ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1805/98..

Módosító javaslat

megváltoztatása!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 103. § (3) bekezdése alapján az egyes fontos tisztségeket betöltõ

személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény módosításáról szóló

T/1805.. számú törvényjavaslathoz benyújtott T/1805/88. sz. módosító

javaslatomat az alábbiak szerint

m e g v á l t o z t a t o m:

A törvényjavaslat 13. §-ához (Etv. 25/G. § (3) bekezdése):

A törvényjavaslat 13. §-ában megfogalmazott 25/G. § (3) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(3) [A Történeti Hivatal által kezelt iratokban bármilyen jogcímen

szereplõ személy 2000. június 30-át követõen kérheti természetes

személyazonosító adatai végleges vagy a helytelen adatoknak a helyes adatok

rögzítése után történõ törlését.] A Történeti Hivatal által kezelt iratokban

bármilyen jogcímen szereplõ személy 2000. június 30-át követõen kérheti

személyes adatának törlését. Nem törölhetõ az Ltv. szerinti maradandó értékû

iratban lévõ személyes adat, kivéve ha azt titkos információgyûjtõ eszközök,

illetve módszerek felhasználásával rögzítették és

- nem az érintett nyilvános szereplésére, illetve közéleti, politikai

tevékenységére vonatkozik, vagy

- nem valamely állami szerv hatáskörében eljáró személynek a feladatkörével

összefüggõ személyes adata;

- ha nem a történelem jelentõs szereplõjének személyes adata.

I n d o k o l á s:

A megváltoztatás szerint a TH-ban kezelt iratokban csak 2000. június 30-át

követõen érvényesíthetik az állampolgárok törlési jogukat. Az Etv. szerinti

ellenõrzés ideje alatt ugyanis bármely személyes adat felhasználásra kerülhet

az eljárás során (akár tanúként megidézendõ személyre, akár az ellenõrzés alá

vont személyre vonatkozik). Ezért az ellenõrzés maga követeli meg 2000-ig az

összes személyes adat megõrzését, ez az igény biztosítja kezelésük

célhozkötöttségét, azaz a kezelés jogszerûségét.

2000 után a célhozkötöttséget két alkotmányos érdek érvényesítése határozza

meg.

Az érintett hozzájárulása nélkül nem semmisíthetõk meg a rá vonatkozó adatok,

hiszen ezzel lehetetlenné válna az adatokkal való önrendelkezése, például

annak a követelménynek a megvalósítása, hogy a rá vonatkozó adatokat

megismerhesse.

A másik alkotmányos érdek, amely bizonyos adatok (tovább)kezelését

megköveteli, az a tudományos és egyéb célú kutatás, mely a múlt feltárását,

megismerhetõségét célozza. Az Ltv. a múltmegismeréshez szükséges iratokat

"maradandó értékû irat"-ként határozza meg. A javaslat is ezt a meghatározást

alkalmazza, kimondva, hogy a maradandó értékû iratban található adatok - épp

maradandó értéküknél fogva - nem törölhetõk. Ugyanakkor a javaslat tekintettel

van arra is, hogy a volt állambiztonsági szervek iratainak egy része

tartalmában, keletkezési körülményeiben részben különbözik az "átlagos"

levéltári anyagoktól: olyan szenzitív magánéleti momentumokat is tartalmaznak,

amelyeket jogellenes célok végrehajtása során rögzítettek, titkos

információgyûjtõ eszközök, illetve módszerek felhasználásával. Ezért a

múltmegismerés alkotmányos jogát (és ebbõl következõen a személyes adatok

továbbkezelését) csak akkor tartja érvényesíthetõnek, ha az nem a magánélet

momentumaira vonatkozik. Ez alól kivételt a javaslat csak a történelem

jelentõs szereplõinél tesz. Az õ magánszférájukat megismerhetõnek tartja, hisz

a magánélet és a közélet igen gyakran oksági kapcsolatban állnak egymással,

ezért fontos történeti tényeknél mindkettõ ismerete szükséges a múlt

rekonstruálásához. Azonban ezt a megismerést a javaslat ahhoz köti, hogy az

érintett legalább tizenöt éve halott legyen, tehát méltányos védelmi idõ

elteltét követeli meg a kutathatósághoz.

Budapest, 1996. április 22.

Halda Alíz Kõszeg Ferenc Mécs Imre

SZDSZ SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap