §-a szerinti büntetõjogi védelem illeti meg."

Indokolás

A vadászterület alsó határának az 1. pontban javasolt meghatározása esetén

bizonyára lesz olyan kisebb vadászterület is, ahol nem lehet önálló

(fõhivatású) szakember alkalmazását elõírni. Ezért, valamint a vadászterületen

folyó alaptevékenységgel, elsõsorban az erdõgazdálkodással való összhang

megteremtése érdekében szükség van a szakszemélyzet alkalmazásának egyéb - az

erdõgazdálkodásban szokásos, és a készülõ törvényben is megerõsített -

módjaira.

Budapest, 1996. április 22.

Mayer Antal Mészáros Béla

MSZP SZDSZ

Vargáné Kerékgyártó Ildikó Juhász Pál

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap