ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. §. (1) bekezdése alapján a T/1979.. számon a nemzetközi
bûnügyi jogsegélyrõl szóló törvényjavaslathoz a következõ
módosító indítványokat
terjesztem elõ.
1.) A törvényjavaslat a következõ új VII. fejezettel és a 84.§-al egészül ki,
egyúttal a jelenlegi VII. fejezet számozása VIII.-ra, a 84.§. számozása pedig
85-re változik!
VII. ÁTMENETI RENDELKEZÉSEK
84.§.
E törvény alkalmazásában nem tekinthetõ politikai bûncselekménynek
a.) a légijármûvek jogellenes hatalomba kerítésének leküzdésérõl Hágában,
1970. december 16-án aláírt egyezmény hatálya alá tartozó bûncselekmény;
b.) a polgári repülés biztonsága elleni jogellenes cselekmények
leküzdésérõl Montrealban 1971. szeptember 23-án aláírt egyezmény hatálya alá
tartozó bûncselekmény;
c.) a nemzetközileg védett személyek, köztük a diplomáciai képvselõk
ellen elkövetett bûncselekmények megelõzésérõl és megbüntetésérõl szóló, New
Yorkban, az Egyesült Nemzetek Közgyûlése XXVIII. ülésszakán, 1973. december
14-én elfogadott egyezmény hatálya alá tartozó bûncselekmény;
d.) a New Yorkban 1979. december 18-án aláírásra megnyitott Túszszedés
Elleni Nemzetközi Egyezmény hatálya alá tartozó bûncselekmény;
e.) a bomba, gránát, rakéta, automata tûzfegyver, vagy levélbomba,
illetve csomagba rejtett bomba használatával járó bûncselekmény, amennyiben
ezek használata embereket veszélyeztet.
2.)A javaslat jelenlegi 84.§-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki.
"A törvény VII. fejezete a terrorizmus visszaszorításáról Strasbourgban 1977.
január 27-én aláírt európai egyezmény kihirdetésérõl szóló törvény
hatálybalépésének napján hatályát veszti."
INDOKOLÁS
A módosító indítványban javasolt új 84.§. a-d. pontjaiban felsorolt nemzetközi
egyezményeket Magyarország aláírta és ki is hirdette. Ezek az egyezmények
kivétel nélkül azt írják elõ, hogy az egyezményben részes államok kiadatási
szerzõdéseikben tekintsék kiadatási bûncselekménynek az egyezmény hatálya alá
tartozó bûncselekményeket, továbbá azt is, hogy kiadatási szerzõdés hiányában
is kiadatási bûncselekménynek tekinthetõk. Azt azonban egyik egyezmény sem
tartalmazza, hogy e bûncselekmények nem tekinthetõk politikai
bûncselekménynek. Ezt a tilalmat az indítvány e.) pontjában felsorolt
bûncselekményekre vonatkozó tilalommal együtt a terrorizmus visszaszorításáról
szóló európai egyezmény tartalmazza. Magyarország ezt az egyezményt elfogadja.
Indokolt ezért - átmeneti megoldásként - az egyezmény kihirdetésérõl szóló
törvény hatálybalépéséig ezen egyezmények pontosan megfelelõen meghatározni
azt, hogy melyek azok a bûncselekmények, amelyek a nemzetközi bûnügyi
jogsegély szempontjából az esetleges politikai indíték ellenére sem
tekinthetõk politikai bûncselekménynek.
Az egyezmény hatálybalépése után erre a szabályra nem lesz szükség, mert akkor
a politikai bûncselekmény fogalmának teljes értelmezéséhez e törvényjavaslat
3.§-ában foglalt rendelkezés ("E törvényt akkor kell alkalmazni, ha nemzetközi
szerzõdés eltérõen nem rendelkezik.") elegendõ lesz. Ezért javaslom azt, hogy
a politikai bûncselekmény fogalmát megszorító szabály "átmeneti" rendelkezés
legyen, és azt, hogy a terrorizmus elleni egyezmény hatálybalépése napján ez
az itt ebben a törvényben átmeneti szabály veszítse hatályát.
Budapest, 1996. április 15.
Dr. Kutrucz Katalin