ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1884/7..

Kapcsolódó módosító javaslat!

DR. GÁL ZOLTÁN

az Országgyûlés elnöke

H E L Y B E N

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a társadalombiztosítás pénzügyi

alapjai 1994 évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/1884.. számú

törvényjavaslathoz - a T/1884/5. számon benyújtott módosító javaslathoz

kapcsolódva - a következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elõ:

1./ A törvényjavaslat 1.§-a (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny.Alap) 1994.

évi költségvetésének végrehajtását [373.961 millió

(háromszázhetvenhárommilliárd kilencszázhatvanegymillió)] 373.964 millió

(háromszázhetvenhárommilliárd-kilencszázhatvannégy millió) forint bevétellel,

[397.733 millió (háromszázkilencvenhétmilliárd-hétszázharminchárommillió)]

397.429 millió (háromszázkilencvenhétmilliárd-négyszázhuszonkilencmillió)

forint kiadással, [23.772 millió (huszonhárommilliárd-hétszázhetvenkétmillió)]

23.465 millió (huszonhárommilliárd-négyszázhatvanötmillió) forint kiadási

többlettel jóváhagyja."

2./ A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) [Az 1. § (1) bekezdésében megjelölt kiadási többlet finanszírozását a

központi költségvetés átvállalja.] Az Ny.Alapnak az 1. § (1) bekezdésében

meghatározott kiadási többletét a központi költségvetés - a Magyar Köztársaság

1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban KKT.)

32. §-ának (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - elengedi. A hiányt

fedezõ összeg az Ny. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt

megelõlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott

hitelállományát csökkenti."

3./ A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése elhagyását javasoljuk.

[(2) A Ny. Alapnak az állami forgóalaphoz kapcsolt megelõlegezési számlán

fennálló tartozásállománya e törvény hatálybalépését követõ 15. napon csökken

az 1. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többlet összegével.]

4./ A törvényjavaslat 3. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A Ny. Alap kamat- és egyéb hozambevétele [2.388] 2.391 millió forint. A

hozambevételek részletezését a törvény 4. számú melléklete tartalmazza."

5./ A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) A KT. 3. §-ának (3) bekezdése szerinti egyéb kiadások (póstaköltség és

egyéb) Ny. Alapot terhelõ összege [1.373] 1.069 millió forint."

6./ A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1)Az E.Alapnak az 5. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többletét a

központi költségvetés [- a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló

1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: KKT.)] a KKT. 32. §-ának (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - [rendezi] elengedi. A hiányt fedezõ

összeg az E. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt

megelõlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott

hitelállományát csökkenti."

7./ A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) A gyógyító-megelõzõ ellátásoknak az AT. 5. §-a (1) bekezdésében megjelölt

feladataira fordított kiadás [169.525] 169.426 millió forint. E kiadások

részletezését a törvény 5. és 6. számú melléklete tartalmazza. A támogatásokat

odaítélõ kuratóriumoknak az egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások támogatási

keretösszege terhére történt kötelezettségvállalása alapján teljesített

kifizetések közül 99 millió forint elszámolása - forrásátcsoportosítással - a

gyógyító-megelõzõ ellátások kiadásai helyett az E. Alap mûködési

költségvetésében történik."

8./ A törvényjavaslat 8. § (13) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(13) A mûködésre fordított kiadás [10.439] 10.538 millió forint, amelybõl

a) 6.305 millió forint fedezetét a KT. által az AT. 10. §-a (1)

bekezdésének a) pontja alapján biztosított összeg;

b) 4.134 millió forint fedezetét a 7. § (10) bekezdésében meghatározott

bevételek;

c) 99 millió forint fedezetét az (1) bekezdésben megjelölt

forrásátcsoportosítás

képezik."

9./ A törvényjavaslat 10. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, és

javasolom a *-gal jelzett lábjegyzet elhagyását.

"(2) A VT. 4. §-ának (4) bekezdése értelmében a likviditási tartalék 1994.

évben visszapótlandó összegeként megállapítható 7.239 millió forintnak és az

(1) bekezdés b) pontja szerinti törlesztések 4.842 millió forintos együttes

összegének a különbözete, 2.397 millió forint a VT. 4. §-ának (5) bekezdésében

meghatározott állami garancia hatálya alá tartozik.[A különbözet összegét a

központi költségvetésbõl a Ny. Alap, illetve az E. Alap likviditási tartaléka

javára - az összeg 50 - 50 %-os megosztásával - a 2.§ (1) bekezdésében ,

illetve a 6.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések szerint kell rendezni.]

[* A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI.

törvény 32. §-ának (1) bekezdésében az 1994. évi zárszámadással kapcsolatban

az adósságelengedés limitösszegeként jelenleg 42 000 millió forint van

meghatározva. Ahhoz, hogy a likviditási tartalék 1994. évi visszapótlása

megvalósítható legyen, ezt az összeget 44 288 millió forintra kell felemelni.

(Az Ny. Alap hiánya 23 772 millió forint, az E. Alap hiánya 18 119 millió

forint, a likviditási tartalék visszapótlásához szükséges összeg 2 397 millió

forint.)]

10./ A törvényjavaslat 10. §-a (3) bekezdéssel egészül ki az alábbiak szerint:

"(3) A különbözet (2) bekezdés szerinti összegét a központi költségvetésbõl a

Ny. Alap, illetve az E. Alap likviditási tartaléka javára - az összeg 50 - 50

%-os megosztásával - kell rendezni."

11./ A törvényjavaslat 10. §-a (4) bekezdéssel egészül ki az alábbiak szerint:

"(4) A (2) bekezdés szerinti összeg rendezését az 1995. évben a

társadalombiztosítás által folyósított, de nem a társadalombiztosítást terhelõ

ellátások központi költségvetés által átutalt többlete, valamint a

társadalombiztosítási alapok 1996. évi konszolidációja során az 1994. évi

hiányrendezésre átutalt és az 1994. évi zárszámadás keretében ténylegesen

megállapításra kerülõ hiány összegének különbözete biztosítja. Ha ezen

többletek a teljes rendezéshez nem elégségesek, a különbözetet a Magyar

Köztársaság 1995. évi költségvetése végrehajtásról szóló törvényben kell

rendezni."

12./ A törvényjavaslat 13. §-nak (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A központi költségvetés a KKT. hatályba lépésének napjával átvállalja az

E. Alap kezelõje által az 1993. évi hiány fedezetére - az AT. 41. §-ában

kapott felhatalmazás alapján és az ott meghatározott feltételekkel - 1993-ban

és 1994-ben együttesen 11 500 millió forint, valamint az Ny. Alap által az

Ny. Alap 1993. évi hiányát fedezõ 5000 millió forint névértékben kibocsátott

hosszúlejáratú értékpapírok tõketörlesztési kötelezettségét."

13./ A törvényjavaslat 1. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 1. sz.

melléklete lép.

14./ A törvényjavaslat 2. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 2. sz.

melléklete lép.

15./ A törvényjavaslat 3. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 3. sz.

melléklete lép.

16./ A törvényjavaslat 4.sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 4. sz.

melléklete lép.

17./ A törvényjavaslat 5. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 5. sz.

melléklete lép.

18./ A törvényjavaslat 6. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 6. sz.

melléklete lép.

19./A törvényjavaslat 8. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 7. sz.

melléklete lép.

20./ A törvényjavaslat 9. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 8. sz.

melléklete lép.

21./ A törvényjavaslat 11. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 9. sz.

melléklete lép.

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat 1. §-ában és 1. sz. mellékletében a Nyugdíjbiztosítási

Alapnál kimutatott 373.961 millió forint bevétel 373.964 millió forintra, a

397.733 millió forint kiadás 397.429 millió forintra és az ellátási hiány -

23.772 millió forintról -23.465 millió forintra módosul, mivel az Alap

bevétele változik, mert a törvény 3. § (4) bekezdésében és az 1. és 4. sz.

mellékletben a kamat és a hozambevétel 2.388 millió forint helyett 2.391

millió forint, ugyanis az Állami Számvevõszék megállapítása szerint a

rövidlejáratú ügyletek átutalt árfolyamnyereségét helytelenül

tõkemegtérülésként számolták el hozambevétel helyett, változik az Alap kiadási

fõösszege is, 304 millió forinttal csökken, mert a 4. § (2) bekezdésében és az

1. sz. mellékletben kimutatott 1.373 millió forint egyéb kiadás 1.069 millió

forint. Az eltérést az okozza, hogy az ÁSZ megállapítása szerint helytelenül

egyéb kiadásként számolta el a Nyugdíjbiztosítási Alap az Egészségbiztosítási

Alapnak a hitelmegosztás felülvizsgálása miatt átutalt 172 millió forintot és

a mûködési pénzmaradvány elfogadásával átutalt 132 millió forintot, azaz

összesen 304 millió forintot.

Az Állami Számvevõszék ellenõrzése során a gyógyító-megelõzõ kiadások

egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások kiadásaiból 99 millió forintról azt

állapította meg, hogy a támogatásokat valójában a mûködési költségvetés

terhére kellett volna elszámolni. Ezen okok miatt változnak a 3., 5., 6., 11.

számú mellékletek értelemszerûen. Mindezekbõl következõen változik a 8. sz.

melléklet a társadalombiztosítási alrendszer összevont 1994. évi költségvetése

végrehajtásának mérlege is, ahol a bevételi oldal 4. pontja a kamat és

hozambevételek 1994. évi teljesítése 2.740 millió forintról 2.743 millió

forintra és ezáltal a bevételi fõösszeg 718.625 millió forintról 718.628

millió forintra módosul, míg a kiadási oldalon a 6. pont gyógyító-megelõzõ

ellátásokra fordított kiadások 169.525 millió forintról 169.426 millió

forintra, a mûködési kiadások 16.636 millió forintról 16.735 millió forintra

és a 9. pont ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadások (póstaköltség és egyéb

költség) 2.380 millió forintról 2.076 millió forintra, ezáltal a kiadási

fõösszeg 760.516 millió forintról 760.212 millió forintra és mindezek által az

egyenleg -41.891 millió forintról -41.584 millió forintra módosul.

A társadalombiztosítási alapok 1994. évi hiányának rendezése a T/1884.. számú a

társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló törvényjavaslatban szereplõ hiány mértékeknek

megfelelõen a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi

CXXI. törvény (továbbiakban KKT.) 32. §-a szerint 1996. január 24-én

megtörtént. A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében és 6. § (1) bekezdésében

ez került átvezetésre. A KKT. 32. §-a szerinti rendezés nem terjed ki a

Társadalombiztosítási Alap 1991. évi költségvetésének a végrehajtásáról,

valamint a tartalékalapok biztosítási ága közötti megoszlásáról szóló 1992.

évi LX. törvény (továbbiakban VT.) 4. §-a (4) bekezdése szerinti likviditási

tartalék teljes összege visszapótlásának mikéntjére, ugyanis az 1994. évben

visszapótlandó teljes összeg 7.239 millió forint, melybõl 4.842 millió forint

visszapótlása megtörtént melybõl 3.257 millió forintot a Magyar Államvasutak

Rt. (a továbbiakban MÁV Rt.) Társadalombiztosítási Alapokkal szemben fennálló

tartozásainak rendezésérõl szóló 1994. évi LXXXIV. törvény rendelkezése

alapján a MÁV Rt. helyett az állam a MÁV Rt. járuléktartozásaiból megtérített

és ebbõl az összegbõl 1994. évi likvidvisszapótlásra figyelembe vehetõ rész ez

az összeg, és 88 millió forint az 1992. január 1-je elõtt a

Társadalombiztosítási Alapból teljesített foglalkoztatáspolitikai célú

korengedményes nyugdíjkifizetések 1991. december 31-ig meg nem térített

összegének 1994. évi megtérítésébõl eredõ rész.

A különbözet 2.397 millió forint összegét a központi költségvetésbõl az Ny.

Alap, illetve az E. Alap javára rendezni kell a VT. 4. § (5) bekezdése

szerint, mely kimondja, hogy az állam a gazdálkodó szervezetekben megjelenõ

tulajdona (tulajdonosi hányada) arányában biztosítja, hogy a

társadalombiztosítással szembeni tartozások rendezéséhez szükséges

nagyságrendû ingatlanok kijelölésre és értékesítésre kerüljenek az

értékesítésbõl származó bevételeket a járuléktartozás és a be nem fizetett

foglalkoztatáspolitikai célú korengedményes nyugdíjakból származó követelések

megtérítésére kell fordítani.

A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1993. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló 1995. évi VII. törvény 13. § (2) bekezdéséhez hasonlóan

történne a különbözet egy részének rendezése, mivel nem a

társadalombiztosítást terhelõ ellátások központi költségvetés általi

túlfinanszírozása mindkét alap esetében fennáll. A túlfinanszírozás összegén

felül a KKT. 32. §-a tartalmazta társadalombiztosítási alapok konszolidációja

keretében az alapok 1994. évi hiány rendezésére átutalt és az 1994. évi tb.

zárszámadás keretében ténylegesen megállapításra kerülõ hiány összeg

különbözete biztosítja a rendezést. Abban az esetben, ha ezen

túlfinanszírozási és átutalási többlet összegek sem elégségesek a teljes

rendezéshez, úgy a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetése végrehajtásáról

szóló törvény keretében szükséges rendezni a különbözetet oly módon, hogy a

társadalombiztosítási alapok 1995. december 31-i forgóalapról történõ

megelõlegezési hitelállományából a különbözet összege elengedésre kerül és a

központi költségvetés adósságszolgálati kiadásai között az ilyen módon

elengedett összeg számbavétele megtörténik.

Az Állami Számvevõszéki ellenõrzés megállapítása miatt - a Nyugdíjbiztosítási

Alap által benyújtott - a Nyugdíjbiztosítási Alap 1994. évi költségvetésének

végrehajtását tartalmazó törvényjavaslat 2. sz. mellékletében a befektetések

hozama tartalék 3.645 millió forintról 3.765 millió forintra, a tartósan

befektetett eszközök állománya 14.331 millió forintról 13.600 millió forintra

módosul a naturális vagyonmegosztás egyes tételeinek figyelmen kívûl hagyása

miatt, továbbá az ingyenes vagyonátadás, és a járuléktartozás fejében átvett

vagyon helytelen számításba-vétele következtében. Külön oszlopon kerül

kimutatásra a vissztehermentesen átvett vagyon 185 millió forintja. A 2. számú

táblázat az Egészségbiztosítási Alap tartalékainak alakulását bemutató 7.

számú melléklettel azonos szerkezetbe történõ átszerkesztése az egységes

prezentáció érdekében történt.

A társadalombiztosítás által folyósított, nem társadalombiztosítási forrásból

finanszírozott ellátásoknak nem képezheti részét az Egészségbiztosítási Alapot

terhelõ korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások kiadásai, tehát a

9.sz.táblázat A/ részében az 5. pont elhagyása ezek alapján indokolt.

Ugyanezen okok miatt a táblázat alcímének is változnia kell"A

nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem társadalombiztosítási forrásból

finanszírozott ellátások kiadásai"-ra.

Budapest, 1996.április ".16."

Takács Imre

MSZP

Eleje Honlap