1

K/1880/1..

Válasz: a K/1880.. sz. kérdésre

Tárgy: a prostitúció jogi szabályozásának,

ill. a prostitúcióval szembeni fellépés

lehetõségei

Kósáné dr.Kovács Magda asszonynak,

országgyûlési képviselõ

B u d a p e s t

Tisztelt Képviselõ Asszony!

Képviselõ Asszony - a hozzám intézett kérdésében - egy rendkívül aggasztó, a

társadalmat, illetõleg annak bizonyos rétegeit kétségkívül irritáló

jelenséggel, nevezetesen a prostitúcióval és annak kísérõjelenségeivel

kapcsolatos kérdéseit fogalmazza meg.

A téma napirendre kerülését üdvözlöm, hiszen olyan társadalmi problémáról van

szó, amelynek orvoslása iránt egyre nagyobb igény jelentkezik mind az

állampolgárok, mind pedig az érintett önkormányzatok, hatóságok részérõl.

A Belügyminisztérium több éve törekszik a prostitúció problémáját megoldó jogi

konstrukció kialakítására. A munka neves kriminológusok, jogászok

közremûködésével folyik.

A közelmúltban nyilvánosságra került koncepció-változat részét képezi a kérdés

által is idézett "vállalkozói prostitúcióra" vonatkozó alternatíva. A rádió, a

televízió és a sajtó több alkalommal ismertette e koncepció fõbb téziseit, így

ezek már nagyrészt ismertek a közvélemény elõtt.

Tisztelt Képviselõ Asszony!

A konkrét kérdéseire vonatkozóan az alábbiakról tájékoztatom:

1./ A prostitúció napjainkra a szervezett bûnözés rentábilis üzletágává nõtte

ki magát: ma már tény, hogy egyes frekventált területeken, s így a fõváros

egyes körzeteiben, illetve - szezonális jelleggel - a kiemelt üdülõterületeken

durva elburjánzásának lehetünk tanúi. E jelenség mögött elkerülhetetlenül

megjelentek a hazai és nemzetközi szervezett bûnözõ csoportok, az egyéni

prostitúció kizsákmányolásának gátlástalan haszonélvezõi. Hatékony kezeléséhez

ezért nyomós jogi- és társadalompolitikai érdekeink fûzõdnek.

Az olyan jogi konstrukció a továbbiakban nemkívánatos, amelynek hatékonyságát

kizárólag a rendõri erõszaktól várhatjuk, egyébként anélkül, hogy - további

eszközök hiányában - az e jelenséget kitermelõ, rendkívül sokrétû társadalmi,

gazdasági okokra és feltételekre eredményesen hatni tudnánk.

A prostitúció üldözése megoldhatatlan nehézségek elé állította a jogalkalmazó,

s elsõsorban a rendõri szerveket; a prostituált tevékenységét is tiltó jogi

konstrukció ugyanis konzerválta a prostituált és prostitútor közötti, végül is

a jelenséget kezelhetetlenné tevõ érdekszövetséget.

A prohibícionista rendszerre települõ kriminálpolitikai stratégia végül is

kudarcot vallott, a közhatalom nem volt eredményes az illegitimációba vonuló

prostitúcióval szemben.

A Büntetõ Törvénykönyvbõl 1993. májusában került ki az üzletszerû kéjelgés

tényállása, az üzletszerû kéjelgés elõsegítésének, a kitartottságnak és a

kerítésnek a büntetési tételei pedig jelentõsen megemelkedtek. Ugyanakkor a

tiltott kéjelgés szabálysértési alakzata megmaradt. A prostitúció e részbeni

liberalizációjával az emberkereskedés és mások prostitúciója kihasználásának

elnyomása tárgyában New Yorkban 1950-ben kelt nemzetközi egyezmény

elvárásaihoz kívántunk közelíteni.

A látencia azonban az új szabályozással sem csökkent. A büntetõjog ugyan

büntetlenséget szolgáltat az üzletszerû kéjelgõ számára, de nem oldja fel a

szabálysértési fenyegetettséget, továbbá a prostituáltnak e konstrukcióban is

nagyobb érdeke fûzõdik a háborítatlansághoz, mint az õt megalázó, kizsigerlõ,

de ugyanakkor "védelmet" és piacot biztosító kitartottjától való

megszabaduláshoz.

A szakértõk egy csoportjának álláspontja szerint az iménti tapasztalatok

indokolttá teszik annak megfontolását, hogy a megoldást a prostitúció szigorú

jogi feltételekhez kötött liberalizálásában keressük. ("Vállalkozói

prostitúció.") Nézetük szerint a prostituált szolgáltatásának térben, idõben

korlátozott engedélyezésével - hosszabb távon - visszaszoríthatók lennének a

jelenség illegális szegmentumai; másrészt a legalizáló rendszerben

megbonthatónak tûnik a prostituált és a hozzá kapcsolódó kriminális

"holdudvar" közötti kapcsolatrendszer.

Nem lehet ugyanakkor eltekinteni attól, hogy valószínûleg az érintetteknek

csak egy kis hányada kerülne a "megtûrt" övezetekbe, továbbá a jogi

szabályozás anomáliáival is szembe kellene nézni.

A prostitúció teljes liberalizálása számunkra követendõ nem lehet. Csupán a

liberalizálással a prostitúció kísérõjelenségei, a "holdudvar" nem lennének

megszüntethetõk. A bordély pedig a már idézett New York-i Egyezményben olyan

tipikus intézmény, amelynek lényege a prostituált folyamatos kizsákmányolása,

ezért üldözendõ még akkor is, ha a társadalom tolerálná az ilyen

szolgáltatást.

Európa több országában a prostitúció olyan "megtûrt" változataival

találkozhatunk, ahol önkormányzati, illetve rendõrségi hatáskörben történik a

jelenség ellenõrzése és szankcionálása, amennyiben már az ajánlattételre a

jogszabályban tilalmazott helyeken vagy idõtartamokban kerül sor. Tilalom alá

esik a kapcsolatteremtés durva formája; nevezetesen, ha valaki közterületen

vagy nyilvános helyen a polgárokat zaklató módon kínálja fel szexuális

szolgáltatásait.

E változat támogatása esetén meg kellene teremteni a jogállamiságnak is

megfelelõ önkormányzati rendeletalkotás lehetõségét, azonban figyelembe kell

venni, hogy - a felszíni jelenségek visszaszorítása mellett - a

szabálysértésért fizetendõ pénzbüntetés nagyobb "teljesítményre" ösztönzi az

érintetteket.

A fentiekbõl látható, hogy a jogalkotás rendkívül összetett probléma elõtt

áll. A fentiekben vázolt követhetõ irányokon belül a konkrét jogi megoldás

eldöntésére változatok készülnek. Irányadónak tekintem annak elõsegítését,

hogy ezeket mihamarabb meg lehessen vitatni.

Azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a jog eszközein túl a komplex módon

megközelített bûnmegelõzésre kiemelt szerep hárul, ez azonban már meghaladja a

Belügyminisztérium lehetõségeit. (szociál-, kisebbség-, adó-, oktatás-,

mûvelõdésügy-, gyámügy-, lakás-, foglalkoztatás- és településfejlesztés-

politika feladatai.)

2./ A prostitúció utcai formájának visszaszorítására szinte lehetetlen igazán

jó megoldást találni. A jövõbeni eszközök az elkövetkezendõ jogi

szabályozástól is nagymértékben függnek.

A lakosság érdekét, védelmét szolgálná, ha a prostitúciót a helyi

önkormányzatok közremûködésével a lakónegyedektõl, a köz- és

kultúrintézményektõl távolabb esõ helyre szoríthatnánk vissza.

A rendõri jelenlét, a bûnfelderítés intenzitásának fokozása és egyéb

fellépések (pl. forgalomelterelés) csak tüneti kezelésnek ítélhetõk, jórészt

azért, mert a kriminálpolitikai eszközök bizonyítottan alkalmatlanok e súlyos

társadalmi, de kiváltképpen a gazdasági okból eredõ jelenség kezelésére.

Alkalmazásukról azonban nem mondhatunk le, mivel, ha átmenetileg is, de

segítséget nyújtanak.

3./ A "vállalkozói prostitúció" néven ismertté vált megoldás egyike a

prostitúciót kezelõ koncepcióban szereplõ jogi konstrukcióknak.

A tervezet a hivatkozott Egyezmény tûréshatárán belül maradna. E rendszer

elõnye lehetne a korábbiakban említetteken túl, hogy e kontrollált

szolgáltatás legális formái kiemelkedhetnének az illegalitásból, a

feketegazdaság körébõl.

Türelmi zónákba kényszerítené a szolgáltatást, és az engedély megadásához,

valamint a tevékenység gyakorlásához rendszeres egészségügyi vizsgálatot is

megkövetelne. A meghatározott hely közrendi és közerkölcsi alkalmasságáról az

engedélyezõ hatóság dönthetne.

A szolgáltatást az egyéni vállalkozó végezhetné, ezzel a tervezet gátat kíván

vetni a szervezett és társas szolgáltatásnak.

A türelmi zónán kívüli prostitúciót továbbra sem büntetné a büntetõjog

eszközével, hanem az emberkereskedelem tényállást fogalmazná meg, amelyben

valamely személynek prostitúció céljából külföldre közvetítését rendelné

büntetni.

A Szabálysértési kódexben a tiltott kéjelgés helyett olyan új alakzat jelenne

meg, amely a meg nem engedett helyen, idõben és módon gyakorolt, vagy

megfelelõ orvosi igazolás nélküli szexuális szolgáltatást rendelné büntetni.

Elõnyei mellet a tervezetnek számos vitatható része és következménye van.

Nem kényszeríthetõ senki sem a fenti vállalkozói igazolvány kiváltására. Nem

mérhetõ fel, hogy a prostituáltak mekkora hányadának lesz érdeke a legális,

bizonyos kötöttségekkel, adó- és egyéb fizetési kötelezettséggel járó formát

választani. Egy részük eleve nem felelne meg a követelményeknek (pl. kiskorú;

külföldi és nincs tartózkodási engedélye sem; megszökött otthonról, az

intézetbõl és eltûntként keresik; a rendõrség bûncselekmény tetteseként

keresi, stb.) vagy pedig semmiképpen nem adná fel az illegalitást (pl.

megélhetési gondok miatti, családját eltartó, tevékenységét szégyellõ vagy

jelenleg is titkoló prostituált, kereset-kiegészítés miatt erre vállalkozó

személy; kalandvágyból vagy idõlegesen prostituáltak; fizikai kényszer és

súlyos fenyegetettség alatt állók stb.). A prostituáltak is tudatában vannak

annak, hogy a szolgáltatásaikat igénybe vevõk kilétének homályban maradása az

illegalitásban lévõ prostituálttal közös érdek és az egyik legnagyobb elõny, a

vállalkozói formánál viszont ez megingani látszik.

Mivel a vállalkozói formát nem választókat a büntetõjog továbbra sem üldözné

(kivéve az új tényállást), ezért átütõ változás nem valószínûsíthetõ.

Az elérni kívánt cél (kitartottak, bûnözõk leválasztása, társas vállalkozások

megakadályozása, kontroll biztosítása, "zónákba" terelés stb.) érdekében a

tervezet elfogadása esetén számos jogszabályt kellene módosítani.

Így az egyéni vállalkozásról szóló 1990. évi V. törvény egyes rendelkezései

nem vonatkozhatnának erre a tevékenységre. A törvény a preambulumban

hivatkozik az Alkotmánynak a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogúságára, a

magántulajdon védelmére és a vállalkozások és befektetések védelmére vonatkozó

rendelkezéseire, továbbá a vállalkozói szabadság és az azonos

versenyfeltételek biztosítására, ennek ellenére a törvény 10.§ (2)

bekezdésében az alkalmazott, bedolgozó, segítõ családtag és középfokú

szakoktatási intézményi tanuló foglakoztatására vonatkozó jogot a

prostituálttól meg kellene vonni.

Vitathatóvá válna a törvény 4.§-a azon rendelkezésének módosítása, amely

szerint a vállalkozó egyidejûleg több tevékenységet folytathat és egyidejûleg

több telephelyet, fióktelepet tarthat fenn; a "zónásítás" ugyanis ennek

ellentmond, a szabad telephely megválasztás is csak adott területen belül

lenne elképzelhetõ.

A fenti elvek miatt a prostituáltat ki kellene zárni abból a törvény által

biztosított jogból is, amely szerint egyéni cégként való bejegyzését kérheti a

cégbíróságtól, az egyéni céget pedig egyszemélyes korlátolt felelõsségû

társasággá vagy egyszemélyes részvénytársasággá alakíthatja át.

Mivel a törvény 8.§ (2) bekezdése elõírja, hogy az egyéni vállalkozó

tevékenységét a tevékenység folytatására irányadó jogszabályok szerint

folytathatja, nem megkerülhetõ a szolgáltatás leírása, elhatárolása az egyéb,

szexualitást tartalmazó tevékenységektõl.

Az adózást illetõen is problémák merülnének fel. A személyi jövedelemadóról

szóló 1995. évi CXVII. törvény szerint az átalányadózás kötelezõen nem írható

elõ, mivel az adózó joga, hogy ezt választhassa, ezért az általános adózási

szabályokat is át kell alakítani, a fentiekhez, valamint a szolgáltatás

speciális voltához kellene igazítani.

Az egyéni vállalkozó bejelentkezhet a társasági adóról szóló törvény hatálya

alá is.

A szolgáltatást igénybe vevõk személyiségi jogainak megsértése nélkül nehezen

alkalmazható a számlaadási kötelezettség, az adóhatóság által alkalmazható

becslés az adóalap valószínûsítésénél, továbbá a hasonló tevékenységet végzõk

jövedelmének alapulvételénél, megoldatlannak tûnik az adóhatóság helyszíni

ellenõrzése a forgalom ellenõrzését illetõen, a számviteli, könyvvezetési,

bizonylati fegyelem ellenõrzése.

Különös helyzetet idézne elõ a vállalkozó (prostituált) és az ügyfél

jogvitája, amely eldöntésére a szolgáltatásoknál a Ptk. egyébként lehetõséget

ad (pl. hibás teljesítés, beleértve a minõségi kifogást, fizetési késedelem

vagy ennek elmaradása stb.).

Mindezek csak törvénymódosítással lennének feloldhatók.

A "vállalkozói prostitúció" jogrendszerünkbe nehezen lenne beilleszthetõ,

továbbá a várt, kedvezõ kriminálpolitikai és egyéb hatások teljesülése nem

mondható biztosnak, ezért a konstrukció átgondolásra szorul.

Kérem Képviselõ Asszonyt válaszom elfogadására, egyúttal elnézését kérem a

válaszadás késedelméért.

Budapest, 1996. március " "

Üdvözlettel:

Kuncze Gábor

Eleje Honlap