ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi
önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A II. fejezet Az adósságrendezési eljárás megindítása 9.§ (2) bekezdése a
következõképpen módosul:
"(2) A bíróság az adósságrendezés megindítását elrendelõ végzésével kijelöli
a pénzügyi gondnokot. A pénzügyi gondnokként kijelölhetõk körét, a pénzügyi
gondnokká való kijelölés szakmai feltételeit, a szükséges pénzügyi biztosíték
nagyságát, továbbá a kijelölés eljárási szabályait a Kormány rendeletben
állapítja meg."
Indokolás
A törvényjavaslat szerint a pénzügyi gondnoknak kijelölhetõk körét a Kormány
állapítja meg, de a javaslat nem tartalmaz követelményeket a gondnokkal
szemben, nincs meghatározva, hogy milyen személyi körbõl és milyen
szakképzettség igazolása mellett jelölhetõ ki valaki pénzügyi gondnoknak.
Ugyanakkor a gazdasági társaságok csõdhelyzetére vonatkozó jogszabályok
pontosan meghatározzák ezen feltételeket, valamint a szükséges pénzügyi
biztosíték nagyságát.
A gondnok feladata és hatásköre rendkívül kiterjedt, így õ állapítja meg azt a
vagyoni kört, amit az adósságrendezésbe be lehet vonni, amely a hitelezõk
kielégítésére felhasználható. Annak megállapítása is a pénzügyi gondnok
feladata, hogy a jogszabályokban elõírt feladatok helyi szinten milyen módon
valósíthatók meg, s ehhez milyen vagyontárgyak állnak rendelkezésre.
Ezen feladatok ellátásához pedig megfelelõ szakértelem szükséges.
A részletes szabályozást indokolja az is, hogy egy-egy önkormányzat vagyona
sokszorosan meghaladhatja egy-egy gazdasági társaság vagyonát, így még nagyobb
körültekintésre van szükség, mintegy felszámolóbiztos vagy csõdgondnok
esetében.
Megjegyzést érdemel az is, hogy a megfelelõ szakmai és anyagi garanciák hiánya
miatt könnyen politikai -esetleg üzleti- megfontolások kerülhetnek elõtérbe a
pénzügyi gondnokok körének meghatározása során.
Igaz, hogy a törvényjavaslat szerint a pénzügyi gondnok munkájának ellátásához
szakértõk segítségét veheti igénybe, de nincs értelme olyan pénzügyi gondnok
kijelölésének, akinek nincs "rálátása" az önkormányzat mûködésének,
gazdálkodásának és vagyonának egészére. Figyelembe kell venni azt is, hogy a
pénzügyi gondnok igazolt költségeit és az általa igénybe vett szakértõk díját
az önkormányzatnak kell fedezni, így tetszõleges számú szakértõ igénybevétele
újabb jelentõs anyagi terhet ró az önkormányzatra.
Véleményem szerint pénzügyi gondnokká nem csak magánszemély, hanem a
meghatározott feltételeknek megfelelõ jogi személy is kijelölhetõ lenne, amely
kijelölés sokkal inkább biztosítaná a személyi és anyagi garanciák meglétét.
Mindezek alapján a javasolt módosítás mind az önkormányzatok, mind a hitelezõk
számára garanciát jelent az adósságrendezési eljárás megfelelõ és biztonságos
lefolytatására.
Budapest, 1996. március 01.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP