T/1805/38..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály alapján az egyes fontos tisztségeket betöltõ személyek

ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény módosításáról szóló T/1805.. sz.

törvényjavaslat (a továbbiakban: Tj.) módosítása érdekében az alábbi

képviselõi módosító indítványt

terjesztjük elõ.

3. pont

A Tj. 3. §-a helyébe a következõ szöveg lép:

«Az Etv. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"2. § [(1) Az 1. §-ban meghatározott ellenõrzés - a (2) bekezdésben

meghatározottak kivételével - az Országgyûlés, illetõleg a köztársasági elnök

elõtt eskütételre kötelezett személyekre terjed ki.

(2) Az ellenõrzés nem terjed ki azokra az (1), (3) és (4) bekezdésben

meghatározott tisztséget betöltõ személyekre, akik 1972. február 14. napja

után születtek.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott személyek ellenõrzését az alábbi

sorrend szerint kell elvégezni:

1. az országgyûlési képviselõk,

2. a köztársasági elnök,

3. a Kormány tagjai,

4. az Állami Számvevõszék elnöke, alelnökei,

5. az állampolgári jogok országgyûlési biztosa és helyettese, a nemzeti és

etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosa, az adatvédelmi biztos,

6. az Alkotmánybíróság tagjai,

7. a Legfelsõbb Bíróság elnöke,

8. a legfõbb ügyész,

9. az államtitkárok,

10. a Legfelsõbb Bíróság elnökhelyettese,

11. a legfõbb ügyész helyettesei,

12. a Magyar Nemzeti Bank elnöke, alelnökei, a Jegybank Tanács tagjai,

13. a Gazdasági Versenyhivatal elnöke, alelnökei,

14. a Magyar Rádió és Magyar Televízió elnöke, alelnökei, a Magyar Távirati

Iroda vezérigazgatója.

(4) A Történeti Hivatal elnökének és helyettesének ellenõrzését a

kinevezésüket megelõzõen kell elvégezni.] Az 1. §-ban meghatározott ellenõrzés

1. az országgyûlési képviselõk;

2. az Országgyûlés által megválasztott és eskütételre kötelezettek;

3. a Kormány tagjai;

4. a Magyar Nemzeti Bank elnöke;

5. a politikai, címzetes, a közigazgatási államtitkárok és az azonos jogállású

állami vezetõk;

6. a fõváros fõpolgármestere;

7. a nagykövetek;

8. a helyettes államtitkárok és az országos hatáskörû szervek vezetõi,

valamint a velük azonos jogállású más közszolgálati vezetõk;

9. a Magyar Honvédség parancsnoka, vezérkari fõnöke, a Határõrség országos

parancsnoka és az országos rendõrfõkapitány;

10. a Magyar Rádió, a Magyar Televízió elnökei és a Magyar Távirati Iroda

vezérigazgatója;

11. a tábornoki rendfokozattal rendszeresített beosztásba kinevezettek és a

rendõrfõkapitányok;

12. a Magyar Nemzeti Bank alelnökei;

13. a Magyar Honvédség parancsnokának, vezérkari fõnökének, a Határõrség

országos parancsnokának és az országos rendõrfõkapitánynak a helyettesei;

14. a minisztériumi fõosztályvezetõk és az azonos jogállású állami vezetõk;

15. a megyei közgyûlések elnökei, a városok és a fõvárosi kerületek

polgármesterei és a fõváros fõpolgármesterének helyettesei;

16. a Magyar Rádió, a Magyar Televízió alelnökei és a Magyar Távirati Iroda

vezérigazgató-helyettesei;

17. a rendõrkapitányok;

18. a köztestületek országos és területi szervezeteinek elnökei, alelnökei,

fõtitkárai és titkárai, illetõleg a velük azonos jogállású vezetõ

tisztségviselõi;

19. a hivatásos bírák;

20. az ügyészek;

21. az Országos Rádió és Televízió Testületnek, a közszolgálati

mûsorszolgálatok kuratóriumainak és ellenõrzõ testületeinek tagjai,

valamint a Magyar Rádió, a Magyar Televízió politikai mûsorainál dolgozó

szerkesztõk és ennél magasabb beosztású személyek, illetõleg a Magyar

Távirati Iroda szerkesztõi és ennél magasabb beosztású dolgozói

adataira terjed ki."»

Indokolás

Az Alkotmánybíróság vonatkozó határozata rendelkezõ részének 2. b)

pontja alapján az Etv. 2. §-ában meghatározott személyi körben a

törvényhozónak saját döntése szerint egységes mércét kell meghatároznia és

következetesen érvényesítenie. Az alkotmányõrök indokolása rámutat, hogy a

törvényhozó a jelenlegi diszkriminációt megszüntetheti az ellenõrzés

kiterjesztésével, de az ellenõrzendõk körének egységes ismérveken nyugvó,

szûkebb meghatározásával is.

Az Ind. ezt az egységes mércét "a társadalom által kizárólag közjogi

áttételeken keresztül befolyásolható, intézményesült, közhatalmi vagy

közszolgálati szervezetek" kategóriarendszerénél kívánja meghúzni. Az e körbe

nem tartozó szervezetek (így különösen az egyházak, a szakszervezetek, a

pártok, a társadalmi szervezetek és az írott, illetõleg az elektronikus sajtó)

a szabályozáson kívül maradnak.

Az Ind.-ban meghatározott szervezetek ugyanis [1] törvénnyel

nevesítetten létrehozott [2] csak törvényi beavatkozással megszüntethetõ [3]

kizárólag vagy részben állami feladatot ellátó [4] társadalmi jelleg esetén

nem ritkán kényszertagságon alapuló [5] költségvetési támogatásból és/vagy

közadók módjára is behajtható tagdíjakból (is) gazdálkodó szervezetek. E

szervezetek fenti jellemzõik következtében a hozzájukéhoz hasonló funkciókat

ellátó más, civil (társadalmi, piaci) szervezetekhez képest [1] önnön

"létbiztonságukat" és [2] a közhatalomhoz való viszonyukat illetõen preferált

helyzetben vannak.

A 2. §-ban meghatározott szervezetekhez a magánszemély mint

állampolgár viszonyul. Az azokról alkotott értékítéletét kizárólag a közjog

által körülhatárolt tisztújítások (választások és kinevezések) rendszerén át,

közvetve tudja érvényesíteni.

Ezzel ellentétben az Ind.-ban fel nem sorolt szervezetekhez való

viszonyában a magánszemély elsõsorban (jelzõ nélküli) polgár. åtéletalkotását

közjogi lépcsõfokok beiktatása nélkül, közvetlenül is kifejezésre tudja

juttatni (a felekezetet, szakszervezetet, pártot, egyesületet nem látogatja,

azokba be- vagy azokból kilép, az újságot és a kábelcsatornát elõfizeti vagy

az elõfizetést lemondja, stb.). A törvényi ellenõrzés itt azért szükségtelen,

mert a közbizalom megfogyatkozása vagy hiánya ezeket a szervezeteket minden

további nélküll "kiüresítheti".

A fentiek miatt bõvíti az Ind. a hatályos törvényszöveget a

köztestületek vezetõ tisztségviselõvel (18.), és szûkíti a napi- és

hetilapokhoz kapcsolódó, a jelenlegi törvény 2. § 22.-ban meghatározott

személyi körrel.

A közszolgálati médiumok ellenõrizendõ személyi körére vonatkozó új

szöveg (21.) az Alkotmánybíróság határozata indokolásának IV.7.3. a) pontját

követi. A Magyar Távirati Iroda tekinetében a politikai jelleg alapján történõ

esetleges szûkítés továbbra sem indokolt, tekintettel az "állami hírügynökség"

által szolgáltatott valamennyi hír prioritására és az azokhoz tapadó fokozott

állami és társadalmi bizalomra.

Budapest, 1996. február 26.

Tisztelettel:

Dr. Sepsey Tamás Dr. Balsai lstván

(a Magyar Demokrata Fórum országgyûlési képviselõi )

Eleje Honlap