- 1 -

T/1978/2..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A T/1978.. számon beterjesztett az "Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról"

szóló" törvényjavaslathoz az alábbi

módosító indítványt

nyújtjuk be:

A törvénytervezet 1.§-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

1.§ (1) A Tv. 2.§-ának (2) bekezdése a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/(2) E törvény alkalmazásában/

"a) önkéntes kölcsönös biztosító pénztár (a továbbiakban: pénztár):

munkahelyi, szakmai, ágazati és területi [vagy egyéb alapon]

szervezõdési elvek szerint, kizárólag természetes személyek (a

továbbiakban: pénztártag) által a függetlenség, a kölcsönösség, a

szolidaritás és az önkéntesség elve alapján létrehozott,

társadalombiztosítási ellátásokat kiegészítõ, pótló, illetve ezeket

helyettesítõ szolgáltatásokat, továbbá az egészség védelmét elõsegítõ

ellátásokat (a továbbiakban: szolgáltatások) szervezõ és finanszírozó

társulás. A pénztár szolgáltatásait rendszeres tagdíjbefizetésekbõl,

egyéni számlavezetés alapján szervezi, finanszírozza illetve nyújtja. A

pénztártevékenységhez kapcsolódó gazdálkodási és felelõsségi szabályokat

és jogosultságokat e törvény szabályozza;"

Indokolás

A szabályozás jogszakmailag és közgazdasági (pénztárüzemi) értelemben sem

helytálló. Jogszakmailag az "egyéb alapon" kiegészítés rontja a felsorolt

szervezõdési kritériumok kogens jellegét, feleslegessé illetve ajánlássá

degradálja azokat. Ezáltal az idézett hely kodifikációs értéke megszûnik, a

fogalmi meghatározás redundánssá válik. Emellett a helytelen és súlytalan

szervezõdési szabályozás jogviták és jogértelmezési problémák forrásává válik.

Pénztárüzemi szempontból az "egyéb alapon" történõ pénztárszervezés a

pénztárkonstrukció nyílt jellegét, az állampolgárok számára a

hozzáférhetõséget korlátozhatja. Az egyéb alapon jogcímre hivatkozva

létrehozott zárt érdekközösségek számára szervezett pénztárak ellentétesek a

törvény szellemével, elõbb utóbb megkérdõjelezik az öngondoskodási konstrukció

közhasznúságát, non-profit beállítottságát. Ebbõl következõen megszûnik az a

jogalap, nevezetesen a különbözõ élethelyzetû pénztártagok közötti

szolidaritás és a tömegszerûség, amely a magas állami támogatást és a

köztehermentességet indokolja.

Budapest, February 21, 1996

Csépe Béla Dr. Semjén Zsolt

KDNP KDNP

Dr. Surján László Szilágyiné Császár Terézia

KDNP KDNP

Eleje Honlap