1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1912/33..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A II. fejezet az adósságrendezés megindításának idõpontjához fûzõdõ

jogkövetkezmények 11.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A helyi önkormányzattal szemben követeléseket az adósságrendezés

megindításának idõpontjától kezdõdõen csak az adósságrendezési eljárásban

lehet érvényesíteni az e törvényben meghatározott módon. [Az adósságrendezés

megindításának idõpontjában a helyi önkormányzat és költségvetési szervének

azon vagyoni jellegû kötelezettségei is lejárttá válnak, amelyeket a le nem

járt követeléssel rendelkezõ hitelezõk jelentettek be.]"

Indokolás

A törvényjavaslat szerint az adósságrendezési eljárás megindításának

idõpontjában az önkormányzat még le nem járt kötelezettségei is lejárttá

válnak. Ezt a rendelkezést semmi sem indokolja, mivel a hitelezõnek a

törvényben biztosított határidõn belül joga van a tartozást bejelenteni, de

nem minden esetben fûzõdik érdeke ahhoz, hogy a tartozás lejárttá váljon.

Az egyezség keretében vélelmezhetõen fenntartható az eredeti fizetési

határidõ, ezért ezen idõre többszörös ellenõrzés, un. gyámság alá kerül az

önkormányzat.

Az önkormányzatok -akár csak az állam- sok esetben hosszú távra, évekre

vállalnak kötelezettségeket, ezeket "egy csapásra" lejárttá tenni sem az

önkormányzat, sem a hitelezõk igényét nem szolgálhatja. Egy több évre kötött,

s idõarányosan teljesített szerzõdés esetében pl. a hitelezõnek is fontos egy

hosszú távú -részletekben teljesített- pénzügyi bevétel, mintsem

követelésének azonnali lejárttá válása, s ezzel egy biztos szerzõdéses

kapcsolat megszakadása.

Megállapítható az is, hogy az önkormányzatok kötelezõ feladataik ellátása

érdekében sokszor elõre vállaltak kötelezettségeket, nem számíthattak arra,

hogy az állami támogatások változatlanok maradnak, s a feladatok

költségigényeinek sokszor csak töredékét fedezik.

Mind az állam, mind az önkormányzatok esetében nyilvánvaló, hogy -a

gazdasági társaságokkal szemben- nem áll fenn annak a veszélye, hogy

felszámolják õket, így a hosszabb lejáratú követelés jogosultjának követelését

egy korábbi adósságrendezési eljárás nem veszélyezteti, viszont e

kötelezettségek lejárttá tétele adott esetben még a többi hitelezõ érdekeit is

sértheti.

A törvényjavaslat indokolása szerint, ha az önkormányzat az adósságrendezés

során egyezséget köt, akkor az egyezség alapján fogja a kötelezettségeit

fizetni, ha nem jön létre egyezség, akkor a vagyon szétosztásával történik meg

a kötelezettség teljesítése.

Azonban a vagyon felosztása egy visszafordíthatatlan folyamat, s nem biztos,

hogy a hitelezõ érdekeit szolgálja meghatározott vagyontárgyak tulajdonába

adása, s ezzel hitelállományának megszüntetése, továbbá nem tisztázott az a

kérdés, hogy mi történik akkor, ha a hitelezõ a felajánlott vagyontömeget nem

fogadja el, vagy nem tudja értékesíteni.

Valamennyi követelés lejárttá válása azzal a következménnyel is jár, hogy az

önkormányzat pénzintézeti hitel felvételére kényszerül, amelynek

visszafizetése hosszú távon nem biztosított, tekintettel arra az esetre is,

ha az önkormányzat minden mozdítható vagyontárgyát már felosztották a

hitelezõk között.

Mindezek alapján a javasolt módosítás lehetõséget biztosít a helyi

önkormányzatnak a további folyamatos mûködésre, s vagyonának -legalábbis

részleges- megõrzésére.

Budapest, 1996. március 01.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap