ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
G á l Z o l t á n úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n.
Tisztelt Elnök Úr!
Az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló, T/1686.. számon benyújtott
törvényjavaslathoz
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztünk elõ.
1.
A törvényjavaslat preambulumának harmadik francia bekezdése a következõképpen
módosul:
/Az erdõ sokoldalú természeti és gazdasági szerepet tölt be az emberi
életfeltételek biztosításában:/
"- megújítható [gazdasági] természeti erõforrásként a környezetet és a
természetet nem terhelõ nyersanyagot és energiahordozót szolgáltat a gazdaság
számára."
Indokolás
Az 1995. évi LIII. tv. 4. §-ának c) pontja meghatározza a természeti erõforrás
fogalmát, amely tartalmazza a gazdasági célt: "...a társadalmi szükségletek
kielégítésére...". Erre alapozva kell meghatározni az erdõ társadalmi
szerepét.
2.
A törvényjavaslat 1. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:
/E törvény célja/
"a) annak elõsegítése, hogy az erdõ, mint a természeti tényezõktõl és az
emberi beavatkozástól függõ életközösség és élõhely, illetve az ember
általános létfeltételeit, szociális és jóléti igényeit szolgáló természeti
terület, a természeti környezet nélkülözhetetlen része, és egyben mint
gazdasági erõforrás, folyamatosan fennmaradjon és gyarapodjon,"
Indokolás
A törvény az erdõ közjóléti szerepét is szabályozza, és ennek a cél
meghatározásában is meg kell jelennie.
3.
A törvényjavaslat 9. §-ának felvezetõ szövege a következõképpen egészül ki:
"9. § E törvény alkalmazásában - a b) és a g) pontban meghatározott
esetekben a természetvédelmi hatóság elõze-tes szakhatósági hozzájárulásával -
az erdõgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló földterületnek minõsül:
a) az erdészeti szaporítóanyag-termelést szolgáló föld-
terület;
b) a tisztás (gyepterület), a kopár;
c) az erdei farakodó és készletezõ hely;
d) a nem állandó jellegû erdészeti magánút;
e) az erdészeti létesítményhez tartozó terület;
f) a vadföld;
g) az erdei vízfolyás, az erdei tó,
amennyiben az az erdõterületen belül található."
Indokolás
Egyes gyepterületek, kopárosok, illetõleg patakok és tavak nem minõsülhetnek
erdõgazdálkodási területnek, mert fontos természeti értékeket õriznek,
amelyeket az erdõsítés, vagy a vizek más irányú elsõdleges felhasználása
veszélyeztet. Ezen kis területek erdõsítése többnyire nehéz és gazdaságtalan.
4a.
A törvényjavaslat 10. §-ának (1) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül
ki:
/E törvény alkalmazásában erdészeti létesítménynek minõsül az erdõterületen
található/
"d) az erdõ szociális és jóléti funkcióit szolgáló léte-sítmény, így
különösen a foglalt forrás, az épített pihe-nõ, kilátó, a jelzett turistaút és
a tájékoztató tábla."
4b.
A törvényjavaslat 82. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, a további
bekezdések jelölése értelemszerûen változik:
"(3) Erdõterületen a 10. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott és e
törvény hatálybalépésekor található lé-tesítmény kizárólag az erdészeti
hatóság elõzetes egyetér-tésével szüntethetõ meg."
4c.
A törvényjavaslat 84. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Az erdészeti hatóság a (2) bekezdésben, valamint a 82. § (3)
bekezdésében meghatározott döntése során figye-lembe veszi a 98. § g)
pontjában meghatározott társadalmi szervezetek véleményét."
4d.
A törvényjavaslat 98. §-a a következõ új g) ponttal egészül ki, a további
pontok jelölése értelemszerûen változik:
/Az állami erdészeti szolgálat szervezési feladatai kere-tében/
"g) nyilvántartja az erdõterületen tevékenykedõ termé-szetvédelmi és sport
célú társadalmi szervezeteket;"
Indokolás
A 10. § (1) bekezdésének c) pontja az elsõdlegesen egészségügyi-szociális
turisztikai rendeltetésû erdõkben gondoskodik a közjóléti létesítményekrõl, de
ezek az erdõállománynak csak kis részét teszik ki. A módosítás elõsegíti, hogy
az összes hazai erdõben megmaradjanak ezek a létesítmények, és lehetõvé teszi
azt is, hogy az erdõt illetõ turisztikai kérdésekben az érintett társadalmi
szervezetek állást foglalhassanak.
5a.
A törvényjavaslat 31. §-a feletti alcíme a következõképpen egészül ki:
"Az Országos Erdõállomány Adattár és az erdészeti kutatás"
5b.
A törvényjavaslat 33. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az
eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:
"(1) Az erdõgazdálkodás tartamosságának és fejlesztésének érdekében az állam
az erdészeti kutatást támogatja."
Indokolás
Az erdei ökoszisztémákban uralkodó természeti folyamatok megismerése, a
mûködésükben bekövetkezett zavarok elemzése, valamint a változó környezeti és
társadalmi tényezõk hatásainak feltárása az erdészeti kutatás feladata. Az
ország erdõállományának védelme, negújítása és fejlesztése csak akkor
biztosítható ha az állam meghatározó módon támogatja a hosszú távú erdészeti
kutatást.
6.
A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A telepítés felszámolását az erdészeti hatóság abban az esetben
rendelheti el, ha az engedély nélkül vagy az engedélytõl eltérõen telepített
faállomány a termõhelyre, vagy a környezõ erdõterületekre káros hatással
lenne."
Indokolás
A termõhelyre, illetõleg a környezõ erdõterületekre az engedélytõl eltérõen
telepített faállomány is ártalmas lehet.
7.
A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"(2) A telepítés felszámolását az erdészeti hatóság abban az esetben
rendelheti el, ha az engedély nélkül telepített faállomány a termõhelyre, vagy
a környezõ erdõterületekre káros hatással lenne, illetõleg fennmaradása az
adott ter-mõhelyen nem várható, vagy a termõhely adottságait nem tudja
kihasználni."
Indokolás
A rosszul megvalósított erdõtelepítést csak új telepítéssel lehet helyrehozni,
ami nem csak a gazdálkodó érdeke.
8.
A törvényjavaslat 44. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(2) A körzeti erdõterv elõírásainak megfelelõ erdõszer-kezet átalakításáért
az erdõgazdálkodó a külön jogszabály-ban meghatározott módon és feltételekkel
állami támogatást vehet igénybe. A támogatásnál elõnyben kell részesíteni az
õshonos erdõtársulások visszaállítását."
Indokolás
Az 1995. évi LXXXI. törvényben Magyarország is nemzetközi kötelezettséget
vállalt a biológiai sokféleség megõrzésére. Ezt a támogatások megitélésénél is
érvényesíteni kell.
9a.
A törvényjavaslat 59. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:
"(4) Az 58. § d)-i) pontjai szerinti erdei haszonvételek gyakorlásának
feltételeit és mennyiségeit - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik -
az erdõgazdálkodó jo-gosult meghatározni."
9b.
A törvényjavaslat 80. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az erdõgazdálkodó tûrni köteles az 59. § (4) bekez-désében meghatározott,
az egyéni szükségletet meg nem ha-ladó erdei haszonvételeket."
Indokolás
Az erdõ közjóléti igénybevétele keretében történõ sok vitát kiváltó erdei
haszonvételeket egyértelmûen kell szabályozni.
10.
A törvényjavaslat 69. §-a a következõképpen egészül ki:
"69. § Erdõterületet termelésbõl kivonni kivételes esetben és csak akkor
lehet, ha az erdõterületre tervezett léte-sítmény elhelyezésére vagy
tevékenység gyakorlására az adott térségben nem található más arra alkalmas
földrész-let. Erdõterületet termelésbõl ki lehet vonni akkor is, ha a
termõhelyi viszonyok nem teszik lehetõvé a gazdaságos termelést, de a
természeti folyamatok hatására várhatóan természetközeli erdei életközösség
alakul ki."
Indokolás
Lehetõséget kell adni a természetszerû erdõ kialakulására azokban az esetekben
is, amikor az erdõterületen gazdaságos erdõmûvelés nem végezhetõ.
11.
A törvényjavaslat 81. §-ának felvezetõ szövege a következõképpen egészül ki:
"81. § Az erdõterület üdülési, illetõleg sportolási cél-ból [történõ
látogatására] - a kijelölt út kivételével - nem vehetõ igénybe, amennyiben
az:"
Indokolás
Stílus javítás.
Budapest, 1996. április 29.
Baky György Kiss Róbert
SZDSZ SZDSZ