1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/1912/35..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi

önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló T/1912.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A II. fejezet Az adósságrendezési eljárás megindítása 6. § (3) bekezdése a

következõképpen módosul:

"(3) A polgármester az értesítés kézhezvételétõl számított 15 napon belül

köteles a bíróságnak nyilatkozni arról, hogy a kérelemben foglaltak

fennállását a helyi önkormányzat elismeri-e. Ha a polgármester határidõn belül

[a bíróságnak] nem nyilatkozik, a tartozás fennállásának [tényét vélelmezni

kell] kérdésében a szükséges bizonyítékok beszerzése után a bíróság határoz."

Indokolás

A törvényjavaslat szerint törvényi vélelem szól amellett, hogy a hitelezõk

által bejelentett tartozás fennáll, így -ellentétben a polgári- és büntetõjog

alapelveivel- a bizonyítási teher megfordul, az önkormányzatnak kell

bizonyítania, hogy a tartozás nem áll fenn, vagyis tagadnia kell.

A bizonyítási teher önkormányzatokra való áthárítását semmi sem indokolja,

hiszen a törvényjavaslat azt tartalmazza, hogy a hitelezõnek a kérelemben

foglaltak bizonyításához szükséges iratokat csatolnia kell. Amennyiben a

bíróság bizonyítást rendel el, beszerzi a szükséges iratokat az

önkormányzattól is, s így megalapozottan tud dönteni a tartozás fennállásának

kérdésében.

Alapvetõ jogi elv, hogy bizonyítani annak kell, akinek a bizonyításhoz jogi

érdeke fûzõdik, s ebben az esetben a tartozás fennállásának bizonyítása

egyértelmûen a hitelezõ érdekét szolgálja. (Megjegyzést érdemel, hogy a

polgári perekben a tartozás fennállását, nem pedig annak hiányát kell

bizonyítani.)

A javasolt módosítás nem jelenti az eljárás elhúzódását, hiszen a polgármester

tagadó nyilatkozata esetén is szükséges a bizonyítási eljárás lefolytatása.

A törvényi vélelem beállta nagyban sérti a csõdhelyzetben lévõ önkormányzat

érdekeit, hiszen mindaddig, amíg nem tisztázottak tartozásai, egyezségi

javaslatot nem tud megalapozottan elõterjeszteni, illetve a felmerülõ viták

éppen az egyezség megkötését befolyásolják hátrányosan.

Mindezek alapján lényegében a módosítás arra irányul, hogy a csõdhelyzetben

lévõ helyi önkormányzat számára a hitelezõvel egyenlõ jogi státuszt

biztosítson, s az önkormányzatot ne sújtsa törvényi vélelem már az

adósságrendezési eljárás megindításának idõpontjában.

A javaslat tárgyalásánál figyelembe kell venni azt is, hogy nagyobb

önkormányzatok esetében egyidõben a kár több száz kisebb- nagyobb tartozás is

fennállhat (amelyek száma folyamatosan változhat is), így -bizonyítás nélkül-

aligha lehet megalapozottan nyilatkozni ezen tartozások fennállásának

kérdésében.

Budapest, 1996. március 01.

Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap