1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1718/12..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A

szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. tv. módosításáról szóló T/1718.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1. A javaslat 1. §-a az alábbiak szerint változik:

1. §

[ A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbikaban: Tv.) 4. §-

ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes és jogi személyek lehetnek a tagjai."]

A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbikaban: Tv.) 4. §-a az

alábbi 4/A §-sal egészül ki:

4/A. §

Másodlagos szövetkezet

(1) Szövetkezetet - közös céljaik megvalósítását szolgáló együttmûködésük

elõsegítésére - szövetkezetek is alpíthatnak (másodlagos szövetkezet).

(2) A másodlagos szövetkezet alapszabálya a szövetkezet tevékenységével és

gazdálkodásásval kapcsolatos egyes kérdésekben megengedheti a vagyoni

közremûködés arányában való szavazást azzal, hogy legalább egy szavazat minden

tagot megillet és egy tag szavazati aránya nem haladhatja meg az összes

szavazat tíz százalékát. Az ilyen módon hozott határozathoz a tagok legalább

egyharmadának szavazata szükséges.

(3) A törvénynek a tisztségviselõkre vonatkozó rendelkezéseit másodlagos

szövetkezet esetében a tag képviselõjére kell alkalmazni azzal, hogy a

tisztségviselõ megbízatása megszûnik, ha a tagszövetkezet a képviseleti

megbízást visszavonja.

Indoklás:

A szövetkezetekrõl szóló hatályos törvény, az 1992. évi I. tv. a

szövetkezést csak egy szinten és döntõen természetes személyek részvételével

teszi lehetõvé. Ebbõl következõen a szövetkezetek közötti szorosabb

együttmûködés vagy gazdasági társasági formában valósulhat meg, vagy pedig -

ha ragaszkodnak a szövetkezeti elven mõködõ és ezt megjelenésében is kifejezõ

szervezet alakításához - a törvényi elõírás kedvéért természetes stzemélyek

bevonásával tudnak szövetkezetet alakítani.

Elfogadva azt, hogy az Szvt. elsõsorban a természetes személyek

szövetkezését kívánja szabályozni, a gyakorlatban felmerülõ igények

kielégítésére a törvény módosításával kell lehetõvé tenni az Szvt. szerinti

szövetkezéshez képest egy magasabb szintû együttmûködés szövetkezeti formában

történõ megvalósítását. Ennek gyakorlati jelentõsége a szövetkezeti

integrációs tevékenység (elsõsorban a közös beszerzés és értékesítés) magasabb

szintû, illetve átfogóbb megteremtésében lenne. Ezt a célt kívánta szolgálni a

benyújtott törvényjavaslat is, azonban annak a megfogalmazása azt a célt nem

fejezi ki kellõen és máris értelmezési vitákat váltott ki a szövetkezeti

érdekképviseletek körében. Ez teszi szükségessé a pontosabb és részletesebb

szabályozást, amelyet ebben a megfogalmazásban már valamennyi szövetkezeti

szövetség támogat. A módosítás ebben a formában nem érinti a törvény hatályos

szabályait, hanem a vázolt célt szolgáló szövetkezetet - annak ellenére, hogy

mûködésére a törvény szabályainak többsége értelemszerûen alkalmazható -

sajátosságaira tekintettel önálló intézményként szabályozza.

2. A törvényjavaslat 6.§-a a következõk szerint módosul:

[ (1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a gazdasági

társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni.]

(1) A szövetkezet vagyonát az 1992.évi II. törvény szabályai szerint

üzletrészekben teljes mértékig nevesített mezõgazdasági és ipari szövetkezet

átalakulásának kezdeményezése esetén (79-82. §) nem szûnik meg a szövetkezet,

ha legalább öt tag nem lép be a gazdasági társaságba. (Részleges átalakulás)

(2) A törvénynek a szövetkezet átalakulására vonatkozó szabályait részleges

átalakulás esetén az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:

a.) Az elõkészítõ közgyûlést követõ 8 napon belül az igazgatóság köteles

valamennyi távolmaradt tagot és kívülálló üzletrész-tulajdonost írásban

felhívni, hogy 15 napon belül nyilatkozzon hovatartozási szándékáról. A

felhívásban közölni kell, hogy nyilatkozat hiányában a szövetkezeti tagsági

viszony, illetve a szövetkezethez kötõdõ üzletrész-tulajdonosi kapcsolat

változatlanul fennmarad.

b.) Az elõkészítõ közgyûlésen tett, illetve írásban adott nyilatkozatok

alapján az igazgatóság elkészíti a vagyonmérleget és annak alapján a

vagyonmegosztási javaslatot, amelyet - a lakásszövetkezeteket kivéve -

könyvvizsgálóval kell véleményeztetni.

c.) Az igazgatóság az elõkészítõ közgyûlést követõ 60 napon belül újabb

közgyûlést köteles összehívni. A közgyûlés az összes tag kétharmados

szótöbbségével határoz az üzletrészek új névértékének megállapításáról

valamint a vagyon megosztásáról a szövetkezet és a tervezett gazdasági

társaság között.

A gazdasági társaságban való részvétel mellett nyilatkozó üzletrész-

tulajdonosok az igazgatóság által készített indítvány alapján

(81.§.(1)bekezdés), a gazdasági társaságokról szóló 1988.évi VI.törvény

szabályainak megfelelõen döntenek a gazdasági társaság megalakításáról. A

gazdasági társaság a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozat szerint õt

megilletõ vagyon felett a rendelkezési jogot a társasági szerzõdés (alapító

okirat) elfogadásával szerzi meg.

d.) A szövetkezet kötelezettségeiért a részleges átalakulást követõen a

szövetkezet és az újonnan alakuló gazdasági társaság - valamennyi hitelezõvel

kötött eltérõ megállapodás hiányában - az egymás közötti vagyonmegosztás

arányában felelnek.

e.) A szövetkezet a részleges átalakulásról és a vagyonmegosztásról szóló

közgyûlési határozatról a c.)pont szerinti közgyûlést követõ három napon belül

köteles tájékoztatni az ismert hitelezõket.

Indoklás:

A szövetkezeti gazdálkodás fejlesztésére, hatékonyabbá tételére, valamint

az üzletrészekben megjelenõ tulajdonosi jogok fokozottabb érvényesítésére való

törekvés számos esetben felveti a gazdasági társasággá való átalakulás

igényét. Különösen tapasztalható ez a termelõ típusú (mezõgazdasági és ipari)

szövetkezeteknél, ahol az 1992.évi II.törvény alapján a vagyon nevesítése

teljeskörû volt. Az üzletrészeknek a tagok, illetve a szövetkezet által való

vásárlásának támogatása ellenére nem csökken számottevõen az un. külsõ

tulajdonosok száma, akik szintén érdekeltek a szövetkezet gazdasági társasággá

való átalakulásában, ami által a tagokkal azonos beleszólási joghoz jutnának a

vagyonukkal való gazdálkodásban.

Ugyanakkor általános tapasztalat, hogy a tagság jelentõs része

ragaszkodik a szövetkezet megtartásához. Mivel a hatályos törvény a gazdasági

társasággá való átalakulást csak a szövetkezet egyidejû megszûnésével teszi

lehetõvé, a két igény ellentéte az ésszerû átalakulási törekvéseket is

megakadályozza.

A javaslat mindkét igény érvényesítésére méltányos lehetõséget ad.

Budapest, 1996. február 19.

Karakas János Pásztohy András

MSZP MSZP

Eleje Honlap