T/1678/126..

Kapcsolódó módosító javaslat

megváltoztatása

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 103. § (3) bekezdése alapján a rádiózásról és televíziózásról

szóló T/1678.. számú törvényjavaslathoz 114. és 123. számon benyújtott

kapcsolódó módosító javaslataink egyes pontjait az alábbiak szerint

megváltoztatjuk, valamint a 8. és 15. pontokban újabb kapcsolódó módosító

javaslatokat terjesztünk elõ.

1. T/1678/114/3. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat

4. §-ának új (3) bekezdése a következõ:

"(3) A mûsorszolgáltató politikai tájékoztató és hírszolgáltató mûsorszámaiban

mûsorvezetõként, hírolvasóként, tudósítóként rendszeresen közremûködõ

munkatársak - a munkavégzésükre irányuló jogviszonyuktól függetlenül -

mûsorszolgáltatónál politikai hírhez véleményt, értékelõ magyarázatot - kivéve

a hírmagyarázatot - nem fûzhetnek."

Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.

2. T/1678/114/8. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat

19. § (1) bekezdése b./ pontjának szövege a következõ:

"b/ az a vállalkozás, amely - fõtevékenysége szerint - e törvény szerint nem

reklámozható terméket állít elõ, nagykereskedelmi forgalomban értékesít,

illetõleg ilyen termékekkel kapcsolatos szolgáltatást nyújt. Ez a tilalom nem

vonatkozik a gyógyszer termék, illetve a gyógyászati eljárás tekintetében

érintett vállalkozás neve és védjegye közléséhez kötött támogatásra."

Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.

3. T/1678/114/12. számú kapcsolódó módosító javaslat, valamint a T/1678/113..

számú ajánlás 76. pontja helyett a törvényjavaslat 25. §-ának szövege a

következõ:

"25. § Közszolgálati mûsorszolgáltatásban és közmûsorszolgáltatásban csak az

alábbi mûsorszámok támogathatók:

a/ vallási és egyházi tartalmú mûsorszámok,

b/ mûvészeti és kulturális eseményeket bemutató, közvetítõ mûsorszámok,

c/ a nemzeti és az etnikai kisebbségi anyanyelvû, illetve a nemzeti és

etnikai kisebbségek életét, kultúráját bemutató mûsorszámok,

d/ az életkoruk, testi, szellemi vagy lelki állapotuk, társadalmi

körülményeik következtében súlyosan hátrányos helyzetben lévõ csoportok

számára készített mûsorszámok."

Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.

4. T/1678/114/16. számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a törvényjavaslat

29. § (2) bekezdése sorrendjének megváltoztatását, új b/ és l/ ponttal történõ

kiegészítését, illetve az egyes pontok szövegének módosítását javasoljuk:

"(2) A közszolgálati mûsorszolgáltatási szabályzatban, illetve a

[köz]mûsorszolgáltatási szabályzatban szabályozni kell:

a/ a pártoktól, politikai mozgalmaktól való függetlenség biztosítékait,

b/ a magyarországi nemzeti és etnikai kisebbségek kultúrája, élete

bemutatásának rendjét, figyelemmel a törvény 26. § (2) bekezdésében

foglaltakra is,

c/ [b/] a hírek, idõszerû politikai mûsorok sokoldalúságának,

tárgyilagosságának és kiegyensúlyozottságának, a vitatott kérdések

ismertetésének, a vélemények, nézetek sokféleségének bemutatására vonatkozó

elveket,

d/ [g/] az anyanyelvi kultúra ápolását szolgáló szakmai

követelményeket,

e/ [h/] a kulturális, tudományos [és] világnézeti és vallási sokféleség

tárgyilagos bemutatásának rendszerét,

f/ [c/] a megkülönböztetõ jelzéssel ellátandó mûsorszámok közzétételi

módját,

g/ [d/] a kiskorúakkal kapcsolatos rendelkezéseket,

h/ [e/] a reklámtevékenységet, a mûsorszámok támogatását,

i/ [f/] a közérdekû közlemények közzétételét,

j/ [i/] a közszolgálati mûsorszolgáltatónál és a közmûsorszolgáltatónál

alkalmazott mûsorkészítõk önállóságának és felelõsségének mértékét és

biztosítékait, a mûsorkészítés és a mûsorszerkesztés elveinek

meghatározásában való részvételük biztosítékait,

k/ [j/] munkatársakra vonatkozó összeférhetetlenségi és [egyéb]

magatartási szabályokat, különös tekintettel, a politikai és hírmûsorokban

foglalkoztatottakra,

l/ a mûsorkészítési tevékenység szakmai szabályait,

m/ [k/] a külföldre irányuló, valamint a 135. § (3) bekezdésében

említett [közszolgálati] mûsorszolgáltatás [és közmûsorszolgáltatás]

általános feladatait és az ezek teljesítésének, illetõleg a tervezett

vételkörzetek ellátásának irányelveit, [továbbá az archiválásnak a

nemzetközileg elfogadott gyakorlattal összhangban levõ irányelveit]"

Indokolás: A javaslat szerkezeti és fogalmi pontosítást szolgál.

5. A T/1678/114/24 számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a

törvényjavaslat 50. §-a új (3) bekezdése a következõ:

"(3) A tájékoztatás kiegyensúlyozottságának súlyosabb vagy ismételt sérelme

esetén a Panaszbizottság kezdeményezheti, hogy a Testület bírságot szabjon

ki."

Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.

6. A T/1678/114/25 számú kapcsolódó módosító javaslat helyett a

törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:

(1) A Panaszbizottság állásfoglalása ellen [a mûsorszolgáltató halasztó

hatályú] jogorvoslati kérelemmel a Testülethez [fordulhat] lehet fordulni az

állásfoglalás közlésétõl számított negyvennyolc órán belül. A mûsorszolgáltató

jogorvoslati kérelme halasztó hatályú.

(2) A Testület a jogorvoslati kérelemrõl tizenöt napon belül határoz. Ha

a mûsorszolgáltató [a kérelmet] kérelmét elutasítja, a Panaszbizottság

állásfoglalását azonnal teljesíteni kell.

(3) A Testület határozatának felülvizsgálatát [a mûsorszolgáltató] a

bíróságtól lehet kérni [kérheti]. A bíróság a Pp. XX. fejezetének szabályai

szerint jár el. A bíróság a Testület határozatát megváltoztathatja.

(4) Az alaposnak bizonyult kifogásnak a mûsorszolgáltató mûsorában

történt közlésén túlmenõen [a Panaszbizottság jogerõs határozatát, valamint az

azt megváltoztató jogerõs bírósági] a mûsorszolgáltatót marasztaló jogerõs

határozatot a Mûvelõdési Közlönyben is közzé kell tenni.

Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.

7. A T/1678/114/40 és 41. számú kapcsolódó módosító javaslatok helyébe

(összevonva) a törvényjavaslat 91. § (3) bekezdés d/ pontja a következõ:

"d/ a mûsorterv és a mûsor fõbb jellemzõinek bemutatása, kitérve az

esetleges tájékoztató és közszolgálati mûsorokra - különösen a hírszolgáltató

mûsorokra -, valamint országos és körzeti televíziók esetében a magyarországi

gyártású filmalkotások bemutatására vonatkozó elképzelések ismertetésére, és

mindezek idõbeli arányára [is],

Indokolás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.

8. A T/1678/113.. számú együttes ajánlás 226. pontja, valamint a T/1678/14/45-

46. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a törvényjavaslat 93-102. §-

ainak a szövege a következõ:

(A javasolt rendelkezések a törvényjavaslat e tárgykörbe tartozó §-ai

sorrendjének a felcserélését, kisebb módosítását és kiegészítését

tartalmazzák.)

"Az általános [P]pályázati tervezet és a nyilvános meghallgatás"

[94. §] 93. §

Az általános pályázati feltételekrõl [és a pályázati felhívásról] a

Testület tervezetet készít, és azt teljes egészében, indokolással együtt a

Mûvelõdési Közlönyben közzéteszi. A közzétételt követõ tizenöt napon belül az

általános pályázati feltételekre [és a pályázati felhívásra] bárki írásban - a

Testülethez címzett - észrevételt tehet.

[95. §] 94. §

(1) [A pályázati felhívás tervezetének, illetve a] Az általános pályázati

feltételek tervezetének közzétételétõl számított legkevesebb húsz napon túl,

legkésõbb harminc napon belül a Testület nyilvános meghallgatást (a

továbbiakban: meghallgatás) tart. A meghallgatáson részt vesz a Hírközlési

Fõfelügyelet képviselõje is.

(2) A meghallgatás helyérõl és idõpontjáról legalább a meghallgatást tíz

nappal megelõzõen közleményt kell közzétenni a Mûvelõdési Közlönyben és két

országos napilapban.

(3) A meghallgatáson lehetõséget kell adni arra, hogy valamennyi érdekelt

kifejthesse álláspontját, továbbá hogy a Testület és a Hírközlési Fõfelügyelet

képviselõje az érdekeltek kérdéseire válaszolhasson.

(4) A meghallgatást a Testület képviselõje vezeti, és õ dönt arról, hogy

a meghallgatás a törvényben elõírt feltételek teljesülése esetén megtartható.

(5) A meghallgatás vezetõje a jelenlevõk meghallgatása után és az esetleg

elõzetesen közölt napirendre való tekintettel határozza meg a végleges

napirendet.

(6) A meghallgatáson az eljárás tárgyához tartozó kérdést bárki föltehet,

és a tárgyhoz tartozó kérdésben álláspontját kifejtheti.

(7) A jelenlevõk - a meghallgatás vezetõjén keresztül - egymáshoz is

intézhetnek kérdést.

(8) A meghallgatásról nyolc napon belül jegyzõkönyv készül, amely a

Testület irodájában megtekinthetõ.

(9) A meghallgatás után a Testület dönt az általános pályázati

feltételek[, illetve a pályázati felhívás] véglegesítésérõl. Döntését a

meghallgatást követõ harminc napon belül a Mûvelõdési Közlönyben közzéteszi.

4. Cím

A pályázati felhívás

[93. §] 95. §

(1) A pályázati felhívás tervezetére, közzétételére és a nyilvános

meghallgatásra a 93-94. §-okban foglaltakat kell megfelelõen alkalmazni.

[(1)] (2) A pályázati felhívás tartalmazza a mûsorszolgáltatási

lehetõségekre vonatkozóan a 52. § (4) bekezdésében felsorolt adatokat, a

pályázat kötelezõ tartalmát, továbbá számszerû meghatározással a törvény 96. §

(1) bekezdés e/, f/, g/ és i/ pontjaiban foglaltak értékelési szempontjait.

[(2)] (3) A pályázati felhívás feltételei az általános pályázati

feltételtõl csak akkor térhetnek el, ha törvény vagy az általános pályázati

feltételek ilyen eltérést megengednek. A pályázati felhívás részét képezik az

általános pályázati feltételek.

[(3)] (4) A pályázatot úgy kell kiírni, hogy

a/ országos mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább

hatvan nap,

b/ körzeti mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább

negyven nap,

c/ helyi mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat benyújtására legalább

harminc nap

álljon rendelkezésre.

[(4)] (5) A Testület a közszolgálati mûsorszámok meghatározott arányát

vagy a nemzeti és etnikai kisebbségi, illetõleg más kisebbségi igények

meghatározott mértékû szolgálatát pályázati feltételként írhatja elõ, ha az

adott vételkörzetben a tájékoztatás és a tájékozódás szabadsága, illetve a

kulturális sokszínûség - valamennyi mûsorszolgáltatást együttesen figyelembe

véve - nem érvényesül. A Testület a nemzeti és etnikai kisebbség más

törvényben meghatározott jogosultságainak biztosítására heti legalább négy,

legfeljebb nyolc órányi mûsoridõben pályázat nélkül, a nemzeti és etnikai

kisebbség [javára] közhasznú társaságát [létesített közalapítványt], mint nem

nyereségérdekelt mûsorszolgáltatót mûsorszolgáltatásra jogosíthatja fel, ha a

pályázati felhívásban meghatározott vételkörzetben a nemzeti és etnikai

kisebbségek anyanyelvû tájékoztatási igényeinek kielégítése másképp nem

biztosítható.

[a/ a tájékoztatás kiegyensúlyozottsága nincs biztosítva,

b/ a nemzeti és etnikai kisebbségek anyanyelvû tájékoztatási igényeinek

kielégítése másképp nem biztosítható, vagy

c/ ha az adott vételkörzetben a tájékoztatás és tájékozódás szabadsága,

illetve a kulturális sokszínûség - valamennyi mûsorszolgáltatást együttesen

figyelembe véve - nem érvényesül.]

[(5)] (6) A Testület a pályázati felhívásban - a 8. § (2) bekezdésén

felüli mértékben - feltételként írhatja elõ, hogy a mûsorszolgáltató

rendszeresen híreket adjon.

[(6)] (7) A pályázati felhívásban meg kell határozni a mûsorszolgáltatási

díj legkisebb mértékét, amely alatt - a nem nyereségérdekelt mûsorszolgáltató

kivételével - a mûsorszolgáltatási jogosultság nem ítélhetõ oda.

[(7)] (8) A pályázati felhívás a mûsorszolgáltatási díj megfizetése alól

legfeljebb két évre szóló, ötven százalékos mentesítést kínálhat fel. A

mentesítés a 91. § (3) bekezdésének b) pontjában meghatározott fedezetre

vonatkozó kötelezettséget nem érinti.

[(8)] (9) A pályázati felhívásra ajánlatot tevõ pályázati díjat fizet. A

pályázati díj a meghirdetett legkisebb évi mûsorszolgáltatási díj öt

százaléka. A pályázati díj nyolcvan százaléka a mûsorszolgáltatási díjba

beszámít, visszautasított pályázat esetében a pályázati díj nyolcvan százaléka

a visszautasítástól számított harminc napon belül visszajár.

[(9)] (10) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell azt az idõpontot,

amelyen belül a mûsorszolgáltatást meg kell kezdeni. Ha a szolgáltatás

megkezdésére a jogosultnak felróható okból a határidõ elteltéig nem kerül sor,

a jogosultság megszûnik.

A pályázat tartalma

[97. §] 96. §

(1) A pályázatnak tartalmaznia kell:

a/ a pályázó adatait:

- nevét,

- lakcímét (székhelyét vagy telephelyét),

- cégnyilvántartási vagy bírósági nyilvántartási számát,

b/ annak a büntetlen elõéletû személynek a nevét és lakcímét, aki a

sajtójogi, valamint e törvény szerinti személyes felelõsséget viseli a

mûsorszolgáltató tevékenységéért,

c/ ha a pályázó gazdasági társaság, a társasági

illetve alapító okiratát esetleges módosításával együtt,

d/ a pályázó nyilatkozatát arról, hogy milyen nagyságú közvetlen vagy

közvetett tulajdonosi részesedése van magyar napilapot vagy hetilapot kiadó,

lapterjesztõ, továbbá magyarországi mûsorszolgáltatást végzõ, illetõleg

magyarországi mûsorszolgáltatási jogosultságot igénylõ gazdasági társaságban,

e/ a tervezett mûsorszolgáltatás alapvetõ adatait:

- fajtáját (rádió, televízió),

- vételkörzetét,

- az igénybe venni kívánt mûsorszórási lehetõséget,

- a szolgáltatás adásidejét, adásidõ - beosztását

- a tervezett kiegészítõ és értéknövelõ mûsorszolgáltatást,

- a mûsorszolgáltatás állandó megnevezését, emblémáját, illetõleg

szignálját,

f/ a tervezett mûsorszerkezetet, a közszolgálati mûsorszámok közlésére

szánt havi átlagos mûsoridõt, a napi rendszeres híradásra szánt mûsoridõt, a

nemzeti és etnikai vagy más kisebbségek igényeinek szolgálatára tervezett havi

átlagos mûsoridõt,

g/ a pályázati felhívásban megjelölt egyéb adatokat, beleértve a

mûsorszolgáltatási díj mértékére vonatkozó ajánlatot,

h/ mûholdas mûsorszolgáltatás esetén a pályázó által használni tervezett

mûholdkapacitás szolgáltatójának a csatorna bérbeadására vonatkozó, annak

frekvenciáját, mûszaki feltételeit és díját is rögzítõ szándéknyilatkozatát,

i/ a mûsorszolgáltató üzleti, pénzügyi tervét, illetve banki igazolást a

91. § (3) bekezdésének b/ pontjában meghatározott összeg rendelkezésre

állásáról.

(2) Gazdasági társaság pályázatának tartalmaznia kell az arra vonatkozó

adatokat is, hogy a társaságban tulajdonosi részesedéssel rendelkezõnek

milyen nagyságú közvetlen vagy közvetett tulajdonosi részesedése van bármely

magyar napilapot vagy hetilapot kiadó, vagy lapterjesztõ, továbbá

magyarországi mûsorszolgáltatást végzõ, illetõleg magyarországi

mûsorszolgáltatási jogosultságot igénylõ gazdasági társaságban.

(3) A pályázónak nyilatkoznia kell, hogy vele kapcsolatban nem áll fenn a

törvény szerinti kizáró ok, illetve arról, hogy más, folyamatban lévõ

pályázatának elfogaxdása esetén nem keletkezne ilyen kizáró ok.

(4) A pályázatban szereplõ adatokról a Testület a szerzõdés megkötéséig

harmadik személynek nem adhat tájékoztatást. A szerzõdés megkötését követõen

az (1) bekezdés szerinti adatok - a d) pontban meghatározottak kivételével -

nyilvánosak.

[98. §] 97. §

A [96. §] 102. § (1) bekezdésének a/ pontja szerinti pályázatok esetében

a Testület köteles a pályázati határidõ lejártát követõ tizenöt napon belül a

Mûvelõdési Közlönyben nyilvánosságra hozni a pályázók nevét, címét, a

tervezett mûsorszolgáltatás jellegét és vételkörzetét, valamint egyéb adatait.

A pályázat elbírálása

[99. §] 98. §

A Testület országos mûsorszolgáltató esetében a pályázati határidõ

lejártától számított kilencven, más esetben hatvan napon belül megvizsgálja,

hogy

a/ a pályázó nem esik-e a 85-88. §-okban vagy a VIII. fejezetben foglalt

korlátozó rendelkezések hatálya alá,

b/ megfelel-e a pályázati felhívásban meghatározott tartalmi és alaki

követelményeknek,

c/ megfelel-e a törvényben vagy a törvény alapján megállapított pályázati

feltételben foglalt tárgyi és személyi feltételeknek.

[100. §] 99. §

(1) Ha a pályázó korlátozó rendelkezésekbe ütközik, a Testület köteles a

pályázatot a [99.] 98. §-ban megjelölt idõn belül az elutasítás okát megjelölõ

és indokolt nyilatkozatban visszautasítani.

(2) Ha a pályázatok közt nincs olyan, amely a [93.] 95. § (4)

bekezdésében meghatározott pályázati feltételnek eleget tenne, a Testület

jogosult a pályázatokat úgy elbírálni, mintha a vonatkozó pályázati feltételt

nem hirdette volna meg.

(3) Ha a pályázat a [99.] 98. §-ban foglalt követelményeknek nem felel

meg, a Testület azt hiánypótlás, helyesbítés végett a pályázónak visszaadja. A

hiánypótlást tizenöt napon belül el kell végezni. A határidõ jogvesztõ,

elmulasztása esetén a Testület a pályázatot visszautasítja.

(4) A pályázatot vissza kell utasítani, ha a pályázat benyújtásával

egyidejûleg a pályázati díjat az erre köteles nem fizette meg.

(5) A pályázat (1) bekezdés szerinti visszautasítása bíróság elõtt

megtámadható. Amennyiben a kereset alapos, a bíróság a Testületet kártérítésre

kötelezheti. A perindítás a pályázati eljárás folytatásának nem akadálya.

[101. §] 100. §

(1) A Testület a pályázat nyertesével köthet szerzõdést. Helyi

mûsorszolgáltatásra vonatkozó pályázat esetén , ha egyetlen pályázó felel meg

a törvényes, illetve pályázati követelményeknek, a Testület megköti a

mûsorszolgáltatási szerzõdést.

(2) Ha az ajánlat szerint a napi adásidõ nyolc óránál kevesebb, a

fennmaradó adásidõre a Testület pályázatot ír ki. [lehetõsége tekintetében a

Testület mással mûsorszolgáltatási szerzõdést köthet.]

(3) Ha az ajánlat szerint a napi adásidõ a nyolc órát meghaladja, a

jogosult hozzájárulásával a fennmaradó adásidõre a Testület pályázatot írhat

ki.

(4) A Testület a [102.] 101. §-ban meghatározott eljárást követõen köti

meg a szerzõdést, ha egymással versengõ pályázatok szerinti mûsorszolgáltatási

igények egyidejûleg nem elégíthetõk ki a pályázatban feltüntetett módon.

[102. §] 101. §

(1) Ha versengõ pályázatok közül kell választani, a Testület a [99.] 98.

§-ban megjelölt idõn belül felszólíthatja a versengõ pályázókat, hogy a

felszólítástól számított tizenöt napon belül állapodjanak meg a megpályázott

mûsorsugárzási lehetõségek idõbeli megosztásában.

(2) Megegyezés hiányában a versengõ pályázatok közül a Testület a

pályázat kiírásakor nyilvánosságra hozott értékelési elvek szerint dönt. [A

nyilvánosságra hozott értékelési elvekben számszerûen meghatározza a 97. § (1)

bekezdése e/, f/, g/, és i/ pontjaiban foglaltak értékelési szempontjait.]

(3) Ha a versengõ pályázók között nem nyereségérdekelt mûsorszolgáltató

is pályázott - az országos mûsorszolgáltatást kivéve -, a jogosultságot a nem

nyereségérdekelt mûsorszolgáltató szerzi meg, amennyiben az adott vételkörzet

lakosainak nyolcvan százaléka számára már legalább két nyereségérdekelt helyi

mûsorszolgáltatás elérhetõ, és közülük legalább egy mûsorszórással valósul

meg.

A mûsorszolgáltatási szerzõdés megkötése

[96. §] 102. §

(1) A mûsorszolgáltatási szerzõdés létrejöhet:

a/ pályázati felhívásra benyújtott pályázatok közti választással, illetve

b/ az igénylõ által lefolytatott tervezés eredményeként létrejött - a

Hírközlési Fõfelügyelet ellenõrzõ vizsgálata alapján a Testület által

jóváhagyott - mûsorszolgáltatási lehetõségre, az e törvényben meghatározottak

szerint.

(2) Az (1) bekezdés a/ pontja szerinti pályázati felhívásnak a Hírközlési

Fõfelügyelet által kidolgozott és a Mûvelõdési Közlönyben elõzetesen

nyilvánosságra hozott - a vételkörzet, a frekvenciasáv és más mûszaki

jellemzõk által meghatározott - mûsorszolgáltatási lehetõségekre kell

vonatkoznia.

(3) Az (1) bekezdés b/ pontja szerinti tervezéshez a Hírközlési

Fõfelügyelet - költségtérítés ellenében - adatokat szolgáltat.

(4) A pályázat az (1) bekezdés a/ pontja alapján

a/ a Testület által közzétett nyilvános felhívásban megjelölt határidõig,

valamint

b/ az a/ pont szerinti nyilvános felhívásra beérkezett igények elbírálása

után fennmaradt mûsorszolgáltatási lehetõségekre bármikor benyújtható.

(5) Az (1) bekezdés b/ pontjában foglaltak szerint keletkezett

mûsorszolgáltatási lehetõségre a Testület pályázatot hirdet. A pályázat

elbírálása során az eredeti, a törvényes feltételeknek egyébként megfelelõ

igénylõvel kell a mûsorszolgáltatási szerzõdést megkötni, ha a pályázaton

felajánlott legmagasabb összegû mûsorszolgáltatási díj megfizetését vállalta.

(6) Az (1) bekezdés b/ pontja szerinti eredeti igénylõ a pályázat

nyertesétõl az adatszolgáltatással és tervezéssel kapcsolatban felmerült

indokolt költségeinek megtérítésére tarthat igényt."

9. A T/1678/114/49.. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 140. §-a egybefüggõ módosítása a következõ:

"(1) E törvény 143. §-a a kihirdetésekor, egyéb rendelkezései - a (2)-(4)

bekezdésben foglaltak kivételével - a kihirdetését követõ hónap 1. napján

lépnek hatályba.

(2) A 75. § (1) bekezdése, a 79-84 §-ok [a 152. §] és a 163. § 1997. január

1-jén lépnek hatályba.

(3) A 162. § r/ pontja a Magyar Rádió és a Magyar Televízió

részvénytársaságok meglapításakor lép hatályba.

(4) A 152. § az új szerzõi jogi törvény hatálybalépésével, de legkésõbb 1997.

január 1-jén lép hatályba."

Indokolás: A javaslat pontosítást szolgál.

10. A T/1678/114/51.. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 142. §-a új (7)-(9) bekezdései a következõk:

"(7) A (2) bekezdésben foglaltakra is tekintettel a kormány kezdeményezze az

1996. évi költségvetési törvény módosítását annak érdekében, hogy a Magyar

Rádió és a Magyar Televízió 1996. évi folyamatos költségvetési támogatásában a

részvénytársasággá alakulás miatt fennakadás ne történjen. Ennek során a Duna

Televízió támogatását növelni kell, amelynek forrása a televízió készülékek

elõfizetési díjbevételének újra felosztása lehet. A költségvetést módosító

törvényjavaslatban - az elõfizetési díjbevétel terhére - gondoskodni kell a

Testület, illetve a közalapítványok kuratóriumai mûködéséhez szükséges

fedezetrõl is.

(8) Az Országgyûlés költségvetési ügyekben illetékes bizottsága jelenlévõ

tagjai négyötöde javasolhatja parlamenti biztos kinevezését a Magyar Rádióhoz

vagy a Magyar Televízióhoz az átalakulás idõtartamára. A parlamenti biztos

feladata a törvény 143. §-ában foglalt, a Magyar Rádió illetve a Magyar

Televízió elnöke (alelnöke) által tett jognyilatkozatok ellenjegyzése.

Ellenjegyzés nélkül a jognyilatkozat érvénytelen.

(9) A (8) bekezdés szerinti parlamenti biztos hiányában a Magyar Rádió

Közalapítvány kuratóriumának, illetve a Magyar Televízió Közalapítvány

kuratóriumának elnöksége a megalakulásától kezdõdõen gyakorolja a törvény 66.

§ (2) bekezdés c/, illetve da/-dc/ pontjai szerinti hatáskörét, ennek

megfelelõen a Magyar Rádió illetve a Magyar Televízió elnökei a törvény 71. §

g/ és h/ pontjai szerinti kötelezettségek szerint járnak el."

Indokolás: A javaslat a közintézmények átmeneti idejû mûködését biztosítja.

11. A T/1678/114/53. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 147. §-a következõ:

"147. § (1) A törvény hatálybalépése elõtt kiadott, dátumszerûen meghatározott

ideig szóló stúdióengedélyek jogosultjai 1996. március 31-éig jelenthetik be a

Testületnél engedélyük mûsorszolgáltatási szerzõdéssé való átalakítására

vonatkozó igényüket. E jogvesztõ határidõ elmulasztásával az engedély érvényét

veszti. A Testület nem köthet szerzõdést az igénylõvel, ha a stúdió nem

mûködik, vagy nem a stúdióengedélyben foglaltak szerint mûködik. A Testület

errõl szóló határozatával a stúdióengedély érvényét veszti.

(2) Az igénylõvel a Testület megköti az eredeti engedélyben foglalt

stúdióengedély idõtartamáig és az abban foglalt vételkörzetre a szerzõdést - a

mûsorszolgáltatási díj megállapításával - ha a kérelmezõ a stúdióengedélyben

foglaltak szerint mûködik.

(3) A stúdióengedély érvényének elvesztése folytán felszabaduló frekvenciára

(adásidõre) a Testület pályázatot ír ki, kivéve ha a 101. § (3) bekezdése

alapján ahhoz a mûsorszolgáltató nem járul hozzá.

(4) A törvény hatályba lépése elõtt határozatlan idõre, illetve az ebben a

törvényben meghatározott határidõre utalással kiadott stúdióengedélyek alapján

használt frekvenciák e törvény szerinti hasznosítására pályázatot kell kiírni.

Az ebben a törvényben meghatározott határidõre utalással kiadott

stúdióengedélyek alapján használt frekvenciákra a Testület kilenc hónapon

belül, a határozatlan idõre kiadott stúdióengedélyek alapján használt

frekvenciákra egy évet követõen, de legfeljebb másfél éven belül kell a

pályázatot kiírni. E határidõket a törvény hatálybalépésétõl kell számítani. A

stúdióengedélyek legkésõbb a pályázat alapján megkötött mûsorszolgáltatási

szerzõdés alapján kezdõdõ mûsorszolgáltatás idõpontjában hatályukat vesztik.

(5) A (4) bekezdésben jelzett pályázatoknál az értékelés során kiemelt

szempontként kell értékelni az azonos frekvencián korábban stúdióengedély

alapján mûsorszolgáltatásra jogosult korábbi mûködését.

(6) A törvény 85-88. §-ai, 108. §-a és a VIII. fejezetében foglaltaknak meg

nem felelõ, e törvény hatályba lépésekor mûködõ vállalkozásokkal a Testület

azzal a feltétellel köthet szerzõdést, hogy azok 1996. december 31-éig

kötelesek tevékenységüket módosítani, vagy vállalkozásukat átalakítani.

Indokolás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.

12. A T/1678/123/2. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 2. §-ának 19.a/ pontja a következõ:

"a/ a mûvészeti alkotás, az egyetemes, a magyar és a magyarországi nemzeti és

etnikai kisebbségek kultúráját, valamint a magyarországi nemzeti és etnikai

kisebbségek életét, a kisebbségi álláspontokat bemutató közlés,

Indoklás: A javaslat fogalmi pontosítást szolgál.

13. A T/1678/123/8. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 155. §-ában az 1990. évi LVII törvény 1. § (1) bekezdése

a következõ:

"(1) A köztársasági elnök, a miniszterelnök javaslatára, - az Országgyûlés

kulturális és sajtóügyekkel foglalkozó bizottsága általi nyilvános

meghallgatását követõen, a bizottság jelenlévõ tagjai négyötödös

támogatása esetén - kinevezi és felmenti a Magyar Rádió, a Magyar

Televízió elnökeit, alelnökeit, továbbá a Magyar Távirati Iroda

vezérigazgatóját.

(2) A köztársasági elnök - a miniszterelnök javaslatára, a Országgyûlés

kulturális és sajtóügyekkel foglalkozó bizottsága általi nyilvános

meghallgatását követõen - kinevezi és felmenti a Magyar Távirati Iroda

vezérigazgatóját.

(3) A (2) bekezdés a Magyar Rádió és a Magyar Televízió részvénytársaságok

megalapításakor lép hatályba és ezzel egyidejüleg az (1) bekezdés

hatályát veszti.

Indoklás: A javaslat tükrözi a politikai szándékot.

14. A T/1678/123/10. számú kapcsolódó módosító javaslat helyébe a

törvényjavaslat 148. §-ának új (2) és (3) bekezdése a következõ:

"(2) Hálózatos televízió mûsorszolgáltatás 1997. január 1. elõtt nem kezdhetõ

el, az ötven kilométer átmérõjû vételkörzetnél nem nagyobb hálózatos

mûsorszolgáltatást kivéve.

(3) A (2) bekezdésben foglalt korlátozás nem alkalmazható olyan folyamatosan

mûködõ mûsorszolgáltató esetében amelyik mûsorszolgáltatása, e törvény

szerint hálózatos mûsorszolgáltatásnak számít és mûködését

a./ a törvény hatálybalépése elõtt egy évvel megkezdte és

b./ legfeljebb napi négy óra mûsoridõben mûködik hálózatos

mûsorszolgáltatásként.

Az így jogosultságot szerzett mûsorszolgáltató vételkörzete 1997. január 1-je

elõtt nem lehet nagyobb, mint a törvény hatálybalépése elõtt három

hónappal."

15. Az összesítõ ajánlásban 314. számon (T/1678/104/17) szereplõ módosító

javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 157. §-ában a koncesszióról

szóló 1991. évi XVI. törvény 1. § (1) bekezdés k/ pontja helyébe lép:

"1. § (1) bekezdés k/ pontja a távközlési szolgáltatás (közcélõ távbeszélõ

szolgáltatás, közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás, országos közcélú

személyhívó szolgáltatás, országos és körzeti rádió- és televízió mûsor

szétosztása valamint szórása, a szakosított mûsorszolgáltatás

kivételével,"

16. A következõ módosító javaslatokat visszavonjuk:

1678/114/32.

1678/100/19.5.

1678/101/23.

1678/101/28.

1678/101/29.

Budapest, 1995. december 12.

Dr.Jánosi György (MSZP) Dr.Magyar Bálint (SZDSZ)

Zsigmond Attila (MDF) Deutsch Tamás (Fidesz)

Eleje Honlap