Kapcsolódó módosító javaslat
megváltoztatása
dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 103. § (3) bekezdése alapján a rádiózásról és televíziózásról
szóló T/1678.. számú törvényjavaslathoz 114. és 123. számon benyújtott
kapcsolódó módosító javaslataink egyes pontjait az alábbiak szerint
megváltoztatjuk, valamint a 8. és 15. pontokban újabb kapcsolódó módosító
javaslatokat terjesztünk elõ.
1. T/1678/114/3. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat
4. §-ának új (3) bekezdése a következõ:
"(3) A mûsorszolgáltató politikai tájékoztató és hírszolgáltató mûsorszámaiban
mûsorvezetõként, hírolvasóként, tudósítóként rendszeresen közremûködõ
munkatársak - a munkavégzésükre irányuló jogviszonyuktól függetlenül -
mûsorszolgáltatónál politikai hírhez véleményt, értékelõ magyarázatot - kivéve
a hírmagyarázatot - nem fûzhetnek."
Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.
2. T/1678/114/8. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat
19. § (1) bekezdése b./ pontjának szövege a következõ:
"b/ az a vállalkozás, amely - fõtevékenysége szerint - e törvény szerint nem
reklámozható terméket állít elõ, nagykereskedelmi forgalomban értékesít,
illetõleg ilyen termékekkel kapcsolatos szolgáltatást nyújt. Ez a tilalom nem
vonatkozik a gyógyszer termék, illetve a gyógyászati eljárás tekintetében
érintett vállalkozás neve és védjegye közléséhez kötött támogatásra."
Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.
3. T/1678/114/12. számú kapcsolódó módosító javaslat, valamint a T/1678/113..
számú ajánlás 76. pontja helyett a törvényjavaslat 25. §-ának szövege a
következõ:
"25. § Közszolgálati mûsorszolgáltatásban és közmûsorszolgáltatásban csak az
alábbi mûsorszámok támogathatók:
a/ vallási és egyházi tartalmú mûsorszámok,
b/ mûvészeti és kulturális eseményeket bemutató, közvetítõ mûsorszámok,
c/ a nemzeti és az etnikai kisebbségi anyanyelvû, illetve a nemzeti és
etnikai kisebbségek életét, kultúráját bemutató mûsorszámok,
d/ az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki állapotuk, társadalmi
körülményeik következtében súlyosan hátrányos helyzetben lévõ csoportok
számára készített mûsorszámok."
Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.
4. T/1678/114/16. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat
29. § (2) bekezdése sorrendjének megváltoztatását, új b/ és l/ ponttal történõ
kiegészítését, illetve az egyes pontok szövegének módosítását javasoljuk:
"(2) A közszolgálati mûsorszolgáltatási szabályzatban, illetve a
[köz]mûsorszolgáltatási szabályzatban szabályozni kell:
a/ a pártoktól, politikai mozgalmaktól való függetlenség biztosítékait,
b/ a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kultúrája, élete
bemutatásának rendjét, figyelemmel a törvény 26. § (2) bekezdésében
foglaltakra is,
c/ [b/] a hírek, idõszerû politikai mûsorok sokoldalúságának,
tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések
ismertetésének, a vélemények, nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó
elveket,
d/ [g/] az anyanyelvi kultúra ápolását szolgáló szakmai
követelményeket,
e/ [h/] a kulturális, tudományos [és] világnézeti és vallási sokféleség
tárgyilagos bemutatásának rendszerét,
f/ [c/] a megkülönböztetõ jelzéssel ellátandó mûsorszámok közzétételi
módját,
g/ [d/] a kiskorúakkal kapcsolatos rendelkezéseket,
h/ [e/] a reklámtevékenységet, a mûsorszámok támogatását,
i/ [f/] a közérdekû közlemények közzétételét,
j/ [i/] a közszolgálati mûsorszolgáltatónál és a közmûsorszolgáltatónál
alkalmazott mûsorkészítõk önállóságának és felelõsségének mértékét és
biztosítékait, a mûsorkészítés és a mûsorszerkesztés elveinek
meghatározásában való részvételük biztosítékait,
k/ [j/] munkatársakra vonatkozó összeférhetetlenségi és [egyéb]
magatartási szabályokat, különös tekintettel, a politikai és hírmûsorokban
foglalkoztatottakra,
l/ a mûsorkészítési tevékenység szakmai szabályait,
m/ [k/] a külföldre irányuló, valamint a 135. § (3) bekezdésében
említett [közszolgálati] mûsorszolgáltatás [és közmûsorszolgáltatás]
általános feladatait és az ezek teljesítésének, illetõleg a tervezett
vételkörzetek ellátásának irányelveit, [továbbá az archiválásnak a
nemzetközileg elfogadott gyakorlattal összhangban levõ irányelveit]"
Indokolás: A javaslat szerkezeti és fogalmi pontosítást szolgál.
5. A T/1678/114/24 számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a
törvényjavaslat 50. §-a új (3) bekezdése a következõ:
"(3) A tájékoztatás kiegyensúlyozottságának súlyosabb vagy ismételt sérelme
esetén a Panaszbizottság kezdeményezheti, hogy a Testület bírságot szabjon
ki."
Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.
6. A T/1678/114/25 számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a
törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:
(1) A Panaszbizottság állásfoglalása ellen [a mûsorszolgáltató halasztó
hatályú] jogorvoslati kérelemmel a Testülethez [fordulhat] lehet fordulni az
állásfoglalás közlésétõl számított negyvennyolc órán belül. A mûsorszolgáltató
jogorvoslati kérelme halasztó hatályú.
(2) A Testület a jogorvoslati kérelemrõl tizenöt napon belül határoz. Ha
a mûsorszolgáltató [a kérelmet] kérelmét elutasítja, a Panaszbizottság
állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.
(3) A Testület határozatának felülvizsgálatát [a mûsorszolgáltató] a
bíróságtól lehet kérni [kérheti]. A bíróság a Pp. XX. fejezetének szabályai
szerint jár el. A bíróság a Testület határozatát megváltoztathatja.
(4) Az alaposnak bizonyult kifogásnak a mûsorszolgáltató mûsorában
történt közlésén túlmenõen [a Panaszbizottság jogerõs határozatát, valamint az
azt megváltoztató jogerõs bírósági] a mûsorszolgáltatót marasztaló jogerõs
határozatot a Mûvelõdési Közlönyben is közzé kell tenni.
Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.
7. A T/1678/114/40 és 41. számú kapcsolódó módosító javaslatok helyébe
(összevonva) a törvényjavaslat 91. § (3) bekezdés d/ pontja a következõ:
"d/ a mûsorterv és a mûsor fõbb jellemzõinek bemutatása, kitérve az
esetleges tájékoztató és közszolgálati mûsorokra - különösen a hírszolgáltató
mûsorokra -, valamint országos és körzeti televíziók esetében a magyarországi
gyártású filmalkotások bemutatására vonatkozó elképzelések ismertetésére, és
mindezek idõbeli arányára [is],
Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.
8. A T/1678/113.. számú együttes ajánlás 226. pontja, valamint a T/1678/14/45-
46. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a törvényjavaslat 93-102. §-
ainak a szövege a következõ:
(A javasolt rendelkezések a törvényjavaslat e tárgykörbe tartozó §-ai
sorrendjének a felcserélését, kisebb módosítását és kiegészítését
tartalmazzák.)
"Az általános [P]pályázati tervezet és a nyilvános meghallgatás"
[94. §] 93. §
Az általános pályázati feltételekrõl [és a pályázati felhívásról] a
Testület tervezetet készít, és azt teljes egészében, indokolással együtt a
Mûvelõdési Közlönyben közzéteszi. A közzétételt követõ tizenöt napon belül az
általános pályázati feltételekre [és a pályázati felhívásra] bárki írásban - a
Testülethez címzett - észrevételt tehet.
[95. §] 94. §
(1) [A pályázati felhívás tervezetének, illetve a] Az általános pályázati
feltételek tervezetének közzétételétõl számított legkevesebb húsz napon túl,
legkésõbb harminc napon belül a Testület nyilvános meghallgatást (a
továbbiakban: meghallgatás) tart. A meghallgatáson részt vesz a Hírközlési
Fõfelügyelet képviselõje is.
(2) A meghallgatás helyérõl és idõpontjáról legalább a meghallgatást tíz
nappal megelõzõen közleményt kell közzétenni a Mûvelõdési Közlönyben és két
országos napilapban.
(3) A meghallgatáson lehetõséget kell adni arra, hogy valamennyi érdekelt
kifejthesse álláspontját, továbbá hogy a Testület és a Hírközlési Fõfelügyelet
képviselõje az érdekeltek kérdéseire válaszolhasson.
(4) A meghallgatást a Testület képviselõje vezeti, és õ dönt arról, hogy
a meghallgatás a törvényben elõírt feltételek teljesülése esetén megtartható.
(5) A meghallgatás vezetõje a jelenlevõk meghallgatása után és az esetleg
elõzetesen közölt napirendre való tekintettel határozza meg a végleges
napirendet.
(6) A meghallgatáson az eljárás tárgyához tartozó kérdést bárki föltehet,
és a tárgyhoz tartozó kérdésben álláspontját kifejtheti.
(7) A jelenlevõk - a meghallgatás vezetõjén keresztül - egymáshoz is
intézhetnek kérdést.
(8) A meghallgatásról nyolc napon belül jegyzõkönyv készül, amely a
Testület irodájában megtekinthetõ.
(9) A meghallgatás után a Testület dönt az általános pályázati
feltételek[, illetve a pályázati felhívás] véglegesítésérõl. Döntését a
meghallgatást követõ harminc napon belül a Mûvelõdési Közlönyben közzéteszi.
4. Cím
A pályázati felhívás
[93. §] 95. §
(1) A pályázati felhívás tervezetére, közzétételére és a nyilvános
meghallgatásra a 93-94. §-okban foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.
[(1)] (2) A pályázati felhívás tartalmazza a mûsorszolgáltatási
lehetõségekre vonatkozóan a 52. § (4) bekezdésében felsorolt adatokat, a
pályázat kötelezõ tartalmát, továbbá számszerû meghatározással a törvény 96. §
(1) bekezdés e/, f/, g/ és i/ pontjaiban foglaltak értékelési szempontjait.
[(2)] (3) A pályázati felhívás feltételei az általános pályázati
feltételtõl csak akkor térhetnek el, ha törvény vagy az általános pályázati
feltételek ilyen eltérést megengednek. A pályázati felhívás részét képezik az
általános pályázati feltételek.
[(3)] (4) A pályázatot úgy kell kiírni, hogy
a/ országos mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább
hatvan nap,
b/ körzeti mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább
negyven nap,
c/ helyi mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább
harminc nap
álljon rendelkezésre.
[(4)] (5) A Testület a közszolgálati mûsorszámok meghatározott arányát
vagy a nemzeti és etnikai kisebbségi, illetõleg más kisebbségi igények
meghatározott mértékû szolgálatát pályázati feltételként írhatja elõ, ha az
adott vételkörzetben a tájékoztatás és a tájékozódás szabadsága, illetve a
kulturális sokszínûség - valamennyi mûsorszolgáltatást együttesen figyelembe
véve - nem érvényesül. A Testület a nemzeti és etnikai kisebbség más
törvényben meghatározott jogosultságainak biztosítására heti legalább négy,
legfeljebb nyolc órányi mûsoridõben pályázat nélkül, a nemzeti és etnikai
kisebbség [javára] közhasznú társaságát [létesített közalapítványt], mint nem
nyereségérdekelt mûsorszolgáltatót mûsorszolgáltatásra jogosíthatja fel, ha a
pályázati felhívásban meghatározott vételkörzetben a nemzeti és etnikai
kisebbségek anyanyelvû tájékoztatási igényeinek kielégítése másképp nem
biztosítható.
[a/ a tájékoztatás kiegyensúlyozottsága nincs biztosítva,
b/ a nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvû tájékoztatási igényeinek
kielégítése másképp nem biztosítható, vagy
c/ ha az adott vételkörzetben a tájékoztatás és tájékozódás szabadsága,
illetve a kulturális sokszínûség - valamennyi mûsorszolgáltatást együttesen
figyelembe véve - nem érvényesül.]
[(5)] (6) A Testület a pályázati felhívásban - a 8. § (2) bekezdésén
felüli mértékben - feltételként írhatja elõ, hogy a mûsorszolgáltató
rendszeresen híreket adjon.
[(6)] (7) A pályázati felhívásban meg kell határozni a mûsorszolgáltatási
díj legkisebb mértékét, amely alatt - a nem nyereségérdekelt mûsorszolgáltató
kivételével - a mûsorszolgáltatási jogosultság nem ítélhetõ oda.
[(7)] (8) A pályázati felhívás a mûsorszolgáltatási díj megfizetése alól
legfeljebb két évre szóló, ötven százalékos mentesítést kínálhat fel. A
mentesítés a 91. § (3) bekezdésének b) pontjában meghatározott fedezetre
vonatkozó kötelezettséget nem érinti.
[(8)] (9) A pályázati felhívásra ajánlatot tevõ pályázati díjat fizet. A
pályázati díj a meghirdetett legkisebb évi mûsorszolgáltatási díj öt
százaléka. A pályázati díj nyolcvan százaléka a mûsorszolgáltatási díjba
beszámít, visszautasított pályázat esetében a pályázati díj nyolcvan százaléka
a visszautasítástól számított harminc napon belül visszajár.
[(9)] (10) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell azt az idõpontot,
amelyen belül a mûsorszolgáltatást meg kell kezdeni. Ha a szolgáltatás
megkezdésére a jogosultnak felróható okból a határidõ elteltéig nem kerül sor,
a jogosultság megszûnik.
A pályázat tartalma
[97. §] 96. §
(1) A pályázatnak tartalmaznia kell:
a/ a pályázó adatait:
- nevét,
- lakcímét (székhelyét vagy telephelyét),
- cégnyilvántartási vagy bírósági nyilvántartási számát,
b/ annak a büntetlen elõéletû személynek a nevét és lakcímét, aki a
sajtójogi, valamint e törvény szerinti személyes felelõsséget viseli a
mûsorszolgáltató tevékenységéért,
c/ ha a pályázó gazdasági társaság, a társasági
illetve alapító okiratát esetleges módosításával együtt,
d/ a pályázó nyilatkozatát arról, hogy milyen nagyságú közvetlen vagy
közvetett tulajdonosi részesedése van magyar napilapot vagy hetilapot kiadó,
lapterjesztõ, továbbá magyarországi mûsorszolgáltatást végzõ, illetõleg
magyarországi mûsorszolgáltatási jogosultságot igénylõ gazdasági társaságban,
e/ a tervezett mûsorszolgáltatás alapvetõ adatait:
- fajtáját (rádió, televízió),
- vételkörzetét,
- az igénybe venni kívánt mûsorszórási lehetõséget,
- a szolgáltatás adásidejét, adásidõ - beosztását
- a tervezett kiegészítõ és értéknövelõ mûsorszolgáltatást,
- a mûsorszolgáltatás állandó megnevezését, emblémáját, illetõleg
szignálját,
f/ a tervezett mûsorszerkezetet, a közszolgálati mûsorszámok közlésére
szánt havi átlagos mûsoridõt, a napi rendszeres híradásra szánt mûsoridõt, a
nemzeti és etnikai vagy más kisebbségek igényeinek szolgálatára tervezett havi
átlagos mûsoridõt,
g/ a pályázati felhívásban megjelölt egyéb adatokat, beleértve a
mûsorszolgáltatási díj mértékére vonatkozó ajánlatot,
h/ mûholdas mûsorszolgáltatás esetén a pályázó által használni tervezett
mûholdkapacitás szolgáltatójának a csatorna bérbeadására vonatkozó, annak
frekvenciáját, mûszaki feltételeit és díját is rögzítõ szándéknyilatkozatát,
i/ a mûsorszolgáltató üzleti, pénzügyi tervét, illetve banki igazolást a
91. § (3) bekezdésének b/ pontjában meghatározott összeg rendelkezésre
állásáról.
(2) Gazdasági társaság pályázatának tartalmaznia kell az arra vonatkozó
adatokat is, hogy a társaságban tulajdonosi részesedéssel rendelkezõnek
milyen nagyságú közvetlen vagy közvetett tulajdonosi részesedése van bármely
magyar napilapot vagy hetilapot kiadó, vagy lapterjesztõ, továbbá
magyarországi mûsorszolgáltatást végzõ, illetõleg magyarországi
mûsorszolgáltatási jogosultságot igénylõ gazdasági társaságban.
(3) A pályázónak nyilatkoznia kell, hogy vele kapcsolatban nem áll fenn a
törvény szerinti kizáró ok, illetve arról, hogy más, folyamatban lévõ
pályázatának elfogaxdása esetén nem keletkezne ilyen kizáró ok.
(4) A pályázatban szereplõ adatokról a Testület a szerzõdés megkötéséig
harmadik személynek nem adhat tájékoztatást. A szerzõdés megkötését követõen
az (1) bekezdés szerinti adatok - a d) pontban meghatározottak kivételével -
nyilvánosak.
[98. §] 97. §
A [96. §] 102. § (1) bekezdésének a/ pontja szerinti pályázatok esetében
a Testület köteles a pályázati határidõ lejártát követõ tizenöt napon belül a
Mûvelõdési Közlönyben nyilvánosságra hozni a pályázók nevét, címét, a
tervezett mûsorszolgáltatás jellegét és vételkörzetét, valamint egyéb adatait.
A pályázat elbírálása
[99. §] 98. §
A Testület országos mûsorszolgáltató esetében a pályázati határidõ
lejártától számított kilencven, más esetben hatvan napon belül megvizsgálja,
hogy
a/ a pályázó nem esik-e a 85-88. §-okban vagy a VIII. fejezetben foglalt
korlátozó rendelkezések hatálya alá,
b/ megfelel-e a pályázati felhívásban meghatározott tartalmi és alaki
követelményeknek,
c/ megfelel-e a törvényben vagy a törvény alapján megállapított pályázati
feltételben foglalt tárgyi és személyi feltételeknek.
[100. §] 99. §
(1) Ha a pályázó korlátozó rendelkezésekbe ütközik, a Testület köteles a
pályázatot a [99.] 98. §-ban megjelölt idõn belül az elutasítás okát megjelölõ
és indokolt nyilatkozatban visszautasítani.
(2) Ha a pályázatok közt nincs olyan, amely a [93.] 95. § (4)
bekezdésében meghatározott pályázati feltételnek eleget tenne, a Testület
jogosult a pályázatokat úgy elbírálni, mintha a vonatkozó pályázati feltételt
nem hirdette volna meg.
(3) Ha a pályázat a [99.] 98. §-ban foglalt követelményeknek nem felel
meg, a Testület azt hiánypótlás, helyesbítés végett a pályázónak visszaadja. A
hiánypótlást tizenöt napon belül el kell végezni. A határidõ jogvesztõ,
elmulasztása esetén a Testület a pályázatot visszautasítja.
(4) A pályázatot vissza kell utasítani, ha a pályázat benyújtásával
egyidejûleg a pályázati díjat az erre köteles nem fizette meg.
(5) A pályázat (1) bekezdés szerinti visszautasítása bíróság elõtt
megtámadható. Amennyiben a kereset alapos, a bíróság a Testületet kártérítésre
kötelezheti. A perindítás a pályázati eljárás folytatásának nem akadálya.
[101. §] 100. §
(1) A Testület a pályázat nyertesével köthet szerzõdést. Helyi
mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat esetén , ha egyetlen pályázó felel meg
a törvényes, illetve pályázati követelményeknek, a Testület megköti a
mûsorszolgáltatási szerzõdést.
(2) Ha az ajánlat szerint a napi adásidõ nyolc óránál kevesebb, a
fennmaradó adásidõre a Testület pályázatot ír ki. [lehetõsége tekintetében a
Testület mással mûsorszolgáltatási szerzõdést köthet.]
(3) Ha az ajánlat szerint a napi adásidõ a nyolc órát meghaladja, a
jogosult hozzájárulásával a fennmaradó adásidõre a Testület pályázatot írhat
ki.
(4) A Testület a [102.] 101. §-ban meghatározott eljárást követõen köti
meg a szerzõdést, ha egymással versengõ pályázatok szerinti mûsorszolgáltatási
igények egyidejûleg nem elégíthetõk ki a pályázatban feltüntetett módon.
[102. §] 101. §
(1) Ha versengõ pályázatok közül kell választani, a Testület a [99.] 98.
§-ban megjelölt idõn belül felszólíthatja a versengõ pályázókat, hogy a
felszólítástól számított tizenöt napon belül állapodjanak meg a megpályázott
mûsorsugárzási lehetõségek idõbeli megosztásában.
(2) Megegyezés hiányában a versengõ pályázatok közül a Testület a
pályázat kiírásakor nyilvánosságra hozott értékelési elvek szerint dönt. [A
nyilvánosságra hozott értékelési elvekben számszerûen meghatározza a 97. § (1)
bekezdése e/, f/, g/, és i/ pontjaiban foglaltak értékelési szempontjait.]
(3) Ha a versengõ pályázók között nem nyereségérdekelt mûsorszolgáltató
is pályázott - az országos mûsorszolgáltatást kivéve -, a jogosultságot a nem
nyereségérdekelt mûsorszolgáltató szerzi meg, amennyiben az adott vételkörzet
lakosainak nyolcvan százaléka számára már legalább két nyereségérdekelt helyi
mûsorszolgáltatás elérhetõ, és közülük legalább egy mûsorszórással valósul
meg.
A mûsorszolgáltatási szerzõdés megkötése
[96. §] 102. §
(1) A mûsorszolgáltatási szerzõdés létrejöhet:
a/ pályázati felhívásra benyújtott pályázatok közti választással, illetve
b/ az igénylõ által lefolytatott tervezés eredményeként létrejött - a
Hírközlési Fõfelügyelet ellenõrzõ vizsgálata alapján a Testület által
jóváhagyott - mûsorszolgáltatási lehetõségre, az e törvényben meghatározottak
szerint.
(2) Az (1) bekezdés a/ pontja szerinti pályázati felhívásnak a Hírközlési
Fõfelügyelet által kidolgozott és a Mûvelõdési Közlönyben elõzetesen
nyilvánosságra hozott - a vételkörzet, a frekvenciasáv és más mûszaki
jellemzõk által meghatározott - mûsorszolgáltatási lehetõségekre kell
vonatkoznia.
(3) Az (1) bekezdés b/ pontja szerinti tervezéshez a Hírközlési
Fõfelügyelet - költségtérítés ellenében - adatokat szolgáltat.
(4) A pályázat az (1) bekezdés a/ pontja alapján
a/ a Testület által közzétett nyilvános felhívásban megjelölt határidõig,
valamint
b/ az a/ pont szerinti nyilvános felhívásra beérkezett igények elbírálása
után fennmaradt mûsorszolgáltatási lehetõségekre bármikor benyújtható.
(5) Az (1) bekezdés b/ pontjában foglaltak szerint keletkezett
mûsorszolgáltatási lehetõségre a Testület pályázatot hirdet. A pályázat
elbírálása során az eredeti, a törvényes feltételeknek egyébként megfelelõ
igénylõvel kell a mûsorszolgáltatási szerzõdést megkötni, ha a pályázaton
felajánlott legmagasabb összegû mûsorszolgáltatási díj megfizetését vállalta.
(6) Az (1) bekezdés b/ pontja szerinti eredeti igénylõ a pályázat
nyertesétõl az adatszolgáltatással és tervezéssel kapcsolatban felmerült
indokolt költségeinek megtérítésére tarthat igényt."
9. A T/1678/114/49.. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 140. §-a egybefüggõ módosítása a következõ:
"(1) E törvény 143. §-a a kihirdetésekor, egyéb rendelkezései - a (2)-(4)
bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követõ hónap 1. napján
lépnek hatályba.
(2) A 75. § (1) bekezdése, a 79-84 §-ok [a 152. §] és a 163. § 1997. január
1-jén lépnek hatályba.
(3) A 162. § r/ pontja a Magyar Rádió és a Magyar Televízió
részvénytársaságok meglapításakor lép hatályba.
(4) A 152. § az új szerzõi jogi törvény hatálybalépésével, de legkésõbb 1997.
január 1-jén lép hatályba."
Indokolás: A javaslat pontosítást szolgál.
10. A T/1678/114/51.. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 142. §-a új (7)-(9) bekezdései a következõk:
"(7) A (2) bekezdésben foglaltakra is tekintettel a kormány kezdeményezze az
1996. évi költségvetési törvény módosítását annak érdekében, hogy a Magyar
Rádió és a Magyar Televízió 1996. évi folyamatos költségvetési támogatásában a
részvénytársasággá alakulás miatt fennakadás ne történjen. Ennek során a Duna
Televízió támogatását növelni kell, amelynek forrása a televízió készülékek
elõfizetési díjbevételének újra felosztása lehet. A költségvetést módosító
törvényjavaslatban - az elõfizetési díjbevétel terhére - gondoskodni kell a
Testület, illetve a közalapítványok kuratóriumai mûködéséhez szükséges
fedezetrõl is.
(8) Az Országgyûlés költségvetési ügyekben illetékes bizottsága jelenlévõ
tagjai négyötöde javasolhatja parlamenti biztos kinevezését a Magyar Rádióhoz
vagy a Magyar Televízióhoz az átalakulás idõtartamára. A parlamenti biztos
feladata a törvény 143. §-ában foglalt, a Magyar Rádió illetve a Magyar
Televízió elnöke (alelnöke) által tett jognyilatkozatok ellenjegyzése.
Ellenjegyzés nélkül a jognyilatkozat érvénytelen.
(9) A (8) bekezdés szerinti parlamenti biztos hiányában a Magyar Rádió
Közalapítvány kuratóriumának, illetve a Magyar Televízió Közalapítvány
kuratóriumának elnöksége a megalakulásától kezdõdõen gyakorolja a törvény 66.
§ (2) bekezdés c/, illetve da/-dc/ pontjai szerinti hatáskörét, ennek
megfelelõen a Magyar Rádió illetve a Magyar Televízió elnökei a törvény 71. §
g/ és h/ pontjai szerinti kötelezettségek szerint járnak el."
Indokolás: A javaslat a közintézmények átmeneti idejû mûködését biztosítja.
11. A T/1678/114/53. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 147. §-a következõ:
"147. § (1) A törvény hatálybalépése elõtt kiadott, dátumszerûen meghatározott
ideig szóló stúdióengedélyek jogosultjai 1996. március 31-éig jelenthetik be a
Testületnél engedélyük mûsorszolgáltatási szerzõdéssé való átalakítására
vonatkozó igényüket. E jogvesztõ határidõ elmulasztásával az engedély érvényét
veszti. A Testület nem köthet szerzõdést az igénylõvel, ha a stúdió nem
mûködik, vagy nem a stúdióengedélyben foglaltak szerint mûködik. A Testület
errõl szóló határozatával a stúdióengedély érvényét veszti.
(2) Az igénylõvel a Testület megköti az eredeti engedélyben foglalt
stúdióengedély idõtartamáig és az abban foglalt vételkörzetre a szerzõdést - a
mûsorszolgáltatási díj megállapításával - ha a kérelmezõ a stúdióengedélyben
foglaltak szerint mûködik.
(3) A stúdióengedély érvényének elvesztése folytán felszabaduló frekvenciára
(adásidõre) a Testület pályázatot ír ki, kivéve ha a 101. § (3) bekezdése
alapján ahhoz a mûsorszolgáltató nem járul hozzá.
(4) A törvény hatályba lépése elõtt határozatlan idõre, illetve az ebben a
törvényben meghatározott határidõre utalással kiadott stúdióengedélyek alapján
használt frekvenciák e törvény szerinti hasznosítására pályázatot kell kiírni.
Az ebben a törvényben meghatározott határidõre utalással kiadott
stúdióengedélyek alapján használt frekvenciákra a Testület kilenc hónapon
belül, a határozatlan idõre kiadott stúdióengedélyek alapján használt
frekvenciákra egy évet követõen, de legfeljebb másfél éven belül kell a
pályázatot kiírni. E határidõket a törvény hatálybalépésétõl kell számítani. A
stúdióengedélyek legkésõbb a pályázat alapján megkötött mûsorszolgáltatási
szerzõdés alapján kezdõdõ mûsorszolgáltatás idõpontjában hatályukat vesztik.
(5) A (4) bekezdésben jelzett pályázatoknál az értékelés során kiemelt
szempontként kell értékelni az azonos frekvencián korábban stúdióengedély
alapján mûsorszolgáltatásra jogosult korábbi mûködését.
(6) A törvény 85-88. §-ai, 108. §-a és a VIII. fejezetében foglaltaknak meg
nem felelõ, e törvény hatályba lépésekor mûködõ vállalkozásokkal a Testület
azzal a feltétellel köthet szerzõdést, hogy azok 1996. december 31-éig
kötelesek tevékenységüket módosítani, vagy vállalkozásukat átalakítani.
Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.
12. A T/1678/123/2. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 2. §-ának 19.a/ pontja a következõ:
"a/ a mûvészeti alkotás, az egyetemes, a magyar és a magyarországi nemzeti és
etnikai kisebbségek kultúráját, valamint a magyarországi nemzeti és etnikai
kisebbségek életét, a kisebbségi álláspontokat bemutató közlés,
Indoklás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.
13. A T/1678/123/8. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 155. §-ában az 1990. évi LVII törvény 1. § (1) bekezdése
a következõ:
"(1) A köztársasági elnök, a miniszterelnök javaslatára, - az Országgyûlés
kulturális és sajtóügyekkel foglalkozó bizottsága általi nyilvános
meghallgatását követõen, a bizottság jelenlévõ tagjai négyötödös
támogatása esetén - kinevezi és felmenti a Magyar Rádió, a Magyar
Televízió elnökeit, alelnökeit, továbbá a Magyar Távirati Iroda
vezérigazgatóját.
(2) A köztársasági elnök - a miniszterelnök javaslatára, a Országgyûlés
kulturális és sajtóügyekkel foglalkozó bizottsága általi nyilvános
meghallgatását követõen - kinevezi és felmenti a Magyar Távirati Iroda
vezérigazgatóját.
(3) A (2) bekezdés a Magyar Rádió és a Magyar Televízió részvénytársaságok
megalapításakor lép hatályba és ezzel egyidejüleg az (1) bekezdés
hatályát veszti.
Indoklás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.
14. A T/1678/123/10. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a
törvényjavaslat 148. §-ának új (2) és (3) bekezdése a következõ:
"(2) Hálózatos televízió mûsorszolgáltatás 1997. január 1. elõtt nem kezdhetõ
el, az ötven kilométer átmérõjû vételkörzetnél nem nagyobb hálózatos
mûsorszolgáltatást kivéve.
(3) A (2) bekezdésben foglalt korlátozás nem alkalmazható olyan folyamatosan
mûködõ mûsorszolgáltató esetében amelyik mûsorszolgáltatása, e törvény
szerint hálózatos mûsorszolgáltatásnak számít és mûködését
a./ a törvény hatálybalépése elõtt egy évvel megkezdte és
b./ legfeljebb napi négy óra mûsoridõben mûködik hálózatos
mûsorszolgáltatásként.
Az így jogosultságot szerzett mûsorszolgáltató vételkörzete 1997. január 1-je
elõtt nem lehet nagyobb, mint a törvény hatálybalépése elõtt három
hónappal."
15. Az összesítõ ajánlásban 314. számon (T/1678/104/17) szereplõ módosító
javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 157. §-ában a koncesszióról
szóló 1991. évi XVI. törvény 1. § (1) bekezdés k/ pontja helyébe lép:
"1. § (1) bekezdés k/ pontja a távközlési szolgáltatás (közcélõ távbeszélõ
szolgáltatás, közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás, országos közcélú
személyhívó szolgáltatás, országos és körzeti rádió- és televízió mûsor
szétosztása valamint szórása, a szakosított mûsorszolgáltatás
kivételével,"
16. A következõ módosító javaslatokat visszavonjuk:
1678/114/32.
1678/100/19.5.
1678/101/23.
1678/101/28.
1678/101/29.
Budapest, 1995. december 12.
Dr.Jánosi György (MSZP) Dr.Magyar Bálint (SZDSZ)
Zsigmond Attila (MDF) Deutsch Tamás (Fidesz)