ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
megváltoztatása!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 103. § (3) bekezdése alapján az egyes fontos tisztségeket betöltõ
személyek ellenõrzésérõl szóló 1994. évi XXIII. törvény módosításáról szóló
T/1805.. számú törvényjavaslathoz benyújtott T/1805/88. sz. módosító
javaslatomat az alábbiak szerint
m e g v á l t o z t a t o m:
A törvényjavaslat 13. §-ához (Etv. 25/G. § (3) bekezdése):
A törvényjavaslat 13. §-ában megfogalmazott 25/G. § (3) bekezdése helyébe a
következõ rendelkezés lép:
"(3) [A Történeti Hivatal által kezelt iratokban bármilyen jogcímen
szereplõ személy 2000. június 30-át követõen kérheti természetes
személyazonosító adatai végleges vagy a helytelen adatoknak a helyes adatok
rögzítése után történõ törlését.] A Történeti Hivatal által kezelt iratokban
bármilyen jogcímen szereplõ személy 2000. június 30-át követõen kérheti
személyes adatának törlését. Nem törölhetõ az Ltv. szerinti maradandó értékû
iratban lévõ személyes adat, kivéve ha azt titkos információgyûjtõ eszközök,
illetve módszerek felhasználásával rögzítették és
- nem az érintett nyilvános szereplésére, illetve közéleti, politikai
tevékenységére vonatkozik, vagy
- nem valamely állami szerv hatáskörében eljáró személynek a feladatkörével
összefüggõ személyes adata;
- ha nem a történelem jelentõs szereplõjének személyes adata.
I n d o k o l á s:
A megváltoztatás szerint a TH-ban kezelt iratokban csak 2000. június 30-át
követõen érvényesíthetik az állampolgárok törlési jogukat. Az Etv. szerinti
ellenõrzés ideje alatt ugyanis bármely személyes adat felhasználásra kerülhet
az eljárás során (akár tanúként megidézendõ személyre, akár az ellenõrzés alá
vont személyre vonatkozik). Ezért az ellenõrzés maga követeli meg 2000-ig az
összes személyes adat megõrzését, ez az igény biztosítja kezelésük
célhozkötöttségét, azaz a kezelés jogszerûségét.
2000 után a célhozkötöttséget két alkotmányos érdek érvényesítése határozza
meg.
Az érintett hozzájárulása nélkül nem semmisíthetõk meg a rá vonatkozó adatok,
hiszen ezzel lehetetlenné válna az adatokkal való önrendelkezése, például
annak a követelménynek a megvalósítása, hogy a rá vonatkozó adatokat
megismerhesse.
A másik alkotmányos érdek, amely bizonyos adatok (tovább)kezelését
megköveteli, az a tudományos és egyéb célú kutatás, mely a múlt feltárását,
megismerhetõségét célozza. Az Ltv. a múltmegismeréshez szükséges iratokat
"maradandó értékû irat"-ként határozza meg. A javaslat is ezt a meghatározást
alkalmazza, kimondva, hogy a maradandó értékû iratban található adatok - épp
maradandó értéküknél fogva - nem törölhetõk. Ugyanakkor a javaslat tekintettel
van arra is, hogy a volt állambiztonsági szervek iratainak egy része
tartalmában, keletkezési körülményeiben részben különbözik az "átlagos"
levéltári anyagoktól: olyan szenzitív magánéleti momentumokat is tartalmaznak,
amelyeket jogellenes célok végrehajtása során rögzítettek, titkos
információgyûjtõ eszközök, illetve módszerek felhasználásával. Ezért a
múltmegismerés alkotmányos jogát (és ebbõl következõen a személyes adatok
továbbkezelését) csak akkor tartja érvényesíthetõnek, ha az nem a magánélet
momentumaira vonatkozik. Ez alól kivételt a javaslat csak a történelem
jelentõs szereplõinél tesz. Az õ magánszférájukat megismerhetõnek tartja, hisz
a magánélet és a közélet igen gyakran oksági kapcsolatban állnak egymással,
ezért fontos történeti tényeknél mindkettõ ismerete szükséges a múlt
rekonstruálásához. Azonban ezt a megismerést a javaslat ahhoz köti, hogy az
érintett legalább tizenöt éve halott legyen, tehát méltányos védelmi idõ
elteltét követeli meg a kutathatósághoz.
Budapest, 1996. április 22.
Halda Alíz Kõszeg Ferenc Mécs Imre
SZDSZ SZDSZ SZDSZ