- 1 -

______________

bizjelen\t1718res.doc

T/1718/15.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának

bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának

a j á n l á s a

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. tv. módosítására benyújtott T/1718.. sz.

törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, valamint a Mezõgazdasági

bizottsága megvitatta a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

módosítására benyújtott, T/1718.. számú törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/1718/4.., 5., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14. számú módosító

javaslatokat.

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító

javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

A Mezõgazdasági bizottság elõadója: Pásztohy András képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 1. §-a bevezetõ

mondatának a módosítását javasolja (A Bizottság ezen javaslatával összefüggõen

javasolja a törvényjavaslat minden rendelkezésében ezt a rövidítést

szerepeltetni.):

"1. § A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban:

[Tv.] Szvt.) 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:"

Indokolás: Lásd a T/1718/14/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Karakas János és Pásztohy András képviselõk a törvényjavaslat 1. §-

ában a Tv. 4. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezdést javasolják:

"1. § [A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban:

Tv.) 4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes és jogi személyek lehetnek a tagjai."]

A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4. §-

a az alábbi 4/A. §-sal egészül ki:

4/A. §

Másodlagos szövetkezet

(1) Szövetkezetet - közös céljaik megvalósítását szolgáló együttmûködésük

elõsegítésére - szövetkezetet is alapíthatnak (másodlagos szövetkezet).

(2) A másodlagos szövetkezet alapszabálya a szövetkezet tevékenységével

és gazdálkodásával kapcsolatos egyes kérdésekben megengedheti a vagyoni

közremûködés arányéban való szavazást azzal, hogy legalább egy szavazat minden

tagot megillet és egy tag szavazati aránya nem haladhatja meg az összes

szavazat tíz százalékát. Az ilyen módon hozott határozathoz a tagok legalább

egyharmadának szavazata szükséges.

(3) A törvénynek a tisztségviselõkre vonatkozó rendelkezéseit másodlagos

szövetkezet esetében a tag képviselõjére kell alkalmazni azzal, hogy a

tisztségviselõ megbizatása megszûnik, ha a tagszövetkezet a képviseleti

megbizást visszavonja."

Indokolás: Lásd a T/1718/12/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában a Tv. 4. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.) 4.

§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes és kizárólag szövetkezetek mint jogi

személyek lehetnek a tagjai.""

Indokolás: Lásd a T/1718/7. és a T/1718/5.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Rusznák Miklós és dr. Szakál Ferenc képviselõk a törvényjavaslat 1. §-

ában a Tv. 4. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"1. § A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.)

4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes [és jogi] személyek és szövetkezetek

lehetnek a tagjai.""

Indokolás: Lásd a T/1718/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ának az elhagyását

javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"2. § [A Tv. 6. §-a (1) bekezdésének elsõ mondata helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A szövetkezet alapítását az alapító tagok, illetve a jogi személy

alapító tagok képviselõinek részvételével tartott alakuló közgyûlés határozza

el."]"

Indokolás: Lásd a T/1718/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Dr. Szakál Ferenc képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában a Tv. 17. §

(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"A Tv. 17. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) [Ha a szövetkezet fel nem osztható vagyont létesít, azt a

szövetkezet megszûnése vagy gazdasági társasággá történõ átalakulása esetén az

alapszabályban meghatározott szövetkezeti célra kell felhasználni.] A

szövetkezeti célra adható állami támogatás igénybevételének feltételeként

jogszabály elõírhatja, hogy a támogatással létrehozott értéket [a] fel nem

osztható vagyonként [részeként] kell kezelni, s azt a szövetkezet megszûnése

vagy gazdasági társasággá történõ átalakulása esetén a külön törvényben

meghatározott szövetkezeti célra kell fordítani.""

Indokolás: Lásd a T/1718/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ának az elhagyását

javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"4. § [A Tv. 28. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(2) Az igazgatóság tagjává csak a szövetkezet tagja választható; az

alapszabály ettõl eltérõen rendelkezhet."]"

Indokolás: Lásd a T/1718/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Dr. Kristóf István képviselõ a törvényjavaslat 5. §-ában a Tv. 65. §-

ának a következõ módosítását javasolja:

"A Tv. 65. §-a a következõkkel [mondattal] egészül ki:

"Az e törvény hatálybalépését megelõzõen a szövetkezet és a tag között

létrejött munka-megállapodás idõtartamát a szövetkezeti tag részére a

munkaviszony jellegû jogviszony alapján járó juttatások szempontjából

figyelembe kell venni. E juttatások és kedvezmények tekintetében - írásbeli

munkamegállapodás hiányában - figyelembe kell venni azt az évet, amelyben a nõ

80 munkaegységet vagy 1000 órát, férfi 120 munkaegységet, vagy 1500 órát a

közös munkában teljesített.""

Indokolás: Lásd a T/1718/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

9. A Foglalkoztatási bizottság - kapcsolódva dr. Kristóf István képviselõ

T/1718/11.. számon beterjesztett módosító indítványához - a törvényjavaslat 5.

§-ában a Tv. 65. §-ának a következõ módosítását javasolja:

"A Tv. 65. §-a a következõ mondattal egészül ki:

"Az [e törvény hatálybalépését] 1992. január 20-át megelõzõen a

szövetkezet és a tag között létrejött munka-megállapodás, illetve

foglalkoztatási kötelezettség alapján történt munkavégzésnek a

társadalombiztosítási jogszabályok szerint szolgálati idõként figyelembe

vehetõ idõtartamát [a szövetkezeti tag részére] a munkaviszony jellegû

jogviszony alapján járó juttatások szempontjából figyelembe kell venni.""

Indokolás: Lásd a T/1718/13/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.

- a Gazdasági biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje

10. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 6-7. §-a és a 8-9. §-ai

számozása sorrendjének a felcserélését javasolja akként, hogy a

törvényjavaslat 8. §-a a 6. §; a 9. §-a a 7. § számozást kapja, és ezzel

összefüggõen a törvényjavaslat 6. §-a kerülne 8. §-ként beszerkesztésre, a 7.

§ viszont a 9. § számozást kapja.

"["6. §

A Tv. a következõ alcímmel és 88/A.§-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni."

[7. §]

A Tv. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;"]

[8. §] 6. §

Az [Tv.] Szvt. 83. §-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Ezt követõen kell megtartani a korlátolt felelõsségû társaság elsõ

taggyûlését, illetve a részvénytársaság alakuló közgyûlését a gazdasági

társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a továbbiakban: Gt.) szabályainak

megfelelõen."

[9. §] 7. §

Az [Tv.] Szvt. 85. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

/Az új gazdasági társaság törzstõkéjét (alaptõkéjét)/

"a) az alapításban résztvevõk szövetkezeti üzletrészeinek összértéke és"

8. §

Az Szvt. a következõ alcímmel és 88/A.§-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni."

9. §

Az Szvt. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;""

Indokolás: Lásd a T/1718/14/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Karakas János és Pásztohy András képviselõk a törvényjavaslat 6. §-

ában a Tv. 88/A. § (1)-(2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezést

javasolják:

"A Tv. a következõ alcímmel és 88/A. §-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

[(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni.]

(1) A szövetkezet vagyonát az 1992. évi II. törvény szabályai szerint

üzletrészekben teljes mértékig nevesített mezõgazdasági és ipari szövetkezet

átalakulásának kezdeményezése esetén (79-82. §) nem szûnik meg a szövetkezet,

ha legalább öt tag nem lép be a gazdasági társaságba. (Részleges átalakulás)

(2) A törvénynek a szövetkezet átalakulására vonatkozó szabályait

részleges átalakulás esetén az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:

a/ Az elõkészítõ közgyûlést követõ 8 napon belül az igazgatóság köteles

valamennyi távolmaradt tagot és kivülálló üzletrész-tulajdonost írásban

felhívni, hogy 15 napon belül nyilatkozzon hovatartozási szándékáról. A

felhívásban közölni kell, hogy a nyilatkozat hiányában a szövetkezeti tagsági

viszony, illetve a szövetkezethez kötõdõ üzletrész-tulajdonosi kapcsolat

változatlanul fennmarad.

b/ Az elõkészítõ közgyülésen tett, illetve írásban adott nyilatkozatok

alapján az igazgatóság elkészíti a vagyonmérleget és annak alapján a

vagyonmegosztási javaslatot, amelyet - a lakásszövetkezeteket kivéve -

könyvvizsgálóval kell véleményeztetni.

c/ Az igazgatóság az elõkészítõ közgyülést követõ 60 napon belül újabb

közgyûlést köteles összehívni. A közgyûlés az összes tag kétharmados

szótöbbségével határoz az üzletrészek új névértéknek megállapításáról valamint

a vagyonmegosztásáról szövetkezet és a tervezett gazdasági társaság között.

A gazdasági társaságban való részvétel mellett nyilatkozó üzletrész-

tulajdonosok az igazgatóság által készített indítvány alapján (81. § (1)

bekezdés), a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény szabályainak

megfelelõen döntenek a gazdasági társaság megalakításáról. A gazdasági

társaság a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozat szerint õt megilletõ

vagyon felett a rendelkezési jogot a társasági szerzõdés (alapító okirat)

elfogadásával szerzi meg.

d/ A szövetkezet kötelezettségeiért a részleges átalakulást követõen a

szövetkezet és az újonnan alakuló gazdasági társaság - valamennyi hitelezõvel

kötött eltérõ megállapodás hiányában - az egymás közötti vagyonmegosztás

arányában felelnek.

e/ A szövetkezet a részleges átalakulásról és a vagyonmegosztásról szóló

közgyûlési határozatról a c/ pont szerinti közgyûlést követõ három napon belül

köteles tájékoztatni az ismert hitelezõket.""

Indokolás: Lásd a T/1718/12/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. Restancia!

- a Mezõgazdasági biz. Restancia!

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában a Tv. 88/A.

§-át új (3) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"Az Szvt. 88/A. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

(3) A részleges átalakulásra vonatkozó szabályokat kizárólag azon

szövetkezetekre lehet alkalmazni, amelyeknél a vagyon 100 %-ban nevesítésre

került."

Megjegyzés: A módosító javaslatban szereplõ felvezetõ rész felesleges,

figyelemmel arra, hogy a törvényjavaslat 6. §-ának felvezetõ szövege új

88/A. §-sal történõ kiegészítésrõl rendelkezik.

Indokolás: Lásd a T/1718/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. Restancia!

- a Mezõgazdasági biz. Restancia!

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Pozsgai Balázs képviselõ a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) A Tv. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését

[csak az e törvény hatálybalépése után] az 1992. január 20-át követõen

megszûnt jogviszonyokra lehet alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/1718/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. Restancia!

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. A Foglalkoztatási bizottság - kapcsolódva Pozsgay Balázs T/1718/4..

számon beterjesztett módosító indítványához - a törvényjavaslat 11. § (2)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) [A Tv. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését

csak az e törvény hatálybalépése után megszûnt jogviszonyokra lehet

alkalmazni.] A Tv. 65. §-ának második mondatában meghatározott idõtartamot az

1993. március 1. és 1995. június 30. közötti idõszakban kifizetett

végkielégítések esetében jogszerzõ idõnek kell tekinteni a

társadalombiztosítási jogszabályok szempontjából."

Indokolás: Lásd a T/1718/13/2. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz.

- a Gazdasági biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje

15. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdése a/

pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

"(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv.

a) [4.§-ának (3) bekezdése;]"

Indokolás: Lásd a T/1718/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

16. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdése b/

pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv./

"b) [36. §-a (1) bekezdésének f) pontja;]"

Indokolás: Lásd a T/1718/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Dr. Sümeghy Csaba képviselõ a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdése d/

pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/(3) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti a Tv./

"d) [45. §-a (1) bekezdésének d) pontjából a "jogi személy tag

képviselõjét ez a jog nem illeti meg" mondatrész;]"

Indokolás: Lásd a T/1718/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. február 22.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap