1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1912/28..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

Az V. fejezet egyéb rendelkezések 34. § (1) és (2) bekezdése a következõképpen

módosul, továbbá (3) bekezdésének elhagyását javasolom.

"(1) Ha a helyi önkormányzat az egyezséghez szükséges feltételeket

pénzintézeti hitellel teremtette meg, a központi költségvetés az esedékes

kamat törlesztés azon részére, amelyet az esedékesség idõpontjában a helyi

önkormányzat saját forrásból kifizetni nem tud, [kamatmentes] vissza nem

térítendõ támogatást nyújt, legfeljebb a jegybanki alapkamat +1 %-os

mértékig. Erre az esetre a helyi önkormányzat kötelezettségét korlátozó

törvényi rendelkezés [Ötv. 88.§ (2) bek.] nem vonatkozik.

(2) A polgármester az (1) bekezdésben meghatározott esetben a vissza nem

térítendõ kamattámogatás igénybevételét a belügyminiszternél kezdeményezi. A

kérelemhez mellékelni kell a helyi önkormányzat és hitelezõi között létrejött

egyezséget tartalmazó okiratot, a reorganizációs javaslatot, a bíróság

eljárást befejezõ végzését, továbbá a helyi önkormányzat forrásaira és

fizetõképességére vonatkozó nyilatkozatát és az ezt bizonyító iratokat,

valamint a hitelnyújtásra vonatkozó pénzintézeti iratokat.

[(3) A helyi önkormányzat pénzintézet által nyújtott hitel teljes

visszafizetését követõen köteles az állam részére - a belügyminiszterrel

történt megállapodás alapján - az igénybe vett kamattámogatást

visszatéríteni.]

Indokolás

Amennyiben az önkormányzat anyagi lehetõségei nem biztosítják a hitelezõkkel

megkötött egyezség végrehajtását, a javaslat rákényszeríti az önkormányzatokat

a hitelfelvételre.

Az indokolás nagyon szolídan úgy fogalmaz, hogy a helyi önkormányzatok egy

része nem rendelkezik olyan forgalomképes - mobil - vagyontárggyal, amelynek

értékesítésével a fizetõképesség helyreállítható. A valóságban az

önkormányzatok többsége nem rendelkezik olyan vagyontárggyal, amelyet ne a

kötelezõ feladatainak ellátására használna fel. Így biztosra vehetõ, hogy a

legtöbb önkormányzat csak bankhitel felvételével tud segíteni szorult

helyzetén.

A javaslatban szereplõ visszatérítendõ támogatás nem jelent hosszú távú és

valóban hatékony segítséget, hiszen a tõke visszafizetése után (ha erre az

önkormányzat egyáltalán képes) az önkormányzat köteles a támogatást az

államnak visszatéríteni. Így ez valójában nem támogatást jelent, hanem csupán

"adósság átütemezést", amely hosszútávon nem segít a csõdhelyzetben lévõ

önkormányzaton, ugyanis nem jelent jelentõs különbséget az, hogy a kamatokkal

az önkormányzat a pénzintézetnek, vagy a központi költségvetésnek tartozik-e.

Ugyanakkor nyilvánvaló az is, hogy egy pénzintézet sem kényszeríthetõ arra,

hogy állami könnyítés mellett hitelt nyújtson az önkormányzatnak.

A fizetõképesség helyreállítása nem jelenti azt, hogy az önkormányzatnak

késõbb a tõketörlesztést - sõt az államnak a kamattörlesztést is - fizetni

tudja.

Mivel a törvényjavaslat teszi kötelezõvé az önkormányzat számára a

hitelfelvételt, ezért indokolt, hogy legalább a hitel kamatait a központi

költségvetés vállalja magára, így tényleges, hathatós segítséget nyújtva a

fizetõképesség helyreállításához.

A módosítás elfogadásával a törvényjavaslat 34. §. (3) bekezdése

értelemszerûen elhagyásra kerül a szövegbõl.

A javasolt módosítás elfogadása azzal az elõnyös következménnyel jár, hogy az

önkormányzat jelentõs segítséget kap további mûködéséhez, valamint

"karcsúsítása" után "csak" az így is jelentõs kötelezettséget jelentõ

bankhitelt kell visszafizetnie, annak kamatterhei nélkül.

Budapest, 1996. március 01.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap