- 1 -

______________

bizjelen\t1718kie.doc

T/1718/24.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi Gazdasági bizottságának

bizottságának

Mezõgazdasági bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. tv. módosítására benyújtott T/1718.. sz.

törvényjavaslat

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, valamint a Mezõgazdasági

bizottsága megvitatta a szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény

módosítására benyújtott, T/1718.. számú törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/1718/17.., 18., 19., 20., 21., 22., 23. számú kapcsolódó módosító

javaslatokat.

- Fodor Sándor képviselõ a T/1718/18.. számú módosító indítványát

visszavonta. (T/1718/24.. számú k i e g é s z í t õ ajánlás 6. pontja)

- Az Alkotmányügyi bizottság a T/1718/14/2. számú módosító indítványát

visszavonta. (T/1718/16. számú a j á n l á s 11. pontja)

- A Gazdasági bizottság a T/1718/15.. számú módosító indítványát

visszavonta. (T/1718/16. számú a j á n l á s 9. pontja)

- Karakas János és Pásztohy András képviselõk a T/1718/12/2. számú

módosító indítványát visszavonták. (T/1718/16. számú a j á n l á s 12.

pontja)

A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a kapcsolódó

módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

kapcsolódó javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a kapcsolódó javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a kapcsolódó javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a kapcsolódó javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-

ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a kapcsolódó

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. Glattfelder Béla és Rusznák Miklós képviselõk - kapcsolódva az

Alkotmányügyi bizottság által T/1718/14/1. számon benyújtott módosító

indítványához (T/1718/16. számú ajánlás 1. pontja) - a törvényjavaslat 1. §-

ában a Tv. 4. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:

"1. § A szövetkezetekrõl szóló 1992. évi I. törvény (a továbbiakban: Tv.)

4. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A szövetkezetnek természetes és e törvény hatályba lépése elõtt

taggá vált jogi személyek, valamint szövetkezetek lehetnek a tagjai.""

Indokolás: Lásd a T/1718/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Fodor Sándor képviselõ - kapcsolódva Karakas János és Pásztohy András

képviselõk T/1718/12/1. számú módosító indítványához (T/1718/16. számú ajánlás

2. pontja) - a törvényjavaslat 1. §-ában a Tv. 4. §-ához az alábbi szövegû

módosító javaslatot nyújtotta be:

"4/A. §

Másodlagos szövetkezet

(1) Szövetkezetet - közös céljaik megvalósítását szolgáló együttmûködésük

elõsegítésére - jogi személyek is alapíthatnak is alapíthatnak (másodlagos

szövetkezet). A másodlagos szövetkezet tagjai többségének szövetkezetnek kell

lennie."

Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában az eltéréseket a T/1718/12/1.

számú módosító javaslathoz, és nem a törvényjavaslathoz viszonyítva jelölte.

Indokolás: Lásd a T/1718/12/1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. A Mezõgazdasági bizottság a törvényjavaslat 5. §-a helyébe az alábbi

rendelkezést javasolja:

"65. § [A Tv. 65. §-a a következõ mondattal egészül ki:

"Az e törvény hatálybalépését megelõzõen a szövetkezet és a tag között

létrejött munka-megállapodás idõtartamát a szövetkezeti tag részére a

munkaviszony jellegû jogviszony alapján járó juttatások szempontjából

figyelembe kell venni."]

Az Szvt. 65. §-a a következõ rendelkezéssel egészül ki:

"Az e törvény hatálybalépését megelõzõen

a/ a szövetkezet és a tag között létrejött munka-megállapodás, illetve

b/ jogszabály

által elõírt munkavégzés idõtartamát a társadalombiztosítási jogszabályok

szerinti szolgálati idõ megállapítása, valamint a munkaviszony jellegû

jogviszony után járó juttatások szempontjából - feltéve, hogy az adott évben

a tag az elõírt munkavégzési kötelezettségének eleget tett - figyelembe kell

venni.""

Indokolás: Lásd a T/1718/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 6-7. §-a és a 8-9. §-ai

számozása sorrendjének a felcserélését javasolja akként, hogy a

törvényjavaslat 8. §-a a 6. §; a 9. §-a a 7. § számozást kapja, és ezzel

összefüggõen a törvényjavaslat 6. §-a kerülne 8. §-ként beszerkesztésre, a 7.

§ viszont a 9. § számozást kapja. A bizottság - kapcsolódva a Mezõgazgasági

bizottság T/1718/20. számú módosító indítványához - a törvényjavaslat 8. §-

ában az Szvt. 88/A. §-a helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"["6. §

A Tv. a következõ alcímmel és 88/A.§-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni."

7. §

A Tv. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;"]

[8. §] 6. §

Az [Tv.] Szvt. 83. §-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Ezt követõen kell megtartani a korlátolt felelõsségû társaság elsõ

taggyûlését, illetve a részvénytársaság alakuló közgyûlését a gazdasági

társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a továbbiakban: Gt.) szabályainak

megfelelõen."

[9. §] 7. §

Az [Tv.] Szvt. 85. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

/Az új gazdasági társaság törzstõkéjét (alaptõkéjét)/

"a) az alapításban résztvevõk szövetkezeti üzletrészeinek összértéke és"

8. §

Az Szvt. a következõ alcímmel és 88/A. §-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a mezõgazdasági, illetõleg az ipari szövetkezet, ha

átalakulásának kezdeményezése esetén legkésõbb az elõkészítõ közgyûlésen,

amely az átalakulás mellett döntött, legalább öt tag úgy nyilatkozik, hogy nem

lép be a gazdasági társaságba, hanem a szövetkezet tovább kivánja mûködtetni

(részleges átalakulás). Részleges átalakulás esetén a szövetkezet

átalakulására vonatkozó szabályokat a következõ eltérésekkel kell alkalmazni:

a/ Részleges átalakulás esetén az elõkészítõ közgyûlést követõ nyolc

napon belül az igazgatóság - vagy ha a közgyûlés kijelölte - az elõkészítõ

bizottság, köteles tájékoztatni valamennyi távolmaradt üzletrésztulajdonost a

részleges átalakulásról és felhívni, hogy harminc napon belül nyilatkozzék

hova tartozási szándékáról. A felhívásban az üzletrésztulajdonost

figyelmezetetni kell arra, hogy amennyiben határidõben nem nyilatkozik a

szövetkezet tagja, illetõleg kívül álló üzletrésztuljadonosa marad. Az

üzletrésztulajdonos nyilatkozhat úgy is, hogy üzletrésze egy - általa

meghatározott mértékû - részével veszt a gazdasági társaság alapításában.

b/ A hovatartozási szándékról szóló nyilatkozatok alapján az igazgatóság

(elõkészítõ bizottság) a 82. §-ban meghatározottakon kívül vagyonmegosztási

javaslatot is készít, amelyet könyvvizsgálóval véleményeztetnie kell.

c/ Részleges átalakulás esetén az igazgatóság az elõkészítõ közgyûlést

követõ hatvan napon belül köteles újabb közgyûlést (részleges átalakulási

közgyûlés) összehívni. A részleges átalakulási közgyûlés az összeg tag

kétharmadának szavazatával dönt a szövetkezet és a gazdasági társaság között

vagyonmegosztásról.

d/ A gazdasági társaságba belépõ üzletrész-tulajdonosok a

vagyonmegosztást követõen döntenek a gazdasági társaság megalapításáról. A

gazdasági társaság a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozat szerinti

vagyonrész felett a rendelkezési jogot a társaság szerzõdés (alapító okirat)

elfogadásával szerzi meg.

e/ A gazdasági társaságba be nem lépõ szövetkezeti tagok a

vagyonmegosztást követõen megtartandó közgyûlésen döntenek a szövetkezeti

üzletrészek értékérõl szükség esetén megválasztják a szövetkezet új

tisztségviselõit és határoznak a szövetkezet tovább mûködéséhez szükséges

egyéb kérdésekrõl is.

f/ A szövetkezet kötelezettségeiért a részleges átalakulást követõen a

szövetkezet és a gazdasági társaság - valamennyi hitelezõvel kötött eltérõ

megállapodás hiányában - a vagyonmegosztás arányban felel. A szövetkezet

részleges átalakulásáról és a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozatról

a részleges átalakulási közgyûlést követõ három napon belül köteles az ismert

hitelezõket tájékoztatni.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában mezõgazdasági, illetõleg ipari

szövetkezetnek az a szövetkezet minõsül, amely, amelynek a jogelõdje e törvény

hatálybalépésekor a "mezõgazdaság", vagy az "ipar" nemzetgazdasági ágazatba

sorolt szövetkezet volt."

9. §

Az Szvt. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;""

Indokolás: Lásd a T/1718/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz.

- a Mezõgazdasági biz.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. A Mezõgazdasági bizottság a törvényjavaslat 6-7. §-a és a 8-9. §-ai

számozása sorrendjének a felcserélését javasolja akként, hogy a

törvényjavaslat 8. §-a a 6. §; a 9. §-a a 7. § számozást kapja, és ezzel

összefüggõen a törvényjavaslat 6. §-a kerülne 8. §-ként beszerkesztésre, a 7.

§ viszont a 9. § számozást kapja. A bizottság a törvényjavaslat 8. §-ában az

Szvt. 88/A. §-a helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"["6. §

A Tv. a következõ alcímmel és 88/A.§-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a szövetkezet, ha nem valamennyi tag lép be a

gazdasági társaságba.

(2) A részleges átalakulás során a vagyonmegosztásra, valamint a döntések

meghozatalára a szétválás és az átalakulás szabályait kell megfelelõen

alkalmazni."

7. §

A Tv. 89. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/A szövetkezet megszûnik, ha/

"b) más szövetkezettel egyesül, abba beolvad, szétválik vagy valamennyi

tag részvételével gazdasági társasággá alakul át;"]

[8. §] 6. §

Az [Tv.] Szvt. 83. §-a (3) bekezdésének második mondata helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"Ezt követõen kell megtartani a korlátolt felelõsségû társaság elsõ

taggyûlését, illetve a részvénytársaság alakuló közgyûlését a gazdasági

társaságokról szóló 1988. évi VI. törvény (a továbbiakban: Gt.) szabályainak

megfelelõen."

[9. §] 7. §

Az [Tv.] Szvt. 85. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

/Az új gazdasági társaság törzstõkéjét (alaptõkéjét)/

"a) az alapításban résztvevõk szövetkezeti üzletrészeinek összértéke és"

8. §

Az Szvt. a következõ alcímmel és 88/A. §-sal egészül ki:

"Részleges átalakulás

88/A. §

(1) Nem szûnik meg a mezõgazdasági, illetõleg az ipari szövetkezet, ha

átalakulásának kezdeményezése esetén legkésõbb az elõkészítõ közgyûlésen,

amely az átalakulás mellett döntött, legalább öt tag úgy nyilatkozik, hogy nem

lép be a gazdasági társaságba, hanem a szövetkezet tovább kivánja mûködtetni

(részleges átalakulás). Részleges átalakulás esetén a szövetkezet

átalakulására vonatkozó szabályokat a következõ eltérésekkel kell alkalmazni:

a/ Részleges átalakulás esetén az elõkészítõ közgyûlést követõ nyolc

napon belül az igazgatóság vagy ha a közgyûlés kijelölte az elõkészítõ

bizottság köteles tájékoztatni valamennyi távolmaradt üzletrésztulajdonost a

részleges átalakulásról és felhívni, hogy harminc napon belül nyilatkozzék

hova tartozási szándékáról. A felhívásban az üzletrésztulajdonost

figyelmezetetni kell arra, hogy amennyiben határidõben nem nyilatkozik a

szövetkezet tagja, illetõleg kívül álló üzletrésztuljadonosa marad. Az

üzletrésztulajdonos nyilatkozhat úgy is, hogy üzletrésze egy - általa

meghatározott mértékû - részével veszt a gazdasági társaság alapításában.

b/ A hovatartozási szándékról szóló nyilatkozatok alapján az igazgatóság

(elõkészítõ bizottság) a 82. §-ban meghatározottakon kívül vagyonmegosztási

javaslatot is készít, amelyet könyvvizsgálóval véleményeztetnie kell.

c/ Részleges átalakulás esetén az igazgatóság az elõkészítõ közgyûlést

követõ hatvan napon belül köteles újabb közgyûlést (részleges átalakulási

közgyûlés) összehívni. A részleges átalakulási közgyûlés az összeg tag

kétharmadának szavazatával dönt a szövetkezet és a gazdasági társaság között

vagyonmegosztásról.

d/ A gazdasági társaságba belépõ üzletrész-tulajdonosok a

vagyonmegosztást követõen döntenek a gazdasági társaság megalapításáról. A

gazdasági társaság a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozat szerinti

vagyonrész felett a rendelkezési jogot a társaság szerzõdés (alapító okirat)

elfogadásával szerzi meg.

e/ A gazdasági társaságba be nem lépõ szövetkezeti tagok a

vagyonmegosztást követõen megtartandó közgyûlésen döntenek a szövetkezeti

üzletrészek értékérõl szükség esetén megválasztják a szövetkezet új

tisztségviselõit és határoznak a szövetkezet tovább mûködéséhez szükséges

egyéb kérdésekrõl is.

f/ A szövetkezet kötelezettségeiért a részleges átalakulást követõen a

szövetkezet és a gazdasági társaság - valamennyi hitelezõvel kötött eltérõ

megállapodás hiányában - a vagyonmegosztás arányban felel. A szövetkezet

részleges átalakulásáról és a vagyonmegosztásról szóló közgyûlési határozatról

a részleges átalakulási közgyûlést követõ három napon belül köteles az ismert

hitelezõket tájékoztatni.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában mezõgazdasági, illetõleg ipari

szövetkezetnek az a szövetkezet minõsül, amely, illetõleg amelynek a jogelõdje

e törvény hatálybalépésekor a "mezõgazdaság", illetõleg az "ipar"

nemzetgazdasági ágazatba sorolt szövetkezet volt.""

Indokolás: Lásd a T/1718/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmányügyi bizottság

ülésén nem ért egyet, a Mezõgazdasági bizottság és a

Gazdasági bizottság ülésén egyetért.

6. Fodor Sándor képviselõ - kapcsolódva Karakas János és Pásztohy András

képviselõk T/1718/12/2. számú módosító indítványához (T/1718/16. számú ajánlás

11. pontja)- a törvényjavaslat 6. §-ában a Tv. 88/A. § (2) bekezdése a/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

VISSZAVONVA! (A Mezõgazdasági bizottság 1996. február 28-i ülésén)

7. A Mezõgazdasági bizottság a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdése

helyébe az alábbi rendelkezést javasolják:

"(2) [A Tv. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését

csak az e törvény hatálybalépése után megszûnt jogviszonyokra lehet

alkalmazni.]

Az Szvt. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését csak

a/ az e törvény hatálybalépése után, illetõleg

b/ a társadalombiztosítási jogszabályok szempontjából az 1993. március 1.

és 1995. június 30. napja között

megszûnt jogviszonyokra lehet alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/1718/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

1. A T/1718/16. számú ajánlás 14. pontjában a Foglalkoztatási bizottság

által benyújtott T/1718/13/2. számú módosító indítvány tévesen szerepel. A

módosító javaslat helyesen a következõ:

"(2) A Tv. 65. §-ának e törvény 5. §-ával meghatározott rendelkezését

csak az e törvény hatálybalépése után megszûnt jogviszonyokra lehet

alkalmazni. A Tv. 65. §-ának második mondatában meghatározott idõtartamot az

1993. március 1. és 1995. június 30. közötti idõszakban kifizetett

végkielégítések esetében jogszerzõ idõnek kell tekinteni a

társadalombiztosítási jogszabályok szempontjából."

2. A Gazdasági bizottság a T/1718/16. számú ajánlás alábbiakban felsorolt

pontjairól, a következõk szerint foglalt állást:

ajánlás pont Bizottság Elõterjesztõ

1. támogatja. egyetért.

8. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

11. egyharmada sem támogatja. egyetért.

13. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

14. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

3. A Mezõgazdasági bizottság a T/1718/16. számú ajánlás alábbiakban

felsorolt pontjairól, a következõk szerint foglalt állást:

ajánlás pont Bizottság Elõterjesztõ

1. támogatja. egyetért.

8. nem támogatja. nem ért egyet.

9. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

10. egyharmada sem támogatja. egyetért.

korábbi álláspontját megváltoztatta (10. pont)

11. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

13. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

14 egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

15 egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

4. Az Alkotmányügy bizottság a T/1718/16. számú ajánlás alábbiakban

felsorolt pontjairól, a következõk szerint foglalt állást:

ajánlás pont Bizottság Elõterjesztõ

8. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

14. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. február 29.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Tardos Márton s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke a Gazdasági bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Eleje Honlap