ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
a Magyar Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló T/1686.. számú törvényjavaslathoz az
alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1./ A törvény címe a következõk szerint módosul:
"...törvény [az erdõrõl és] az erdõ védelmérõl és használatáról, valamint a
fásításról"
Indokolás
Az erdõ természeti törvényeit nem mi alkotjuk, csupán felfedezhetjük a
megfigyelt jelenségek törvényszerûségeit. Helyes, ha a törvény címében a
védelem szó szerepel elsõ helyen, de az erdõ használatára is utalni kell,
annál is inkább, mert a törvényi szabályozás zöme arra vonatkozik. A fásítást
a javaslat külön fejezetben tárgyalja, megítélésem szerint jelentõségénél
fogva a törvény címében erre is indokolt utalni.
2./ A 6. § (1) bekezdése c/ pontja a következõk szerint módosul:
"c/ fás legelõnek kell tekinteni az olyan legelõterületet, amely a miniszter
által rendeletben meghatározott fajú fák idõs korára várható korona vetülete
által egyenletes elosztásban legalább harminc, legfeljebb hetven százalékban
fedett"
Indokolás
Hetven százalék fölött már nem beszélhetünk fás legelõrõl, hiszen az már
erdõnek minõsül.
3./ A 8. § (1) bekezdés c/ pontja a következõk szerint módosul:
"c/ az e törvény hatálybalépése után, [egy termelési ciklusra, de legfeljebb
harminc évre] állami támogatás igénybevétele nélkül létesített, [az ország
természetföldrajzi környezetében nem õshonos fafajokkal borított] ezerötszáz
négyzetméter vagy ennél nagyobb kiterjedésû [faültetvény területét (a
továbbiakban: faültetvény)] erdõ területét (továbbiakban: szabadrendelkezésû
erdõ)"
Indokolás
A "faültetvény" kifejezés a szakirodalomban elfogadott fogalom, bár
egyértelmûen nem definiálható, ezért célszerûbb "szabadrendelkezésû erdõrõl"
beszélni. A faültetvény mint szabadrendelkezésû erdõ, azért kerül a törvénybe,
hogy ezzel is ösztönözzük az állami támogatás nélküli erdõtelepítést, de
semmiesetre sem azért, hogy "nem õshonos fafajok" telepítésére ösztönözzünk.
4./ A 8. § (2) bekezdése a következõk szerint egészül ki:
"(2) [Faültetvény] Szabadrendelkezésû erdõ esetében e törvény rendelkezései
közül csak az erdõtervezésre, az erdõtelepítésre, az erdõ nyilvántartására,
valamint a károsító hatások elleni védekezés szabályaira vonatkozó
rendelkezéseket kell alkalmazni."
Indokolás
Ez a módosítás szervesen összefügg a 8. § (1) c/ pontjára tett javaslatommal.
5./ A 1O. § (1) bekezdés a következõk szerint egészül ki:
"(1) E törvény alkalmazásában erdészeti létesítménynek minõsül [az] a legalább
részben erdõterületen található, vagy ahhoz csatlakozó
a/ állandó....
b/ erdei...
c/ az erdõgazdálkodási...
...létesítmény"
Indokolás
Az erdészeti létesítmények - legalábbis részben - gyakran terjednek tzúl az
erdõ területén. Ezért indokolt, hogy a törvény ezekre az esetekre is adjon
szabályozást.
6./ A 13. § (3) a következõk szerint egészül ki:
"(3) Az erdõ tulajdonosa vagy jogszerû használója a nyilvántartásba vétel
nélkül is köteles az e [törvénynek] törvény - [az] erdõ védelmére [, valamint]
és fenntartására vonatkozó - elõírásainak eleget tenni.
Indokolás
A javaslat nem érdemi, hanem stilisztikai tartalmú.
7./ A 17. § (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(1) A természet- és környezetvédelmi, valamint egyéb védelmi szempontok
megvalósítása érdekében védelmi rendeltetésû az a védett-, illetve védõ erdõ,
[amely] amelyben különleges [kezelést igényel, és ezért abban] kezelésre, vagy
az erdõgazdálkodási tevékenység korlátozására lehet szükség."
Indokolás
A védelmi szempontok érvényesülése az erdõgazdálkodás során kétféle módon
valósulhat meg, ezért rendkívül lényeges annak kiemelése, hogy az
erdõgazdálkodási tevékenység korlátozása nem minden esetben jár együtt a
különleges kezeléssel.
8./ A 17. § (2) bekezdés c/ pontja a következõk szerint módosul:
"c/ a [honvédelmi miniszter által kijelölt] honvédelmi érdekeket szolgáló
erdõ;"
Indokolás
Nem ez a törvényhely szabályozza a kijelölésre jogosultak körét, így itt
szükségtelen és indokolatlan a honvédelmi minisztert, mint kijelölésre
jogosultat nevesíteni.
9./ A 17. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) Az erdõ elsõdleges rendeltetését az erdészeti hatóság
[a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a talajvédelmi hatóság;
b) a (2) bekzdés e) pontja szerinti esetben a vadászati hatóság;
c) a (2) bekezdés f), g) pontjai szerinti esetben a vízügyi hatóság;
d) a (2) bekezdés h) pontja szerinti esetben az épöítésügyi hatóság;
e) a (2) bekezdés i) pontja, valamint a (3) bekezdés szerinti esetben a
természetvédelmi hatóság;
f) a (2) bekezdés j) pontja szerinti esetben az illetékes közlekedési hatóság
kezdmeényezésére, illetõleg szakhatósági hozzájárulása alapján, továbbá
g) a (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a honvédelmi miniszter,
h) a (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a belügyminiszter kijelölése
alapján
állapítja meg.]
a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a talajvédelmi hatóság;
b) a (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a mezõgazdasági hatóság;
c) a (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a honvédelmi miniszter;
d) a (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a belügyminiszter;
e) a (2) bekezdés e) pontja szerinti esetben a vadászati hatóság;
f) a (2) bekezdés f), g) pontjai szerinti esetben a vízügyi igazgatóság;
g) a (2) bekezdés h) pontja szerinti esetben az építésügyi hatóság;
h) a (2) bekezdés i) pontja, valamint a (3) bekezdés szerinti esetben a
természetvédelmi hatóság,
i) a (2) bekezdés j) pontja szerinti esetben az illetékes közlekedési hatóság
kezdeményezésére, illetõleg szakhatósági hozzájárulása alapján állapítja meg".
Indokolás
Az elsõ fokú mezõgazdasági hatóságot is meg kell, hogy illesse a
kezdeményezési és hozzájárulási jog. A szakterületért felelõssé tehetõ további
fõhatóságokat e bekezdés átszámozott pontjaiban meghatározottak szerinti
sorrendiségben javaslom elfogadni. Az eljárás szempontjából szükségtelen
különbséget tenni az egyes fõhatóságok között. Az együttmûködés az e
törvényhely alapján történõ egyeztetés útján is biztosítható.
1O./ A 21. § (1) bekezdés a következõk szerint módosul:
"(1) Az erdõ elsõdleges rendeltetésének megváltoztatását - a 17. § [(2)
bekezdés c) és d) pontja kivételével] (4) bekezdés a)-tól i) pontja szerint
illetékes hatóság kezdeményezésére, illetõleg szakhatósági hozzájárulása
alapján - az erdészeti hatóság engedélyezi.
Indokolás
A módosítás a 17. § (4) bekezdés módosításával összhangban szabályozza az
engedélyezési eljárást.
11./ A 21. § (3) bekezdése elhagyandó:
["(3) A védõ erdõ elsõdleges rendeltetésének megváltoztatására a 17. § (4)
bekezdése szerinti szakhatóság döntése, illetve hozzájárulása alapján
történhet."]
Indokolás
A 21. § (1) bekezdés módosítása ezt a bekezdést feleslegessé teszi.
12./ A 21. § (4) bekezdése a (3) bekezdés helyébe lép az alábbi
módosításokkal:
"(3) Az erdõ elsõdleges rendeltetésének közérdekbõl történõ megváltoztatását
kezdeményezheti
a) a miniszter
b) a természetvédelemért felelõs miniszter
c) az oktatásért felelõs miniszter
d) az egészségügyért felelõs miniszter
e) a honvédelemért felelõs miniszter [és]
f) a belügyminiszter
g) a vízgazdálkodásért felelõs miniszter, és
h) a közlekedésért felelõs miniszter.
Indokolás
Az erdõ elsõdleges rendeltetésének közérdekbõl történõ megváltoztatását
kezdeményezhetik a törvényjavaslatban feltüntetett jogosultak körén túlmenõen
a vízgazdálkodásért, valamint a közlekedésért felelõs miniszterek is.
13./ A 21. § (5) bekezdése (4) bekezdésre változik:
"(4) Erdõ, valamint fásítás külön törvény alapján történõ védetté
nyilvánításához a miniszter egyetértése szükséges."
Indokolás
A módosítás a (3) bekezdés törlését indítványozza, ebbõl következõen az (5)
bekezdés számozása (4) bekezdésre változik.
14./ A 23. § (4) bekezdése a következõk szerint változik:
"(4) [A faültetvények] A szabadrendelkezésû erdõk és a hat hektár terület
alatti elsõdlegesen gazdasági rendeltetésû ún. szórványerdõk esetében
egyszerûsített üzemtervet kell készíteni.
Indokolás
Hangsúlyozni kell az erdõ elsõdleges rendeltetését, mint meghatározó
körülményt, hiszen másodlagosként csaknem valamennyi erdõ gazdasági célokat
szolgál.
15./ A 25. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) A körzeti erdõterv készítése során biztosítani kell, hogy a körzetben
érintett erdõgazdálkodók, szakhatóságok, önkormányzatok a tervben foglaltakat
még annak kiadása elõtt a rájuk vonatkozó mértékben megismerhessék és ahhoz
javaslatot tehessenek. A körzeti erdõtervet [az erdõgazdálkodók javaslatainak]
a javaslatok figyelembevételével - ha azok az e törvényben meghatározott
célokat és elõírásokat nem sértik - kell elkészíteni."
Indokolás
A körzeti erdõterveknek elsõsorban a társadalom erdõvel, erdõsítéssel szemben
támasztott jogos igényeit és elvárásait kell érvényre juttatni. E cél
érdekében indokolt, hogy az erdõgazdálkodók, a szakhatóságok és az
önkormányzatok, és ezeken keresztül az állampolgárok részére a megfelelõ,
tartamos erdõgazdálkodás megvalósítása érdekében nagyobb arányú ráhatást
biztosítson a törvény.
16./ A 25. § egy új (3) bekezdéssel egészül ki, a következõk szerint:
"(3) A körzeti erdõterv készítésének részletes szabályait - Erdõrendezési
Szabályzatba belefoglalva - a miniszter határozza meg az elsõdleges
rendeltetés szerint illetékes miniszterekkel egyetértésben."
Indokolás
Az ország teljes erdõállományával való gazdálkodást törvényi felhatalmazás
alapján az erdõrendezési szabályzatban kell kidolgozni. A részletes
szabályozás kiemelten fontos része a körzeti erdõterv elkészítésére vonatkozó
joganyag. A szabályzatot a korábban kifejtettek miatt is a miniszternek az
érintett társminiszterekkel egyeztetni kell.
17./ A 28. § a következõk szerint módosul:
"Amennyiben [az üzemterv elkészítésekor elõre nem látott,] az erdõ állapotában
bekövetkezett, az üzemterv elkészítésekor elõre nem látott változás ezt
indokolja, az erdészeti hatóság kérelemre vagy hivatalból - az érintett
szakhatóság elõzetes hozzájárulásával - az üzemtervtõl eltérõ gazdálkodási
feladatokról és lehetõségekrõl határozatban dönt.
Indokolás
A törvényjavaslat eredeti szövegéhez képest megváltoztatott szórendet tartom
helyesnek.
18./ A 32. § (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(3) Az Adattár [az erdõterület tulajdonosa, jogszerû használója, valamint az
erdõgazdálkodó részére - a rájuk vonatkozó adatok tekintetében - nyilvános.]
körzeti erdõtervre és nyilvántartásra vonatkozó adatai bármely természetes
személy és jogi személy részére nyilvánosak. Az erdõgazdálkodó által
készített, készíttetett üzemterv és éves erdõgazdálkodási terv adatai az
érintett erdõgazdálkodó és az erdõbirtok tulajdonosa részére nyilvánosak. A
miniszter az Adattárból való adatszolgáltatást rendeletben feltételhez,
illetõleg díj fizetéséhez kötheti."
Indokolás
Jelentõs társadalmi érdek fûzõdik ahhoz, hogy a közérdek fokozottabb érvényre
jutása érdekében - természetesen tiszteletben tartva a tulajdonos
magánérdekeit - a körzeti erdõterv és a hozzá tartozó nyilvántartási adatok
nyilvánosságot kaphassanak.
19./ A 33. § a következõk szerint módosul:
"A tartamos (fenntartható) erdõgazdálkodási tevékenység feltételeinek
folyamatos biztosítása (a továbbiakban: erdõvagyon-védelem) érdekében a
miniszter gondoskodik az országos, illetõleg a körzeti hozamszabályozás és
igen nagy távlatú termelésszabályozás elkészítésérõl."
Indokolás
A hozamszabályozás csak egy része az erdõvel való gazdálkodás állami
szabályozásának. Hosszabb távon ugyancsak nagyon fontos az erdõ-felújítási
stratégia, az ún. erdõfelújítási fafaj-politika, valamint az erdõtelepítési
stratégia. Mindezek magukba foglalják a racionális földhasznosítás erdészeti
vonatkozásait, az adott térség erdõsültségének alakítását, azaz az
erdõtelepítési fafaj-politikát. Az igen nagy távú termelés-szabályozás
koncepcionális kérdés, így természetesen az idõtartam meghatározása nem
törvényi szabályozást igénylõ kérdés.
2O./ A 35. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Az erdõtelepítés, valamint a fásítás szakszerûségének, valamint a talajra
és a környezetre gyakorolt kedvezõ hatásának biztosítása érdekében az
erdõgazdálkodó erdõ telepítését [- ha e törvény másként nem rendelkezik -]
csak jóváhagyott telepítési-kivitelezési terv alapján, fásítást miniszteri
rendelet elõírásától függõen telepítési-kivitelezési terv, egyszerûsített
telepítési-kivitelezési terv, vagy bejelentés alapján végezhet".
Indokolás
A módosítási javaslat pontos eligazítást ad arra vonatkozóan, hogy az
erdõgazdálkodó erdõtelepítést, valamint fásítást milyen tervek alapján
végezhet jogszabályszerûen.
21./ Az 5O. § (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) Az (1) bekezdésben foglaltak megsértése az [erdõgazdálkodási]
erdõvédelmi szabályok megsértésének minõsül."
Indokolás
A törvényjavaslat VI. fejezete az erdõvédelem általános szabályairól szól,
következésképpen e fejezetben nem az erdõgazdálkodási, hanem az erdõvédelmi
szabályok megsértésérõl rendelkezik.
22./ A 61. § egy új (5) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Ha az erdõgazdálkodó az elrendelt fakitermelést a megadott határidõre nem
végzi el, az erdészeti hatóság azt az erdõgazdálkodó költségére
elvégeztetheti."
Indokolás
Ez a kiegészítés egyformán szolgálja az erdõ és valamennyi erdõtulajdonos
érdekét. Az erdészeti hatóság részére biztosítani kell a törvény erejénél
fogva ezt a jogkört, természetesen az ezzel kapcsolatos költségeket az
erdõgazdálkodónak kell viselnie.
23./ A 68. § (1) bekezdése a következõk szerint egészül ki:
(1) Gazdasági rendeltetésû erdõ mezõgazdasági mûvelésbe vonását az erdészeti
hatóság a talajvédelmi hatóság véleményének figyelembevételével engedélyezi,
ha ez a tartamos (fenntartható) erdõgazdálkodást nem veszélyezteti."
Indokolás
E törvényhely kapcsán is kiemelt hangsúlyt kell kapnia a tartamos
erdõgazdálkodásnak.
24./ A 83. § (2) bekezdés b/ pontja a következõk szerint módosul:
"b/ a vadállomány [védelmét] védelme ezt különösen [veszélyezteti] indokolja."
Indokolás
A törvényjavaslat szövege félreérthetõ, tekintettel arra, hogy az erdõterület
egyes részeinek látogatása nem a vadállomány védelmét veszélyezteti, hanem a
látogatás eltiltásának oka lehet a vadállomány védelme.
Budapest, 1996. április 9.
Dr. Medgyasszay László
(MDF)