ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kapcsolódó módosító javaslat!
DR. GÁL ZOLTÁN
az Országgyûlés elnöke
H E L Y B E N
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a társadalombiztosítás pénzügyi
alapjai 1994 évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/1884.. számú
törvényjavaslathoz - a T/1884/5. számon benyújtott módosító javaslathoz
kapcsolódva - a következõ
k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elõ:
1./ A törvényjavaslat 1.§-a (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) Az Országgyûlés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a továbbiakban: Ny.Alap) 1994.
évi költségvetésének végrehajtását [373.961 millió
(háromszázhetvenhárommilliárd kilencszázhatvanegymillió)] 373.964 millió
(háromszázhetvenhárommilliárd-kilencszázhatvannégy millió) forint bevétellel,
[397.733 millió (háromszázkilencvenhétmilliárd-hétszázharminchárommillió)]
397.429 millió (háromszázkilencvenhétmilliárd-négyszázhuszonkilencmillió)
forint kiadással, [23.772 millió (huszonhárommilliárd-hétszázhetvenkétmillió)]
23.465 millió (huszonhárommilliárd-négyszázhatvanötmillió) forint kiadási
többlettel jóváhagyja."
2./ A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) [Az 1. § (1) bekezdésében megjelölt kiadási többlet finanszírozását a
központi költségvetés átvállalja.] Az Ny.Alapnak az 1. § (1) bekezdésében
meghatározott kiadási többletét a központi költségvetés - a Magyar Köztársaság
1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban KKT.)
32. §-ának (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - elengedi. A hiányt
fedezõ összeg az Ny. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt
megelõlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott
hitelállományát csökkenti."
3./ A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése elhagyását javasoljuk.
[(2) A Ny. Alapnak az állami forgóalaphoz kapcsolt megelõlegezési számlán
fennálló tartozásállománya e törvény hatálybalépését követõ 15. napon csökken
az 1. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többlet összegével.]
4./ A törvényjavaslat 3. § (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) A Ny. Alap kamat- és egyéb hozambevétele [2.388] 2.391 millió forint. A
hozambevételek részletezését a törvény 4. számú melléklete tartalmazza."
5./ A törvényjavaslat 4. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(2) A KT. 3. §-ának (3) bekezdése szerinti egyéb kiadások (póstaköltség és
egyéb) Ny. Alapot terhelõ összege [1.373] 1.069 millió forint."
6./ A törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1)Az E.Alapnak az 5. § (1) bekezdésében meghatározott kiadási többletét a
központi költségvetés [- a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló
1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: KKT.)] a KKT. 32. §-ának (1)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - [rendezi] elengedi. A hiányt fedezõ
összeg az E. Alapnak a központi költségvetés forgóalapjához kapcsolt
megelõlegezési számlán a KKT. hatályba lépésének napján nyilvántartott
hitelállományát csökkenti."
7./ A törvényjavaslat 8. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(1) A gyógyító-megelõzõ ellátásoknak az AT. 5. §-a (1) bekezdésében megjelölt
feladataira fordított kiadás [169.525] 169.426 millió forint. E kiadások
részletezését a törvény 5. és 6. számú melléklete tartalmazza. A támogatásokat
odaítélõ kuratóriumoknak az egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások támogatási
keretösszege terhére történt kötelezettségvállalása alapján teljesített
kifizetések közül 99 millió forint elszámolása - forrásátcsoportosítással - a
gyógyító-megelõzõ ellátások kiadásai helyett az E. Alap mûködési
költségvetésében történik."
8./ A törvényjavaslat 8. § (13) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(13) A mûködésre fordított kiadás [10.439] 10.538 millió forint, amelybõl
a) 6.305 millió forint fedezetét a KT. által az AT. 10. §-a (1)
bekezdésének a) pontja alapján biztosított összeg;
b) 4.134 millió forint fedezetét a 7. § (10) bekezdésében meghatározott
bevételek;
c) 99 millió forint fedezetét az (1) bekezdésben megjelölt
forrásátcsoportosítás
képezik."
9./ A törvényjavaslat 10. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul, és
javasolom a *-gal jelzett lábjegyzet elhagyását.
"(2) A VT. 4. §-ának (4) bekezdése értelmében a likviditási tartalék 1994.
évben visszapótlandó összegeként megállapítható 7.239 millió forintnak és az
(1) bekezdés b) pontja szerinti törlesztések 4.842 millió forintos együttes
összegének a különbözete, 2.397 millió forint a VT. 4. §-ának (5) bekezdésében
meghatározott állami garancia hatálya alá tartozik.[A különbözet összegét a
központi költségvetésbõl a Ny. Alap, illetve az E. Alap likviditási tartaléka
javára - az összeg 50 - 50 %-os megosztásával - a 2.§ (1) bekezdésében ,
illetve a 6.§ (1) bekezdésében foglalt rendelkezések szerint kell rendezni.]
[* A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI.
törvény 32. §-ának (1) bekezdésében az 1994. évi zárszámadással kapcsolatban
az adósságelengedés limitösszegeként jelenleg 42 000 millió forint van
meghatározva. Ahhoz, hogy a likviditási tartalék 1994. évi visszapótlása
megvalósítható legyen, ezt az összeget 44 288 millió forintra kell felemelni.
(Az Ny. Alap hiánya 23 772 millió forint, az E. Alap hiánya 18 119 millió
forint, a likviditási tartalék visszapótlásához szükséges összeg 2 397 millió
forint.)]
10./ A törvényjavaslat 10. §-a (3) bekezdéssel egészül ki az alábbiak szerint:
"(3) A különbözet (2) bekezdés szerinti összegét a központi költségvetésbõl a
Ny. Alap, illetve az E. Alap likviditási tartaléka javára - az összeg 50 - 50
%-os megosztásával - kell rendezni."
11./ A törvényjavaslat 10. §-a (4) bekezdéssel egészül ki az alábbiak szerint:
"(4) A (2) bekezdés szerinti összeg rendezését az 1995. évben a
társadalombiztosítás által folyósított, de nem a társadalombiztosítást terhelõ
ellátások központi költségvetés által átutalt többlete, valamint a
társadalombiztosítási alapok 1996. évi konszolidációja során az 1994. évi
hiányrendezésre átutalt és az 1994. évi zárszámadás keretében ténylegesen
megállapításra kerülõ hiány összegének különbözete biztosítja. Ha ezen
többletek a teljes rendezéshez nem elégségesek, a különbözetet a Magyar
Köztársaság 1995. évi költségvetése végrehajtásról szóló törvényben kell
rendezni."
12./ A törvényjavaslat 13. §-nak (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
"(4) A központi költségvetés a KKT. hatályba lépésének napjával átvállalja az
E. Alap kezelõje által az 1993. évi hiány fedezetére - az AT. 41. §-ában
kapott felhatalmazás alapján és az ott meghatározott feltételekkel - 1993-ban
és 1994-ben együttesen 11 500 millió forint, valamint az Ny. Alap által az
Ny. Alap 1993. évi hiányát fedezõ 5000 millió forint névértékben kibocsátott
hosszúlejáratú értékpapírok tõketörlesztési kötelezettségét."
13./ A törvényjavaslat 1. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 1. sz.
melléklete lép.
14./ A törvényjavaslat 2. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 2. sz.
melléklete lép.
15./ A törvényjavaslat 3. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 3. sz.
melléklete lép.
16./ A törvényjavaslat 4.sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 4. sz.
melléklete lép.
17./ A törvényjavaslat 5. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 5. sz.
melléklete lép.
18./ A törvényjavaslat 6. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 6. sz.
melléklete lép.
19./A törvényjavaslat 8. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 7. sz.
melléklete lép.
20./ A törvényjavaslat 9. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 8. sz.
melléklete lép.
21./ A törvényjavaslat 11. sz. melléklete helyébe a módosító javaslat 9. sz.
melléklete lép.
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat 1. §-ában és 1. sz. mellékletében a Nyugdíjbiztosítási
Alapnál kimutatott 373.961 millió forint bevétel 373.964 millió forintra, a
397.733 millió forint kiadás 397.429 millió forintra és az ellátási hiány -
23.772 millió forintról -23.465 millió forintra módosul, mivel az Alap
bevétele változik, mert a törvény 3. § (4) bekezdésében és az 1. és 4. sz.
mellékletben a kamat és a hozambevétel 2.388 millió forint helyett 2.391
millió forint, ugyanis az Állami Számvevõszék megállapítása szerint a
rövidlejáratú ügyletek átutalt árfolyamnyereségét helytelenül
tõkemegtérülésként számolták el hozambevétel helyett, változik az Alap kiadási
fõösszege is, 304 millió forinttal csökken, mert a 4. § (2) bekezdésében és az
1. sz. mellékletben kimutatott 1.373 millió forint egyéb kiadás 1.069 millió
forint. Az eltérést az okozza, hogy az ÁSZ megállapítása szerint helytelenül
egyéb kiadásként számolta el a Nyugdíjbiztosítási Alap az Egészségbiztosítási
Alapnak a hitelmegosztás felülvizsgálása miatt átutalt 172 millió forintot és
a mûködési pénzmaradvány elfogadásával átutalt 132 millió forintot, azaz
összesen 304 millió forintot.
Az Állami Számvevõszék ellenõrzése során a gyógyító-megelõzõ kiadások
egészségi kockázatkezelõ szolgáltatások kiadásaiból 99 millió forintról azt
állapította meg, hogy a támogatásokat valójában a mûködési költségvetés
terhére kellett volna elszámolni. Ezen okok miatt változnak a 3., 5., 6., 11.
számú mellékletek értelemszerûen. Mindezekbõl következõen változik a 8. sz.
melléklet a társadalombiztosítási alrendszer összevont 1994. évi költségvetése
végrehajtásának mérlege is, ahol a bevételi oldal 4. pontja a kamat és
hozambevételek 1994. évi teljesítése 2.740 millió forintról 2.743 millió
forintra és ezáltal a bevételi fõösszeg 718.625 millió forintról 718.628
millió forintra módosul, míg a kiadási oldalon a 6. pont gyógyító-megelõzõ
ellátásokra fordított kiadások 169.525 millió forintról 169.426 millió
forintra, a mûködési kiadások 16.636 millió forintról 16.735 millió forintra
és a 9. pont ellátásokkal kapcsolatos egyéb kiadások (póstaköltség és egyéb
költség) 2.380 millió forintról 2.076 millió forintra, ezáltal a kiadási
fõösszeg 760.516 millió forintról 760.212 millió forintra és mindezek által az
egyenleg -41.891 millió forintról -41.584 millió forintra módosul.
A társadalombiztosítási alapok 1994. évi hiányának rendezése a T/1884.. számú a
társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1994. évi költségvetésének
végrehajtásáról szóló törvényjavaslatban szereplõ hiány mértékeknek
megfelelõen a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi
CXXI. törvény (továbbiakban KKT.) 32. §-a szerint 1996. január 24-én
megtörtént. A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében és 6. § (1) bekezdésében
ez került átvezetésre. A KKT. 32. §-a szerinti rendezés nem terjed ki a
Társadalombiztosítási Alap 1991. évi költségvetésének a végrehajtásáról,
valamint a tartalékalapok biztosítási ága közötti megoszlásáról szóló 1992.
évi LX. törvény (továbbiakban VT.) 4. §-a (4) bekezdése szerinti likviditási
tartalék teljes összege visszapótlásának mikéntjére, ugyanis az 1994. évben
visszapótlandó teljes összeg 7.239 millió forint, melybõl 4.842 millió forint
visszapótlása megtörtént melybõl 3.257 millió forintot a Magyar Államvasutak
Rt. (a továbbiakban MÁV Rt.) Társadalombiztosítási Alapokkal szemben fennálló
tartozásainak rendezésérõl szóló 1994. évi LXXXIV. törvény rendelkezése
alapján a MÁV Rt. helyett az állam a MÁV Rt. járuléktartozásaiból megtérített
és ebbõl az összegbõl 1994. évi likvidvisszapótlásra figyelembe vehetõ rész ez
az összeg, és 88 millió forint az 1992. január 1-je elõtt a
Társadalombiztosítási Alapból teljesített foglalkoztatáspolitikai célú
korengedményes nyugdíjkifizetések 1991. december 31-ig meg nem térített
összegének 1994. évi megtérítésébõl eredõ rész.
A különbözet 2.397 millió forint összegét a központi költségvetésbõl az Ny.
Alap, illetve az E. Alap javára rendezni kell a VT. 4. § (5) bekezdése
szerint, mely kimondja, hogy az állam a gazdálkodó szervezetekben megjelenõ
tulajdona (tulajdonosi hányada) arányában biztosítja, hogy a
társadalombiztosítással szembeni tartozások rendezéséhez szükséges
nagyságrendû ingatlanok kijelölésre és értékesítésre kerüljenek az
értékesítésbõl származó bevételeket a járuléktartozás és a be nem fizetett
foglalkoztatáspolitikai célú korengedményes nyugdíjakból származó követelések
megtérítésére kell fordítani.
A társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1993. évi költségvetésének
végrehajtásáról szóló 1995. évi VII. törvény 13. § (2) bekezdéséhez hasonlóan
történne a különbözet egy részének rendezése, mivel nem a
társadalombiztosítást terhelõ ellátások központi költségvetés általi
túlfinanszírozása mindkét alap esetében fennáll. A túlfinanszírozás összegén
felül a KKT. 32. §-a tartalmazta társadalombiztosítási alapok konszolidációja
keretében az alapok 1994. évi hiány rendezésére átutalt és az 1994. évi tb.
zárszámadás keretében ténylegesen megállapításra kerülõ hiány összeg
különbözete biztosítja a rendezést. Abban az esetben, ha ezen
túlfinanszírozási és átutalási többlet összegek sem elégségesek a teljes
rendezéshez, úgy a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetése végrehajtásáról
szóló törvény keretében szükséges rendezni a különbözetet oly módon, hogy a
társadalombiztosítási alapok 1995. december 31-i forgóalapról történõ
megelõlegezési hitelállományából a különbözet összege elengedésre kerül és a
központi költségvetés adósságszolgálati kiadásai között az ilyen módon
elengedett összeg számbavétele megtörténik.
Az Állami Számvevõszéki ellenõrzés megállapítása miatt - a Nyugdíjbiztosítási
Alap által benyújtott - a Nyugdíjbiztosítási Alap 1994. évi költségvetésének
végrehajtását tartalmazó törvényjavaslat 2. sz. mellékletében a befektetések
hozama tartalék 3.645 millió forintról 3.765 millió forintra, a tartósan
befektetett eszközök állománya 14.331 millió forintról 13.600 millió forintra
módosul a naturális vagyonmegosztás egyes tételeinek figyelmen kívûl hagyása
miatt, továbbá az ingyenes vagyonátadás, és a járuléktartozás fejében átvett
vagyon helytelen számításba-vétele következtében. Külön oszlopon kerül
kimutatásra a vissztehermentesen átvett vagyon 185 millió forintja. A 2. számú
táblázat az Egészségbiztosítási Alap tartalékainak alakulását bemutató 7.
számú melléklettel azonos szerkezetbe történõ átszerkesztése az egységes
prezentáció érdekében történt.
A társadalombiztosítás által folyósított, nem társadalombiztosítási forrásból
finanszírozott ellátásoknak nem képezheti részét az Egészségbiztosítási Alapot
terhelõ korhatár alatti rokkant és baleseti ellátások kiadásai, tehát a
9.sz.táblázat A/ részében az 5. pont elhagyása ezek alapján indokolt.
Ugyanezen okok miatt a táblázat alcímének is változnia kell"A
nyugdíjbiztosítás által folyósított, nem társadalombiztosítási forrásból
finanszírozott ellátások kiadásai"-ra.
Budapest, 1996.április ".16."
Takács Imre
MSZP