1

T/1805/12..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az egyes

fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII.

törvény módosításáról szóló T/1805.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 3. §-ának (3) bekezdésének kiegészítését, az ott

felsorolt személyek ellenõrzésének sorrendjének a módosítását javaslom.

" (3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek ellenõrzését az alábbi

sorrendben kell elvégezni:

1. a köztársasági elnök,

2. a Kormány tagjai,

- a miniszterelnök,

- a miniszterek,

- az államtitkárok,

3. az országgyûlési képviselõk,

4. az Alkotmánybíróság tagjai,

5. a Legfelsõbb Bíróság elnöke,

6. a Legfõbb ügyész,

7. az Állami Számvevõszék elnöke, alelnökei,

8. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Jegybank Tanács tagjai,

9. a Magyar Rádió és Magyar Televízió elnöke, alelnökei, a Magyar

Távirati iroda vezérigazgatója,

10. az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és helyettese, a nemzeti

és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az adatvédelmi

biztos,

11. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, alelnökei,

12. a Legfelsõbb Bíróság elnökhelyettese,

13. a Legfõbb ügyész helyettesei,

14. a Magyar Honvédség parancsnoka, vezérkari fõnöke, a Határõrség

országos parancsnoka, és az Országos Rendõrfõkapitány,

15. napi 30.000 példányszámot meghaladó napi- és hetilapok fõ és felelõs

szerkesztõi adataira terjed ki".

I n d o k o l á s

Az ellenõrzés sorrendjének meghatározásánál fontos szempontnak kell lenni a

Magyar Köztársaság közjogi méltóságainak hierarchiájának figyelembe vétele.

Másrészt az ország biztonságáért felelõs legfelsõbb szintû katonai, és

rendõrségi parancsnokok, és a közvéleményt jelentõsen befolyásolni tudó

újságírók személyének átvilágítása jelentõsen növelné a társadalom bizalmi

indexét.

2. A törvénytervezet 10. §-ának Módosítását javaslom.

"18. § (2) Ha az ellenõrzött személy az (1) bekezdés szerinti

felszólítást tartalmazó döntés, illetõleg a döntés ellen benyújtott keresetet

elutasító jogerõs ítélet közlésétõl számított 30 napon belül tisztségérõl nem

mond le, vagy felmentését nem kezdeményezi, a bizottság a 30. napot követõ 15.

nap elteltével döntését nyilvánossághozatal céljából a Magyar Közlöny személyi

részében közzéteszi. Egyidejûleg kezdeményezi az Országgyûlés elnökénél az

érintett személy megbízatása alóli felmentését, amit az Országgyûlés

sürgõsséggel köteles megtárgyalni, és a felmentést elrendelni".

I n d o k o l á s

A törvénytervezet nem számol azzal az esettel, ha az érintett személy önként

nem mond le. A nyilvánosság önmagában nem olyan kényszerítõ erõ, ami

lemondásra késztetné a vizsgált személyt.

Ezért szükségesnek ítélem a törvény által kikényszeríthetõ felmentés

lehetõségének a biztosítását is.

3. A törvénytervezet 13. §-ának 25/C. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.

"25/C. § (1) Nem lehet a Történeti Hivatal elnöke (elnökhelyettes) az,

aki a kinevezés idõpontját megelõzõ tíz évben a Kormány tagja, államtitkár,

valamelyik párt megyei és országos szintû tisztségviselõje vagy alkalmazottja

volt".

I n d o k o l á s

A közérthetõség, és a félreértés elkerülése végett indokolt kihangsúlyozni,

hogy a kizáró okok közül a párttisztségek milyen szinten és minden párt

vonatkozásában azonos módon kerül megítélés alá.

4. A törvényjavaslat 13. §-ának 25/D. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.

"25/D. § (1) A Történeti Hivatal elnöke saját, valamint az elnökhelyettes

munkaidõ-beosztását, illetõleg szabadságát az Országgyûlés fõtitkárának

jóváhagyásával maga állapítja meg".

I n d o k o l á s

A Történeti Hivatal felsõszintû vezetõivel indokolt az Országgyûlésnek

valamilyen módon munkajogi kapcsolatban lenni. Ellenkezõ esetben öncélúvá

válhat a hivatal munkája, ami gátolhatja a rábízott feladatok ellátását.

5. A törvényjavaslat 13. §-ának 25/G. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.

"25/G. § (1) A Történeti Hivatalban kezelt iratokban szereplõ érintett

személy a rá vonatkozó adatokat megismerheti. Az érintett személy részére

bemutatott másolati példányú iratokon a más személy azonosítására alkalmas

adatokat felismerhetetlenné kell tenni, illetõleg nem szabad kiszolgáltatni

olyan információkat, amelyek alkalmasak más személy azonosítására.

I n d o k o l á s

Javaslatom lényegében technikai jellegû, ami egyértelmûvé teszi azt, hogy

milyen módszerrel történjen "a más személy" inkognitójának a garantálása.

Elkerülendõ az olyan téves értelmezés, miszerint az eredeti iratokon lehetne

törléseket végrehajtani.

Budapest, 1996. január 31.

Tisztelettel:

Sándorffy Ottó

FKGP

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap