ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/132..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..

számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen módosul:

"Az Országgyûlés

felismerve azt, hogy valamennyi vadon élõ állatfaj a Föld megújuló

természeti erõforrásainak, valamint a bioló-giai életközösség pótolhatatlan

része,

tudatában annak, hogy a vadon élõ állat esztétikai, tu-dományos,

kulturális, gazdasági és genetikai értékek hor-dozója, s ezért - mint [az

egész emberiség és nemzetünk kincsét] a nemzeti vagyon részét - természetes

állapotuk-ban a jövõ nemzedékek számára is meg kell õrizni,

a természet védelme, a vadállomány ésszerû hasznosítása érdekében a

következõ törvényt alkotja:"

Indokolás

A kevésbé patetikus megfogalmazás a természet védelmérõl szóló

törvényjavaslattal való összhang megteremtését is szolgálja.

2.

A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen módosul:

"Az Országgyûlés

felismerve azt, hogy valamennyi vadon élõ állatfaj a Föld megújuló

természeti erõforrásainak, valamint a bioló-giai életközösség pótolhatatlan

része,

tudatában annak, hogy a vadon élõ állat esztétikai, tu-dományos,

kulturális, gazdasági és genetikai értékek hor-dozója, s ezért - mint az egész

emberiség és nemzetünk kincsét - természetes állapotukban a jövõ nemzedékek

szá-mára is meg kell õrizni,

a [természet védelme] vadon élõ állatvilág általános védelmének

részeként, a vadállomány ésszerû hasznosítása érdekében a következõ törvényt

alkotja:"

Indokolás

A természet védelmérõl külön törvény fog rendelkezni, a kettõt nem lehet

összekeverni. A módosító javaslat összhangot teremt az említett

törvényjavaslattal.

3.

A törvényjavaslat 9. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A nem vadászterületen elhullott vad teteme, valamint a hullatott agancs a

fellelés helye szerinti [jogosult] föld tulajdonosának tulajdonába kerül."

Indokolás

Vadászterületté nem minõsített területen, például belterületen nincsen

vadászatra jogosult.

4.

A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének f) pontja a következõképpen módosul:

/A vadászterület határának megállapításánál figyelemmel kell lenni:/

"f) a [vízfelületen való] biztonságos vadászat lehetõsé-

gére;"

Indokolás

A vadászterület határának kijelölésénél a biztonságos vadászás szempontja nem

csak a vízfelületen történõ vadászásnál fontos.

5.

A törvényjavaslat 22. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A vadászterület vadaskert létesítése céljából törté-nõ bekerítését a

földterület tulajdonosának, használójának - a HM kezelésében, illetve

használatában levõ terület esetében a honvédelmi miniszter - elõzetes

hozzájárulásá-val, a jogosult kérelmére a miniszter [- a természetvéde-lem

alatt álló terület esetében] a természetvédelemért fe-lelõs miniszterrel[, a

HM kezelésében illetve használatá-ban levõ terület esetében a honvédelmi

miniszterrel] egyetértésben [-] határozatban engedélyezi."

Indokolás

A természeti értékek és a természeti területek általános védelme érdekében -

különös tekintettel a biológiai sokféleség megõrzésére -, a felelõs tárcának

kell mérlegelnie az egyes állatfajok életterének szabályozását.

6.

A törvényjavaslat 22. §-ának (5) bekezdése elmarad:

"[(5) A vadászterület engedély nélküli bekerítése esetén a vadászterület

bekerítését engedélyezõ hatóság határoz a kerítés fennmaradásáról, vagy annak

lebontásáról. A kerí-tés fennmaradásának engedélyezése nem mentesíti a

jogosul-tat a vadgazdálkodási szabályok megsértése miatti felelõs-sége alól.]"

Indokolás

A vadászterület engedély nélküli bekerítése a vad mozgásának korlátozásával

nem csak vadgazdálkodási érdekeket sérthet, hanem a biológiai sokféleség

megõrzését is akadályozza, amellett, hogy egy törvénysértés legalizálását

teszi lehetõvé.

7.

A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vad [élõhelyének] védelme érdekében [a jogosult hozzájárulása nélkül]

tilos a vad élõhelyét, így különösen a búvóhelyét, [lakó- és] a táplálkozási

helyét, valamint a szaporodási vagy költési helyét zavarni."

Indokolás

Bár a vad nyugalmának biztosítása az élõhely védelmén keresztül valósítható

meg, elsõsorban mégsem az élõhely védelmérõl kell beszélni hanem a vad

védelmérõl.

8.

A törvényjavaslat 28. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vad élõhelyének védelme érdekében a jogosult hoz-zájárulása nélkül

tilos a vad búvóhelyét, lakó- és táplál-kozási helyét, valamint a szaporodási

vagy költési helyét a rendeltetésszerû területhasználat mértékén felül zavar-

ni."

Indokolás

A vadat indokolatlanul a jogosult hozzájárulásával sem lehet zavarni,

ugyanakkor a terület tulajdonosa tulajdonának hasznosítása közben

elkerülhetetlenül zavarja a vadat, és ez nem függhet a jogosult

hozzájárulásától.

9.

A törvényjavaslat 31. §-a a következõ új mondattal egészül ki:

"Vadászterületen a kerítés létesítésekor figyelemmel kell lenni a vad

természetes életfeltételeire, jellemzõ mozgás-irányára. A már kialakult

személy- és gépjármûforgalom (turista és erdõmûvelõ) áthaladását lehetõvé kell

tenni."

Indokolás

Biztosítani kell az ember mozgásszabadságát (turisták) és az

erdõgazdálkodáshoz szükséges gépjármûforgalom lebonyolítását. (Elsõsorban

létrák, kapuk szükségesek.)

10.

A törvényjavaslat 31. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az

eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:

"(1) Védett természeti területen vadgazdálkodási-, vadá-szati létesítmény a

természetvédelmi hatóság szakhatósági hozzájárulásával létesíthetõ."

Indokolás

A természetkárosítás megelõzésére a vadászati létesítmény helyét a

természetvédelemi szempontok figyelembevételével kell megállapítani.

11.

A törvényjavaslat 32. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Mesterséges vadtenyésztési tevékenység folytatásá-hoz, továbbá vad

zárttéri tartásához, vad vadászterületre történõ kiengedéséghez a vadászati

hatóság engedélye szük-séges. A vadászati hatóság az engedélyt - védett

természe-ti terület esetében a természetvédelmi hatóság, erdõ ese-tében az

erdészeti hatóság, valamint az állategészségügyi hatóság - elõzetes

szakhatósági hozzájárulásával adja ki."

Indokolás

A tenyésztett vad kibocsátása olyan jelentõs vadgazdálkodási cselekedet,

amelyhez elengedhetetlen a hatóság ellenõrzése.

12.

A törvényjavaslat 32. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Mesterséges vadtenyésztõ telepet létesíteni, továbbá a tenyésztett vadat

vadászterületre kiengedni csak az ál-lategészségügyre vonatkozó szabályok

alapján, és a termé-szetvédelmi hatóság elõzetes hozzájárulásával lehet."

Indokolás

A vadtenyésztés és kibocsátás olyan jelentõs beavatkozás az természetes

élõvilágba, amelyhez a természetvédelmi hatóság jóváhagyása is szükséges.

13.

A törvényjavaslat 33. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vadászterületen Magyarország állatföldrajzi kör-nyezetében nem honos

[állatfaj vadászati célú telepítését a miniszter - a természetvédelemért

felelõs miniszterrel egyetértésben - engedélyezi] állatfajt vadászati céllal

telepíteni tilos."

Indokolás

A tájidegen fajok telepítésének hatása a honos élõvilágra nem kiszámítható és

beláthatatlan károkat okozhat.

14a.

A törvényjavaslat 34. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A jogosult köteles nem zárt vadászterületén a vadál-lomány tömeges

pusztulásának megelõzése, mentése érdeké-ben, vadaskertjében, vadasparkjában a

vadállomány fenntar-tásának érdekében a vad életfeltételeihez szükséges megfe-

lelõ minõségû takarmánymennyiségrõl[, továbbá ha ez szük-séges, a vadnak] és

ivóvízzel való ellátásáról gondoskod-ni."

14b.

A törvényjavaslat 78. § (1) bekezdésének b) pontja elmarad, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

/A jogosult a károk megelõzése érdekében köteles:/

"[b) a vad élelmezésérõl és szükség szerint ivóvízzel va-ló ellátásról

gondoskodni;]"

Indokolás

Kerülni kell a természetes folyamatokba történõ túlságos beavatkozást, a

természetes szelekció erõs korlátozását. A vadállomány védelmét a természet

védelmérõl szóló törvényjavaslattal összhangbanT/16.. § (2)/ kell biztosítani.

15.

A törvényjavaslat 43. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A körzeti vadgazdálkodási terv készítése során biz-tosítani kell, hogy a

körzethez tartozó jogosultak és te-lepülési önkormányzatok a tervet még annak

kiadása elõtt - a rájuk vonatkozó adatok vonatkozásában - megismerhes-sék, és

ahhoz javaslatokat tegyenek. A körzeti vadgazdál-kodási tervet az érintett

jogosultak és települési önkor-mányzatok véleményének kikérése után kell

elkészíteni."

Indokolás

Mivel az önkormányzat népességének életkörülményeit és az erdei haszonvételt

/25. § d) pont, 58. §/ befolyásolja a környék vadállománya, a lakosság

választott testületének lehetõséget kell biztosítani arra, hogy a tíz évre

szóló körzeti vadgazdálkodási tervben érdekeit képviselhesse.

16a.

A törvényjavaslat 43. §-ának (1) bekezdése a következõ új f) ponttal egészül

ki:

/A körzeti vadgazdálkodási terv az adott térségre vonatko-zóan tartalmazza:/

"f) a környezeti hatásvizsgálatot.

16b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõ új f) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/A vadgazdálkodási üzemterv tartalmazza:/

"f) a környezeti hatásvizsgálatot.

Indokolás

A vadállomány nagysága, valamint a mesterséges körülmények között szaporított

és a természetbe kijuttatott vadak alapvetõen meghatározzák a terület, az

élõhely élõvilágának állapotát, minõségét: a biológiai sokféleséget, a vadak

genetikai jellemzõit. A megalapoztott döntéshez - a terv elfogadásához - e

tényezõk várható alakulását környezeti hatásvizsgálatban kell felmérni,

bemutatni.

17a.

A törvényjavaslat 48. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A vadgazdálkodás, a vad és élõhelye védelmének or-szágos szintû

szabályozása érdekében a miniszter állami feladatként egységes, a nemzetközi

követelményeknek is megfelelõ Adattárat tart fenn és mûködtet."

17b.

A törvényjavaslat 48. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az Adattár az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer önálló

része."

Indokolás

A környezet igénybevételének, terhelésének és a környezet állapota

változásának alapvetõ alanyai a vadon élõ állatok, és köztük a vadászható

állatok, amelynek mennyiségi és minõségi változása alapvetõ információt jelent

a környezetvédelem számára. Ezért összhangban az erdõrõl és az erdõ

védelmérõl, valamint a természet védelmérõl szóló törvényjavaslatokkal

elengedhetetlen az adatok széleskörû kompatibilitása.

18.

A törvényjavaslat 48. §-ának (2) bekezdése a következõ új h) ponttal egészül

ki:

/Az Adattár tartalmazza:/

"h) a vad ismert genetikai jellemzõit."

Indokolás

A vadon élõ állatok állományaiban a genetikai változatosság megõrzése a

biológiai sokféleség fenntartásának egyik legidõszerûbb kérdése. A vadállomány

genetikai védelme csak a genetikai jellemzõk ismeretén és a változások

nyomonkövetésén alapulhat.

19.

A törvényjavaslat 49. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A miniszter az adatgyûjtés alapján évenként tájékoz-tatót tesz közzé az

ország vadállományának helyzetérõl."

Indokolás

Az 1995. évi LIII. törvénnyel összhangban a környezeti adatok nyilvánosságának

biztosítása érdekében ismertetni kell az ország lakosságával - mint az egyik

jellemzõ környezeti adatot - a vadállomány mennyiségének és minõségének

jellemzõit, változását.

20a.

A törvényjavaslat 67. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Vadat csak az e célra szolgáló hálóval, élvefogó csapdával, [valamint]

befogó karámmal, valamint altató-, bénító lövedékes fegyver használatával

lehet elfogni."

20b.

A törvényjavaslat 67. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) Altató-, bénító lövedékes fegyvert csak a vadászati hatóság elõzetes

engedélyével, erre képesített vadász használhat."

Indokolás

A vad befogásának kíméletes eszköze az altatólövedék, de szakszerû

használatához megfelelõ képzettség szükséges.

21.

A törvényjavaslat 69. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(5) A vadászaton nem vehet részt az a személy aki nin-csen a biztonságos

vadászathoz szükséges állapotban, a va-dászati képességére hátrányosan ható

szer befolyása alatt áll, szervezetében szeszesital fogyasztásából származó

al-kohol van."

Indokolás

A § (6) bekezdésének rendelkezése nem elegendõ, mert csak a jogosult

kötelességét határozza meg a vadászat alatt észlelt esetre. A biztonságos

vadászat érdekében a gépjármûvezetéshez hasonlóan, de annál szigorúbban meg

kell határozni a vadászaton résztvevõ összes személy alapvetõ kötelmét.

22.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdése a következõ g) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában tiltott vadászati módnak minõ-sül:/

"g) a falkavadászat;"

Indokolás

A falkavadászat különösen kegyetlen módszer. Nem szükségszerû vadgazdálkodási

mód, és a készülõ állatvédelmi törvény elõírásaival összeegyeztethetetlen.

23.

A törvényjavaslat 71. § (1) bekezdésének i) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában tiltott vadászati módnak minõ-sül:/

"i) a vaddisznó és a róka vadászatának kivételével [nap-nyugta után egy

órától] a csillagászati napnyugtát egy órával követõ és a [napkeltét megelõzõ

egy óráig terjedõ idõtartamon belül] csillagászati napkeltét egy órával meg-

elõzõ idõpontok közötti vadászat (a továbbiakban: éjszakai vadászat)."

Indokolás

A napnyugta és a napkelte jogilag csak akkor alkalmazható normaként, ha pontos

idõ megjelölést jelent, és a tiltott idõtartam meghatározása egyértelmû.

24.

A törvényjavaslat 72. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Vadászlõfegyverrel és vadászíjjal lövést leadni csak akkor szabad, ha a

vadász a vadat kétséget kizórólag fel-ismerte, és a lövéssel mások életét,

testi épségét, illet-ve a vagyonbiztonságot nem veszélyezteti. A lövés elõtt

mérlegelni kell a lövedék várható útját és a becsapódás helyét."

Indokolás

A 67. § megkülönbözteti a két vadászati eszközt, ezért a rendkívül veszélyes

vadászijra is érvényesíteni kell a lövés leadásának alapkövetelményét.

25.

A törvényjavaslat 78. § (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A jogosult a károk megelõzése érdekében köteles:/

"d) a vadászati jog gyakorlását, hasznosítását úgy kell megszervezni, hogy

az a föld használatával összefüggõ gaz-dasági tevékenységgel összhangban

legyen;"

Indokolás

Mivel egyáltalán nem szükségszerû, hogy a vadászati jog hasznosítója

vadgazdál-kodási, vadászati tevékenységet végez, ezért a vadászati jog

gyakorlását is nevesíteni kell.

26.

A törvényjavaslat 80. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Ha egyes vadfajok állománya a mezõgazdasági és erdõ-gazdasági termékeket,

mezõgazdasági és erdõgazdasági ül-tetvényeket, az erdõ ökológiai, gazdasági

értékét, a mes-terséges vizek halállományát, a vadászterület biológiai

életközösségét, valamint a védett természeti területet ve-szélyezteti, az

adott vadfaj állományát csökkenteni kell."

Indokolás

A Központi Statisztikai Hivatal termékosztályozási rendszerében az

erdõgazdálkodási termékek nem tartoznak a mezõgazdasági (növény- és állati)

termékek közé, ezért ezeket itt is külön kell nevesíteni. Az ültetvényeket és

az erdõt a jövendõ termékek érdekében kell védeni.

27.

A törvényjavaslat 80. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Ha egyes vadfajok állománya a mezõgazdasági terméke-ket, a mesterséges

vizek halállományát, [a vadászterület biológiai életközösségét] élõhelyük

életközösségét, bioló-giai sokféleségét, valamint a védett természeti

területet veszélyezteti, az adott vadfaj állományát csökkenteni kell."

Indokolás

A meghatározás nem illeszkedik a természet védelmérõl szóló

törvénytervezethez.

28.

A törvényjavaslat 81. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Vadkár, vadászati kár, valamint vadban okozott kár megállapítását a

miniszter által - a természetvédelemért felelõs miniszterrel egyetértésben -

jogszabályban megha-tározott képesítéssel rendelkezõ kárszakértõ (a további-

akban: szakértõ) végezheti."

Indokolás

A vad védett természeti értékekben is okozhat károkat, ezért a kárszakértõnek

természetvédelmi képzettséggel is rendelkeznie kell.

29.

A törvényjavaslat 86. § (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A vadászati igazgatással összefüggõ egyes irányítási, szervezési, valamint

hatósági feladatokat:/

"c) területi szervként az erdészeti- és vadászati felügye-

lõségek"

/látják el./

Indokolás

A rendelkezés új szervezetet kíván létrehozni, amely ellentétben áll a

Kormánynak az államigazgatás korszerûsítésérõl szóló irányelveivel. A meglévõ

erdészeti felügyelõségek hatásköreinek, valamint kis mértékû létszám és eszköz

bõvítéssel jelentõs költségvetési tehernövekedés nélkül biztosítható a

vadgazdálkodás és a vadászat hatósági felügyelete.

30.

A törvényjavaslat 86. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A vadászati hatósági feladatokat ellátó személy mû-ködési területén nem

vadászhat."

Indokolás

Összeférhetetlen az, hogy az ellenõrzési jogok birtokosa olyan tevékenységet

végezzen, amelyet saját magának kell ellenõriznie, és esetleg alárendeltségi

viszonyba kerüljön a jogosulttal. A 87. § (4) bekezdésébe foglaltak

szûkkörûek, nem elegendõek.

Budapest, 1996. április 22.

Mayer Antal Mészáros Béla

MSZP SZDSZ

Vargáné Kerékgyártó Ildikó Juhász Pál

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap