ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/133..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..

számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat 14. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Amennyiben több földtulajdonos [- a Magyar Állam ki-vételével -] a

kialakítandó vadászterületen külön-külön [száz] harminc hektárt el nem érõ

földtulajdonnal rendel-kezik, és e tulajdonosok a határozathozatal idõpontjáig

közös képviseletükrõl másként nem gondoskodnak, a 12. § szerinti kérdésekkel

kapcsolatos jognyilatkozatokat a tu-lajdonos törvényes képviselõjeként az

érintett föld fekvé-sének helye szerint illetékes települési önkormányzat

jegyzõje jogosult megtenni."

Indokolás

Jogállamban a tulajdonosok társaságában a szavazati jogok súlyának

vonatkozásában kizárólag a tulajdoni hányad alapján lehet a tulajdonosokat

megkülönböztetni.

A rendelkezés a földtulajdonosok döntõ többségét kizárja az e törvényben adott

jogok gyakorlásából. A vadászterületek általunk javasolt meghatározása esetén

ezzel a módosító javaslattal a vadászati jog hasznosításának módjába

közvetlenül beleszóló földtulajdonosok körét úgy lehet kezelhetõ létszámra

leszorítani, hogy az a gyakorlatban nem jár jogsérelemmel.

2.

A törvényjavaslat 14. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Amennyiben több földtulajdonos - a Magyar Állam kivételével - a

kialakítandó vadászterületen külön-külön száz hektárt el nem érõ

földtulajdonnal rendelkezik, és e tulajdonosok a határozathozatal idõpontjáig

közös képvise-letükrõl másként nem gondoskodnak, a 12. § szerinti kérdé-sekkel

kapcsolatos jognyilatkozatokat - az érintett föld-tulajdonosok felszólítását

követõ kilencven nap után - a tulajdonos törvényes képviselõjeként az érintett

föld fek-vésének helye szerint illetékes települési önkormányzat jegyzõje

jogosult megtenni."

Indokolás

A módosítás a 98. § (1) bekezdésével való összhang megteremtését szolgálja. A

jegyzõ ebben az esetben is legyen köteles az összes érintett tulajdonost

felszólítani, és azok kapjanak elegendõ idõt feladatuk megoldására.

3.

A törvényjavaslat 16. §-ának (1) bekezdése a következõ új a) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

"A vadászati jog haszonbérlõje lehet:

a) a vadászjeggyel rendelkezõ természetes személy;"

Indokolás

Ma már a természetes személy is garantálhatja vagyonával a vad és élõhelye

védelme érdekében vállalt kötelezettségek megvalósulását, ezért kizárásuk a

haszonbérletbõl nem indokolt.

4.

A törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

/A vadászati jog haszonbérlõje lehet:/

"c) [kizárólagosan] többségi kizárólagosan belföldi tulaj-donban levõ

mezõgazdasági, illetõleg erdõgazdálkodás ága-zatba sorolt gazdasági társaság,

közhasznú társaság, szö-vetkezet, továbbá az erdõbirtokossági társulat[,

feltéve, ha a vadászterület több mint a felét mezõgazdasági, erdõ-gazdálkodási

vagy természetvédelemmel összefüggõ gazdasági tevékenység folytatása céljából

használja]."

Indokolás

Egy Európai Unió tagságot rövid idõn belül elérni kívánó állam nem rekesztheti

ki teljesen a gazdasági társaságok, szövetkezetek stb. külföldi

résztulajdonosait a haszonbérlet lehetõségébõl.

A vadászterület elsõdleges hasznosításának módja nincsen összefüggésben a

haszonbérlõ gazdasági tevékenységével, indokolatlanul szûkíti a lehetséges

haszonbérlõket, a bérletért folyó versenyt.

5.

A törvényjavaslat 16. §-ának (2) bekezdése elmarad:

"[(2) Egy haszonbérlõ - ha törvény eltérõen nem rendelke-zik - legfeljebb

egy vadászterület vadászati jogára köthet érvényesen haszonbérleti

szerzõdést.]"

Indokolás

A törlésre javasolt rendelkezés a haszonbérlõk, és így az eleve jó vadászati

lehetõségekkel rendelkezõk egy részét védelmezi, míg az alkalmilag vadászók

széles táborát, valamint a föld tulajdonosainak lehetõségeit korlátozza. A

zárt vadásztársaságok által bérelt területekrõl kiszorulók vadászati

lehetõségei nagy mértékben csökkennek, míg a föld tulajdonosainak alig marad

lehetõsége a vadászati jogok vásárlói közötti választásra, így a rendelkezés

jogilag sértõ és piacellenes.

6a.

A törvényjavaslat 16. §-ának (3) bekezdése elmarad:

"[(3) A vadászati jog haszonbérletére kötött szerzõdés megszûnésekor - a

felek eltérõ megállapodás hiányában - az új jogosult köteles megtéríteni a

korábbi haszonbérlõ ál-tal létesített vadgazdálkodási, vadászati rendeltetésû

lé-tesítmények, berendezések ellenértékét. A vadgazdálkodási, vadászati

rendeltetésû létesítmények, berendezések körét a miniszter rendeletben teszi

közzé.]"

6b.

A törvényjavaslat 99. §-ának (4) bekezdése elmarad:

"[(4) Amennyiben a vadászterületen korábban létesített létesítmények,

berendezések tulajdonjogának, illetve hasz-nálatának kérdésében 1997. március

1. napjáig nem jön lét-re megállapodás, a létesítmények, berendezések

létesítõje a jogalap nélküli gazdálkodás szabályai szerint megtéríté-si

igénnyel léphet fel a föld tulajdonosa, jogszerû hasz-nálója, illetõleg a

jogosult ellen.]"

Indokolás

Mivel a régi és az új bérlõ között nincsen jogviszony, a vagyontárgyak sorsa

legfeljebb kölcsönös megegyezés tárgya lehet, ami nem igényel törvényi

elõírást, és a polgári jog általános szabályai szerint kell eljárni.

7a.

A törvényjavaslat 17. § (1) bekezdésének d) pontja elmarad, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

/A haszonbérleti szerzõdésnek tartalmaznia kell:/

"[d) a vadászterületen nem bérvadászként vagy vendégva-

dászként vadászók legmagasabb létszámát;]"

7b.

A törvényjavaslat 18. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) A vadászati hatóság nem hagyja jóvá a vadászati jog haszonbérletére

kötött szerzõdést, amennyiben [nem bizto-sított:

a) hogy a vadászterületen egy vadászra legalább száz hek-

tár vadászterület-hányad jusson;

b) a vadgazdálkodási üzemtervben foglaltak - ide értve an-

nak természetvédelmi elõírásait is - végrehajtása; to-

vábbá

c) ha a haszonbérleti díj mértékét nem a 17. § (2) bekez-

désében foglaltak figyelembevételével állapították

meg.]"

az nem felel meg e törvény elõírásainak.

7c.

A törvényjavaslat 18. §-ának (5) bekezdése elmarad, a további bekezdések

jelölése értelemszerûen változik:

"[(5) A vadászati hatóság a (4) bekezdés a) pontja sze-rinti feltételtõl

eltérhet, amennyiben a vadászati jog szakszerû gyakorlása, vagy hasznosítása

egyébként bizto-sítható.]"

Indokolás

A "kültagok" korlátozásával a rendelkezés látszólag a vadászterület

túlzsúfoltságát, vadászati túlterhelését hivatott megakadályozni, de mivel a

"beltagok" (a vadásztársaság tagjainak) számát nem lehet korlátozni ez célt

téveszt, és indokolatlanul csökkenti a haszonbérlõk lehetõségeit - így pedig

sérti a szerzõdési szabadságot.

A szerzõdés jóváhagyásakor "csak" a törvényességnek lehet érvényt szerezni. Az

elõírások betartását a terv végrehajtása közben kell kikényszeríteni, amelyre

e törvény - módosító javaslatokkal kiegészítve - megfelelõ lehetõséget

teremt.

Tekintettel arra, hogy nem hatósági árról van szó, ez nem lehet feltétele a

haszonbérleti szerzõdés jóváhagyásának.

8.

A törvényjavaslat 17. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A haszonbérleti díj mértékét [az adott vadászterület vadállományának

összetételére a terület hasznosítási mód-jára tekintettel kell megállapítani]

a szerzõdõ felek - állami tulajdonú vadászterület esetében nyilvános pályázat

alapján, árverésen - állapítják meg."

Indokolás

A bérleti díj megállapításának módját kizárólag az állami tulajdonú

vadászterület esetében lehet jogszabályban elõírni. A vadállomány védelmére, a

megfelelõ vadgazdálkodás kikényszerítésére a törvényjavaslat - módosító

javaslatokkal kiegészítve - több helyen megfelelõ garanciákat tartalmaz. Így

például a szerzõdés megsértõit a 17. § (4) bekezdésének megfelelõ

alkalmazásával lehet a vadászati jog megfelelõ hasznosítására kényszeríteni.

9.

A törvényjavaslat 17. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A vadászati jog haszonbérletére kötött szerzõdést [határozott idõre, a

vadászterületre vonatkozó vadgazdál-kodási üzemterv érvényességének

idõtartamára] a Ptk. elõí-rásai szerint határozatlan vagy határozott idõre

kell meg-kötni."

Indokolás

A haszonbérlõ érdekeltsége a hosszú távú gazdálkodásban csak úgy teremthetõ

meg, ha határozatlan idõtartamú szerzõdésre is lehetõsége nyílik.

Nincsen összefüggés a tízéves bérleti idõszak és a nemes nagyvad hasonló

átlagos élettartama között, mert normális esetben a korösszetétel nem mutat 10

éves ciklikusságot.

10.

A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének g) pontja a következõképpen módosul:

/A vadászterület határának megállapításánál figyelemmel kell lenni:/

"g) az [erdõgazdálkodói] erdõgazdálkodási üzemterv [elõ-írásainak]

betartásának lehetõségére;"

Indokolás

A rendelkezés megfogalmazása pontatlan és rossz stílusú.

11.

A törvényjavaslat 20. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vadászterület határának megváltoztatásakor - ide értve a vadászterület

egyesítését, megosztását is - a va-dászati hatóságnak [egyidejûleg határoznia

kell a vadásza-ti jog haszonbérletérõl, valamint a vadgazdálkodási üzem-terv

jóváhagyásáról is] az e törvénynek a vadászterületek kialakításával

kapcsolatos elõírásai szerint kell eljár-nia."

Indokolás

Az elhagyásra javasolt rész hiányos és felesleges.

12a.

A törvényjavaslat 27. §-a (1) bekezdésének helyére a következõ új rendelkezés

lép:

"(1) [Amennyiben a vadászterületnek minõsülõ föld tulaj-donosa a vadászati jog

gyakorlási vagy hasznosítási köte-lezettségének a vadászati hatóság

felszólítását követõen sem tesz eleget, a vadállomány védelme, a vadkárok

megelõ-zése érdekében a vadászati hatóság határozattal az érin-tett tulajdonos

költségére:

a) a területet vadászterületté minõsítheti;

b) elrendelheti, hogy a vadászterületnek minõsülõ föld tu-

lajdonosa - társult vadászati jog esetén annak tulajdo-

nosai - a vadászati jog haszonbérbeadásáról a vadászati

hatóság által nyilvánosan meghirdetett pályázat alapján

kiválasztott haszonbérlõvel kössön szerzõdést;

c) megállapíthatja a vadászterület vadgazdálkodási üzem-

tervét;

d) megállapíthatja a vadászterület éves vadgazdálkodási

tervét;

e) gondoskodhat az idõszerû vadgazdálkodási, illetõleg

vadvédelmi munkálatok elvégzésérõl;

f) hatósági vadászatot rendelhet el

(az a)-f) pontokban foglaltak a továbbiakban együtt: vadá-szati jog

kényszerhasznosítása).]

Amennyiben a vadászterületnek minõsülõ föld tulajdo-nosa a vadászati

jog hasznosítási kötelezettségének a va-dászati hatóság felszólítását követõen

sem tesz eleget, a vadászati hatóság határozata alapján a területileg érin-

tett település jegyzõje a vadászterületnek minõsülõ föld tulajdonosának

költségére

a) a területet vadászterületté minõsítteti, és

b) a vadászati jogot nyilvános pályázat alapján, nyilvános

árverésen haszonbérbe adja.

(Az a) és b) pontokban foglaltak a továbbiakban együtt: vadászati jog

kényszerhasznosítása.)"

12b.

A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése elmarad, a további bekezdések

jelölése értelemszerûen változik:

"[(4) A hatósági vadászat során az elejtett vad, illetve annak trófeája

értékesítésérõl a vadászati hatóság gondos-kodik, a föld tulajdonosa, illetve

a jogosult csak a fel-merült költségeket meghaladó részre tarthat igényt.]"

12c.

A törvényjavaslat 80. §-a a következõ új (5) bekezdéssel a egészül ki:

"(5) A hatósági vadászat során az elejtett vad, illetve annak trófeája

értékesítésérõl a vadászati hatóság gondos-kodik. A jogosult csak a felmerült

költségeket meghaladó részre tarthat igényt.

Indokolás

Hatóságra a saját maga által ellenõrzött gazdálkodási körbe tartozó feladatot

bízni nem lehet. A jegyzõ megbizása illeszkedik a hagyományokhoz.

A haszonbérbeadással a törvényjavaslat c), d) és e) pontjaiban leírt

kötelezettségek a haszonbérlõre szállnak /44. § (4) bek., 47. § (1) bek., 34-

36. §/, az f) pontra vonatkozóan pedig a 80. § tartalmaz rendelkezést.

13.

A törvényjavaslat 51. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul, valamint

a (3) és (4) bekezdése elmarad:

"(2) A vadászati hatóság a hivatásos vadászokról nyilván-tartást vezet, [amely

tartalmazza:

a) a hivatásos vadász nevét, lakcímét, szolgálati helyét;

b) a vadászati hatóság által kiállított igazolásokat;

c) a vadászati hatóság által végzett ellenõrzések eredmé-

nyét;

d) a hivatásos vadász fegyvertartási engedélyének számát.

(3) A hivatásos vadászok nevét, szolgálati igazolványuk számát, valamint

szolgálati helyüket két évenként a mi-nisztérium hivatalos lapjában közzé kell

tenni.

(4) A vadászati hatóság a nyilvántartásból a hivatásos va-dász személyi

adatait törli:

a) a hivatásos vadász kérelmére,

b) ha a bíróság a hivatásos vadászt e foglalkozás gyakor-

lásától eltiltja; vagy

c) a vadászjegy visszavonásának feltételei esetében;

d) ha az illetékes hatóság a hivatásos vadász fegyvertar-

tási engedélyét bevonta.]

amelynek tartalmát a miniszter rendeletben határozza meg."

Indokolás

A nyilvántartásra vonatkozó részletes szabályokat miniszteri rendeletben kell

meghatározni.

14a.

A törvényjavaslat 52. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul,

"(1) A jogosult köteles a hivatásos vadász alkalmazását[, azt megelõzõen

legalább tizenöt nappal - a szolgálati hely megjelölésével - a vadászati

hatóságnak nyilvántartásbavé-tel céljából] - a munkavégzés helyének

megjelölésével - a vadászati hatóságnak haladéktalanul bejelenteni."

14b.

A törvényjavaslat 53. §-a elmarad, a további §-ok jelölése értelemszerûen

változik:

"[53. § (1) A hivatásos vadász a vadászati jog szakszerû gyakorlásának,

illetõleg hasznosításának biztosítása érde-kében köteles:

a) a vadgazdálkodási üzemtervben és az éves vadgazdálkodá-

si tervben foglalt elõírások teljesítését szakmailag

felügyelni;

b) a vadállomány és élõhelyének védelmével kapcsolatos

szakfeladatokat ellátni;

c) a vadászterületen folyó vadászatot szakmailag felügyel-

ni;

d) az a)-c) pontokkal kapcsolatos magállapításait, intéz-

kedéseit a szolgálati naplóban rögzíteni.

(2) A vadászati hatóság - kérelemre vagy hivatalból - legfeljebb egy évre

bevonhatja a hivatásos vadász szol-gálati igazolványát, jelvényét, és

szolgálati naplóját, ha a hivatásos vadász az (1) bekezdés szerinti

feladatainak ellátásával kapcsolatos kötelezettségeit megszegi.]"

Indokolás

A rendelkezések nem a munkaadó-munkavállaló jogviszony alapján határozzák meg

a hivatásos vadász (vadászati szakszemélyzet tagjának) bejegyzését,

feladatait. A hivatásos vadász végrehajtója és nem felügyelõje a

vadgazdálkodási tervnek. A jogosult alkalmazottja általi ellenõrzése polgári

demokráciában elképzelhetetlen. Ha a vadászati hatóság jogsértést észlel,

akkor nem az alkalmazottal, a hivatásos vadásszal, hanem a vadgazdálkodásra,

vadászatra jogosulttal szemben kell eljárnia. A T/1686.. számú törvényjavaslat

megoldása az iránymutató.

15.

A törvényjavaslat 56. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A föld [használójának] használójával elõzetesen egyeztetett

vadkárelhárító vadászat kivételével tilos va-dászni július hónap elsõ napjától

a szüret befejezéséig a szõlõültetvény, valamint a gyümölcsös területén."

Indokolás

Gépelési hiba kijavítása.

16.

A törvényjavaslat 61. §-ának (2) és (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) [A] Az egy évig érvényes vadászjegyet a vadászati hatóság öt évre állítja

ki azzal, hogy [annak érvényessé-gét évente meg kell hosszabbítani] azt évente

érvényesíte-ni kell.

(3) A vadászjegy kiadásakor, [meghosszabbításakor] ille-tõleg

érvényesítésekor a miniszter által rendeletben meg-állapított összegû díjat

kell fizetni."

Indokolás

A rendelkezés szövege nem egyértelmû. Az évenkénti kötelezõ érvényesítés nem

meghosszabbítás. A vadászjegy érvényességét egy-egy évvel meghosszabbítani az

öt év elteltével kell.

17.

A törvényjavaslat 68. § (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában tiltott vadászati eszköznek mi-nõsül:/

"d) a vaddisznóra történõ vadászat esetén [- a sörétes va-dászlõfegyverbõl

kilõhetõ golyóval történõ vadászat kivé-telével - a sörétes vadászlõfegyver] a

sörétes töltény."

Indokolás

Stilisztikai javítás.

18.

A törvényjavaslat 68. § (1) bekezdése a következõ i) ponttal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában tiltott vadászati eszköznek mi-nõsül:/

"i) a lõfegyverre szerelt hangtompító eszköz;"

Indokolás

A vadászat sportszerûségének növelése, veszélyességének csökkentése céljából

meg kell tiltani a hangtompító használatát.

19.

A törvényjavaslat 75. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A jogosult az e törvényben foglaltak alapján köteles megtéríteni a

károsultnak [a gímszarvas, a dámszarvas, az õz, a vaddisznó, valamint a muflon

által] a mezõgazdaság-ban és az erdõgazdálkodásban[, továbbá az õz, a mezei

nyúl és a fácán által a szõlõben, a gyümölcsösben, az erdõsí-tésben, valamint

a csemetekertben] a vad által okozott kár öt százalékot meghaladó részét (a

továbbiakban [együtt]: vadkár)."

Indokolás

A megfogalmazás szükségtelenül túlbonyolított és indokolatlan kivételeket

tesz.

20.

A törvényjavaslat 75. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) Az (1) bekezdésben fel nem sorolt vad, valamint a nem vadászható vad

által okozott kárért e törvény keretein belül kártérítési igény nem

érvényesíthetõ."

Indokolás

A károsultat e törvény nem foszthatja meg esetleges más jogforrásból származó

jogainak gyakorlásától.

21.

A törvényjavaslat 78. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A vadászati jog társult hasznosítása esetén a föld használója az

akadályoztatás mértékével arányos kártalaní-tásra [tarhat igényt] is igényt

tarthat."

Indokolás

A kártérítési felelõsséget nem lehet leszûkíteni az akadályoztatás esetére.

22.

A törvényjavaslat 79. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A föld használója az (1) bekezdésben elõírt kötele-zettségek

teljesítésével összefüggésben a rendes gazdálko-dás körét meghaladó

közremûködésért ellenszolgáltatásra tarthat igényt. Amennyiben a föld

használója e törvény szerinti, a rendes gazdálkodás körébe tartozó

közremûködé-si kötelezettségének nem tesz eleget, vagy alapos ok nél-kül nem

járul hozzá ahhoz, hogy a jogosult a vadkárok el-hárításához szükséges

létesítményeket, berendezéseket fel-állítsa, az ebbõl eredõ vadkárt a föld

használójának a terhére kell figyelembe venni."

Indokolás

A kárfelelõsség alóli kivédhetetlen kibúvót jelentene, ha ezen a téren

bármilyen mértékû és jellegû "mulasztás" a kártérítésre való jogosultság

elvesztését jelentené. Ennek elkerülésére kell a szankcionált mulasztást a

rendes gazdálkodás körébe tartozó közremûködésre leszûkíteni.

23.

A törvényjavaslat 81. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Vadkár, vadászati kár, valamint vadban okozott kár megállapítását a

miniszter által jogszabályban meghatáro-zott képesítéssel rendelkezõ

kárszakértõ (a továbbiakban: szakértõ) végezheti, kivéve az erdõben okozott

kár azon eseteit, amelyeket az erdészeti hatóság hivatalos eljárása során

megállapít, valamint ha a hosszú távon jelentkezõ kár miatt az erdészeti

hatóság hivatalból vagy az erdõgaz-dálkodó kezdeményezése alapján elmarasztaló

határozatot hoz."

Indokolás

A kármegállapítás (és kártérítés) ezen formája megszokott, jól mûködõ és

jogszerû. Az erdõt naponként figyelõ erdõfelügyelõket nem célszerû drága

alkalmi szakértõkkel felváltani.

24.

A törvényjavaslat 81. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Amennyiben a felek a szakértõ személyének kiválasz-tásában nem tudnak

megállapodni, vagy ha a károsult kárá-nak megtérítését nem közvetlenül a

bíróságtól kéri, a szakértõt a felek közös kérelmére a károkozás helye sze-

rint illetékes jegyzõ rendeli ki. A kár becslését [-] a miniszter által

rendeletben megállapított, [egyszerûsített vadkárbecslési szabályok szerint -]

a kárfelelõsséget nem csökkentõ vadkárbecslési szabályok szerint a

bejelentéstõl számított nyolc napon belül kell lefolytatni."

Indokolás

A vad által okozott kár felmérését egyetlen, korrekt szabályzat alapján kell

elvégezni.

25.

A törvényjavaslat 81. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) Az a [károsult] fél, aki a jegyzõ által kirendelt szakértõ

kármegállapítását nem fogadja el, a jegyzõkönyv kézhezvételétõl számított

harminc napon belül [a vadászat-ra jogosult, illetõleg a föld használója

elleni keresettel kérheti kárának] polgári peres úton kérheti a kár megálla-

pítását. A határidõ elmulasztása jogvesztéssel jár."

Indokolás

Nemcsak a károsultnak, hanem mindkét félnek lehetõséget kell adni a szerinte

hibás szakértõi vélemény elleni fellépésre.

26.

A törvényjavaslat 89. § (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

"d) a [vad védelmét] vadat veszélyeztetõ, vagy annak szá-mító tevékenység

abbahagyását, illetve a tevékenységtõl való tartózkodást elrendelni;"

Indokolás

Elírás javítása.

27.

A törvényjavaslat 90. § (3) bekezdésének e) pontja elmarad, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

"[e) javaslatokat tesz, illetve dolgoz ki a vadászati jog hasznosításával

összefüggõ vadásztatás és kezelés irányel-veire;]"

Indokolás

A jogosult számára a körzeti vadgazdálkodási tervben kell egyértelmûen

meghatározni a vadállomány kezelésének módját. Ezen túlmenõen a vadásztatás

módja csak a jogosultra tartozik. Az ezzel összefüggõ kérdésekrõl a

"vadászától" és a szakirodalomból tájékozódhat a tulajdonos.

28.

A törvényjavaslat 98. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Amennyiben az érintett tulajdonosok a vadászati ha-tóság által a

vadászterület kialakítására tett javaslat módosítását kezdeményezik, errõl a

vadászati hatóság leg-késõbb 1997. [február] január 1-ig határoz."

Indokolás

Amennyiben a földtulajdonosok a vadászterület kialakítására vonatkozó kezdemé-

nyezéseit elutasító hatósági határozatot csak 1997. február 1-ig kapják meg, a

törvény hatálybalépéséig nem lesz elegendõ idõ arra, hogy a felkészüljenek a

vadászati joguk hasznosítására, vagy gyakorlására, és nem tudják elkerülni a

kényszerhasznosítást.

29.

A törvényjavaslat 99. §-ának (3) bekezdése elmarad:

"[(3) E törvénynek az elõhaszonbérletre vonatkozó rendel-kezéseit azokra

a jogosultakra kell alkalmazni, akik 1997. február hónap utolsó napján

érvényes haszonbérleti szer-zõdéssel rendelkeznek, vagy az államot megilletõ

vadászati jogot üzemi kezelésben hasznosították.]"

Indokolás

A bekezdés felesleges, mert az elõhaszonbérleti jogról a 16. § (4) bekezdése

megfelelõen rendelkezik. Az üzemi kezelés intézménye megszünik és a "vadászati

rendszerváltás" pillanatában az elõvásárlási jog a jelenlegi haszonbérleteken

kívül rekedt vadászok esélyegyenlõségét súlyosan sértené.

Budapest, 1996. április 22.

Mayer Antal Mészáros Béla

MSZP SZDSZ

Vargáné Kerékgyártó Ildikó Juhász Pál

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap