ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1662/183..

Kapcsolódó

módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló, T/1662..

számú törvényjavaslathoz T/1662/129/1. számon benyújtott módosító javaslathoz

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

1a.

A törvényjavaslat 8. §-a és a § címe a következõképpen módosul, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"A vadgazdálkodási terület és a vadászterület

8. §

(1) [Vadászterületnek] Vadgazdálkodási területnek minõsül

- a hasznosítási formájától függetlenül - az [a földterü-let, valamint

vízfelület, amely a háromezer hektárt eléri, és szemközti határvonalainak

távolsága legalább háromezer méter, továbbá] adott földterületre, valamint

vízfelületre jellemzõ vad területi eloszlására, minõségi jellemzõjére és az

élõhelyi jellemzõkre vonatkozó adatok, továbbá a vadbiológiai kutatások

alapján kijelölt azon terület, ahol a vad

a) a szükséges táplálékot megtalálja,

b) természetes szaporodási feltételei, valamint

c) természetes mozgásigénye, búvóhelye, nyugalma adott.

(2) Nem minõsül [vadászterületnek] vadgazdálkodási terü-letnek, és a

[vadászterület] vadgazdálkodási terület ki-terjedésének megállapításánál

figyelmen kívül kell hagyni az azon található:

a) település közigazgatási belterületét, valamint

b) lakóingatlanul szolgáló bekerített külterületi in-

gatlan,

c) gazdasági célú tanya, valamint major,

d) temetõ,

e) nem mezõ-, erdõ-, vagy vadgazdálkodási célból beke-

rített hely,

f) repülõtér,

g) közút, továbbá

h) vasút

területét.

A változat

(3) Vadászterület a vadgazdálkodási terület, vagy az (1) és (2) bekezdés

értelemszerû alkalmazásával a vadászat szempontjából mértékadó állandó

vadállomány népessége alapján a vadgazdálkodási területen belül kijelölt,

a) õz vadászata esetén legalább 500,

b) dámszarvas vadászata esetében legalább 1000,

c) gímszarvas vadászata esetében legalább 2000,

d) egyéb vad vadászata esetében legalább 300

hektárt elérõ olyan terület, amelyen a vad jogszerû, biz-tonságos és kultúrált

elejtésére lehetõség van.

(4) A (3) bekezdésben meghatározottak alapján vegyesen be-népesült területen

a nagyobb életterû vadhoz igazodik a vadászterület nagysága.

(5) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet nagyobb 1:3-

nál."

B változat

(3) Vadászterület a vadgazdálkodási terület, vagy az (1) és (2) bekezdés

értelemszerû alkalmazásával a vadászat szempontjából mértékadó állandó

vadállomány népessége alapján a vadgazdálkodási területen belül kijelölt,

a) õz és vaddisznó vadászata esetén legalább 1000,

b) dámszarvas vadászata esetében legalább 2000,

c) gímszarvas vadászata esetében legalább 4000,

e) egyéb vad vadászata esetében legalább 500

hektárt elérõ olyan terület, amelyen a vad jogszerû, biz-tonságos és kultúrált

elejtésére lehetõség van.

(4) A (3) bekezdésben meghatározottak alapján vegyesen be-népesült területen

a nagyobb életterû vadhoz igazodik a vadászterület nagysága.

(5) A vadászterület szélességének és hosszának aránya nem lehet nagyobb 1:3-

nál."

1b.

A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdésének j) és k) pontja a következõképpen

módosul:

/A vadászterület határának megállapításánál figyelemmel kell lenni:/

/továbbá arra, hogy/

"j) a [háromezer hektár vagy azt meghaladó természetvéde-lem alatt álló]

védett természeti területek - a védelmük-höz szükséges övezettel együtt -

lehetõleg önálló vadász-területet képezzenek;

k) a [háromezer hektárnál] vadgazdálkodási területnél ki-sebb területû

természetvédelem alatt álló területek lehe-tõleg egy vadászterületre essenek."

Indokolás

A törvényjavaslat a vadászatot úgy kezeli mint az állománykezelés kizárólagos

formáját, és nem mint a vadgazdálkodás egyik, bár kétségtelenül alapvetõ

elemét. Ezzel a két tevékenység és annak szabályozása egybemosódik és ez a

konfliktusok forrása. Napjaink gyakorlata is azt igazolja, hogy a kettõ nem

szükségszerûen azonos: egy vadgazdálkodási területen több vadászati terület is

kijelölhetõ. Száz ha nagyságrendû területen nem lehet vadgazdálkodást

folytatni, de egyes vadra vadászni lehet. A javaslat - a vad védelme érdekében

- a vadállomány tartamosságát kívánja garantálni, a vadászati érdekek

figyelembevételével.

Minél elnyújtottabb a vadászterület annál nagyobb hatása van a szomszéd

vadászati tevékenységének, ezért a vadászterület alakját szabályoni szükséges.

2.

A törvényjavaslat 19. §-ának (3) és (4) bekezdése elmarad:

"[(3) A vadászati hatóság a vadászterület legkisebb mér-téktõl - a (4)

bekezdésben foglalt eset kivételével - öt-szász hektárral eltérhet, amennyiben

a kialakítandó va-dászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlása, ille-

tõleg hasznosítása egyébként biztosított.

(4) Különleges rendeltetésû vadászterület esetén az azt elrendelõ határozat a

vadászterület legkisebb területmér-téktõl korlátozás nélkül eltérhet,

amennyiben a kialakí-tandó vadászterületen a vadászati jog szakszerû gyakorlá-

sa, illetõleg hasznosítása egyébként biztosított.]"

Indokolás

A 2. pont elfogadása esetén nincsen szükség kivételeket tenni.

3.

A törvényjavaslat 50. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A jogosult a vadgazdálkodási üzemtervben és az éves vadgazdálkodási

tervben foglaltak szakszerûségének bizto-sítása, továbbá a vad és élõhelyének

védelme érdekében kö-teles a szakirányítási faladatok ellátására

[vadászterüle-tenként] vadgazdálkodási területenként egy, illetve min-den

megkezdett háromezer hektár után legalább egy, a külön jogszabályban

meghatározott képesítéssel és vadászlõfegy-ver tartási engedéllyel rendelkezõ,

a vadászati hatóság által nyilvántartásba vett hivatásos vadász alkalmazásáról

gondoskodni."

Indokolás

A 2. pontba foglaltaknak megfelelõen a vadgazdálkodási egységhez kell kötni a

hivatásos vadász alkalmazását.

Budapest, 1996. május 20.

Kiss Róbert

SZDSZ

Eleje Honlap