ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..
számon benyújtott törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztünk elõ.
1.
A törvényjavaslat 5. §-a a következõképpen egészül ki:
"5. § A vadászati jog gyakorlásával, hasznosításával kap-csolatos
kötelezettségeket és jogokat - a vad védelmére vonatkozó szabályok
elsõdlegessége mellett - az erdõgaz-dálkodásra, a halgazdálkodásra, a
természetvédelemre, az állatvédelemre, az állategészségügyre, az
állattenyésztés-re, a termõföldhasznosításra, valamint a növényvédelemre
vonatkozó külön jogszabályok rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni."
Indokolás
A törvényjavaslat 32. §-ában foglaltak az állattenyésztésre is utalnak. A
vonatkozó 1993. évi CXIV. tv. 2. § a) pontjának hatálya alatt az ilyen
tevékenység kizárólag élelmiszertermelési célú lehet.
2a.
A törvényjavaslat 9. §-ának (6) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(6) Az (5) bekezdésben nem említett vad elejtésének mi-nõsül a vad
helybenmaradását eredményezõ lövés leadása, illetve ragadozó madárral történõ
megfogatása."
2b.
A törvényjavaslat 56. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(1) Vadászat a vadnak az e törvényben engedélyezett esz-közzel, vagy ragadozó
madárral és engedélyezett módon va-dász által történõ elejtésre, vagy
elfogására irányuló te-vékenység."
Indokolás
A ragadozó madárral történõ vadászat nevesítése nem nélkülözhetõ az "elejtés"
és a "vadászat" fogalmának meghatározásakor.
3.
A törvényjavaslat 31. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az
eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:
"(1) Vadászterületen vadgazdálkodási-, vadászati létesít-mény a föld
használójának elõzetes hozzájárulásával léte-síthetõ."
Indokolás
A föld rendeltetésszerû használatát nem zavarhatja a vadgazdálkodási-,
vadászati létesítmény, ezért a nézeteltérések elkerülésére az ebben érdekelt
hozzájárulásához kell kötni ezek elhelyezését.
4.
A törvényjavaslat 43. §-a (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen
módosul:
/A körzeti vadgazdálkodási terv az adott térségre vonatko-zóan tartalmazza:/
"c) a vadállomány-szabályozás irányelveit, az egyes vad-fajok szerint
[fenntartható] fenntartandó legkisebb vad-létszámot (törzsállomány), valamint
az élõhelyet még nem veszélyeztetõ fenntartható legmagasabb vadlétszámot;"
Indokolás
A meghatározott legkisebb vadlétszám fenntartásának nem lehetõségnek hanem
kötelezettségnek kell lennie, míg az engedélyezett legmagasabb vadlétszám
fenntartása valóban csak egy lehetõség lehet.
5a.
A törvényjavaslat 57. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A vadász a jogosult által rendelkezésére bocsátott azonosítójellel
köteles a gímszarvast, a dámszarvast, a muflont, a vaddisznót, az õzet, a
fácánt, a nyulat[,] - a vad elejtését, elfogását követõen haladéktalanul -
megje-lölni. A jogosult az azonosítóval ellátott vad feletti rendelkezési
jogot csak azt követõen szerzi meg, ha a va-dász az elejtett vad
azonosítójának sorszámát az egyéni [lõjegyzékbe] zsákmányjegyzékbe is
bevezeti.
5b.
A törvényjavaslat 60. §-ának (2) és (3) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A vadászjegyet az igénylõ lakóhelye szerint illeté-kes vadászati hatóság
állítja ki. A vadászati hatóság a korábban kiadott egyéni [lõjegyzék]
zsákmányjegyzék ér-vénytelenítését követõen a vadászjegyet kiállítja, és ez-
zel egyidejûleg névre szóló új, hitelesített egyéni [lõ-jegyzéket]
zsákmányjegyzéket ad át.
(3) A vadászjegy érvényersségét a vadászati hatóság csak az egyéni
[lõjegyzék] zsákmányjegyzék bemutatását követõen hosszabbítja meg."
5c.
A törvényjavaslat 64. §-a (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen
módosul:
/A vadász/
"b) az egyéni [lõjegyzéket] zsákmányjegyzéket;"
/a vadászat alkalmával köteles állandóan magánál tartani, és azt a jogosult, a
hivatásos vadász, a vadászati-, il-letõleg a természetvédelmi hatóság
képviselõjének, vala-mint rendõri szerv felhívására bemutetni./
5d.
A törvényjavaslat 74. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) A vadászati hatóság csak annak a vadnak a trófeabí-rálatát végezheti el,
amely egyedi azonosítójelének számát a vadászjeggyel vadászó vadász egyéni
[lõjegyzékébe] zsák-mányjegyzékébe, valamint a jogosult által vezetett terí-
téknyilvántartásba bevezették."
5e.
A törvényjavaslat 83. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A törvény alkalmazásában jogosulatlan vadászatnak minõsül a vadászjegy
vagy vadászati engedély nélküli vadá-szat, a jogosult hozzájárulása nélküli
vadászat, valamint ha a vadász az általa elejtett vadat e törvény alapján nem
jelöli meg, vagy nem jegyzi be az egyéni [lõjegyzékbe] zsákmányjegyzékbe.
Indokolás
A ragadozó madárral történõ vadászat esetében a "lõjegyzék" kifejezés nem
értelmezhetõ, de a "zsákmányjegyzék" valamennyi vadászati mód esetén
használható.
Budapest, 1996. április 29.
Baky György Kiss Róbert
SZDSZ SZDSZ