1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1912/34..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A II. fejezet Az adósságrendezési eljárás megindítása 9.§ (2) bekezdése a

következõképpen módosul:

"(2) A bíróság az adósságrendezés megindítását elrendelõ végzésével kijelöli

a pénzügyi gondnokot. A pénzügyi gondnokként kijelölhetõk körét, a pénzügyi

gondnokká való kijelölés szakmai feltételeit, a szükséges pénzügyi biztosíték

nagyságát, továbbá a kijelölés eljárási szabályait a Kormány rendeletben

állapítja meg."

Indokolás

A törvényjavaslat szerint a pénzügyi gondnoknak kijelölhetõk körét a Kormány

állapítja meg, de a javaslat nem tartalmaz követelményeket a gondnokkal

szemben, nincs meghatározva, hogy milyen személyi körbõl és milyen

szakképzettség igazolása mellett jelölhetõ ki valaki pénzügyi gondnoknak.

Ugyanakkor a gazdasági társaságok csõdhelyzetére vonatkozó jogszabályok

pontosan meghatározzák ezen feltételeket, valamint a szükséges pénzügyi

biztosíték nagyságát.

A gondnok feladata és hatásköre rendkívül kiterjedt, így õ állapítja meg azt a

vagyoni kört, amit az adósságrendezésbe be lehet vonni, amely a hitelezõk

kielégítésére felhasználható. Annak megállapítása is a pénzügyi gondnok

feladata, hogy a jogszabályokban elõírt feladatok helyi szinten milyen módon

valósíthatók meg, s ehhez milyen vagyontárgyak állnak rendelkezésre.

Ezen feladatok ellátásához pedig megfelelõ szakértelem szükséges.

A részletes szabályozást indokolja az is, hogy egy-egy önkormányzat vagyona

sokszorosan meghaladhatja egy-egy gazdasági társaság vagyonát, így még nagyobb

körültekintésre van szükség, mintegy felszámolóbiztos vagy csõdgondnok

esetében.

Megjegyzést érdemel az is, hogy a megfelelõ szakmai és anyagi garanciák hiánya

miatt könnyen politikai -esetleg üzleti- megfontolások kerülhetnek elõtérbe a

pénzügyi gondnokok körének meghatározása során.

Igaz, hogy a törvényjavaslat szerint a pénzügyi gondnok munkájának ellátásához

szakértõk segítségét veheti igénybe, de nincs értelme olyan pénzügyi gondnok

kijelölésének, akinek nincs "rálátása" az önkormányzat mûködésének,

gazdálkodásának és vagyonának egészére. Figyelembe kell venni azt is, hogy a

pénzügyi gondnok igazolt költségeit és az általa igénybe vett szakértõk díját

az önkormányzatnak kell fedezni, így tetszõleges számú szakértõ igénybevétele

újabb jelentõs anyagi terhet ró az önkormányzatra.

Véleményem szerint pénzügyi gondnokká nem csak magánszemély, hanem a

meghatározott feltételeknek megfelelõ jogi személy is kijelölhetõ lenne, amely

kijelölés sokkal inkább biztosítaná a személyi és anyagi garanciák meglétét.

Mindezek alapján a javasolt módosítás mind az önkormányzatok, mind a hitelezõk

számára garanciát jelent az adósságrendezési eljárás megfelelõ és biztonságos

lefolytatására.

Budapest, 1996. március 01.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap