ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1686/97..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló, T/1686.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat Preambuluma a következõképpen módosul:

"[Az erdõ sokoldalú természeti és gazdasági szerepet tölt be az emberi

életfeltételek biztosításában:

- olyan nemzeti kincs, amely nem csupán termõföld a rajta található

faállománnyal, hanem talajával, vizeivel és a benne élõ, egymással szoros

kölcsönhatásban álló mikroor-ganizmusokkal, növényekkel és állatokkal

összetett életkö-zösséget alkot;

- mint a legkevésbé háborított élõhely, biztosítékot nyújt az élõvilág

fennmaradására, védi a talajt, a vize-ket, tisztítja a levegõt, pihenést

biztosít az emberek számára, meghatározza a táj arculatát;

- megújítható gazdasági erõforrásként a környezetet és a természetet nem

terhelõ nyersanyagot és energiahordozót szolgáltat.

A hazai erdõk - jelenlegi szerkezetükben - több évszázados gazdálkodás során

alakultak ki. Fenntartásuk és bõvítésük szakszerû és tartamos erdõgazdálkodás

keretében lehetsé-ges. Az erdõ és a fásítás védõhatásaira, továbbá gazdasá-

gilag értékelhetõ hozamaira azonban csak akkor számítha-tunk, ha megóvjuk a

kedvezõtlen emberi és természeti hatá-soktól is. Ehhez az ép talajtakaró, a

tiszta és megfelelõ mennyiségû víz, a szennyezéstõl mentes levegõ, valamint az

erdei életközösség létét és megújítását nem veszélyeztetõ vadállomány a

legfontosabb alapfeltételek.]

Az erdõ a szárazföld legösszetettebb természeti (ökológi-ai) rendszere,

amelynek léte a környezetére gyakorolt ha-tásaiból eredõen az egészséges

emberi élet egyik alapvetõ feltétele.

Az erdõ a termõtalaj, a légkör és a klíma védelmében, a vizek mennyiségének és

minõségének szabályozásában betöl-tött meghatározó szerepe mellett:

- meghatározza a táj jellegét, szebbé teszi a környeze-

tet,

- testi, lelki felüdülést ad,

- õrzi az élõvilág fajgazdagságát,

- megújítható természeti erõforrásként a környezeti álla-

pot folyamatos javítása mellett nyersanyagot, energia-

hordozót és élelmet termel.

Erdeink jelenlegi területe, állapota több évszázados embe-ri tevékenység során

alakult ki. Területi széttagoltságuk és a rájuk ható környezeti ártalmak miatt

az erdei életkö-zösségek nélkülözhetetlen fennmaradására, védõhatására és

termékeire (hozamaira) csak akkor számíthatunk, ha szak-szerûen kezeljük és

megóvjuk a károsító hatásoktól, a túl-zott használattól és igénybevételtõl,

biztosítjuk növény- és állatvilágának sokféleségét és megfelelõ összhangját,

az erdei életközösség dinamikus és természetes egységét.

Az erdõ fenntartása és védelme az egész társadalom érdeke, jóléti

szolgáltatásai minden embert megilletnek, ezért az erdõvel csak a közérdekkel

összhangban, szabályozott módon lehet gazdálkodni.

Mindezekre figyelemmel az Országgyûlés a következõ tör-vényt alkotja:"

Indokolás

A Preambulum átfogalmazására a környezet védelmérõl szóló 1995. évi LIII.

törvénnyel és a napirenden levõ, a természet védelmérõl szóló

törvényjavaslattal való összhang megteremtése miatt van szükség.

2.

A törvényjavaslat 1. §-ának a) pontja a következõképpen módosul:

"E törvény célja:

a) annak elõsegítése, hogy az erdõ, mint a természeti té-nyezõktõl és az

emberi beavatkozástól függõ életközösség és élõhely, a természeti környezet

nélkülözhetetlen része, és egyben mint [gazdasági] megújuló természeti

erõforrás, folyamatosan fennmaradjon és gyarapodjon,"

Indokolás

Az 1995. évi LIII. tv. 4. §-ának c) pontja meghatározza a természeti erõforrás

fogalmát, amely tartalmazza a gazdasági célt: "...a társadalmi szükségletek

kielégítésére...". Erre alapozva kell meghatározni az erdõ társadalmi

szerepét.

3.

A törvényjavaslat 2. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az erdõ mennyiségi és minõségi védelme, [és] a tar-tamos (fenntartható)

erdõgazdálkodási tevékenység biztosí-tása érdekében arra kell törekedni, hogy

az erdõ megõrizze biológiai sokféleségét, természetszerûségét, termõképessé-

gét, felújuló képességét, életképességét (a továbbiakban: fenntartható

erdõgazdálkodás), továbbá megfeleljen a tár-sadalmi igényekkel összhangban

levõ védelmi és gazdasági elvárásoknak, és betöltse természet- és

környezetvédelmi, gazdasági, egészségügyi-szociális, turisztikai, valamint

oktatási és kutatási célokat szolgáló szerepét."

Indokolás

Egyértelmûvé kell tenni, hogy az erdõ védelme mennyiségi és minõségi védelmet

jelent.

4a.

A törvényjavaslat 2. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az erdõ védelme és a tartamos (fenntartható) erdõ-gazdálkodási

tevékenység biztosítása érdekében arra kell törekedni, hogy az erdõ megõrizze

biológiai sokféleségét, [természetszerûségét] természetközeliségét,

termõképessé-gét, felújuló képességét, életképességét (a továbbiakban:

fenntartható erdõgazdálkodás), továbbá megfeleljen a tár-sadalmi igényekkel

összhangban levõ védelmi és gazdasági elvárásoknak, és betöltse természet- és

környezetvédelmi, gazdasági, egészségügyi-szociális, turisztikai, valamint

oktatási és kutatási célokat szolgáló szerepét."

4b.

A törvényjavaslat 17. § (3) bekezdésének elsõ mondata a következõképpen

módosul:

"(3) Védett erdõnek minõsül a különleges védelmet igény-lõ, természeti

értéknek minõsülõ erdõ, illetõleg az az erdõ, amely különlegesen alkalmas a

[természetszerû] ter-mészetközeli erdei életközösség, a biológiai sokféleség

megõrzésére, valamint az erdõfejlõdés kutatására, továbbá az erdõterületen

lévõ történelmi emlékhely területe."

4c.

A törvényjavaslat 17. § (3) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/Ennek megfelelõen védett erdõnek minõsül:/

"d) a [természetszerû] természetközeli erdei életközösség megõrzését,

fejlõdésének kutatását szolgáló erdõrezervá-tum;"

Indokolás

A "természetszerû" kifejezést a törvényjavaslat nem értelmezi és szakmai

terminológia más felfogáaban használja (tevékenység jelzõjeként, míg itt

élõhely, életközösség jelzõjeként szerepel), ami a jogalkalmazásban

nehézségeket okozhat. A természet védelmérõl szóló törvényjavaslat 4. §-ának

d) pontjában meghatározásra kerül a "természetközeli állapot" kifejezés,

amelynek alkalmazása egyben javítja a két törvény közötti összhangot is.

5a.

A törvényjavaslat 2. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) [Az erdõ védelme és a tartamos (fenntartható) erdõ-gazdálkodási

tevékenység biztosítása érdekében arra kell törekedni,] Az erdõt olyan módon

és ütemben kell használ-ni, igénybevenni, hogy a gazdálkodási lehetõségek a

jövõ nemzedékei számára is fennmaradjanak (a továbbiakban: tar-tamos

erdõgazdálkodás), úgy, hogy az erdõ megõrizze bioló-giai sokféleségét,

természetszerûségét, termõképességét, felújuló képességét, életképességét [(a

továbbiakban: fenntartható erdõgazdálkodás)], továbbá megfeleljen a tár-

sadalmi igényekkel összhangban levõ védelmi és gazdasági elvárásoknak, [és]

betöltse természet- és környezetvédel-mi, [gazdasági,] egészségügyi-szociális,

turisztikai, va-lamint oktatási és kutatási célokat szolgáló szerepét."

5b.

A törvényjavaslat 23. §-a (1) bekezdésének felvezetõ mondata a következõképpen

módosul:

"(1) A tartamos [(fenntartható)] erdõgazdálkodási tevé-kenység

tervszerûségét:"

5c.

A törvényjavaslat 33. §-a a következõképpen módosul:

"33. § A tartamos [(fenntartható)] erdõgazdálkodási tevé-kenység

feltételeinek folyamatos biztosítása (a továbbiak-ban: erdõvagyon-védelem)

érdekében a miniszter gondoskodik az országos, illetõleg a körzeti

hozamszabályozás elkészí-tésérõl."

5d.

A törvényjavaslat 97. §-ának g) pontja a következõképpen módosul:

/A miniszter irányítási, szervezési feladatkörében/

"g) gondoskodik a [hosszú távú] tartamos [(fenntartható)]

erdõgazdálkodási tevékenység szakmai feltételeinek biz-

tosításáról;"

Indokolás

Az egyértelmû jogalkalmazás érdekében a rendelkezésnek tartalmaznia kell

tartamosság (fenntarthatóság) értelmezését, fogalmi meghatározását és

összhangban kell állnia a természet védelmérõl szóló törvénnyelT/4.. § l) pont,

16. § (1) bekezdés/. A továbbiakban egyszerûbb megfogalmazás is elegendõ.

6.

A törvényjavaslat 2. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki, és a

(3) bekezdése elmarad:

"(2) E törvény rendelkezéseit a természet védelmére, a termõföld védelmére, a

talajvédelemre, a növényvédelemre, valamint a vadászati jog gyakorlására,

hasznosítására vonatkozó külön jogszabályok rendelkezéseivel összhangban kell

alkalmazni.

[(3) Védett természeti területen lévõ erdõ esetén e tör-vény rendelkezései a

természet védelmérõl szóló törvényben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.]"

Indokolás

A természet védelmérõl szóló törvényjavaslat minden természeti érték és

terület, így a nem védett területek védelmrõl is rendelkezik, ezért helytelen

csak a védett természeti területen lévõ erdõkre korlátozni e törvény

rendelkezéseinek alkalmazását.

7.

A törvényjavaslat 5. §-a a következõképpen módosul:

"5. § E törvény alkalmazásában erdõnek kell tekinteni a földmûvelésügyi

miniszter (a továbbiakban: miniszter) ál-tal rendeletben meghatározott fajú

fás növényekbõl és a társult élõlényekbõl kialakult életközösséget (a további-

akban: erdei életközösség) annak talajával [és élõvilágá-val] együtt,

függetlenül attól, hogy a faállomány vagy az életközösség valamelyik más eleme

átmenetileg hiányzik."

Indokolás

A talaj élõvilága a fás növényekkel társult élõlényekbõl kialakult

életközösségben benne van.

8.

A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"a) fasornak kell tekinteni a miniszter által rendeletben meghatározott

fajú, egysorban lévõ fák összességét, ahol a fák [egymás közti] tõtávolsága

nem nagyobb a fák idõs ko-rában várható korona átmérõjének a kétszeresénél;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

9a.

A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásában:/

"b) facsoportnak kell tekinteni a miniszter által rende-letben meghatározott

fajú fák idõs korára várható korona vetülete által legalább hatvan százalékban

fedett [ezer-ötszáz] ötezer négyzetméretnél kisebb földterületet;"

9b.

A törvényjavaslat 8. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) E törvény alkalmazásában erdõterületnek kell tekin-teni:

a) az erdõ által elfoglalt [ezerötszáz] ötezer négyzetmé-ter vagy annál

nagyobb kiterjedésû földterületet - ide értve a beerdõsült, valamint az

idõlegesen igénybevett földterületet is - a benne található nyiladékokkal és

tûz-pászmákkal együtt;

b) az olyan [ezerötszáz] ötezer négyzetméter vagy annál nagyobb kiterjedésû

földterületet, melyen az erdõ telepí-tését (magvetést, csemeteültetést,

dugványozást) elvégez-ték;

c) az e törvény hatálybalépése után, egy termelési cik-lusra, de legfeljebb

harminc évre, állami támogatás igény-bevétele nélkül, az ország

természetföldrajzi környezeté-ben nem õshonos fafajokkal borított [ezerötszáz]

ötezer négyzetméter, vagy [ennél] annál nagyobb kiterjedésû faül-tetvény

területét (a továbbiakban: faültetvény)."

9c.

A törvényjavaslat 71. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Amennyiben az erdõterületnek a rendeltetésszerû használatot akadályozó

igénybevételére kerül sor, és ezál-tal az erdõterületen hat méternél szélesebb

és [ezeröt-száz] ötezer négyzetméternél nagyobb összefüggõ területen

faállomány nem tartható fenn, akkor az erdõterület idõle-ges igénybevétele

esetére megállapított összeget kell a külön jogszabály szerinti számlára

befizetni."

Indokolás

A teljes értékû erdei életközösség nem alakulhat ki ötezer négyzetméter

kiterjedésnél kisebb földterületen. Ez a rendelkezés nem érinti az

ingatlannyilvántartásban meghatározott erdõterületet.

10a.

A törvényjavaslat 8. §-a (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

"c) az e törvény hatálybalépése után[, egy termelési cik-

lusra, de legfeljebb harminc évre, állami támogatás igény-bevétele nélkül,]

korábban más mûvelési ágban hasznosított területen, az ország

természetföldrajzi környezetében nem õshonos fafajokkal borított ezerötszáz

négyzetméter, vagy [ennél] annál nagyobb kiterjedésû faültetvény területét (a

továbbiakban: faültetvény)."

10b.

A törvényjavaslat 8. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) [Faültetvény esetében] A faültetvényre, valamint ál-lami támogatás

igénybevétele nélkül egy termelési ciklus-ra, de legfeljebb harmincöt évre

telepített erdõterületre e törvény rendelkezései közül csak az erdõtervezésre,

az erdõ nyilvántartására, valamint a károsító hatások elleni védekezés

szabályaira vonatkozó rendelkezéseket kell al-kalmazni."

Indokolás

Az erdõterületet az ökológiai szempontok alapján kell meghatározni, a pénzügyi

támogatás igénybevétele nem lehet szempont.

11a.

A törvényjavaslat 13. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) E törvény alkalmazásában erdõgazdálkodó: az erdõ tu-lajdonosa, vagy az

erdõgazdálkodási tevékenységet folytató jogszerû használó."

11b.

A törvényjavaslat 13. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az [erdõ tulajdonosa vagy jogszerû használója] erdõ-gazdálkodó a

nyilvántartásbavétel nélkül is köteles [az] e törvénynek az erdõ védelmére,

valamint fenntartására vo-natkozó elõírásainak eleget tenni."

Indokolás

Szövegpontosítás.

12a.

A törvényjavaslat 13. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Amennyiben [az erdõterület több személy tulajdoná-ban] a természetben

összefüggõ erdõterületnek több tulaj-donosa van, az erdõ védelmével, valamint

fenntartásával kapcsolatos kötelezettségek teljesítéséért - az erdészeti

hatóságnál nyilvántartásba vett erdõgazdálkodó hiányában - a tulajdonosok

egyetemleges felelõsséggel tartoznak."

12b.

A törvényjavaslat 13. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) [Jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában az erdõ-gazdálkodási

tevékenységhez kapcsolódó állami támogatást az erdészeti hatóság által

nyilvántartásba vett erdõgaz-dálkodó vehet igénybe. Az erdõgazdálkodót

jogszabályban, hatósági vagy bírósági határozatban, valamint szerzõdésben

egyébként meghatározott jogok és kötelezettségek nem érin-tik az erdõterület

tulajdonosának tulajdonosi jogosítvá-nyait és kötelezettségeit.]

Amennyiben a természetben összefüggõ erdõterületnek több tulajdonosa

van, a tulajdonosok kötelesek azt erdõ-gazdálkodó személy használatába, vagy

haszonbérletébe ad-ni, vagy pedig az erdõgazdálkodási tevékenységgel arra jo-

gosult személyt (erdõgazdálkodót) megbízni."

12c.

A törvényjavaslat 13. §-a a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(6) Abban az esetben, ha az erdõterület tulajdonosa(-i) és az erdõgazdálkodó

személye nem azonos, úgy az erdõgaz-dálkodót illetõ, jogszabályon, bírósági,

vagy más hatósági határozaton, valamint szerzõdésen alapuló jogok és kötele-

zettségek - a tulajdonos(-ok) és az erdõgazdálkodó külön megállapodásának

esetét kivéve - nem érintik a tulajdo-nos(-ok)nak a tulajdonjogból fakadó

egyéb jogait és köte-lezettségeit."

12d.

A törvényjavaslat 95. §-a (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az erdészeti hatóság eljárása során jogosult/

"d) a természetben összefüggõ erdõterületre, a miniszter

által rendeletben meghatározott feltételek megléte ese-

tén határozatban elõírni, hogy azon csak társult erdõ-

gazdálkodói tevékenység folytatható."

Indokolás

A magángazdálkodásra történõ átállás során sok személy tulajdonába került

természetben összefüggõ erdõterület. Az erdõgazdálkodónak a törvényjavaslat

14. §-ában meghatározott jogosítványait gyakorolni, kötelezettségeit ellátni

csak egy (jogi, vagy természetes) személy tudja. A használatba adás

erdõbirtokossági társulat megalapításával történik. Haszonbérletbe adni gt-

nak, szövetkezetnek vagy más erdõgazdálkodással jogszerûen foglalkozó jogi

személynek, jogi személyiség nélküli gazdálkodó szervezetnek, vagy természetes

személynek lehet. Egyik esetben sem zárható ki az erdõgazdálkodói

tevékenységre való megbízás eredményfelelõsséggel járó szerzõdés alapján.

A c) pontban a törvényjavaslat eredeti (5) bekezdésének második mondata, a

tulajdonos(-ok) és az erdõgazdálkodó közötti jogosítványok és kötelezettségek

egyértelmûbb elhatárolása miatt szükséges.

13.

A törvényjavaslat 13. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Amennyiben az erdõterület több személy tulajdonában van, az erdõ

védelmével, valamint fenntartásával kapcsola-tos kötelezettségek

teljesítéséért - [az erdészeti ható-ságnál nyilvántartásba vett]

erdõgazdálkodó hiányában - egyetemleges felelõsséggel tartoznak."

Indokolás

A nyilvántartás nélküli erdõgazdálkodó esetére a § (3) bekezdése vonatkozik.

14.

A törvényjavaslat 14. §-a (1) bekezdésének g) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az erdõgazdálkodó az erdõgazdálkodási tevékenysége kere-tében jogosult,

illetve köteles gondoskodni/

"g) az erdõ közcélú funkcióinak biztosítását szolgáló te-

vékenység teljesítésérõl, a miniszter által rendeletben

meghatározott feltételek szerint."

Indokolás

A teljesítési kötelezettség nem lehet feltétlen és korlátlan, részletes

feltételeit meg kell határozni.

15.

A törvényjavaslat 14. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Ha az erdõterület tulajdonosa, jogszerû használója, illetõleg az

erdõgazdálkodó az erdészeti hatóság felszólí-tása ellenére nem tesz eleget az

erdõgazdálkodási kötele-zettségének, és ezáltal az erdõ fennmaradását és

fejlõdé-sét veszélyezteti, az erdészeti hatóság javaslatára a mi-niszter az

érintett költségére a szükséges munkák elvégzé-se céljából más erdõgazdálkodó

szerv kijelölésérõl gondos-kodik. [A felszólítás hirdetményi úton is

kézbesíthetõ.]"

Indokolás

A hirdetmény kézbesítésének képzavarán túl nem elfogadható a személyre szóló

felszólítás hirdetmény általi közzététele.

16.

A törvényjavaslat 16. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Új erdõ telepítésekor - az erdõgazdálkodó javaslata figyelembevételével -

az erdõtelepítési terv jóváhagyása-kor - a feltételek vizsgálata alapján - az

elsõdleges ren-deltetés szerint illetékes hatóság szakhatósági hozzájáru-

lásával az erdészeti hatóság állapítja meg az erdõ elsõd-leges rendeltetését.

Ennek során az állami támogatás igénybevétele nélkül jogszerûen telepített

erdõ gazdasági rendeltetésének jóváhagyását az erdészeti hatóság nem ta-

gadhatja meg."

Indokolás

Elõfordulhat jogellenes telepítés is, amelynek megítélésében nem célszerû

szûkíteni a hatóság eljárási lehetõségeit.

17.

A törvényjavaslat 17. §-a (2) bekezdésének g) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A védõ erdõ elsõsorban a természeti környezet, a létesít-mények védelmét vagy

egyéb védelmi célokat szolgálja. En-nek megfelelõen védõ erdõnek minõsül:/

"g) az árvízvédelmi töltés hullámverés és jég elleni védel-mét szolgáló erdõ,

a csatorna, a folyó, a tó és holtág partszakaszait védõ partvédelmi erdõ;"

Indokolás

A holtágak partszakaszainak védelmét biztosító erdõt éppen úgy védeni

szükséges mint a tavak partvédelmi erdeit.

18.

A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének a) pontja elmarad, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

/Védett erdõnek minõsül a különleges védelmet igénylõ, természeti értéknek

minõsülõ erdõ, illetõleg az az erdõ, amely különlegesen alkalmas a

természetszerû erdei életkö-zösség, a biológiai sokféleség megõrzésére,

valamint az erdõfejlõdés kutatására, továbbá az erdõterületen lévõ történelmi

emlékhely területe. Ennek megfelelõen védett erdõnek minõsül:/

"[a) a fokozottan védett természeti területen lévõ er-

dõ;]"

Indokolás

A természet védelmérõl szóló törvényjavaslat 28. §-ának (8) bekezdése szerint

a fokozottan védett természeti területet a természetvédelmi területen belül

lehet kijelölni. Ezért ha a b) pont értelmében az erdõ védettnek minõsül,

akkor ez egyúttal vonatkozik a fokozottan védett természeti területen fekvõ

erdõre is.

19.

A törvényjavaslat 17. §-a (3) bekezdésének a) pontja elmarad, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

/Az erdõ elsõdleges rendeltetését az erdészeti hatóság/

"[a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a talajvé-

delmi hatóság;]"

/kezdeményezésére, illetõleg szakhatósági hozzájárulása alapján ... állapítja

meg./

Indokolás

Ha az 52. § (2) bekezdése értelmében erdõterületen a talajvédelmi hatósági

jogkört az erdészeti hatóság gyakorolja, akkor csak zavart okoz ez a

rendelkezés.

20.

A törvényjavaslat 17. §-a (4) bekezdése szerkezetileg és tartalmilag a

következõképpen módosul:

"(4) Az erdõ elsõdleges rendeltetését az erdészeti ható-ság

a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti esetben a talajvé-

delmi hatóság;

b) a (2) bekezdés e) pontja szerinti esetben a vadászati

hatóság;

c) a (2) bekezdés f), g) pontja szerinti esetben a vízügyi

hatóság;

d) a (2) bekezdés h) pontja szerinti esetben az építésügyi

hatóság

e) a (2) bekezdés i) pontja, valamint a (3) bekezdés sze-

rinti esetben a természetvédelmi hatóság;

f) a (2) bekezdés j) pontja szerinti esetben [az illeté-

kes] a közlekedési hatóság [kezdeményezésére, illetõleg

szakhatósági hozzájárulása alapján, továbbá]

kezdeményezésére, illetõleg szakhatósági hozzájárulása alapján, továbbá

g) a (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a honvédelmi

miniszter

h) a (2) bekezdés d) pontja szerinti esetben a belügymi-

niszter kijelölése alapján

állapítja meg."

Indokolás

Mindegyik esetben értelemszerûen a területileg illetékes hatóságról van szó,

ezt egy esetben jelezni felesleges. A szerkezeti módosítás segíti az elõírás

helyes értelmezését.

21a.

A törvényjavaslat 18. §-a a következõ új c), d) és e) pontal egészül ki,

valamint az utolsó mondata elmarad:

"18. § Gazdasági rendeltetésû erdõnek minõsül az az erdõ, amelyben a

gazdálkodás elsõdleges célja az erdei termékek elõállítása és hasznosítása,

így különösen

a) a faanyag termelést szolgáló erdõ,

b) a szaporítóanyag-termelést szolgáló erdõ,

c) az intenzív vadgazdálkodásra kijelölt bekerített erdõ

(a továbbiakban: vadaskert),

d) az erdõterületen létesített karácsonyfa telep,

e) bot, vesszõ és díszítõgally termelését szolgáló erdõ.

[Gazdasági rendeltetésû erdõnek minõsül az intenzív vad-gazdálkodásra

kijelölt, bekerített erdõ (a továbbiakban vadaskert) is.]"

21b.

A törvényjavaslat 50. §-a (1) bekezdésének c) pontja a következõképpen

módosul:

/Tilos erdõterületen/

"c) az erdei élõfáról, a cserjérõl gallyat, díszítõ lombot

gyûjteni [- a minõségi törzsnevelést elõsegítõ nyesés

kivételével -], kivéve a bot, vesszõ, díszítõgally ter-

melését szolgáló erdõt, és a minõségi törzsnevelést

elõsegítõ nyesést, valamint"

21c.

A törvényjavaslat 102. §-ának (1) bekezdése a következõ új c) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az erdõgazdálkodó az erdészeti hatóság határozata alapján erdõgazdálkodási

bírságot köteles a határozat jogerõre emelkedésétõl számított harminc napon

belül a külön jog-szabályban meghatározott számlára befizetni, ha/

"c) megszegi a törvény 50. §-ának (1) bekezdése c) pontjá-

ba foglalt rendelkezést;"

21d.

A törvényjavaslat 102. §-a (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen

egészül ki:

/Az erdõgazdálkodási bírság mértéke/

"b) az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti esetekben

hektáronként az újraerdõsítési költség húsz százalé-

ka;"

Indokolás

Az a) pontban meghatározott új gazdasági tevékenységek felvétele nélkül a

gally szedés tiltása a további pontokban nem érvényesíthetõ, és így például a

vízügyi erdõk botoló fûzesei kezelésére nem lenne mód. Ezek nélkül a gazdasági

rendeltetésû erdõk meghatározása hiányos.

A jelzett termelési célú erdõterületeken lehetõvé kell tenni a gally és a lomb

gyûjtését, hogy máshol a tiltás jogos legyen.

Elsõsorban a fiatal lusfenyveseinkel rövid távon gondolkodó gazdálkodók és az

illegális gallyszedõk megfékezése érdekében a b) pontban meghatározott

tiltásnak érvényt kell szerezni, ezért ezen a területen is fontos a bírság

kiszabását lehetõvé tenni.

22.

A törvényjavaslat 19. §-ának a) pontja a következõképpen módosul:

"19. § Egészségügyi-szociális turisztikai rendeltetésû er-dõnek minõsül:

a) a gyógyintézet területén, valamint annak környezetében

levõ [gyógyerdõ] erdõ (gyógyerdõ);"

Indokolás

Szövegpontosítás.

23.

A törvényjavaslat 21. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) Erdõ, valamint fásítás [külön törvény alapján tör-ténõ] védetté

nyilvánításához a miniszter egyetértése szükséges."

Indokolás

A rendelkezés jogi nonszensz. Törvényt az Országgyûlés alkot, amikor is a

Kormány "csak" elõterjesztõ lehet, illetõleg állást foglalhat az önálló és nem

önálló indítvánnyal kapcsolatban.

24.

A törvényjavaslat 23. §-ának (1) bekezdése a következõ új e) ponttal egészül

ki:

/A tartamos (fenntartható) erdõgazdálkodási tevékenység tervszerûségét:/

"e) a kutatások eredményeinek gyakorlati alkalmazásával"

/kell biztosítani./

Indokolás

Az erdõgazdálkodás tervrendszere és az Adattár alkalmazása csak akkor lehet

eredményes ha a kutatási eredmények beépülnek az erdõgazdálkodási

tevékenységbe.

25.

A törvényjavaslat 23. §-a (3) és (4) bekezdésének sorrendje megváltozik:

"[(3)] (4) A körzeti erdõterv, az üzemterv, az egyszerû-sített üzemterv és

az erdõgazdálkodási terv készítésének részletes szabályait a miniszter

rendeletben állapítja meg.

[(4)] (3) A faültetvények és a hat hektár terület alatti gazdasági

rendeltetésû szórvány erdõk esetében egyszerûsí-tett üzemtervet kell

készíteni."

Indokolás

A § rendelkezéseinek logikája a javasolt sorrendet kívánja meg.

26a.

A törvényjavaslat 25. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A körzeti erdõterv készítése során

a) az erdõfelújítási feladatok meghatározásánál elõnyben

kell részesíteni a természetes (õshonos) és természet-

közeli erdõtársulások visszaállítását;

b) az erdõnevelési feladatok meghatározásánál törekedni

kell a természetes elegyfajok megõrzésére."

26b.

A törvényjavaslat 35. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

pontok jelölése értelemszerûen változik:

"(2) Ahol a termõhelyi viszonyok lehetõvé teszik, a tele-pítési-kivitelezési

terv készítésénél õshonos fafajok al-kalmazásával elõnyben kell részesíteni a

természetközeli erdõtársulások visszaállítását."

26c.

A törvényjavaslat 44. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Ha az erdõ faállományának eredete, fajösszetétele és szerkezete nem

[felel meg a termõhelyi adottságoknak vagy az elsõdleges rendeltetésnek,

erdõfelújítással kell a megfelelõ állományszerkezet kialakításáról

gondoskodni] a termõhelyi adottságoknak megfelelõ természetközeli állapo-tú,

úgy az erdõfelújítás során a megfelelõ állapotú erdõ kialakításáról

gondoskodni kell (a továbbiakban: erdõszer-kezet átalakítás)."

Indokolás

A törvényjavaslat 24. § (3) bekezdése szerint az erdõterv elkészítése állami

feladat, amelyrõl a miniszter gondoskodik. A 26. § (2) bekezdése szerint az

erdõgazdálkodó az erdõterv alapján készített üzemterv végrehajtásával

folytatja tevékenységét.

Az 1995. évi LXXXI. törvényben Magyarország is nemzetközi kötelezettséget

vállalt a biológiai sokféleség megõrzésére. Ennek itt is érvényesülnie kell,

ezért az erdõgazdálkodás alapját jelentõ erdõterv készítéséhez

iránymutatásként úgy kell rendelkezni, hogy ez megvalósuljon.

27.

A törvényjavaslat 25. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A körzeti erdõterv készítése során biztosítani kell, hogy a körzetben

érintett erdõgazdálkodók és önkormányza-tok a tervben foglaltakat még annak

kiadása elõtt a rájuk vonatkozó mértékben megismerhessék, és ahhoz javaslatot

tehessenek. A körzeti erdõtervet az erdõgazdálkodók és ön-kormányzatok

javaslatainak figyelembevételével - ha azok az e törvényben meghatározott

célokat és elõírásokat nem sértik - kell készíteni."

Indokolás

Mivel az illetékes önkormányzat népességének életkörülményeit alapvetõen

meghatározza a környék erdeje, és az erdei haszonvételekbenT/25.. § d) pont,

58. §/ a lakosság közvetlenül érdekelt, ezért választott testületének

lehetõséget kell biztosítani arra, hogy a tíz évre szóló körzeti erdõtervben

érdekeit érvényesíthesse.

28.

A törvényjavaslat 27. § (1) bekezdésének bg) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az üzemterv tartalmazza:/

/az egyes erdõrészletekre vonatkozóan/

"bg) az egyes egyéb erdei haszonvételek módját és mérté-

két;"

Indokolás

A fenntartható erdõgazdálkodást az erdei haszonvétel módjánál még nagyobb

mértékben meghatározza annak mértéke, amelybe az 58. § értelmében nem csak a

fakitermelés /be) pont/ tartozik bele.

29.

A törvényjavaslat 29. §-a (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az erdõgazdálkodó e törvény keretein belül - a mi-niszter által kiadott

rendelet szerint - köteles erdõgaz-dálkodási tervet készíteni, amelyben maga

határozza meg, hogy az üzemtervben az [adott erdõrészletre] egyes erdõ-

részletekre megállapított feladatait és [a haszonvétele-ket] haszonvételi

lehetõségeit - a rendeletben meghatáro-zott kereteken belül - melyik évben

kívánja [elvégezni] végrehajtani, illetve gyakorolni."

Indokolás

Az erdõk védelme érdekében lehetõséget kell teremteni a tíz éven belüli

gazdálkodói döntések szabályozására.

30.

A törvényjavaslat 30. §-a elmarad, a további §-ok jelölése értelemszerûen

változik:

"[30. § (1) Ha az üzemterv erdõállomány szerkezet-átala-kítást ír elõ, az

erdõgazdálkodó köteles termõhelyfeltárá-son alapuló erdõsítési tervet

(továbbiakban: erdõsítési tervet) készíteni.

(2) Az (1) bekezdés szerinti erdõsítési terv készítésére és jóváhagyására az

éves erdõgazdálkodási tervre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni. Az

erdészeti hatóság jóváha-gyását követõen az erdõsítési terv az üzemterv részét

ké-pezi.]"

Indokolás

A törvényjavaslat "Üzemterv" része megfelelõen szabályozza az erdõgazdálkodó

kötelmeit, ez itt törvényi szabályozást nem igénylõ részletkérdés.

31a.

A törvényjavaslat 31. §-a feletti alcíme a következõképpen egészül ki:

"Az Országos Erdõállomány Adattár és az erdészeti kutatás"

31b.

A törvényjavaslat 33. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az

eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:

"(1) Az erdõgazdálkodás tartamosságának és fejlesztésének érdekében az állam

erdészeti kutatóintézetet mûködtet."

31c.

A törvényjavaslat 97. §-ának d) pontja a következõképpen módosul:

/A miniszter irányítási, szervezési feladatkörében/

"d) mûködteti, illetõleg irányítja az állami erdészeti igazgatás [egyes

szervezeteit] és az erdészeti kutatás szervezetét;"

31d.

A törvényjavaslat 98. §-ának d) pontja a következõképpen egészül ki:

/Az állami erdészeti szolgálat szervezési feladatai kere-tében/

"d) gondoskodik a miniszter megbízása alapján az erdészeti kutatóintézmény

és az erdõvédelmi mérõ- és megfigyelõ rendszer mûködésével kapcsolatos

feladatokról;"

Indokolás

Az erdei ökoszisztémákban uralkodó természeti folyamatok megismerése, a

mûködésükben bekövetkezett zavarok elemzése, valamint a változó környezeti és

társadalmi tényezõk hatásainak feltárása az erdészeti kutatás feladata. Az

ország erdõállományának védelme, negújítása és fejlesztése csak akkor

biztosítható ha az állam biztosítja a hosszú távú erdészeti kutatást.

32a.

A törvényjavaslat 31. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az erdõgazdálkodás országos szintû szabályozása ér-dekében a miniszter az

országos erdészeti hatóság útján állami feladatként egységes, a nemzetközi

követelményeknek is megfelelõ Adattárat tart fenn és mûködtet."

32b.

A törvényjavaslat 31. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az Adattár az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer önálló

része."

Indokolás

A környezet igénybevételének, terhelésének és a környezet állapota

változásának egyik legfontosabb alanya az erdõ, amelynek mennyiségi és

minõségi változása alapvetõ információt jelent a környezetvédelem számára.

Ezért összhangban a vad védelmérõl, a vadgazdálkodásról, valamint a

vadászatról, továbbá a természet védelmérõl szóló törvényjavaslatokkal

elengedhetetlen az adatok széleskörû kompatibilitása.

33.

A törvényjavaslat 31. §-ának (2) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül

ki, a további pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az Adattár tartalmazza:/

"d) az erdõt alkotó fafajok ismert genetikai jellemzõit."

Indokolás

A biológiai sokféleség megõrzése keretében a genetikai változatosság

fenntartása az erdõgazdálkodásnak is alapvetõ feladata. A faállomány genetikai

védelme csak a genetikai jellemzõk ismeretén és a változások nyomonkövetésén

alapulhat.

34.

A törvényjavaslat 32. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) A miniszter az adatgyûjtés alapján évenként tájékoz-tatót tesz közzé az

ország erdõállományának helyzetérõl."

Indokolás

Az 1995. évi LIII. törvénnyel összhangban a környezeti adatok nyilvánosságának

biztosítása érdekében ismertetni kell az ország lakosságával - mint az egyik

legfontosabb környezeti adatot - az erdõállomány mennyiségének és minõségének

jellemzõit, változását.

35.

A törvényjavaslat 41. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Ahol a termõhelynek megfelelõ õshonos fafajok magról történõ természetes

felújításának feltételei adottak, azt [elõnyben kell részesíteni] kell

alkalmazni. Mesterséges erdõfelújítás esetén csak a körzeti erdõtervben elõírt

fa-fajú, és a külön jogszabályban meghatározott minõségû sza-porítóanyagot

szabad felhasználni."

Indokolás

A magról történõ természetes felújítás a természetszerû erdõmûvelés alapja,

ezért ezt kötelezõen alkalmazni kell az õshonos fafajok esetében az arra

alkalmas termõhelyen.

36.

A törvényjavaslat 53. §-a a következõ új (2) bekezdésel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A miniszter a belügyminiszterrel egyetértésben az erdõterületeket

tûzveszélyességi osztályba sorolja."

Indokolás

A tûz elleni védekezésrõl, a mûszaki mentésrõl és a tûzoltóságról szóló

T/1544.. számú törvényjavaslat 48. § (4) bekezdésének tervezett felhatalmazása

szerint a miniszternek rendeletben kell megállapítania a tûzvédelem ágazatára

vonatkozó különös szabályait. Az erdõ esetében ennek alapja az erdõterületek

tûzveszélyességi osztályba sorolása. Ez fontos környezetbiztonsági kérdés is,

ezért törvényi elõírás szükséges.

37.

A törvényjavaslat 54. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Tilos tüzet gyújtani erdõterületen, valamint annak kétszáz méteres

körzetében, ha a tûz továbbterjedésének feltételei különösen kedvezõek.

Ugyancsak tilos az erdõte-rületen tüzet közvetlenül vagy közvetve okozó

tárgyak el-helyezése, tárolása és eldobása. Fokozottan védett termé-szeti

területen lévõ erdõben tûz [gyújtása tilos] gyújtá-sához a természetvédelmi

hatóság szakhatósági hozzájárulá-sa szükséges."

Indokolás

Fokozottan védett természeti területen is szükség lehet tûz gyújtására, ezért

nem általános tiltásra, hanem engedélyhez való kötésre van szükség.

38.

A törvényjavaslat 59. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) Az 58. § b) és d)-i) pontjai szerinti erdei haszon-vételek gyakorlásának

feltételeit - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik - az

erdõgazdálkodó jogosult meg-határozni."

Indokolás

Az eddigi gyakorlat alapján a szaporítóanyagra is ki kell terjeszteni a

rendelkezést.

39.

A törvényjavaslat 60. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) [Erdõ] Az erdõ faállományának kitermelését - a fa-ültetvény kivételével -

[kitermelését] az üzemtervi elõí-rásokkal [is] összhangban is csak az

erdészeti hatóság en-gedélye alapján lehet végezni. A faültetvénybõl történõ

fakitermelést az erdészeti hatóságnak elõzetesen be kell jelenteni."

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

40.

A törvényjavaslat 60. §-a (2) bekezdésének a) és b) pontja a következõképpen

módosul:

/A fakitermelés módja lehet:/

"a) az ápoló vágásnak minõsülõ, az erdõsítés befejezését

követõ [tíz] öt éven belüli fakitermelés;

b) tisztító vágásnak minõsülõ, az erdõsítés befejezését

követõ hatodik évtõl a fiatal erdõ nevelése céljából

végzett fakitermelés;"

Indokolás

A gyorsan növekvõ fafajoknál az erdõsítés befejezését követõen elõhasználati

és nem ápoló jellegû a fakitermelés, a lassan növekvõ fafajoknál pedig

tisztító vágásról van szó.

41.

A törvényjavaslat 60. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A fakitermelés módja lehet[:]

a) [az] ápoló vágás[nak minõsülõ,]: az erdõsítés befeje-

zését követõ tíz éven belüli fakitermelés;

b) [a] tisztító vágás[nak minõsülõ,]: a fiatal erdõ neve-

lése céljából végzett fakitermelés;

c) [a] gyérítés[nek minõsülõ,]: az erdõ faállománya minõ-

ségének javítását és a fahozam növelését szolgáló faki-

termelés;

d) [a] véghasználati fakitermelés[nek minõsülõ,]: a termé-

szetes úton magról történõ felújulásra nem alkalmas,

vagy nem a termõhelynek megfelelõ faállomány letermelé-

se (a továbbiakban: tarvágás), valamint a termõhelynek

megfelelõ és magról történõ természetes felújulásra al-

kalmas faállományban végzett fakitermelés (a továbbiak-

ban: felújító vágás;

e) [a] szálalás: a folyamatos borítottságot és készlet-

gazdálkodást biztosító [szálalás] fakitermelés;

f) [az] egészségügyi fakitermelés[nek minõsülõ,]: az el-

halt, súlyosan sérült, vagy veszélyes károsítók elsza-

porodását elõidézõ beteg fák kitermelése."

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

42.

A törvényjavaslat 61. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(1) A gyérítés és a felújító vágás során a miniszter ál-tal - a

természetvédelemért felelõs miniszterrel egyetér-tésben - rendeletben

meghatározott, az adott termõhelyre jellemzõ õshonos mellékfafajokat az erdõ

rendeltetésének figyelembevételével, az erdészeti hatóság által elõírt

mértékig meg kell hagyni."

Indokolás

A biológiai sokféleség megõrzése érdekében pár %-nyi mértékben minden

erdõrészletben biztosítani kell a gazdaságilag nem értékes un. mellékfajok

jelenlétét.

43.

A törvényjavaslat 61. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Az erdészeti hatóság a fa kitermelését határidõ [tû-zésével elrendelheti]

kitûzésével rendeli el, ha az az er-dõ egészségi állapotának megõrzése,

javítása vagy az erdõ felújítása érdekében szükséges."

Indokolás

Szövegpontosítás és szigorítás.

44.

A törvényjavaslat 62. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A tarvágáshoz az erdészeti hatóság akkor járulhat hozzá, ha:

a) síkvidéki és dombvidéki erdõterületen tíz hektárnál

[nem] nagyobb[;],

b) hegyvidéki erdõterületen öt hektárnál nagyobb [egybe-

függõ felújítatlan vágásterület nem keletkezik. Kivéte-

lesen indokolt esetben az erdészeti hatóság ettõl na-

gyobb területen történõ tarvágást is engedélyezhet;],

c) hullámtéri erdõterületen a töltés és a folyó között

[egybefüggõ felújítatlan vágásterület nem keletkezik.]

egybefüggõ felújítatlan vágásterület nem keletkezik, de hegyvidéki

erdõterületen - kivételesen indokolt esetben - öt hektárnál nagyobb területen

történõ tarvágás is engedé-lyezhetõ."

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

45.

A törvényjavaslat 62. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) Az erdészeti hatóság a tarvágás engedélyezésekor természeti területen

elõírhatja a faállomány 10 %-ának mértékéig fák, facsoportok (hagyásfák)

visszahagyását."

Indokolás

A kitermelt állományra jellemzõ fák meghagyásának az a célja, hogy az

élõvilágnak menedéket nyújtsanak az új állomány kialakulásáig, és így

teljesüljön a biodiverzitás megõrzésének követelménye.

46.

A törvényjavaslat 66. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) Erdõterület engedély nélkül vagy engedélytõl eltérõ igénybevétele esetén

az erdészeti hatóság elrendelheti az erdõ mûvelési ág visszaállítását és a

terület újraerdõsí-tését."

Indokolás

Az erdõ védelme csak ezzel a rendelkezéssel biztosítható. E nélkül a bírság

vállalásával bárki megszüntetheti az erdõterületet.

47.

A törvényjavaslat 69. §-a a következõképpen módosul:

"69. § Erdõterületet termelésbõl kivonni kivételes esetben és csak akkor

lehet, ha az erdõterületre tervezett léte-sítmény elhelyezésre vagy

tevékenység gyakorlására az adott térségben nem található más arra alkalmas

[földrész-let] földterület."

Indokolás

Szövegpontosítás.

48.

A törvényjavaslat 73. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) Amennyiben az ingatlannyilvántartásban erdõként nyilvántartott

földterület nem felel meg e törvény elõírá-sainak, az erdészeti hatóság -

védett természeti területen a természetvédelmi hatóság elõzetes szakhatósági

hozzájá-rulásával - a földhivataloknál kezdeményezi a földterület más mûvelési

ágban való nyilvántartását."

Indokolás

A természeti értékek és a természeti területek általános védelme az erdõk

esetében csak így biztosítható.

49.

A törvényjavaslat 83. §-a (2) bekezdésének felvezetõ szövege a következõképpen

egészül ki:

"(2) A vadászati jog gyakorlására jogosult az erdõgazdál-kodó hozzájárulásával

átmenetileg korlátozhatja az erdõte-rület egyes részeinek a látogatását,

amennyiben az"

Indokolás

A megadott két eset egyike sem indokolja azt, hogy a korlátozás mértéktelen

legyen.

50.

A törvényjavaslat 83. §-a (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen

módosul:

/A vadászati jog gyakorlására jogosult az erdõgazdálkodó hozzájárulásával

korlátozhatja az erdõterület egyes része-inek a látogatását, amennyiben az/

"b) a [vadállomány védelmét] vadállományt különösen veszé-lyezteti."

Indokolás

Szövegpontosítás.

51.

A törvényjavaslat 84. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az erdõgazdálkodó az erdõterület egyes részei láto-gatásának három

hónapot meghaladó korlátozását köteles be-jelenteni az erdészeti hatóságnak. A

bejelentéshez mellé-kelni kell a korlátozással érintett földrészlet vázrajzát

és a látogatás korlátozásának indokát, illetve feltételhez kötésének módját és

idejét."

Indokolás

Az erdõterület látogatásának huzamosabb korlátozásánál az intézkedés indokát

is be kell jelenteni az erdészeti hatóságnál.

52.

A törvényjavaslat 87. §-a a következõképpen módosul:

"87. § Az erdészeti szakszemélyzet e feladatokat ellátó tagja a mûködési

helye szerint illetékes hatóság elõtt es-küt tesz. Az [eskü letételét] esküt

követõen az erdészeti hatóság [az erdészeti szakszemélyzet tagját] nyilvántar-

tásba veszi, részére szolgálati igazolványt és azzal azo-nos sorszámú

[igazolványt és] jelvényt, valamint hitelesí-tett szolgálati naplót ad át."

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

53.

A törvényjavaslat 90. §-a a következõképpen módosul:

"90. § Az erdõgazdálkodó az e törvényben, valamint a külön jogszabályokban

foglaltak szerint [gondoskodik] gondoskod-ni köteles az erdõ õrzésérõl."

Indokolás

Szövegpontosítás egy alapvetõ kötelesség hangsúlyozására.

54.

A törvényjavaslat 95. §-a (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az erdészeti hatóság eljárása során jogosult/

"d) a természetben összefüggõ erdõterületre - ha annak több

tulajdonosa van - határozatban elõírni, hogy azon csak

társult erdõgazdálkodói tevékenység folytatható."

Indokolás

Szövegpontosítás.

55.

A törvényjavaslat 98. §-ának d) pontja a következõképpen módosul:

/Az állami erdészeti szolgálat szervezési feladatai kere-tében/

"d) [gondoskodik a miniszter megbízása alapján] a miniszter

megbízása alapján gondoskodik az erdõvédelmi mérõ- és

megfigyelõ rendszer mûködésével kapcsolatos [feladatok-

ról] feladatok ellátásáról;"

Indokolás

Szövegpontosítás és stílus javítás.

56.

A törvényjavaslat 98. §-ának f) pontja a következõképpen módosul:

/Az állami erdészeti szolgálat szervezési feladatai kere-tében/

"f) nyilvántartja az [erdõterület mûvelési ágának, továbbá tulajdonjogi

változását] erdõgazdálkodókat;"

Indokolás

A telekkönyvi hivatallal párhuzamos nyilvántarási tevékenység végzése

szükségtelen.

57.

A törvényjavaslat 100. §-a szerkezetileg és tartalmilag a következõképpen

módosul:

"100. § [Az Országos Erdészeti Tanács tagjait az illeté-kes kormányzati,

érdekképviseleti és szakmai szervek, va-lamint a tudomány képviselõibõl a

miniszter kéri fel, és gondoskodik az Országos Erdészeti Tanács mûködési

feltéte-leirõl.]

(1) Az Országos Erdészeti Tanácsban egyenlõ arányban vesz-nek részt

a) az erdõtulajdonosok - a tulajdoni hányad arányában,

b) a szakmai érdekképviseleti szervek,

c) a gazdasági érdekképviseleti szervek,

a maguk által meghatározott módon választott képviselõi,

valamint

d) a miniszter által felkért személyek.

(2) Az Országos Erdészeti Tanács mûködési feltételeirõl a miniszter

gondoskodik.

(3) Az Országos Erdészeti Tanács tagjai sorából elnököt választ, ügyrendjét

maga határozza meg."

Indokolás

Az Országos Erdészeti Tanácsnak a törvényjavaslat 100. §-ában meghatározott

összetétele nem biztosítja a 99. § (2) bekezdésében meghatározott

erdõgazdálkodói, valamint a közérdek érvényesülését. Mûködésük kereteirõl is

rendelkezni kell.

58.

A törvényjavaslat 101. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az erdõgazdálkodó az erdészeti hatóság [által kiter-melésre

engedélyezett] engedélye alapján kitermelt bruttó fatérfogat után a

véghasználatok, valamint a növedékfokozó gyérítések esetében a törvény

mellékletében foglalt mérté-kek szerint erdõfenntartási járulékot köteles a

külön jog-szabályban meghatározott számlára fizetni."

Indokolás

Stílus javítás.

59.

A törvényjavaslat 102. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen

egészül ki:

/Az erdõgazdálkodó az erdészeti hatóság határozata alapján erdõgazdálkodói

bírságot köteles a határozat jogerõre emelkedésétõl számított harminc napon

belül a külön jog-szabályban meghatározott számlára befizetni, ha/

"a) erdejében neki felróható okból engedély nélküli faki-

termelés történik;"

Indokolás

Az ország sok erdejében a tulajdonos nem képes megvédeni az erdejét, és a

sikertelen õrzésért nem marasztalható el.

60.

A törvényjavaslat 103. §-a a következõ új (3) és (4) bekezdéssel egészül ki, a

további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) Az erdészeti hatóság hivatalból, vagy az erdõ tulaj-donosának,

használójának kezdeményezésére hozott határoza-ta alapján a vadászatra

jogosult erdõvédelmi bírságot kö-teles fizetni, ha vadászterületén a vad olyan

hosszú távra kiható kárt okoz, amely a külön törvényben szabályozott

kártérítési eljárás során nem érvényesíthetõ.

(4) A (3) bekezdés alkalmazásában

a) nem számszerûsíthetõ kár esetén a bírság legkisebb mér-

téke húszezer forint, legnagyobb mértéke kétszázezer

forint hektáronként;

b) számszerûsíthetõ kár esetén a bírság mértéke a kár más-

félszerese;

c) folyamatos károsítás esetén a bírság kétévenként ismé-

telten kiszabható."

Indokolás

Az új rendelkezés a jövõ generációinak érdekeit védi. Különös szerepe van

azokban a gyakori esetekben, ahol nem a tulajdonos az erdõ kezelõje,

használója, és ahol a vadászati jogot is gyakorló erdõgazdálkodó a vadászatot

olyan mértékben részesíti elõnyben, hogy ezzel kizárja a természetszerû

gazdálkodás lehetõségeit, vagy más módon veszélyezteti az erdõ jövõbeli

közjóléti szerepét, ökológiai értékét.

61.

A törvényjavaslat 105. § (1) bekezdésének elsõ mondata a következõképpen

módosul:

"(1) Az egyes erdõrészletekre [a] e törvény hatálybalépé-se elõtt

megállapított elsõdleges rendeltetést az e tör-vényben foglaltak megfelelõ

alkalmazásával [e törvényen alapuló] kell elsõdleges rendeltetésûnek [kell]

tekin-teni."

Indokolás

Szövegpontosítás.

Budapest, 1996. április 22.

Mayer Antal Mészáros Béla

MSZP SZDSZ

Vargáné Kerékgyártó Ildikó Juhász Pál

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap