1
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés Elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az egyes
fontos tisztségeket betöltõ személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII.
törvény módosításáról szóló T/1805.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó i n d í t v á n y t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 3. §-ának (3) bekezdésének kiegészítését, az ott
felsorolt személyek ellenõrzésének sorrendjének a módosítását javaslom.
" (3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek ellenõrzését az alábbi
sorrendben kell elvégezni:
1. a köztársasági elnök,
2. a Kormány tagjai,
- a miniszterelnök,
- a miniszterek,
- az államtitkárok,
3. az országgyûlési képviselõk,
4. az Alkotmánybíróság tagjai,
5. a Legfelsõbb Bíróság elnöke,
6. a Legfõbb ügyész,
7. az Állami Számvevõszék elnöke, alelnökei,
8. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Jegybank Tanács tagjai,
9. a Magyar Rádió és Magyar Televízió elnöke, alelnökei, a Magyar
Távirati iroda vezérigazgatója,
10. az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és helyettese, a nemzeti
és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az adatvédelmi
biztos,
11. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, alelnökei,
12. a Legfelsõbb Bíróság elnökhelyettese,
13. a Legfõbb ügyész helyettesei,
14. a Magyar Honvédség parancsnoka, vezérkari fõnöke, a Határõrség
országos parancsnoka, és az Országos Rendõrfõkapitány,
15. napi 30.000 példányszámot meghaladó napi- és hetilapok fõ és felelõs
szerkesztõi adataira terjed ki".
I n d o k o l á s
Az ellenõrzés sorrendjének meghatározásánál fontos szempontnak kell lenni a
Magyar Köztársaság közjogi méltóságainak hierarchiájának figyelembe vétele.
Másrészt az ország biztonságáért felelõs legfelsõbb szintû katonai, és
rendõrségi parancsnokok, és a közvéleményt jelentõsen befolyásolni tudó
újságírók személyének átvilágítása jelentõsen növelné a társadalom bizalmi
indexét.
2. A törvénytervezet 10. §-ának Módosítását javaslom.
"18. § (2) Ha az ellenõrzött személy az (1) bekezdés szerinti
felszólítást tartalmazó döntés, illetõleg a döntés ellen benyújtott keresetet
elutasító jogerõs ítélet közlésétõl számított 30 napon belül tisztségérõl nem
mond le, vagy felmentését nem kezdeményezi, a bizottság a 30. napot követõ 15.
nap elteltével döntését nyilvánossághozatal céljából a Magyar Közlöny személyi
részében közzéteszi. Egyidejûleg kezdeményezi az Országgyûlés elnökénél az
érintett személy megbízatása alóli felmentését, amit az Országgyûlés
sürgõsséggel köteles megtárgyalni, és a felmentést elrendelni".
I n d o k o l á s
A törvénytervezet nem számol azzal az esettel, ha az érintett személy önként
nem mond le. A nyilvánosság önmagában nem olyan kényszerítõ erõ, ami
lemondásra késztetné a vizsgált személyt.
Ezért szükségesnek ítélem a törvény által kikényszeríthetõ felmentés
lehetõségének a biztosítását is.
3. A törvénytervezet 13. §-ának 25/C. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.
"25/C. § (1) Nem lehet a Történeti Hivatal elnöke (elnökhelyettes) az,
aki a kinevezés idõpontját megelõzõ tíz évben a Kormány tagja, államtitkár,
valamelyik párt megyei és országos szintû tisztségviselõje vagy alkalmazottja
volt".
I n d o k o l á s
A közérthetõség, és a félreértés elkerülése végett indokolt kihangsúlyozni,
hogy a kizáró okok közül a párttisztségek milyen szinten és minden párt
vonatkozásában azonos módon kerül megítélés alá.
4. A törvényjavaslat 13. §-ának 25/D. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.
"25/D. § (1) A Történeti Hivatal elnöke saját, valamint az elnökhelyettes
munkaidõ-beosztását, illetõleg szabadságát az Országgyûlés fõtitkárának
jóváhagyásával maga állapítja meg".
I n d o k o l á s
A Történeti Hivatal felsõszintû vezetõivel indokolt az Országgyûlésnek
valamilyen módon munkajogi kapcsolatban lenni. Ellenkezõ esetben öncélúvá
válhat a hivatal munkája, ami gátolhatja a rábízott feladatok ellátását.
5. A törvényjavaslat 13. §-ának 25/G. § (1) bekezdésének módosítását javaslom.
"25/G. § (1) A Történeti Hivatalban kezelt iratokban szereplõ érintett
személy a rá vonatkozó adatokat megismerheti. Az érintett személy részére
bemutatott másolati példányú iratokon a más személy azonosítására alkalmas
adatokat felismerhetetlenné kell tenni, illetõleg nem szabad kiszolgáltatni
olyan információkat, amelyek alkalmasak más személy azonosítására.
I n d o k o l á s
Javaslatom lényegében technikai jellegû, ami egyértelmûvé teszi azt, hogy
milyen módszerrel történjen "a más személy" inkognitójának a garantálása.
Elkerülendõ az olyan téves értelmezés, miszerint az eredeti iratokon lehetne
törléseket végrehajtani.
Budapest, 1996. január 31.
Tisztelettel:
Sándorffy Ottó
FKGP
országgyûlési képviselõ