T/1967/33... számú

Egységes javaslat

A tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló

törvényjavaslat zárószavazásához

Budapest, 1996. június 20.

Dr.Vastagh Pál

igazságügy-miniszter

1996. évi ..... számú törvény

a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról

A gazdasági hatékonyságot és a társadalmi felemelkedést szolgáló piaci

verseny fenntartásához fûzõdõ közérdek, továbbá az üzleti tisztesség

követelményeit betartó vállalkozások és a fogyasztók érdeke megköveteli, hogy

az állam jogi szabályozással biztosítsa a gazdasági verseny tisztaságát és

szabadságát. Ehhez olyan versenyjogi rendelkezések elfogadása szükséges,

amelyek tiltják a tisztességes verseny követelményeibe ütközõ, illetve a

gazdasági versenyt korlátozó piaci magatartást, valamint megakadályozzák a

vállalkozásoknak a versenyre hátrányos összefonódását, gondoskodva a szükséges

szervezeti és eljárási feltételekrõl is. E célok megvalósítására az

Országgyûlés - figyelembe véve az Európai Közösség jogszabályaihoz való

közelítés követelményét, valamint a hazai versenyjog hagyományait is - a

következõ törvényt alkotja:

I. RÉSZ

I. fejezet

A törvény hatálya

1. § E törvény hatálya kiterjed a természetes és a jogi személynek,

valamint a jogi személyiség nélküli gazdasági társaságnak (a továbbiakban

együtt: vállalkozás) a Magyar Köztársaság területén tanúsított piaci

magatartására, kivéve, ha törvény eltérõen rendelkezik. E törvény hatálya alá

tartozik továbbá - a II-III. fejezetekben szabályozott magatartások

kivételével - a vállalkozás külföldön tanúsított piaci magatartása is, ha

annak hatása a Magyar Köztársaság területén érvényesülhet.

II. fejezet

A tisztességtelen verseny tilalma

2. § Tilos gazdasági tevékenységet tisztességtelenül - különösen a

versenytársak, a fogyasztók törvényes érdekeit sértõ vagy veszélyeztetõ módon

vagy az üzleti tisztesség követelményeibe ütközõen - folytatni.

3. § Tilos valótlan tény állításával vagy híresztelésével, valamint valós

tény hamis színben való feltüntetésével, úgyszintén egyéb magatartással a

versenytárs jó hírnevét vagy hitelképességét sérteni, illetõleg

veszélyeztetni.

4. § (1) Tilos üzleti titkot tisztességtelen módon megszerezni vagy

felhasználni, valamint jogosulatlanul mással közölni vagy nyilvánosságra

hozni.

(2) Üzleti titok tisztességtelen módon való megszerzésének minõsül az is,

ha az üzleti titkot a jogosult hozzájárulása nélkül, a vele - a titok

megszerzése idején vagy azt megelõzõen - bizalmi viszonyban vagy üzleti

kapcsolatban álló személy közremûködésével szerezték meg.

(3) E törvény alkalmazásában:

a) üzleti titok a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény,

információ, megoldás vagy adat, amelynek titokban maradásához a jogosultnak

méltányolható érdeke fûzõdik, és amelynek titokban tartása érdekében a

jogosult a szükséges intézkedéseket megtette;

b) bizalmi viszony különösen a munkaviszony, a munkavégzésre irányuló egyéb

jogviszony és a tagsági viszony;

c) üzleti kapcsolat az üzletkötést megelõzõ tájékoztatás, tárgyalás,

ajánlattétel akkor is, ha azt nem követi szerzõdéskötés.

5. § Tilos máshoz olyan tisztességtelen felhívást intézni, amely harmadik

személlyel fennálló gazdasági kapcsolat felbontását vagy ilyen kapcsolat

létrejöttének megakadályozását célozza.

6. § Tilos az árut, szolgáltatást (a továbbiakban együtt: áru) a

versenytárs hozzájárulása nélkül olyan jellegzetes külsõvel, csomagolással,

megjelöléssel - ideértve az eredet-megjelölést is - vagy elnevezéssel

elõállítani vagy forgalomba hozni, továbbá olyan nevet, megjelölést vagy

árujelzõt használni, amelyrõl a versenytársat, illetõleg annak áruját szokták

felismerni.

7. § Tilos a versenyeztetés - így különösen a versenytárgyalás, a

pályáztatás -, az árverés, a tõzsdei ügylet tisztaságát bármilyen módon

megsérteni. E tilalmat csak azokra a magatartásokra kell alkalmazni, amelyeket

e törvény más rendelkezése vagy külön törvény nem szabályoz.

III. fejezet

A fogyasztói döntések tisztességtelen

befolyásolásának tilalma

8. § (1) Tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. E

törvény alkalmazásában fogyasztó: a megrendelõ, a vevõ és a felhasználó.

(2) A fogyasztók megtévesztésének minõsül különösen, ha

a) az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele,

használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint

kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy

módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas

módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzõvel látják el, vagy

az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas

tájékoztatást adnak;

b) elhallgatják azt, hogy az áru nem felel meg a jogszabályi elõírásoknak

vagy az áruval szemben támasztott szokásos követelményeknek, továbbá, hogy

annak felhasználása a szokásostól lényegesen eltérõ feltételek megvalósítását

igényli;

c) az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggõ, a fogyasztó döntését

befolyásoló körülményekrõl - így különösen a forgalmazási módról, a fizetési

feltételekrõl, a kapcsolódó ajándékokról, az engedményekrõl, a nyerési

esélyrõl - megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak;

d) különösen elõnyös vásárlás hamis látszatát keltik.

9. § A használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetõleg a szakmában

elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a

tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.

10. § Tilos a fogyasztó választási szabadságát indokolatlanul korlátozó

üzleti módszerek alkalmazása. Ilyen módszernek minõsül különösen, ha olyan

körülményeket teremtenek, amelyek jelentõsen megnehezítik az áru, illetve az

ajánlat valós megítélését, más áruval vagy más ajánlattal történõ tárgyszerû

összehasonlítását.

IV. fejezet

A gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma

11. § (1) Tilos a vállalkozások közötti megállapodás és összehangolt

magatartás, valamint a vállalkozások társadalmi szervezetének,

köztestületének, az egyesülésnek és más hasonló szervezetnek a döntése (a

továbbiakban együtt: megállapodás), amely a gazdasági verseny

megakadályozását, korlátozását vagy torzítását célozza, vagy ilyen hatást

fejthet, illetve fejt ki.

(2) Ez a tilalom vonatkozik különösen

a) a vételi vagy az eladási árak, valamint az egyéb üzleti feltételek

közvetlen vagy közvetett meghatározására;

b) az elõállítás, a forgalmazás, a mûszaki fejlesztés vagy a befektetés

korlátozására vagy ellenõrzés alatt tartására;

c) a beszerzési források felosztására, illetve a közülük való választás

lehetõségének korlátozására, valamint a fogyasztók meghatározott körének

valamely áru beszerzésébõl történõ kizárására;

d) a piac felosztására, az értékesítésbõl történõ kizárásra, az

értékesítési lehetõségek közötti választás korlátozására;

e) a versenytársak közötti, a versenyeztetéssel kapcsolatos összejátszásra;

f) a piacra lépés akadályozására;

g) arra az esetre, ha azonos értékû vagy jellegû ügyletek tekintetében az

üzletfeleket megkülönböztetik, ideértve olyan árak, fizetési határidõk,

megkülönböztetõ eladási vagy vételi feltételek vagy módszerek alkalmazását,

amelyek egyes üzletfeleknek hátrányt okoznak a versenyben;

h) a szerzõdéskötés olyan kötelezettségek vállalásától történõ függõvé

tételére, amelyek természetüknél fogva, illetve a szokásos szerzõdési

gyakorlatra figyelemmel nem tartoznak a szerzõdés tárgyához.

(3) Azokat a jogkövetkezményeket, amelyeket e törvény az (1) bekezdésben

meghatározott tilalom megszegéséhez fûz, együttesen kell alkalmazni a Polgári

Törvénykönyvben a jogszabályba ütközõ szerzõdésre elõírt jogkövetkezményekkel.

12. § Nem esik tilalom alá a megállapodás, ha

a) csekély jelentõségû, vagy

b) egymástól nem független vállalkozások között jön létre.

13. § Csekély jelentõségû a megállapodás, ha a megállapodást kötõ feleknek

az együttes részesedése az érintett piacon a tíz százalékot nem haladja meg. E

feltételnek a megállapodás érvényességének idõtartama alatt, ha pedig az egy

évnél hosszabb, minden naptári évben teljesülnie kell.

14. § (1) Az érintett piacot a megállapodás tárgyát alkotó áru és a

földrajzi terület figyelembevételével kell meghatározni.

(2) A megállapodás tárgyát alkotó árun túlmenõen az azt ésszerûen

helyettesítõ árukat is figyelembe kell venni. Ennek során a felhasználási

célra, az árra, a minõségre és a teljesítés feltételeire kell tekintettel

lenni.

(3) Földrajzi terület az, amelyen kívül

a) a fogyasztó nem, vagy csak számottevõen kedvezõtlenebb feltételek

mellett tudja az árut beszerezni, vagy

b) az áru értékesítõje nem, vagy csak számottevõen kedvezõtlenebb

feltételek mellett tudja az árut értékesíteni.

15. § (1) Nem függetlenek a vállalkozások, ha a 23.§ (1) bekezdésének b)

és c) pontja szerint

a) az egyik a másikat irányítja, vagy

b) azokat ugyanaz a vállalkozás irányítja vagy ugyanazok a vállalkozások

közösen irányítják.

(2) Függetlennek kell azonban tekinteni a 25. §-ban említett

vállalkozásokat, valamint azokat az állami vagy helyi önkormányzati többségi

tulajdonban lévõ vállalkozásokat, amelyek piaci magatartásuk meghatározásában

önálló döntési joggal rendelkeznek (27.§ (3) bek.).

16. § A megállapodások meghatározott csoportjait a Kormány rendeletben

mentesítheti a 11.§-ban foglalt tilalom alól. A Kormány a megállapodások

csoportos mentesülésérõl a törvény 17.§-ában foglalt szempontok

figyelembevételével rendelkezhet.

17. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal egyedi kérelem alapján hozott

határozattal mentesíti a 11.§-ban foglalt tilalom alól a megállapodást vagy a

tervezett megállapodást, ha

a) az hozzájárul a termelés vagy a forgalmazás ésszerûbb megszervezéséhez,

vagy a mûszaki vagy a gazdasági fejlõdés elõmozdításához, vagy a

környezetvédelmi helyzet vagy a versenyképesség javulásához;

b) a megállapodásból származó elõnyök méltányos része a fogyasztóhoz jut;

c) a gazdasági verseny velejáró korlátozása vagy kizárása a gazdaságilag

indokolt közös célok eléréséhez szükséges mértéket nem haladja meg; és

d) nem teszi lehetõvé az érintett áruk jelentõs részével kapcsolatban a

verseny kizárását.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal a határozatban a megállapodás mentesítését

feltételhez és határidõhöz kötheti, illetve meghatározott magatartás

tanúsításától teheti függõvé.

(3) A megállapodást mentesítõ határozat hatálya visszahat a megállapodás

megkötésének idõpontjára.

18. § (1) A Gazdasági Versenyhivataltól kérni lehet annak megállapítását,

hogy a megállapodás, illetve a tervezett megállapodás

a) nem minõsül a 11.§ értelmében a gazdasági versenyt korlátozó

megállapodásnak,

b) a 12. § alapján nem esik tilalom alá, vagy

c) a 16.§ alapján mentesül a tilalom alól.

(2) A Gazdasági Versenyhivataltól kérni kell a megállapodásnak vagy a

tervezett megállapodásnak a tilalom alól a 17. § alapján történõ mentesítését.

19. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal a 18.§ alapján hozott határozatát

visszavonja, ha

a) az érdekeltek a határozatban foglalt valamely elõírással ellentétes

magatartást tanúsítanak,

b) a bíróság által felül nem vizsgált határozat a döntés szempontjából

fontos tény félrevezetõ közlésén alapult, vagy

c) a határozat szempontjából fontos piaci körülmények lényegesen

megváltoztak, különösen ha a feltétel, amelyhez a határozat a mentesítést

kötötte, idõközben megszûnt.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal az (1) bekezdés a) pontjában szabályozott

esetben a határozatban elõírtakkal ellentétes magatartás megkezdésének

napjára, az (1) bekezdés b) pontjában szabályozott esetben pedig a határozat

meghozatalának napjára visszaható hatállyal is határozhat a visszavonásról.

20. § Annak bizonyítása, hogy a megállapodás vagy a tervezett megállapodás

nem minõsül a 11.§ értelmében a gazdasági versenyt korlátozó megállapodásnak,

nem esik tilalom alá a 12.§ alapján, vagy a tilalom alól a 16. § vagy a 17. §

alapján mentesül, azt terheli, aki ennek megállapítását kéri.

V. fejezet

A gazdasági erõfölénnyel való visszaélés tilalma

21. § Tilos a gazdasági erõfölénnyel visszaélni, így különösen:

a) az üzleti kapcsolatokban - ideértve az általános szerzõdési feltételek

alkalmazásának esetét is - tisztességtelenül vételi vagy eladási árakat

megállapítani vagy más módon indokolatlan elõnyt kikötni vagy hátrányos

feltételek elfogadását kikényszeríteni;

b) a termelést, a forgalmazást vagy a mûszaki fejlõdést a fogyasztók kárára

korlátozni;

c) indokolatlanul elzárkózni az ügylet jellegének megfelelõ üzleti

kapcsolat létrehozásától, illetve fenntartásától;

d) a másik fél gazdasági döntéseit indokolatlan elõny szerzése céljából

befolyásolni;

e) az árut az ár emelését megelõzõen vagy az ár emelkedésének elõidézése

céljából, vagy egyébként indokolatlan elõny szerzésére, illetve versenyhátrány

okozására alkalmas módon a forgalomból indokolatlanul kivonni, illetõleg

visszatartani;

f) az áru szolgáltatását, átvételét más áru szolgáltatásától, átvételétõl,

továbbá a szerzõdéskötést olyan kötelezettségek vállalásától függõvé tenni,

amelyek természetüknél fogva, illetve a szokásos szerzõdési gyakorlatra

figyelemmel nem tartoznak a szerzõdés tárgyához;

g) azonos értékû vagy jellegû ügyletek esetén az üzletfeleket

indokolatlanul megkülönböztetni, ideértve olyan árak, fizetési határidõk,

megkülönböztetõ eladási vagy vételi feltételek vagy módszerek alkalmazását,

amelyek egyes üzletfeleknek hátrányt okoznak a versenyben;

h) a versenytársaknak az érintett piacról való kiszorítására vagy a piacra

lépésük akadályozására alkalmas, nem a versenytársakéhoz viszonyított nagyobb

hatékonyságon alapuló, túlzottan alacsony árakat alkalmazni;

i) a piacra lépést más módon indokolatlanul akadályozni; vagy

j) a versenytárs számára indokolatlanul hátrányos piaci helyzetet

teremteni, vagy gazdasági döntéseit indokolatlan elõny szerzése céljából

befolyásolni.

22. § (1) Gazdasági erõfölényben van az érintett piacon (14. §)

a) az, akinek az áruját ésszerûen helyettesítõ árut nem, vagy csak a szakma

és az adott áru szempontjából a szokásosnál számottevõen kedvezõtlenebb

feltételekkel lehet beszerezni, vagy

b) az olyan áru megrendelõje, amely árut másnak nem, vagy csak a szakma és

az adott áru szempontjából a szokásosnál számottevõen kedvezõtlenebb

feltételekkel lehet értékesíteni.

(2) Gazdasági erõfölényben van az is, aki gazdasági tevékenységét a piac

többi résztvevõjétõl nagymértékben függetlenül folytathatja, anélkül, hogy

piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie

versenytársainak, szállítóinak, vevõinek és más üzletfeleinek vele kapcsolatos

piaci magatartására.

(3) A gazdasági erõfölény megítéléséhez vizsgálni kell különösen

a) azt, hogy az érintett piacra való belépés és az onnan történõ kilépés

milyen költségekkel és kockázattal jár, illetve, hogy milyen mûszaki,

gazdasági vagy jogi feltételek megvalósítását igényli;

b) a vállalkozás vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetét, illetve annak

alakulását;

c) az érintett piac szerkezetét, a piaci részesedések arányát, a piac

résztvevõinek magatartását, valamint a vállalkozásnak a piac alakulására

gyakorolt gazdasági befolyását.

(4) Gazdasági erõfölényben lehet egy vállalkozás vagy több vállalkozás

közösen.

VI. fejezet

A vállalkozások összefonódásának ellenõrzése

23. § (1) Vállalkozások összefonódása (koncentrációja) jön létre, ha

a) két vagy több elõzõleg egymástól független vállalkozás összeolvad, vagy

egyik a másikba beolvad, vagy a vállalkozás része a vállalkozástól független

másik vállalkozás részévé válik,

b) egy vállalkozás vagy több vállalkozás közösen irányítást szerez további

egy vagy több vállalkozás egésze vagy része felett, vagy

c) több egymástól független vállalkozás közösen hoz létre általuk

irányított olyan vállalkozást, amelyben korábban végzett azonos vagy egymást

kiegészítõ tevékenységüket egyesítik, feltéve, hogy ez nem minõsül a 11. §

értelmében a gazdasági versenyt korlátozó megállapodásnak.

(2) Az irányítás megszerzésének minõsül, ha egy vállalkozás vagy több

vállalkozás közösen a másik vállalkozás

a) többségi szavazati jogot biztosító üzletrészeit, részvényeit, illetõleg

a szavazati jogok több, mint ötven százalékát megszerzi, vagy

b) vezetõ tisztségviselõi többségének kijelölésére, megválasztására vagy

visszahívására jogosultságot szerez.

(3) E törvény alkalmazásában a (2) bekezdés a) pontjában említett többségi

szavazati jogok megszerzésével azonos módon kell elbírálni azt is, ha a másik

vállalkozás döntéseinek meghatározó befolyásolására való - szerzõdésen alapuló

- jogosultság nem jár együtt tagsági (részvényesi) jogviszonnyal.

24. § (1) A vállalkozások összefonódásához a Gazdasági Versenyhivataltól

engedélyt kell kérni, ha az érintett vállalkozások (26.§) elõzõ üzleti évben

elért együttes nettó árbevétele a tízmilliárd forintot meghaladja, feltéve,

hogy a beolvadó vagy az irányítás alá kerülõ vállalkozás, illetve az

összeolvadásban részt vevõ legalább két vállalkozás nettó árbevétele

ötszázmillió forint felett van.

(2) Az engedélykérési kötelezettség akkor is fennáll, ha a beolvadó

vállalkozásnak, az összeolvadó vállalkozások valamelyikének vagy az irányítás

alá kerülõ vállalkozásnak az éves nettó árbevétele az ötszázmillió forintot

nem haladja meg, de ezzel az árbevétellel együtt ugyanaz a vállalkozás az

összefonódást megelõzõ két évben összesen ötszázmillió forint nettó árbevételt

meghaladó összefonódást valósít meg.

(3) A pénzintézetek összefonódásánál a nettó árbevétel helyett a

pénzintézet mérlegfõösszege tíz százalékát kell figyelembe venni. A

biztosítóintézetek összefonódásánál a nettó árbevétel helyett a lekötött

bruttó biztosítási díjak értékét kell figyelembe venni.

25. § Nem minõsül összefonódásnak a pénzintézet, a biztosítóintézet, a

pénzügyi holding, a befektetési társaság vagy a vagyonkezelõ szervezet

átmeneti irányítás- vagy vagyonszerzése, ha annak célja a továbbértékesítés

elõkészítése. E törvény alkalmazásában nem minõsül irányításnak a felszámoló

és a végelszámoló tevékenysége.

26. § (1) Érintett vállalkozások az összefonódásban közvetlenül és

közvetetten részt vevõ vállalkozások.

(2) Közvetlen résztvevõk azok, akik között az összefonódás létrejön.

(3) Közvetett résztvevõ az,

a) akit a közvetlen résztvevõ a 23.§ (1) bekezdés b) pontjában foglaltak

szerint irányít;

b) aki a közvetlen résztvevõt az a) pont szerint irányítja;

c) akit a b) pont szerinti közvetett résztvevõ - a közvetlen résztvevõn

kívül - az a) pont szerint irányít;

d) akit két vagy több résztvevõ közösen irányít függetlenül attól, hogy

azok közvetlen résztvevõk vagy az a)-c) pontban felsorolt közvetett

résztvevõk.

(4) A közvetett résztvevõk körének meghatározása során figyelmen kívül kell

hagyni azt, akinek az irányítási joga az összefonódás következtében megszûnik.

27. § (1) A 24.§ (1)-(2) bekezdése alkalmazásában a nettó árbevétel

számítása során nem kell számításba venni az érintett vállalkozásoknak (26.§)

vagy azok részeinek egymás közötti forgalmát.

(2) Külföldön honos vállalkozások nettó árbevételének számítása során a

Magyar Köztársaság területén eladott árukból az elõzõ üzleti évben elért nettó

árbevételt kell figyelembe venni.

(3) Az állami vagy helyi önkormányzati többségi tulajdonban lévõ érintett

vállalkozások nettó árbevételének kiszámításánál azt a gazdasági egységet

alkotó vállalkozást kell számításba venni, amely piaci magatartásának

meghatározásában önálló döntési joggal rendelkezik.

28. § (1) Az összefonódáshoz összeolvadás vagy beolvadás esetén a közvetlen

résztvevõ, minden más esetben az irányítási jog megszerzõje köteles - a 24. §

alapján - engedélyt kérni.

(2) Az engedély iránti kérelmet a nyilvános ajánlati felhívás

közzétételének, a szerzõdés megkötésének vagy az irányítási jog megszerzésének

idõpontjai közül a legkorábbitól számított nyolc napon belül kell benyújtani.

(3) A pénzintézetek, valamint a biztosítóintézetek összefonódása esetén az

engedély iránti kérelmet a külön jogszabályban meghatározott felügyeleti szerv

engedélye iránti kérelemmel azonos idõpontban kell benyújtani a Gazdasági

Versenyhivatalhoz.

29. § A vállalkozásoknak a 24. § szerinti összefonódását eredményezõ

szerzõdés létrejöttéhez a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

30. § (1) Az engedély iránti kérelem elbírálásakor mérlegelni kell az

összefonódással járó elõnyöket és hátrányokat. Ennek során vizsgálni kell

különösen

a) az érintett piacok szerkezetét; az érintett piacokon fennálló vagy

lehetséges versenyt, a beszerzési és az értékesítési lehetõségeket; a

piacralépés és a piacról történõ kilépés költségeit, kockázatait, valamint

mûszaki, gazdasági és jogi feltételeit; az összefonódás várható hatását az

érintett piacokon folyó versenyre;

b) az érintett vállalkozások piaci helyzetét és stratégiáját, gazdasági és

pénzügyi képességét, üzleti magatartását, bel- és külpiaci versenyképességét,

illetve ezek várható változásait;

c) az összefonódásnak a szállítókra, a közbeesõ és a végsõ fogyasztókra

gyakorolt hatását.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha - az (1)

bekezdésben foglaltakat figyelembe véve - az összefonódás nem hoz létre vagy

nem erõsít meg gazdasági erõfölényt, nem akadályozza meg a hatékony verseny

kialakulását, fennmaradását vagy fejlõdését az érintett piacon (14. §) vagy

annak jelentõs részén, illetve, ha az összefonódással járó elõnyök meghaladják

az abból származó hátrányokat.

(3) Az összefonódás hátrányos hatásainak mérséklése érdekében az engedély

feltételeként a Gazdasági Versenyhivatal határozatában megfelelõ határidõ

megállapításával elõírhatja egyes vállalkozásrészek vagy egyes vagyontárgyak

elidegenítését vagy a valamely közvetett résztvevõ felett gyakorolt irányítás

megszüntetését.

31. § Ha a versenyfelügyeleti eljárás során megállapítást nyer, hogy az

engedély nélkül létrehozott - a 24. § szerint egyébként engedélyköteles -

összefonódás nem lett volna engedélyezhetõ, a Gazdasági Versenyhivatal

határozatában megfelelõ határidõ megállapításával elõírja az egyesült

vállalkozások vagy vagyon-, illetve üzletrészek különválasztását,

elidegenítését, vagy a közös irányítás megszüntetését, vagy más feltételt

szabhat a hatékony verseny helyreállítása érdekében.

32. § A Gazdasági Versenyhivatal a 30.§ alapján hozott határozatát

visszavonja, ha

a) a bíróság által felül nem vizsgált határozatban az engedély megadása a

döntés szempontjából fontos tény félrevezetõ közlésén alapul, vagy

b) az érintett vállalkozások nem teljesítették a határozatban foglalt

valamely feltételt.

II. RÉSZ

VII. fejezet

A Gazdasági Versenyhivatal

33. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal állami költségvetési szerv, amely az

állami költségvetés szerkezeti rendjében önálló fejezetet alkot.

(2) Az e törvényben, valamint az árak megállapításáról szóló törvényben

meghatározott versenyfelügyeleti feladatokat a Gazdasági Versenyhivatal látja

el, kivéve, ha e törvény eltérõen rendelkezik. A Gazdasági Versenyhivatal

számára feladatot csak törvény írhat elõ.

34. § A Gazdasági Versenyhivatalnál közszolgálati jogviszonyban állókra az

e törvényben meghatározott eltérésekkel a köztisztviselõk jogállásáról szóló

1992. évi XXIII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

35. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal élén az elnök áll.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal elnökét, valamint két elnökhelyettesét a

miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és egyben megbízza

az egyik elnökhelyettest a Versenytanács elnöki teendõinek az ellátásával. A

kinevezés hat évre szól.

(3) A miniszterelnök javaslatának megtétele elõtt a jelölteket a

miniszterelnök kezdeményezésére az Országgyûlés illetékes bizottsága

nyilvánosan meghallgatja.

(4) A Gazdasági Versenyhivatal elnökének és elnökhelyetteseinek megbízatása

megszûnik, ha

a) a kinevezési idõtartam lejár,

b) az elnök (elnökhelyettes) a tisztségérõl lemond,

c) az elnök (elnökhelyettes) meghal,

d) az elnököt (elnökhelyettest) a miniszterelnök javaslatára a köztársasági

elnök felmenti a tisztsége alól.

(5) Felmentésnek van helye, ha az elnök (elnökhelyettes)

a) a tisztségére méltatlanná vált,

b) a tisztségére alkalmatlanná vált,

c) az összeférhetetlenségi okot nem jelentette be vagy nem szüntette meg

(40. §).

(6) Tisztségére méltatlannak kell tekinteni a tisztségviselõt, ha büntetett

elõéletû, illetve vele szemben a bíróság büntetést szabott ki vagy intézkedést

alkalmazott, és a bûnügyi nyilvántartásból még nem törölték.

(7) Tisztségére alkalmatlannak kell tekinteni a tisztségviselõt, ha

munkaköri feladatait tartósan nem képes ellátni, illetve munkáját szakmai

szempontból nem megfelelõen végzi.

36. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal elnöke

a) irányítja a Gazdasági Versenyhivatal tevékenységét,

b) képviseli a Gazdasági Versenyhivatalt,

c) megállapítja a Gazdasági Versenyhivatal szervezeti és mûködési

szabályzatát, illetve jóváhagyja a Versenytanács szervezeti és mûködési

szabályzatát,

d) gyakorolja - a Versenytanács tagjainak kinevezése és felmentése

kivételével - a munkáltatói jogokat.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal elnöke

a) részt vehet az Országgyûlés ülésein,

b) külön felkérés alapján az Országgyûlésnek a gazdasági versenyt érintõ

kérdésekben szakvéleményt ad,

c) évente beszámol az Országgyûlésnek, illetve külön felkérésre az

Országgyûlés hatáskörrel rendelkezõ bizottságának a Gazdasági Versenyhivatal

tevékenységérõl és a törvény alkalmazása során szerzett tapasztalatai alapján

arról, hogy a gazdasági verseny tisztasága és szabadsága miként érvényesül,

d) a Kormány ülésén a Gazdasági Versenyhivatal feladatkörét érintõ kérdések

tárgyalásakor tanácskozási joggal vesz részt.

(3) A Gazdasági Versenyhivatal elnökével egyeztetni kell minden olyan

elõterjesztés és jogszabály tervezetét, amely érinti a hivatal feladatkörét,

így különösen, ha a tervezett intézkedés vagy jogszabály a versenyt - valamely

tevékenység gyakorlását vagy a piacra lépést - korlátozza, kizárólagossági

jogokat biztosít, továbbá az árakra vagy az értékesítési feltételekre

vonatkozó elõírásokat tartalmaz.

(4) A Kormány, a miniszterek vagy a nemzetközi szervezetek felkérésére a

Gazdasági Versenyhivatal elnöke tájékoztatást ad a gazdasági versenyt érintõen

a mûködése során szerzett tapasztalatairól és a gazdasági versennyel

kapcsolatos kérdésekrõl. Ennek érdekében a Gazdasági Versenyhivatal önkéntes

válaszadáson alapuló adatgyûjtést végezhet és információt kérhet.

37. § (1) A Versenytanács elnökbõl és tagokból áll. A Versenytanács

ellátja a törvényben meghatározott feladatokat.

(2) A Versenytanács elnöke

a) szervezi a Versenytanács munkáját,

b) ellenõrzi az eljárási határidõk megtartását,

c) elkészíti és jóváhagyásra (36. § (1) bekezdés c) pont) elõterjeszti a

Versenytanács szervezeti és mûködési szabályzatát,

d) gondoskodik a Versenytanács határozatainak nyilvánosságra hozataláról

(80. §).

38. § (1) A Versenytanács tagját a Gazdasági Versenyhivatal elnökének

javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki, illetve menti fel. A kinevezés

határozatlan idõre szól.

(2) A Versenytanács tagja a versenyfelügyeleti eljárás során csak a

törvénynek van alárendelve.

(3) A Versenytanács tagja felmentésének van helye, ha

a) tisztségére méltatlanná vált (35. § (6) bekezdés),

b) tisztségére alkalmatlanná vált (35. § (7) bekezdés),

c) az összeférhetetlenségi okot nem jelentette be vagy nem szüntette meg

(40. §),

d) vele szemben hivatalvesztés fegyelmi büntetést szabtak ki.

39. § A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot végzõ, illetve a vizsgálat

eredményességét segítõ feladatokat ellátó köztisztviselõit (a továbbiakban:

vizsgáló) a Gazdasági Versenyhivatal elnöke nevezi ki.

40. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal elnöke, elnökhelyettesei, a

Versenytanács tagja, a vizsgáló - tudományos, oktatói, mûvészeti, szerzõi jogi

védelem alá esõ, valamint iparjogvédelmi jogszabály hatálya alá tartozó,

továbbá lektori, szerkesztõi tevékenységre irányuló jogviszony kivételével -

más megbízást nem fogadhatnak el, más keresõ foglalkozást nem folytathatnak,

nem lehetnek gazdasági társaság, szövetkezet vezetõ tisztségviselõi, felügyelõ

bizottsági tagjai (összeférhetetlenség).

(2) Az összeférhetetlenségi ok keletkezését kötelesek haladéktalanul

bejelenteni a munkáltatói jogkör gyakorlójának. Az összeférhetetlenségi ok

megszüntetésére a munkáltatói jogkör gyakorlója rövid határidõt ad.

(3) Ha a bejelentésre kötelezett az összeférhetetlenséget nem jelentette

be, vagy határidõ alatt nem szünteti meg, felmentésérõl kell intézkedni.

41. § A Gazdasági Versenyhivatal elnökére a miniszteri besorolású

személyekre, az elnökhelyettesekre az államtitkári besorolású személyekre

vonatkozó szabályok az irányadóak.

42. § A Gazdasági Versenyhivatal elnökét a miniszternek, elnökhelyetteseit

az államtitkárnak, a versenytanács tagjait a helyettes államtitkárnak a

köztisztviselõk jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvényben foglaltak

szerint megállapított havi alapilletményével azonos díjazás illeti meg.

43. § (1) A Versenytanács tagja szakirányú felsõfokú végzettséggel

rendelkezõ személy lehet. A Versenytanács jogi végzettségû tagjának jogi

szakvizsgával kell rendelkeznie.

(2) A Gazdasági Versenyhivatalban a vizsgálónak szakirányú felsõfokú

végzettséggel kell rendelkeznie.

III. RÉSZ

VIII. fejezet

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásának

általános szabályai

Az államigazgatási eljárás általános szabályainak alkalmazása

44. § A versenyfelügyeleti eljárásra - e törvény eltérõ rendelkezése

hiányában - az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi

IV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, a 3. § (1) bekezdése, (3)-(8)

bekezdése, 4. § (1) bekezdése, 5. § (1)-(3) bekezdése, 6. §, 8. § (2)

bekezdés a) pontja, 9. §, 11. §, 12. §, 13. § (1) bekezdése, 14. §, 15. §, 16.

§ (1)-(2) és (4) bekezdése, 17. § (3) bekezdése, 19. § (2)-(7) bekezdése, 24.

§ (2) és (7) bekezdése, 27. § (3)-(4) bekezdése, 35. §, 36. § (4) bekezdése,

37. § (3) bekezdése, 38. §, 40. §, 41. § (1)-(2) bekezdése, 49-60.§, 62-72. §,

75. §, 77. §, 78. §, 82. § (1) bekezdés c) pontja, illetve (2) és (3)

bekezdése, 85. §, 89. § (1) és (2) bekezdése, 90-96. § kivételével.

Hatáskör és illetékesség

45. § A Gazdasági Versenyhivatal jár el minden olyan versenyfelügyeleti

ügyben, amely nem tartozik a bíróság (86. §) hatáskörébe.

46. § A Gazdasági Versenyhivatal illetékessége az ország egész területére

kiterjed.

A versenyfelügyeleti eljárás szakaszai,

az eljáró szerv összetétele, kizárás

47. § (1) A versenyfelügyeleti eljárás szakaszai:

a) a vizsgáló eljárása,

b) a versenytanács eljárása,

c) az utóvizsgálat,

d) a végrehajtás.

(2) Az eljárás folyamán mind a vizsgáló, mind az eljáró versenytanács, az

ügy érdemében azonban csak az eljáró versenytanács hozhat határozatot.

48. § (1) Az eljáró versenytanács az érdemi határozatát (77. §) három tagú

- ha az eljárás tárgya a vállalkozások összefonódásának ellenõrzése, gazdasági

erõfölénnyel való visszaélés vagy a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás

elbírálása és az indokolt, öt tagú - tanácsban hozza meg.

(2) Ha e törvény eljáró versenytanácsot említ, azon az (1) bekezdésben

meghatározott tanácsot kell érteni. Egyéb esetekben a vizsgáló vagy az eljáró

versenytanács tagja egyedül is eljárhat.

49. § (1) Az ügy intézésébõl ki kell zárni

a) az ügyfelet, az ügyféllel együtt jogosított vagy kötelezett személyt,

továbbá azt, akinek jogaira vagy kötelezettségeire az eljárás eredménye

hatással lehet,

b) az a) pontban írt személyek képviselõjét.

c) az a) és b) pontban írt személyek hozzátartozóját vagy volt házastársát,

d) akit az eljárás során tanúként vagy szakértõként kihallgattak, vagy

akinek tanúként vagy szakértõként való kihallgatását elrendelték, vagy

e) azt a személyt, akitõl az ügy tárgyilagos megítélése egyéb okból nem

várható (elfogultság).

(2) Az eljáró versenytanácsnak nem lehet tagja az, aki a vizsgálatot

folytatta.

50. § (1) A vizsgáló a Gazdasági Versenyhivatal elnökének, az eljáró

versenytanács tagja a Versenytanács elnökének haladéktalanul köteles

bejelenteni, ha vele szemben kizárási ok áll fenn. A vizsgáló, illetve az

eljáró versenytanács tagja a bejelentés elmulasztásáért vagy késedelmes

teljesítéséért fegyelmi és anyagi felelõsséggel tartozik.

(2) A kizárási okot az ügyfél az eljárás bármely szakaszában bejelentheti,

azonban a versenytanács eljárása során a kizárási okot csak akkor

érvényesítheti, ha nyomban valószínûsíti, hogy a bejelentés alapjául szolgáló

tényrõl akkor szerzett tudomást.

(3) Ha az ügyfél nyilvánvalóan alaptalanul tesz kizárásra irányuló

bejelentést, vagy ugyanabban az eljárásban ugyanazon személy ellen ismételten

alaptalan bejelentést tesz, õt a kizárást megtagadó határozatban rendbírsággal

(61. §) lehet sújtani.

51. § (1) A kizárás kérdésében a vizsgáló esetében a Gazdasági

Versenyhivatal elnöke, az eljáró versenytanács tagja esetében a Versenytanács

elnöke dönt és szükség esetén kijelöli az új vizsgálót, illetve az eljáró

versenytanács új tagját.

(2) Ha a vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács tagja a kizárási okot

maga jelentette be, a bejelentés elintézéséig az ügyben nem járhat el. Minden

más esetben az ügyben eljárhat, de az ügy befejezését eredményezõ határozatot

nem hozhat. Az ügyfél által ugyanazon személy ellen ismételten elõterjesztett

bejelentés esetén ez a korlátozás nem érvényesül.

(3) Ha a kizárási okot az ügyfél jelentette be, a kizárást megtagadó

határozat ellen az eljáró versenytanács által hozott érdemi határozat (77. §)

elleni jogorvoslatban élhet kifogással.

(4) A vizsgáló kizárása esetében a vizsgálati határidõk az új vizsgáló

kijelölésével újra kezdõdnek, a versenytanács tagjának kizárása esetén pedig a

kizárás elintézésére fordított idõt az eljárási határidõk számítása során

figyelmen kívül kell hagyni.

Az ügyfél

52. § E törvény alkalmazásában ügyfél az, akivel szemben hivatalból indult

meg az eljárás, illetve a kérelmezõ (68. §) továbbá az, akire a kérelem

vonatkozik.

53. § (1) Az ügyfél jogutódlással történõ megszûnése esetén a kérelemre

indult eljárásba a jogutód a jogutódlástól számított harminc napon belül

önként beléphet. Az önkéntes belépés hiányában a vizsgáló, illetve az eljáró

versenytanács az eljárást megszünteti.

(2) Ha a hivatalból indult eljárásban az ügyfél megszûnik, jogutódja az

eljárásba bevonható. Ha a jogutód bevonása - a 70. § (1) bekezdésében

foglaltakra tekintettel - nem indokolt, vagy ha az ügyfélnek nincs jogutódja,

a vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács az eljárást megszünteti.

(3) Ha a rendelkezésre álló adatokból megállapítható, hogy hivatalból az

eljárás nem a megfelelõ ügyfél ellen indult, a megfelelõ ügyfél az eljárásba

az elõzõ ügyfél egyidejû elbocsátásával bevonható. Ennek hiányában a vizsgáló,

illetve az eljáró versenytanács az eljárást megszünteti.

A képviselet

54. § (1) Az ügyfelet az eljárásban törvényes képviselõje, illetve

meghatalmazottja képviseli.

(2) Meghatalmazottként eljárhat

a) az ügyféltárs, továbbá annak törvényes képviselõje vagy

meghatalmazottja,

b) az ügyfél hozzátartozója,

c) ügyvéd, ügyvédi iroda,

d) állami szerv ügyintézõje, az állami szerv tevékenységével kapcsolatos

ügyekben,

e) a gazdálkodó szervezet ügyintézésre jogosult tagja vagy alkalmazottja a

gazdálkodó szervezet ügyeiben,

f) az adott gazdasági tevékenységben érintettek érdekképviseleti

szervezete,

g) akit erre jogszabály feljogosít.

(3) A (2) bekezdés f) pontja szerinti meghatalmazott esetében a vizsgáló

vagy az eljáró versenytanács kötelezheti az ügyfelet más meghatalmazott

megbízására, ha az ügyben elõreláthatólag a érdekképviseleti szervezet

meghallgatását el fogja rendelni.

(4) A meghatalmazást írásba kell foglalni. A meghatalmazás keletkezésére és

megszûnésére a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 68-71. §-

ában írt rendelkezések az irányadóak.

Az iratok megtekintése, üzleti titok

55. § (1) Az ügyfél és képviselõje, valamint az ügyész az eljárás során

bármikor betekinthet az iratokba, és azokról másolatot, feljegyzést készíthet.

(2) Az ügyfél és az eljárás egyéb résztvevõi kérhetik az üzleti titok

védelmére hivatkozással az iratokba való betekintés, valamint azokról történõ

másolat vagy feljegyzés készítésének korlátozását. A kérelemrõl való döntéssel

egyidejûleg a vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács kötelezheti az

ügyfelet, illetve az eljárás egyéb résztvevõjét olyan iratváltozat

elkészítésére, amely nem tartalmaz üzleti titkot. A vizsgáló, illetve az

eljáró versenytanács határozata ellen külön jogorvoslatnak (82. §) van helye.

(3) Az eljárás egyéb résztvevõi a vizsgálónak, illetve az eljáró

versenytanács tagjának engedélyével a (2) bekezdés szerinti kérelem hiányában

is csak akkor tekinthetnek be az eljárás irataiba, és azokról akkor

készíthetnek másolatot, feljegyzést, ha az iratok ismeretéhez jogos érdekük

fûzõdik, és az iratbetekintés nem ütközik a titokvédelem szabályába, illetve

az üzleti titkot nem sérti. A bejelentõnek - kérelmére - az érdemi határozat

meghozatalát követõ 15 napon belül az eljáró versenytanács köteles lehetõvé

tenni, hogy az ügy irataiba - a (2) bekezdésben foglalt korlátozás

figyelembevételével - betekinthessen és azokról feljegyzést készíthessen.

(4) A külföldi hatóság igényelheti, hogy a megkeresésre adott válaszában

foglaltakat - részben vagy egészben - üzleti titokként kezeljék. Az üzleti

titok kezelésére a (2) bekezdésben foglaltakat kell alkalmazni.

A határidõszámítás, mulasztás

56. § (1) A határidõt napokban, hónapokban vagy években kell számítani.

(2) A hónapokban vagy az években megállapított határidõ azon a napon jár

le, amely számánál fogva a kezdõnapnak megfelel, ha pedig a lejárat hónapjában

ilyen nap nincs, a hónap utolsó napján.

57. § (1) Aki a határnapon nem jelent meg, vagy a határidõt elmulasztotta,

a mulasztás következményeinek orvoslása érdekében igazolási kérelmet

terjeszthet elõ az elmulasztott határnaptól vagy az elmulasztott határidõ

utolsó napjától számított nyolc napon belül. Ha a mulasztás az ügyfélnek

késõbb jutott tudomására vagy az akadály késõbb szûnt meg, a határidõ a

tudomásra jutástól, illetõleg az akadály megszûnésétõl kezdõdik. Hatvan nap

elteltével igazolási kérelmet elõterjeszteni nem lehet.

(2) Az igazolási kérelemben elõ kell adni a mulasztás okát, és azokat a

körülményeket, amelyek a mulasztás vétlenségét valószínûsítik. Határidõ

elmulasztása esetén az igazolási kérelemmel egy idõben az elmulasztott

cselekményt is pótolni kell.

(3) Az igazolási kérelemrõl a vizsgálat ideje alatt a vizsgáló, a

versenytanács elõtti eljárásban az eljáró versenytanács dönt. A vizsgáló

igazolási kérelmet elutasító határozata ellen külön jogorvoslati kérelemnek

van helye (82.§). Az eljáró versenytanács igazolási kérelmet elutasító

határozata az érdemi döntés ellen a bírósághoz benyújtott keresetben

kifogásolható.

Megkeresés

58. § (1) Ha nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik, a külföldrõl

érkezõ megkeresést a Gazdasági Versenyhivatalnak közvetlenül is meg lehet

küldeni.

(2) A külföldre irányuló megkeresést, továbbá a külföldi szerv vagy személy

megkeresésére, illetve kérelmére adott választ - ha nemzetközi szerzõdés

másként nem rendelkezik - a Gazdasági Versenyhivatal közvetlenül küldi meg a

külföldi hatóság részére.

(3) A külföldi hatóság megkeresésére az eljárásban keletkezett iratok

kiadhatók. Az üzleti titkot tartalmazó iratok csak akkor adhatók ki, ha errõl

nemzetközi szerzõdés rendelkezik. Amennyiben a kért iratok üzleti titkot

tartalmaznak, a kiadás feltétele, hogy a külföldi hatóság az iratban foglaltak

üzleti titokként kezelését vállalja.

Kézbesítés

59. § (1) Ha nemzetközi szerzõdés másként nem rendelkezik, a Gazdasági

Versenyhivatal közvetlenül kézbesíti az iratokat külföldre az illetékes

hatóság részére.

(2) A külföldön teljesített kézbesítést érvényesnek kell tekinteni, ha az

akár a belföldi jogszabályok rendelkezéseinek, akár a kézbesítés helyén

irányadó jogszabályoknak megfelel.

Az eljárás felfüggesztése

60. § Kérelemre indult eljárásban az eljárás felfüggesztése esetén a

vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács határozata ellen külön

jogorvoslatnak (82. §) van helye.

Az eljárás során kiszabható rendbírság

61. § (1) Az ügyféllel és az eljárás más résztvevõjével szemben rendbírság

szabható ki, ha az eljárás során olyan cselekményt végez vagy olyan

magatartást tanúsít, amely az eljárás elhúzására, a valós tényállás

feltárásának meghiúsítására irányul, vagy azt eredményezi.

(2) Azt, aki a tárgyalás rendjét zavarja, a tárgyalás vezetõje rendre

utasíthatja, ismételt vagy súlyosabb rendzavarás esetén kiutasítja, továbbá

rendbírsággal sújthatja.

(3) Az (1) és (2) bekezdés alapján kiszabott rendbírság legkisebb összege

tízezer forint, legmagasabb összege százezer forint. Eljárási kötelezettség

teljesítésére megadott határidõ túllépése esetén a rendbírság napi összege

legfeljebb tízezer forint. A rendbírságot kiszabó határozat ellen külön

jogorvoslatnak van helye (82. §), amely a végrehajtásra halasztó hatályú.

Rendbírságot kiszabó határozatát a vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács

maga is megváltoztathatja.

Az eljárási díj és költség

62. § (1) Ha az eljárás kérelemre indul, a kérelmezõ a 18. § (1)-(2)

bekezdése alapján indított eljárás esetén százezer forint, a 24. §-a alapján

indított eljárás esetén ötszázezer forint eljárási díjat fizet. Az eljárási

díjat a kérelem benyújtásával egyidejûleg kell befizetni. Az áremelés elõzetes

bejelentése (67. § (2) bekezdés d) pont) díjmentes. Az eljárásnak a 68. § (5)

bekezdése alapján történõ megszüntetése esetében az eljárási díj felét kell

megfizetni, míg a 68. § (4) bekezdése alapján történõ megszüntetés esetében az

eljárás díjmentes.

(2) Ha az eljáró versenytanács érdemi határozatában a 77. § (1)

bekezdésének b) pontja alkalmazásával a gazdasági versenyt korlátozó

megállapodást a tilalom alól mentesíti vagy a vállalkozások összefonódását

engedélyezi, egyúttal kötelezi az ügyfelet az (1) bekezdésben meghatározott

díj, illetve a (3) bekezdésben meghatározott költségek megfizetésére.

(3) Az ügyfél köteles elõlegezni és - az eljárás eredményére tekintet

nélkül -viselni a kérelemre indult eljárás költségeit. Amennyiben a kérelem

alapos, az eljárási díj és költség a kérelmezõ és azon vállalkozás között,

akire az érdemi határozat vonatkozik, megosztható.

(4) A hivatalból indított eljárásban felmerült költséget a törvénybe ütközõ

magatartás megállapítása esetén - ideértve az eljárás 76. § (3) bekezdés c)

pontja alapján történt megszüntetését is - az ügyfél viseli. A törvénybe

ütközõ magatartás megállapításának hiányában a hivatalból indított eljárás

költségét az állam viseli.

(5) Hivatalból indult vizsgálat esetén, ha több vállalkozás együttesen

valósította meg a törvénybe ütközõ magatartást, az eljárás költségeinek

megfizetéséért egyetemlegesen felelnek.

(6) Az eljárási díj, valamint a költség megfizetése alól mentesség nem

adható. A tolmács díját az állam elõlegezi és viseli.

(7) A tanúnak igénye van a megjelenésével szükségképpen felmerült költségek

megtérítésére. Erre a tanút kihallgatásának befejezése után figyelmeztetni

kell. A szakértõk díjazása az igazságügy-miniszter rendeletében foglaltaknak

megfelelõen történik. A tanú- és szakértõi díjat megállapító határozat ellen

külön jogorvoslatnak (82. §) van helye, amely a végrehajtásra halasztó

hatályú.

Az elintézési határidõ

63. § (1) Az ügyek alapos vizsgálatáról és ésszerû idõn belül történõ

befejezésérõl hivatalból kell gondoskodni.

(2) Ha törvény más határidõt nem állapít meg, az érdemi határozatot

a) kérelemre indított eljárás esetén a kérelem beérkezésétõl, hiánypótlásra

történõ visszaadás esetén az ismételt kézhezvételtõl, a hiánypótlás

elmulasztása miatt benyújtott igazolási kérelem esetében a kérelemnek helytadó

határozat meghozatalától,

b) hivatalból indított eljárás esetén a vizsgálat elrendelésétõl

számított kilencven napon belül kell meghozni.

(3) Az elintézési határidõ számításánál a jogutód eljárásba vonásáig vagy

az eljárásba való önkéntes belépéséig, valamint a megfelelõ ügyfél eljárásba

vonásáig, illetve a kérelemnek a megfelelõ ügyfélre való kiterjesztéséig

eltelt idõt nem kell figyelembe venni.

(4) Az elintézési határidõ számításánál a következõ intézkedésekkel eltelt

idõt nem kell figyelembe venni:

a) az ügyfél törvényes képviselõjének halála esetén - ha a törvényes

képviselõnek nem volt meghatalmazottja - az ügyfél új törvényes képviselõjének

bejelentéséig,

b) külföldi kézbesítéskor annak foganatosításáig,

c) ha a 82. § (3) bekezdésében szabályozott jogorvoslati kérelemrõl való

döntés hiánya az érdemi határozat meghozatalának akadályát képezi, a

jogorvoslati kérelem elbírálásáig,

d) a Gazdasági Versenyhivatal mûködésének valamely elháríthatatlan esemény

miatti szünetelése esetén, ha az ügyféllel ilyen okból nem lehet érintkezni,

az akadály megszûnése idõpontjáig,

e) a versenytanács tagnak az 51. § (4) bekezdése szerinti kizárása

elintézéséig

eltelt idõt.

(5) A Versenytanács elnöke indokolt esetben az elintézési határidõt

legfeljebb hatvan nappal meghosszabbíthatja. Errõl - az eredeti határidõ

lejárta elõtt - az érdekelteket értesíteni kell.

64. § Ha az eljáró versenytanács - a 67. § (2) bekezdés a)-d) pontja

alapján kérelemre induló eljárásban - a 63. § szerinti határidõben nem hoz

döntést, a kérelmet teljesítettnek kell tekinteni.

A tényállás tisztázása

65. § (1) A vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács a törvényben

meghatározott feladatai ellátása érdekében jogosult

a) a gazdasági tevékenységgel kapcsolatos - akár üzleti titkot is

tartalmazó - iratokba betekinteni,

b) az ügyfélnél szemlét tartani, bármely helyiségébe belépni, az ügyfelet,

illetve megbízottját szóban vagy írásban felvilágosítás adására kötelezni,

illetve a helyszínen más módon tájékozódni,

c) az iratokból másolatot, kivonatot készíteni.

(2) A vizsgált gazdasági tevékenységgel kapcsolatos állami és szolgálati

titkot tartalmazó iratok betekintésére külön jogszabály elõírásai az

irányadóak.

(3) Ha a tényállás tisztázása érdekében az ügyfélen kívül más személynél

vagy szervezetnél is szükséges tájékozódni, az köteles a szükséges

felvilágosításokat megadni és a vizsgálat tárgyával összefüggõ iratokat

rendelkezésre bocsátani.

(4) A vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács jogosult - a vizsgált

gazdasági tevékenységgel összefüggésben - megismerni az ügyfélnek és az

eljárás más résztvevõinek a személyi adatait.

(5) A versenyfelügyeleti eljárás során az ügyfelet olyan idõben kell

tájékoztatni a jogsértés feltételezésérõl, illetve a vizsgált tényekrõl, hogy

az ügyfél az ezekre vonatkozó álláspontjáról nyilatkozhasson.

Lefoglalás

66. § (1) Az ügyfél eredeti iratait akkor lehet lefoglalni, ha súlyos

jogsértés gyanúja merült fel, és az irat meghamisításától vagy

megsemmisítésétõl lehet tartani.

(2) Nem lehet lefoglalni az ügyfél birtokában, õrizetében lévõ iratot, ha a

rajta lévõ jelbõl vagy más körülménybõl minden bizonyítás nélkül kétségtelenül

megállapítható, hogy az irat nem az ügyfél tulajdona.

(3) A vizsgáló, illetve az eljáró versenytanács a lefoglalásról határozatot

hoz, amely ellen külön jogorvoslatnak (82. §) van helye.

(4) A lefoglalást meg kell szüntetni, ha arra az eljárás érdekében már

nincs szükség.

IX. fejezet

A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásának lefolytatása

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása

67. § (1) A versenyfelügyeleti eljárás kérelemre indul, továbbá hivatalból

megindítható.

(2) A versenyfelügyeleti eljárás kérelemre indul a következõ ügyekben:

a) a 18. § (1) bekezdése szerinti megállapítás,

b) a 18. § (2) bekezdése szerinti mentesítés,

c) a 24.§ szerinti engedélyezés,

d) az áremelés elõzetes bejelentése.

(3) A versenyfelügyeleti eljárás hivatalból is megindítható, ha

megállapítást nyer, hogy a (2) bekezdésben felsorolt esetekben a

versenyhivatali eljárás kérelmezésének lett volna helye, de azt

elmulasztották.

(4) Nem indítható vizsgálat, ha az e törvénybe ütközõ magatartás elkövetése

óta három év eltelt. Ha a törvény rendelkezéseibe ütközõ magatartás azzal

valósul meg, hogy valamely helyzetet vagy állapotot nem szüntetnek meg, a

határidõ mindaddig nem kezdõdik el, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll.

A vizsgálat megindítása kérelemre

68. § (1) Az eljárás megindítására irányuló kérelmet az nyújthat be,

a) akinek a 18. § (1) bekezdése szerinti megállapítás az érdekében áll,

b) aki a 18.§ (2) bekezdése alapján mentesítést kíván kérni,

c) akit az összefonódás engedélyezése iránti kérelem benyújtására a 28.§

(1) bekezdése kötelez,

d) aki külön jogszabály alapján az áremelés elõzetes bejelentésére

kötelezett.

(2) A 18. §, illetve a 24. § alapján benyújtott kérelemhez mellékelni kell

a Gazdasági Versenyhivatal által közzétett bejelentési ûrlap megfelelõen

kitöltött példányát.

(3) A 24. § szerinti kérelmet a 28. § (2) bekezdésében meghatározott

idõpontban kell benyújtani.

(4) A kérelemnek az ügy elbírálásához szükséges valamennyi tényt, adatot

tartalmaznia kell. Ennek hiányában a vizsgáló a kérelmet a beérkezéstõl

számított tizenöt napon belül egy alkalommal - határidõ megjelölésével -

hiánypótlásra visszaadhatja. Ha a hiánypótlásra történõ felhívás után a

kérelmezõ a kérelem hiányait nem vagy nem megfelelõen pótolja, a vizsgáló az

eljárást megszünteti. Az eljárást megszüntetõ határozat ellen külön

jogorvoslatnak van helye (82. §).

(5) A kérelmezõ az eljárás megindítására irányuló kérelmét az eljárás során

- az érdemi határozat hozataláig - visszavonhatja. Ebben az esetben az

eljárást meg kell szüntetni.

A bejelentés és a meghallgatás

69. § (1) A Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozó, e törvénybe

ütközõ magatartás észlelése esetén a Gazdasági Versenyhivatalhoz címzett

bejelentéssel élhet az, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti. A

bejelentõt nem illetik meg az ügyfél jogai és nem terhelik annak kötelességei.

(2) A bejelentésben meg kell jelölni azt a tevékenységet vagy magatartást,

amelynek alapján a törvény megsértése valószínûsíthetõ.

(3) Ha a bejelentés a szükséges tényeket, adatokat nem tartalmazza, a

vizsgáló az érdekeltek közremûködésével szóbeli meghallgatást tart, beszerzi

az írásbeli bizonyítékokat, illetve szükség esetén szakértõ közremûködésével

tisztázza azokat a tényeket, amelyek az e törvénybe ütközõ magatartást

valószínûsítik.

(4) A meghallgatás költségeit az állam elõlegezi és viseli. Ha a

versenyfelügyeleti eljárásban a magatartás törvénybe ütközõ volta

megállapításra kerül, a meghallgatás költségeit az viseli, akinek az e

törvénybe ütközõ magatartását megállapították.

(5) A bejelentõ kérheti, hogy a vizsgálat során ne fedjék fel személyét,

illetve - ha tanúként kihallgatják - azt a tényt, hogy bejelentéssel élt a

Gazdasági Versenyhivatalhoz.

(6) A bejelentés beérkezésétõl számított harminc napon belül:

a) a vizsgálat elrendelésérõl intézkedni kell, vagy

b) amennyiben a vizsgálat megindítása nem indokolt, az errõl hozott

határozatot a bejelentõnek meg kell küldeni.

(7) A bejelentõ a (6) bekezdés b) pontja szerinti határozat ellen

jogorvoslati kérelemmel élhet. Az eljáró versenytanács elutasító döntése ellen

- a 82. § (3) bekezdésében foglaltak szerint - külön jogorvoslatnak van helye.

A vizsgálat elrendelése hivatalból

70. § (1) A vizsgáló határozattal vizsgálatot rendel el olyan tevékenység,

magatartás vagy állapot észlelése esetén, amely e törvény rendelkezéseit

sértheti, feltéve, hogy az eljárás a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe

tartozik és a közérdek védelme az eljárás lefolytatását szükségessé teszi. A

határozatban meg kell jelölni azokat a körülményeket és magatartásokat,

amelyek miatt az eljárás megindult.

(2) Ha a bíróság hatáskörének hiánya miatt az ügyet a Gazdasági

Versenyhivatalhoz átteszi, a vizsgáló a 67.§ (2) bekezdése szerinti esetekben

a 68. §, egyéb esetekben a 69.§ (6) bekezdése szerint jár el.

(3) A vizsgálat elrendelésének ténye nyilvánosságra hozható. Ha a vizsgálat

elrendelésének tényét nyilvánosságra hozzák, a vizsgálat eredményérõl is

tájékoztatni kell a nyilvánosságot.

A vizsgáló jelentése

71. § (1) A vizsgálat befejezésekor a vizsgáló jelentést készít, amelyet az

iratokkal együtt - legkésõbb a vizsgálat elrendelését vagy megindítását követõ

ötven napon belül - köteles a versenytanácshoz elõterjeszteni. A Versenytanács

elnöke - a vizsgáló indokolt kérelme alapján - a határidõt egy ízben,

legfeljebb harminc nappal meghosszabbíthatja.

(2) A jelentésnek tartalmaznia kell

a) a vizsgálat tárgyának megjelölését,

b) a megállapított tényállást és az azt alátámasztó bizonyítékokat,

c) a vizsgáló indítványát az eljárás további menetére, illetve - szükség

esetén - az ideiglenes intézkedés elrendelésére.

(3) A vizsgáló indokolt esetben a vizsgálat lezárását megelõzõen, külön

jelentésben is tehet indítványt az ideiglenes intézkedés elrendelésére.

A versenytanács eljárása

72. § (1) Az eljáró versenytanács a vizsgáló jelentése alapján

a) az eljárást megszünteti, ha nem látja indokoltnak annak folytatását,

illetve megállapítja, hogy az eljárás alá vont ügyfél a törvénybe ütközõ

magatartás hiányában nem marasztalható el;

b) az iratokat a kézhezvételtõl számított tizenöt napon belül a vizsgálónak

a jelentés kiegészítésére - az elintézési határidõ meghosszabbításának

kezdeményezésével (63. § (5) bekezdés) egyidejûleg - legfeljebb harminc napra

visszaadhatja, ha megállapítja, hogy a tényállás tisztázásához további

vizsgálatra van szükség;

c) határozatában ideiglenes intézkedéssel megtilthatja a törvény

rendelkezéseibe ütközõ magatartás további folytatását, illetve elrendelheti a

törvénybe ütközõ állapot megszüntetését, ha erre - az érdekeltek jogi vagy

gazdasági érdekeinek védelme, valamint a gazdasági verseny kialakulásának,

fenntartásának vagy fejlesztésének veszélyeztetése miatt - halaszthatatlanul

szükség van.

(2) Ha az ideiglenes intézkedés elrendelését az ügyfél kérte, az eljáró

versenytanács annak feltételéül biztosítékadást írhat elõ. A határozat ellen

külön jogorvoslatnak van helye (82. §).

73. § Ha a 72. § (1) bekezdésének a)-b) pontjaiban írt intézkedésekre nincs

szükség, a versenytanács tárgyalást tûz ki, egyben közli az ügyféllel, hogy

mely körülmények és magatartások miatt határozott a tárgyalás kitûzésérõl. A

tárgyalás napját úgy kell meghatározni, hogy az ügyfélnek módjában legyen az

iratokba betekinteni és a tárgyalásra felkészülni.

A versenytanács tárgyalása

74. § (1) Az eljáró versenytanács érdemi határozatát (77. §) tárgyaláson

hozza. Az érdemi határozat tárgyaláson kívül is meghozható, ha a tárgyalás

mellõzését az ügyfelek együttesen kérték, vagy az ilyen kérelemmel valamennyi

ügyfél egyetértett.

(2) Az eljáró versenytanács a tárgyaláson a 72. § (1) bekezdésének a)

pontja szerint is határozhat.

(3) A versenytanács tárgyalása nyilvános. Az eljáró versenytanács indokolt

határozatával a tárgyalásról vagy annak egy részérõl a nyilvánosságot

kérelemre vagy hivatalból kizárhatja, ha az államtitok, szolgálati titok,

üzleti titok vagy a fél vagyoni helyzetére vonatkozó, pénzintézettõl

beszerzett adat (banktitok) vagy biztosítótól beszerzett adat (biztosítási

titok) megõrzése végett, illetve nemzetgazdasági érdekre tekintettel

feltétlenül szükséges.

Az eljárás szünetelése

75. § (1) Az eljáró versenytanács a hivatalból indult eljárás szünetelését

rendelheti el, ha a vizsgált magatartás a verseny szabadságát vagy tisztaságát

csekély fokban veszélyezteti és az eljárás alá vont ügyfél vállalja, hogy

a) tartózkodik e magatartás folytatásától, valamint

b) kárveszély esetén megteszi a kár megelõzéséhez szükséges intézkedéseket.

(2) Az eljárás szünetelésének idõtartamát az eljáró versenytanács határozza

meg, az azonban nem haladhatja meg a hat hónapot.

Utóvizsgálat

76. § (1) A vizsgáló

a) az eljárás szünetelése esetén utóvizsgálatot tart,

b) az eljáró versenytanács érdemi határozatával befejezett ügyben

utóvizsgálatot tarthat.

(2) Az utóvizsgálat során e törvény eljárási szabályait kell megfelelõen

alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jelentést harminc napon belül kell az

eljáró versenytanácshoz benyújtani. E határidõ meghosszabbításának nincs

helye.

(3) Az eljáró versenytanács a vizsgáló jelentése alapján

a) az érdemi határozat önkéntes teljesítésének megállapítása esetén az

utóvizsgálatot megszünteti,

b) az érdemi határozat végrehajtását önkéntes teljesítés hiányában

elrendeli,

c) szünetelés alapján elrendelt utóvizsgálat esetén a versenyfelügyeleti

eljárást megszünteti vagy elrendeli annak folytatását.

Érdemi határozat

77. § (1) Az eljáró versenytanács határozatában

a) dönt a 67.§ (2) bekezdése szerinti kérelemrõl,

b) a 67. § (3) bekezdése alapján indított eljárásban a gazdasági versenyt

korlátozó megállapodást a tilalom alól mentesítheti, illetve a vállalkozások

összefonódását engedélyezheti,

c) megállapíthatja a magatartás törvénybe ütközését,

d) elrendelheti a törvénybe ütközõ állapot megszüntetését,

e) megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütközõ magatartás további

folytatását,

f) elrendelheti a megtévesztésre alkalmas tájékoztatással kapcsolatban

helyreigazító nyilatkozat közzétételét,

g) korábbi határozatát visszavonhatja (19. § (1) bekezdés, illetve 32. §),

h) a 72. § (1) bekezdés a) pontja szerint az eljárást megszünteti.

(2) A gazdasági versenyt korlátozó megállapodást a tilalom alól mentesítõ,

illetve a vállalkozások összefonódását engedélyezõ határozatban a kérelem

teljesítése feltételekhez köthetõ, továbbá a gazdasági versenyt korlátozó

megállapodás tilalom alóli mentesítése határidõre is szólhat.

78. § (1) Az eljáró versenytanács bírságot szabhat ki azzal szemben, aki e

törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság többszörös törvénysértés esetén

halmozottan is kiszabható.

(2) A bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a

jogsérelem súlyára, a jogsértõ állapot idõtartamára, a jogsértéssel elért

elõnyre, a jogsértõ felek piaci helyzetére, a törvénybe ütközõ magatartás

ismételt tanúsítására - tekintettel kell meghatározni. A jogsérelem súlyát

különösen a gazdasági verseny veszélyeztetettségének foka, a fogyasztói

érdekek sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.

(3) A mûsorszolgáltatóval szemben kiszabott bírságot a Mûsorszolgáltatási

Alapba kell befizetni.

79. § A bírság összege a 24. § szerinti engedély iránti kérelem

elõterjesztésének elmulasztása esetén legfeljebb napi tízezer forint.

A határozat nyilvánosságra hozatala

80. § Az eljáró versenytanács határozatait a Gazdasági Versenyhivatal

hivatalos lapjában nyilvánosságra hozhatja. A nyilvánosságra hozatalnak nem

akadálya az, ha a határozat bírósági felülvizsgálatát kérték. Ha a vizsgálatot

elrendelõ határozatot nyilvánosságra hozták, az eljárás megszüntetését

elrendelõ, illetve az érdemi határozatot is nyilvánosságra kell hozni.

X. fejezet

Jogorvoslat a Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárásában

A vizsgálati kifogás

81. § Az ügyfél a vizsgálati eljárás szabálytalanságát a szabálytalannak

tartott intézkedéstõl számított három napon belül írásban kifogásolhatja. A

kifogás figyelmen kívül hagyását a vizsgáló a jelentésben, az eljáró

versenytanács az eljárást befejezõ határozatában köteles megindokolni.

Az eljárás során hozott határozat elleni jogorvoslat

82. § (1) A vizsgálónak, illetve az eljáró versenytanácsnak az eljárás

során hozott határozata ellen az e törvényben meghatározott esetekben külön

jogorvoslatnak van helye, melynek a határozatban foglaltak foganatosítására,

az eljárás folytatására - e törvény eltérõ rendelkezése hiányában - halasztó

hatálya nincs. A jogorvoslati kérelmet az ügyfél, illetve akire nézve a

határozat rendelkezést tartalmaz, a határozat közlésétõl számított nyolc napon

belül terjesztheti elõ.

(2) A vizsgáló határozata ellen elõterjesztett jogorvoslati kérelmet az

eljáró versenytanács tárgyaláson kívül bírálja el. Az eljáró versenytanács

határozata ellen - a 69. § (7) bekezdésében foglalt kivétellel - további

jogorvoslatnak helye nincs.

(3) Az eljáró versenytanácsnak az eljárás során hozott határozata elleni

külön jogorvoslati kérelmet a Fõvárosi Bíróság nemperes eljárásban, soron

kívül bírálja el. A bíróság az eljáró versenytanács határozatát

megváltoztathatja. A végzés ellen fellebbezésnek és felülvizsgálatnak nincs

helye.

A közigazgatási per

83. § (1) Az ügy érdemében hozott határozat felülvizsgálata - ideértve

annak kiegészítését és a rendelkezõ részt érintõ kijavítását is - a

kézbesítésétõl számított harminc napon belül keresettel kérhetõ a bíróságtól.

A keresetnek a határozat végrehajtására - a meghatározott cselekmény

végrehajtásáról rendelkezõ rész kivételével - halasztó hatálya van, de az

eljáró versenytanács a határozat azonnali végrehajtását - a közérdekre

tekintettel - elrendelheti.

(2) A keresetet a versenytanácsnál kell benyújtani. Az eljáró versenytanács

a keresetlevelet az ügy irataival együtt a beérkezésétõl számított nyolc napon

belül továbbítja a bíróságnak.

(3) A közigazgatási perben a Gazdasági Versenyhivatal képviseletében nem

járhat el az, aki a vizsgálatban, illetve a versenytanács érdemi határozatának

meghozatalában részt vett.

(4) A bíróság a versenytanács határozatát megváltoztathatja.

(5) Ha az eljáró versenytanács határozata jogszabályt sértett és ennek

következtében az ügyfélnek igénye keletkezik a bírság visszatérítésére, a

visszatérítendõ összeg után a mindenkori jegybanki alapkamat kétszeres

összegének megfelelõ kamatot is meg kell téríteni.

84. § Az eljáró versenytanács érdemi határozata ellen benyújtott kereset

alapján indult bírósági eljárás során - a 83. §-ban meghatározott eltérésekkel

- a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény XX. fejezete az

irányadó.

XI. fejezet

A Gazdasági Versenyhivatal által indítható per

85. § (1) Ha a Gazdasági Versenyhivatal mûködése során észleli, hogy

valamely közigazgatási határozat a verseny szabadságát sérti, a közigazgatási

szervet a határozat módosítására vagy visszavonására felszólítja.

(2) Amennyiben a közigazgatási szerv az (1) bekezdésben foglalt

felszólításnak harminc napon belül nem tesz eleget, a Gazdasági Versenyhivatal

keresettel a közigazgatási szerv által hozott, a verseny szabadságát sértõ

határozat bírósági felülvizsgálatát kérheti, kivéve, ha törvény a

közigazgatási határozat felülvizsgálatát kizárja. A határozat jogerõre

emelkedésétõl számított hat hónap elteltével ilyen kérelemnek nincs helye,

illetve a határidõ elmulasztása esetén igazolási kérelem nem terjeszthetõ elõ.

(3) A perre a megyei bíróság székhelyén mûködõ helyi bíróság illetékes.

Budapesten a Pesti Központi Kerületi Bíróság jár el. A bíróság a Pp. XX.

fejezetének megfelelõ alkalmazásával jár el.

XII. fejezet

A bíróság versenyfelügyeleti eljárása

86. § (1) A 2-7. §-okban foglalt rendelkezések megsértése miatti eljárás

lefolytatása a bíróság hatáskörébe tartozik.

(2) Az érdekelt a keresetben

a) követelheti a jogsértés megtörténtének megállapítását,

b) követelheti a jogsértés abbahagyását és a jogsértõ eltiltását a további

jogsértéstõl,

c) követelheti, hogy a jogsértõ - nyilatkozattal vagy más megfelelõ módon -

adjon elégtételt, és szükség esetén a jogsértõ részérõl vagy költségén az

elégtételnek megfelelõ nyilvánosságot biztosítsanak,

d) követelheti a sérelmes helyzet megszüntetését, a jogsértést megelõzõ

állapot helyreállítását, továbbá a jogsértéssel elõállított vagy forgalomba

hozott áruk jogsértõ jellegétõl való megfosztását, vagy - ha ez nem lehetséges

- megsemmisítését, továbbá az elõállításra szolgáló különleges eszközök

megsemmisítését,

e) kártérítést követelhet a polgári jog szabályai szerint, illetve

f) az ügylet jellegének megfelelõ üzleti kapcsolat létrehozásától való

indokolatlan elzárkózás esetén (21. § c) pont) követelheti a szerzõdés

létrehozását.

(3) Ha a jogosult a (2) bekezdés f) pontja alapján keresetet indít, a

bíróság az ügylet jellegének megfelelõ üzleti kapcsolat létrehozásától való

indokolatlan elzárkózás megállapítása végett a Gazdasági Versenyhivatalt

megkeresi. A Gazdasági Versenyhivatal a megkeresés alapján köteles eljárni.

87. § A bíróság eljárása a 78. § szerinti bírság kiszabására is kiterjed.

88. § (1) A 2-7. §-okba ütközõ magatartásra hivatkozással a

tudomásszerzéstõl számított hat hónapon belül indítható per. A magatartás

tanúsításától számított három év eltelte után perindításnak helye nincs.

(2) Ha a kifogásolt magatartás azzal valósul meg, hogy valamely helyzetet

vagy állapotot nem szüntetnek meg, az (1) bekezdés szerinti határidõk

mindaddig nem kezdõdnek meg, amíg a helyzet (állapot) fennáll.

(3) Az e fejezet alapján indított perekre a megyei (fõvárosi) bíróságnak

van hatásköre.

XIII. fejezet

A Gazdasági Versenyhivatal határozatának végrehajtása

89. § (1) A versenyfelügyeleti eljárás során hozott határozat jogerõs és

végrehajtható, ha a határozat ellen határidõn belül jogorvoslatot nem

terjesztettek elõ, arról lemondtak, vagy a jogorvoslatot e törvény kizárja.

Végrehajtható az a határozat is, amelynek azonnali végrehajtását e törvény

alapján elrendelték, illetve amely határozat esetében a törvény rendelkezése

alapján a jogorvoslatnak a végrehajtásra nincs halasztó hatálya.

(2) Ha az eljáró versenytanács határozata teljesítési határidõt vagy

határnapot állapított meg, a határozat csak ennek eredménytelen eltelte után

hajtható végre. A versenytanács a versenyfelügyeleti eljárás során hozott

határozatok végrehajtását hivatalból rendeli el.

90. § (1) Ha az eljáró versenytanács érdemi határozatában kiszabott bírság

végrehajtható, az önkéntes teljesítésre a határozatban megadott határidõ

lejártától a bírsággal sújtott ügyfél a bírság összege után a mindenkori

jegybanki alapkamat kétszeres összegének megfelelõ kamatot köteles fizetni.

(2) Ha a végrehajtás a versenytanács határozatában meghatározott cselekmény

elvégzésére vagy meghatározott magatartásra (a továbbiakban: meghatározott

cselekményre) irányul, a végrehajtást az eljáró versenytanács rendeli el,

egyúttal végrehajtási bírságot szab ki, továbbá az önkéntes teljesítésre újabb

határidõt állapíthat meg.

(3) A végrehajtási bírság napi összege tízezer forintig terjedhet, melyet a

kötelezett a végrehajtást elrendelõ határozat közlésétõl a meghatározott

cselekmény teljesítésének igazolásáig eltelt idõszakra köteles megfizetni. Ha

az eljáró versenytanács az (2) bekezdés alapján az önkéntes teljesítésre újabb

határidõt állapított meg, és az eredménytelenül telt el, az eljáró

versenytanács a végrehajtási bírság napi összegét - a korábban hozott

határozatban foglaltakhoz képest - felemelheti.

(4) A végrehajtási bírságot mind a vállalkozással, mind a vállalkozás

vezetõjével szemben egyidejûleg is ki lehet szabni.

91. § (1) Az, akinek a jogát vagy jogos érdekét a végrehajtás elrendelése,

illetve a végrehajtási bírság kiszabása sérti, a sérelemrõl szerzett

értesüléstõl számított három nap alatt végrehajtási kifogást terjeszthet elõ a

Versenytanács elnökénél.

(2) A Versenytanács elnöke a végrehajtási kifogásról nyolc napon belül

határoz. A határozattal szemben jogorvoslatnak helye nincs.

IV. RÉSZ

XIV. fejezet

Záró rendelkezések

92. § (1) Az ellen, aki a törvénybe ütközõ tevékenységével a fogyasztók

széles körét érintõ vagy jelentõs nagyságú hátrányt okoz, a gazdasági kamara

vagy a fogyasztók érdekvédelmét ellátó szervezet, továbbá a Gazdasági

Versenyhivatal - a hatáskörébe tartozó ügyben akkor, ha a jogsértést

határozattal megállapította - pert indíthat a fogyasztók polgári jogi

igényeinek érvényesítése iránt abban az esetben is, ha a sérelmet szenvedett

fogyasztók személye nem állapítható meg.

(2) Az (1) bekezdésben említett igény a hátrány bekövetkezésétõl számított

egy év alatt elévül.

(3) A bíróság kötelezheti a jogsértõt az ár leszállítására, az áru

kijavítására vagy kicserélésére, illetõleg az ár visszafizetésére. A bíróság

az ítéletben feljogosíthatja az igény érvényesítõjét, hogy a jogsértõ

költségére az ítéletet országos napilapban közzétegye.

(4) A jogsértõ köteles a sérelmet szenvedett fogyasztó igényét az ítéletnek

megfelelõen kielégíteni. Ez nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy a

jogsértõvel szemben a polgári jog szabályai szerint más igényt érvényesítsen.

93. § A törvény rendelkezéseinek megsértése miatt alkalmazott

jogkövetkezmények és érvényesített polgári jogi igények nem érintik a külön

jogszabályokban foglaltak szerinti egyéb polgári jogi jogkövetkezmény

alkalmazásának, illetõleg szabálysértési vagy büntetõeljárás megindításának

lehetõségét.

94. § A külföldi versenyfelügyeleti szervekkel való együttmûködés eljárási

rendjét nemzetközi szerzõdés vagy külön jogszabály állapítja meg.

95. § (1) E törvény 1997. január 1-jén lép hatályba. A hatálybalépéskor

folyamatban lévõ ügyekben azonban a tisztességtelen piaci magatartás

tilalmáról szóló 1990. évi LXXXVI. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A Gazdasági Versenyhivatal elnökének, valamint elnökhelyetteseinek az e

törvény hatálybalépésekor fennálló határozott idõre szóló kinevezését a

törvény hatálybalépése nem érinti.

(3) A versenytanácstagok kinevezésére a törvény hatálybalépésétõl számított

hatvan napon belül kell elõterjesztést tenni.

(4) Az e törvény 11. §-ának (1) bekezdésében foglalt tilalom - a törvény

hatálybalépésétõl számított egy évig - nem alkalmazható a törvény

hatálybalépése elõtt kötött és a korábban hatályos rendelkezések értelmében

nem tiltott megállapodásra. A jogosult ennek megállapítását kérheti a

Gazdasági Versenyhivataltól. A Gazdasági Versenyhivatal eljárására ebben az

esetben a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 1990. évi LXXXVI.

törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

96. § Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza a

megállapodások egyes csoportjainak a 11. §-ban foglalt tilalom alól történõ

mentesülését.

97. § E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a) a tisztességtelen piaci magatartás tilalmáról szóló 1990. évi LXXXVI.

törvény;

b) a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 155. §-a.

c) a biztosítóintézetekrõl és a biztosítási tevékenységrõl szóló 1995. évi

XCVI. törvény 173. §-a;

d) a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. törvény 84. §-a (1)

bekezdésének f), g), h) és i) pontjai;

e) az árutõzsdérõl és az árutõzsdei ügyletekrõl szóló 1994. évi XXXIX.

törvény 67. §-a;

f) a pénzintézetekrõl és a pénzintézeti tevékenységrõl szóló 1991. évi

LXIX. törvény módosításáról rendelkezõ 1993. évi CXII. törvény 43. §-ának (3)

bekezdése;

g) a versenytárgyalásról szóló 1987. évi 19. törvényerejû rendelet;

h) az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 4. §-ában az

"1990. évi LXXXVI. törvény 52. §" szövegrész;

98. § Az agrárpiaci rendtartásról szóló 1993. évi VI. törvény 16. §-ának

helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. § Ha a 12. §-ban meghatározott irányár meghirdetése, továbbá a 13. §

(2) bekezdése alapján megvalósuló mennyiségi szabályozás a tisztességtelen

piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvény 11. §-ában

foglalt tilalomba ütközik, akkor az agrárpiaci rendtartás keretén belül a

miniszter biztosítja, hogy az irányár, valamint a mennyiségi korlátozás révén

megvalósuló gazdasági elõnyök haladják meg a versenyt korlátozó magatartásból

adódó hátrányokat. Ennek alapján az így alkalmazott irányár és mennyiségi

korlátozás mentesül a tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás

tilalmáról szóló törvény 11. §-ában foglalt tilalom alól."

Eleje Honlap