ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..
számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztünk elõ.
1a.
A törvényjavaslat 8. §-a és a § címe a következõképpen módosul, a további
bekezdések jelölése értelemszerûen változik:
"A vadgazdálkodási terület és a vadászterület
8. §
(1) [Vadászterületnek] Vadgazdálkodási területnek minõsül
- a hasznosítási formájától függetlenül - az [a földterü-let, valamint
vízfelület, amely a háromezer hektárt eléri, és szemközti határvonalainak
távolsága legalább háromezer méter, továbbá] adott földterületre, valamint
vízfelületre jellemzõ vad területi eloszlására, minõségi jellemzõjére és az
élõhelyi jellemzõkre vonatkozó adatok, továbbá a vadbiológiai kutatások
alapján kijelölt azon terület, ahol a vad
a) a szükséges táplálékot megtalálja,
b) természetes szaporodási feltételei, valamint
c) természetes mozgásigénye, búvóhelye, nyugalma adott.
(2) Nem minõsül [vadászterületnek] vadgazdálkodási terü-letnek, és a
[vadászterület] vadgazdálkodási terület ki-terjedésének megállapításánál
figyelmen kívül kell hagyni az azon található:
a) település közigazgatási belterületét, valamint
b) lakóingatlanul szolgáló bekerített külterületi in-
gatlan,
c) gazdasági célú tanya, valamint major,
d) temetõ,
e) nem mezõ-, erdõ-, vagy vadgazdálkodási célból beke-
rített hely,
f) repülõtér,
g) közút, továbbá
h) vasút
területét."
A változat
"(3) A vadászterület a vadgazdálkodási területen belül kijelölt, legalább 300
hektárt elérõ olyan terület, ame-lyen a vad jogszerû, biztonságos és kultúrált
elejtésére lehetõség van.
(4) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet kisebb 1:3-
nál."
B változat
"(3) A vadászterület a vadgazdálkodási területen belül kijelölt,
a) nagyvad vadászata esetén legalább 1000,
b) apróvad vadászata esetén legalább 300,
hektárt elérõ olyan terület, amelyen a vad jogszerû, biz-tonságos és kultúrált
elejtésére lehetõség van.
(4) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet kisebb 1:3-
nál."
1b.
A törvényjavaslat 19. §-ának (3) és (4) bekezdése elmarad:
"[(3) A vadászati hatóság a vadászterület legkisebb mér-téktõl - a (4)
bekezdésben foglalt eset kivételével - öt-szász hektárral eltérhet, amennyiben
a kialakítandó va-dászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlása, ille-
tõleg hasznosítása egyébként biztosított.
(4) Különleges rendeltetésû vadászterület esetén az azt elrendelõ határozat a
vadászterület legkisebb területmér-téktõl korlátozás nélkül eltérhet,
amennyiben a kialakí-tandó vadászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlá-
sa, illetõleg hasznosítása egyébként biztosított.]"
Indokolás
A törvényjavaslat a vadászatot úgy kezeli mint az állománykezelés kizárólagos
formáját, és nem mint a vadgazdálkodás egyik, bár kétségtelenül alapvetõ
elemét. Ezzel a két tevékenység és annak szabályozása egybemosódik és ez a
konfliktusok forrása. Napjaink gyakorlata is azt igazolja, hogy a kettõ nem
szükségszerûen azonos: egy vadgazdálkodási területen több vadászati terület is
kijelölhetõ. Száz ha nagyságrendû területen nem lehet vadgazdálkodást
folytatni, de egyes vadra vadászni lehet. A javaslat - a vad védelme érdekében
- a vadállomány tartamosságát kívánja garantálni, a vadászok érdekeinek
figyelembevételével.
Minél elnyújtottabb a vadászterület annál nagyobb hatása van a szomszéd
vadászati tevékenységének, ezért a vadászterület alakját szabályozni
szükséges.
A javaslat elfogadása esetén nincsen szükség a 19. §-ban kivételeket tenni.
2.
A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének j) és k) pontja a következõképpen
módosul:
/A vadászterület határának megállapításánál figyelemmel kell lenni:/
/továbbá arra, hogy/
"j) a [háromezer hektár vagy azt meghaladó természetvéde-lem alatt álló]
védett természeti területek - a védelmük-höz szükséges övezettel együtt -
lehetõleg önálló vadász-területet képezzenek;
k) a [háromezer hektárnál] vadgazdálkodási területnél ki-sebb területû
[természetvédelem alatt álló] védett termé-szeti területek lehetõleg egy
vadászterületre essenek."
Indokolás
Az önálló vadászterület és a védett természeti területek kapcsolatát nem a
vadészterület nagyságával kell függõvé tenni, és a megfogalmazásnak
illeszkednie kell a természet védelmérõl szóló törvényjavaslathoz.
3a.
A törvényjavaslat 50. §-ának címe és (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"[Hivatásos vadász alkalmazása] A vadgazdálkodási munkák szakirányítása
(1) A jogosult a vadgazdálkodási üzemtervben és az éves vadgazdálkodási
tervben foglaltak szakszerûségének bizto-sítása, továbbá a vad és élõhelyének
védelme érdekében kö-teles a szakirányítási faladatok ellátására vadászterüle-
tenként egy, illetve minden megkezdett háromezer hektár után legalább egy, a
külön jogszabályban meghatározott ké-pesítéssel és vadászlõfegyver tartási
engedéllyel rendel-kezõ, a vadászati hatóság által nyilvántartásba vett [hi-
vatásos vadász alkalmazásáról gondoskodni] személyt, vagy ilyen személyt
alkalmazó szervezet (a továbbiakban: vadá-szati szakszemélyzet) közremûködését
önállóan, vagy más jogosulttal közösen igénybe venni."
3b.
A törvényjavaslat 50. §-ának (3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:
"(3) A vadászati hatóság, amennyiben a vad és élõhelyének szakszerû védelme
ezt különösen indokolttá teszi, tízezer hektárt meghaladó vagy különleges
rendeltetésû vadászterü-let esetén felsõfokú végzettségû [hivatásos vadász]
vadá-szati szakszemélyzet alkalmazását is elõírhatja.
(4) [Hivatásos vadász] A vadászati szakszemélyzet igény-bevételének minõsül,
ha a jogosult megfelelõ képesítéssel rendelkezik, és a vadászati hatóságnál
nyilvántartásba vé-telét kéri."
3c.
A törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:
"51. § (1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet e feladatokat
ellátó tagja a mûködési helye szerint ille-tékes vadászati hatóság elõtt a
miniszter által rendelet-ben meghatározott szövegû esküt tesz. Az eskü
letételét követõen a vadászati hatóság a [hivatásos vadászt] vadá-szati
szakszemélyzet tagját nyilvántartásba veszi, részére azonos sorszámú
szolgálati igazolványt és jelvényt és hi-telesített szolgálati naplót ad át.
(2) A vadászati hatóság a [hivatásos vadászokról] vadá-szati
szakszemélyzetrõl nyilvántartást vezet, amely tar-talmazza:
a) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjai-
nak nevét, lakcímét, szolgálati helyét;
b) a vadászati hatóság által kiállított igazolásokat;
c) a vadászati hatóság által végzett ellenõrzések eredmé-
nyét;
d) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjai
fegyvertartási engedélyének számát.
(3) A [hivatásos vadászok] vadászati szakszemélyzet ne-vét, szolgálati
igazolványuk számát, valamint szolgálati helyüket két évenként a minisztérium
hivatalos lapjában közzé kell tenni.
(4) A vadászati hatóság a nyilvántartásból a [hivatásos vadász] vadászati
szakszemélyzet tagjának személyi adatait törli:
a) a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet érintett
tagjának kérelmére,
b) ha a bíróság a [hivatásos vadászt] vadászati szaksze-
mélyzet tagját e foglalkozás gyakorlásától eltiltja;
vagy
c) a vadászjegy visszavonásának feltételei esetében;
d) ha az illetékes hatóság a [hivatásos vadász] vadászati
szakszemélyzet tagjának fegyvertartási engedélyét be-
vonta."
3d.
A törvényjavaslat 52. §-a a következõképpen módosul:
"52. § (1) A jogosult köteles a [hivatásos vadász] vadá-szati
szakszemélyzet alkalmazását, azt megelõzõen legalább tizenöt nappal - a
szolgálati hely megjelölésével - a va-dászati hatóságnak nyilvántartásbavétel
céljából bejelen-teni.
(2) Amennyiben a jogosult a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet
alkalmazására vonatkozó kötelezettségének a vadászati hatóság felhívására nem,
vagy nem a törvényben foglalt feltételek szerint tesz eleget, a vadászati
ható-ság a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet alkalma-zásáig
felfüggesztheti a jogosult vadászterületén a vadá-szatot, továbbá a szükséges
munkálatokat a jogosult költ-ségére és felelõsségére elvégeztetheti."
3e.
A törvényjavaslat 53. § (1) bekezdésének felvezetõ szövege, valamint a (2)
bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja a vadászati jog
szakszerû gyakorlásának, illetõleg haszno-sításának biztosítása érdekében
köteles:"
"(2) A vadászati hatóság - kérelemre vagy hivatalból - legfeljebb egy évre
bevonhatja a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagjának szolgálati
igazolványát, jelvényét, és szolgálati naplóját, ha a [hivatásos vadász]
vadászati szakszemélyzet tagja az (1) bekezdés szerinti feladatainak
ellátásával kapcsolatos kötelezettségeit meg-szegi."
3f.
A törvényjavaslat 54. § (1) bekezdésének felvezetõ szövege, valamint a (2),
(3) és (4) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja a vadállomány és
élõhelyének õrzése, védelme érdekében
- amennyiben megfelel a külön jogszabályban elõírt egyéb feltételeknek - a
jogosult megbízása alapján[, a vad, va-lamint élõhelyének védelme érdekében] a
vadászterületen és a közforgalom elõl elzárt magánutakon jogosult illetve kö-
teles:"
"(2) Amennyiben a vadászterület, vagy annak egy része a HM kezelésében,
illetve használatában levõ területtel egy-beesik, akkor - e terület
vonatkozásában - a [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja az (1)
bekezdésben szabályzott tevékenységét csak az illetékes katonai szerv
hozzájárulásával gyakorolhatja.
(3) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja - a külön
jogszabályban meghatározott feltételekkel - jo-gosult szolgálati vadász- és
maroklõfegyver használatára, valamint egyenruha viselésére. A [hivatásos
vadász] vadá-szati szakszemélyzet tagja a szolgálati maroklõfegyverét - a
jogos önvédelmen túl - csak a sebzett szarvas, dám, muf-lon, õz és vaddisznó
elejtésére használhatja.
(4) A [hivatásos vadász] vadászati szakszemélyzet tagja feladatának ellátása
alkalmával köteles ruházatán a szol-gálati jelvényt viselni, továbbá az erre
irányuló külön felhívás nélkül a szolgálati igazolvánnyal magát igazol-ni."
3g.
A törvényjavaslat 55. §-a a következõképpen módosul:
"55. § A feladatát ellátó, e törvény szerint alkalmazott [hivatásos
vadászt] vadászati szakszemélyzet tagját, mint a Büntetõ Törvénykönyv 230. §-
ának c) pontjában meghatáro-zott, közfeladatokat ellátó polgári õr a Büntetõ
Törvény-könyv 229. §-a szerinti büntetõjogi védelem illeti meg."
Indokolás
A vadászterület alsó határának az 1. pontban javasolt meghatározása esetén
bizonyára lesz olyan kisebb vadászterület is, ahol nem lehet önálló
(fõhivatású) szakember alkalmazását elõírni. Ezért, valamint a vadászterületen
folyó alaptevékenységgel, elsõsorban az erdõgazdálkodással való összhang
megteremtése érdekében szükség van a szakszemélyzet alkalmazásának egyéb - az
erdõgazdálkodásban szokásos, és a készülõ törvényben is megerõsített -
módjaira.
Budapest, 1996. április 22.
Mayer Antal Mészáros Béla
MSZP SZDSZ
Vargáné Kerékgyártó Ildikó Juhász Pál
MSZP SZDSZ