ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1686/112..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló, T/1686.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat preambulumának harmadik francia bekezdése a következõképpen

módosul:

/Az erdõ sokoldalú természeti és gazdasági szerepet tölt be az emberi

életfeltételek biztosításában:/

"- megújítható [gazdasági] természeti erõforrásként a környezetet és a

természetet nem terhelõ nyersanyagot és energiahordozót szolgáltat a gazdaság

számára."

Indokolás

Az 1995. évi LIII. tv. 4. §-ának c) pontja meghatározza a természeti erõforrás

fogalmát, amely tartalmazza a gazdasági célt: "...a társadalmi szükségletek

kielégítésére...". Erre alapozva kell meghatározni az erdõ társadalmi

szerepét.

2.

A törvényjavaslat 1. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény célja/

"a) annak elõsegítése, hogy az erdõ, mint a természeti tényezõktõl és az

emberi beavatkozástól függõ életközösség és élõhely, illetve az ember

általános létfeltételeit, szociális és jóléti igényeit szolgáló természeti

terület, a természeti környezet nélkülözhetetlen része, és egyben mint

gazdasági erõforrás, folyamatosan fennmaradjon és gyarapodjon,"

Indokolás

A törvény az erdõ közjóléti szerepét is szabályozza, és ennek a cél

meghatározásában is meg kell jelennie.

3.

A törvényjavaslat 9. §-ának felvezetõ szövege a következõképpen egészül ki:

"9. § E törvény alkalmazásában - a b) és a g) pontban meghatározott

esetekben a természetvédelmi hatóság elõze-tes szakhatósági hozzájárulásával -

az erdõgazdálkodási tevékenységet közvetlenül szolgáló földterületnek minõsül:

a) az erdészeti szaporítóanyag-termelést szolgáló föld-

terület;

b) a tisztás (gyepterület), a kopár;

c) az erdei farakodó és készletezõ hely;

d) a nem állandó jellegû erdészeti magánút;

e) az erdészeti létesítményhez tartozó terület;

f) a vadföld;

g) az erdei vízfolyás, az erdei tó,

amennyiben az az erdõterületen belül található."

Indokolás

Egyes gyepterületek, kopárosok, illetõleg patakok és tavak nem minõsülhetnek

erdõgazdálkodási területnek, mert fontos természeti értékeket õriznek,

amelyeket az erdõsítés, vagy a vizek más irányú elsõdleges felhasználása

veszélyeztet. Ezen kis területek erdõsítése többnyire nehéz és gazdaságtalan.

4a.

A törvényjavaslat 10. §-ának (1) bekezdése a következõ új d) ponttal egészül

ki:

/E törvény alkalmazásában erdészeti létesítménynek minõsül az erdõterületen

található/

"d) az erdõ szociális és jóléti funkcióit szolgáló léte-sítmény, így

különösen a foglalt forrás, az épített pihe-nõ, kilátó, a jelzett turistaút és

a tájékoztató tábla."

4b.

A törvényjavaslat 82. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(3) Erdõterületen a 10. § (1) bekezdésének d) pontjában meghatározott és e

törvény hatálybalépésekor található lé-tesítmény kizárólag az erdészeti

hatóság elõzetes egyetér-tésével szüntethetõ meg."

4c.

A törvényjavaslat 84. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Az erdészeti hatóság a (2) bekezdésben, valamint a 82. § (3)

bekezdésében meghatározott döntése során figye-lembe veszi a 98. § g)

pontjában meghatározott társadalmi szervezetek véleményét."

4d.

A törvényjavaslat 98. §-a a következõ új g) ponttal egészül ki, a további

pontok jelölése értelemszerûen változik:

/Az állami erdészeti szolgálat szervezési feladatai kere-tében/

"g) nyilvántartja az erdõterületen tevékenykedõ termé-szetvédelmi és sport

célú társadalmi szervezeteket;"

Indokolás

A 10. § (1) bekezdésének c) pontja az elsõdlegesen egészségügyi-szociális

turisztikai rendeltetésû erdõkben gondoskodik a közjóléti létesítményekrõl, de

ezek az erdõállománynak csak kis részét teszik ki. A módosítás elõsegíti, hogy

az összes hazai erdõben megmaradjanak ezek a létesítmények, és lehetõvé teszi

azt is, hogy az erdõt illetõ turisztikai kérdésekben az érintett társadalmi

szervezetek állást foglalhassanak.

5a.

A törvényjavaslat 31. §-a feletti alcíme a következõképpen egészül ki:

"Az Országos Erdõállomány Adattár és az erdészeti kutatás"

5b.

A törvényjavaslat 33. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az

eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:

"(1) Az erdõgazdálkodás tartamosságának és fejlesztésének érdekében az állam

az erdészeti kutatást támogatja."

Indokolás

Az erdei ökoszisztémákban uralkodó természeti folyamatok megismerése, a

mûködésükben bekövetkezett zavarok elemzése, valamint a változó környezeti és

társadalmi tényezõk hatásainak feltárása az erdészeti kutatás feladata. Az

ország erdõállományának védelme, negújítása és fejlesztése csak akkor

biztosítható ha az állam meghatározó módon támogatja a hosszú távú erdészeti

kutatást.

6.

A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A telepítés felszámolását az erdészeti hatóság abban az esetben

rendelheti el, ha az engedély nélkül vagy az engedélytõl eltérõen telepített

faállomány a termõhelyre, vagy a környezõ erdõterületekre káros hatással

lenne."

Indokolás

A termõhelyre, illetõleg a környezõ erdõterületekre az engedélytõl eltérõen

telepített faállomány is ártalmas lehet.

7.

A törvényjavaslat 38. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A telepítés felszámolását az erdészeti hatóság abban az esetben

rendelheti el, ha az engedély nélkül telepített faállomány a termõhelyre, vagy

a környezõ erdõterületekre káros hatással lenne, illetõleg fennmaradása az

adott ter-mõhelyen nem várható, vagy a termõhely adottságait nem tudja

kihasználni."

Indokolás

A rosszul megvalósított erdõtelepítést csak új telepítéssel lehet helyrehozni,

ami nem csak a gazdálkodó érdeke.

8.

A törvényjavaslat 44. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A körzeti erdõterv elõírásainak megfelelõ erdõszer-kezet átalakításáért

az erdõgazdálkodó a külön jogszabály-ban meghatározott módon és feltételekkel

állami támogatást vehet igénybe. A támogatásnál elõnyben kell részesíteni az

õshonos erdõtársulások visszaállítását."

Indokolás

Az 1995. évi LXXXI. törvényben Magyarország is nemzetközi kötelezettséget

vállalt a biológiai sokféleség megõrzésére. Ezt a támogatások megitélésénél is

érvényesíteni kell.

9a.

A törvényjavaslat 59. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) Az 58. § d)-i) pontjai szerinti erdei haszonvételek gyakorlásának

feltételeit és mennyiségeit - amennyiben jogszabály másként nem rendelkezik -

az erdõgazdálkodó jo-gosult meghatározni."

9b.

A törvényjavaslat 80. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az erdõgazdálkodó tûrni köteles az 59. § (4) bekez-désében meghatározott,

az egyéni szükségletet meg nem ha-ladó erdei haszonvételeket."

Indokolás

Az erdõ közjóléti igénybevétele keretében történõ sok vitát kiváltó erdei

haszonvételeket egyértelmûen kell szabályozni.

10.

A törvényjavaslat 69. §-a a következõképpen egészül ki:

"69. § Erdõterületet termelésbõl kivonni kivételes esetben és csak akkor

lehet, ha az erdõterületre tervezett léte-sítmény elhelyezésére vagy

tevékenység gyakorlására az adott térségben nem található más arra alkalmas

földrész-let. Erdõterületet termelésbõl ki lehet vonni akkor is, ha a

termõhelyi viszonyok nem teszik lehetõvé a gazdaságos termelést, de a

természeti folyamatok hatására várhatóan természetközeli erdei életközösség

alakul ki."

Indokolás

Lehetõséget kell adni a természetszerû erdõ kialakulására azokban az esetekben

is, amikor az erdõterületen gazdaságos erdõmûvelés nem végezhetõ.

11.

A törvényjavaslat 81. §-ának felvezetõ szövege a következõképpen egészül ki:

"81. § Az erdõterület üdülési, illetõleg sportolási cél-ból [történõ

látogatására] - a kijelölt út kivételével - nem vehetõ igénybe, amennyiben

az:"

Indokolás

Stílus javítás.

Budapest, 1996. április 29.

Baky György Kiss Róbert

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap