1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1912/32..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A II. fejezet az adósságrendezés megindításának idõpontjához fûzõdõ

jogkövetkezmények 12. § (2) bekezdésének elhagyását javaslom, s a (3)-(4)

bekezdések számozása értelemszerûen változik:

["(2) Az adósságrendezés megindításának idõpontjában a helyi önkormányzat

ingatlanán és egyéb vagyontárgyain fennálló zálogjog, valamint szerzõdésen

alapuló elidegenítési és terhelési tilalom, visszavásárlási és vételi jog

megszûnik. A szükséges földhivatali eljárást a polgármester kezdeményezi. A

zálogjog megszûnése nem érinti a zálogjoggal biztosított követelés kielégítési

rangsorban [31.§ (1) bek. b./ pont] elfoglalt helyét."]

Indokolás

Az elhagyásra javasolt rendelkezés mindenképpen sérti az önkormányzattal

korábban szerzõdést kötõk érdekeit, akik vagy amelyek az említett jogokat

jóhiszemûen szerezték meg, s ezek most egyik napról a másikra megszûnnek. Ez

pedig mind a szerzõdéses rendszerben, mind a jogok bejegyzésének ingatlan-

nyilvántartási rendszerében -ha csak átmenetileg is- de teljes fejetlenséget

okoz. (Elõfordulhat az is, hogy a földhivatalokhoz egy idõben

feldolgozhatatlan mennyiségû beadvány érkezik, s a törvényjavaslatban

meghatározott szûkös határidõk alatt nem kerül sor elintézésükre.)

A zálogjog, stb. megszûnése komolytalanná teszi a korábbi hitelszerzõdéseket,

a hitelezõk jogosan vélhetik azt, hogy az általuk hitel fedezetéül lekötött

vagyontárgyakon fennálló -s követelésük biztosítását szolgáló- jogaik

megszûnnek, hiába rendelkezik úgy a javaslat, hogy a zálogjog megszûnése nem

érinti a zálogjoggal biztosított követelés kielégítési rangsorban elfoglalt

helyét, hiszen a két kifejezés nem ugyanazt takarja.

Mind a szerzõdésen alapuló elidegenítési és terhelési tilalom, mind a

visszavásárlási és vételi jog megszüntetése adott esetben az adós érdekeit

sértheti -mellyel párhuzamosan sérülhetnek a hitelezõi érdekek is- helyette

ezeket a jogosultságokat, kötelezettségeket a maguk szerzõdési viszonylatában

kellene értékelni, és dönteni fenntartásukról, vagy megszüntetésükrõl,

figyelembe véve a hitelezõk véleményét is. A hitelezõk érdekében sokszor

inkább az ingatlanon fennálló zálogjog fenntartása áll, nem pedig a tartozás

azonnali behajtása.

Módosítás nélkül a törvényjavaslat rendelkezése az önkormányzat szinte

valamennyi szerzõdéses kapcsolatát felbontja, s figyelmen kivül hagyja az adós

és a hitelezõ -mint szerzõdéskötésre jogosult felek- szerzõdéses akaratát.

A javaslat indokolása szerint nem engedhetõ meg, hogy bármelyik hitelezõ a

többiek elöl -akár végrehajtással, akár zálogjogát érvényesítve- a

vagyontárgyakat elvigye. Ugyanakkor a zálogjog lényege a polgári jog szerint

éppen az, hogy a zálogjoggal biztosított követelés jogosultja a zálogtárgyból

más hitelezõket megelõzve kielégítést kereshet.

A javaslat hivatkozik arra is, hogy a biztosítékkal rendelkezõ hitelezõk

visszaélhetnek helyzetükkel, lehetetlenné tehetik a vagyon természetbeni

szétosztását. Vagyis figyelmen kívül marad, hogy ezen biztosítékokat a

hitelezõk (és így a felek) éppen a kielégítés biztosítása érdekében kötötték

ki, így természetes, hogy a hitelezõnek az áll érdekében, hogy más hitelezõket

a kielégítés folyamatában megelõzzön. A biztosíték megszüntetése pedig ezt

akadályozza meg.

A javasolt módosítás elfogadása így mind az adós önkormányzatok, mind a

hitelezõk érdekeit szolgálja.

Budapest, 1996. március 01.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap