- 1 -

______________

Bizjelen\t2060res.DOC

T/2060/76..

Az Országgyûlés

Önkormányzati és rendészeti bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

a j á n l á s a

az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló

T/2060.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:

Szociális bizottság), az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban:

Önkormányzati bizottság) megvitatta az egyes szociális ellátásokkal

kapcsolatos törvények módosításáról szóló, T/2060.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2060/3..,T/4..,T/5..,T/6..,T/7..,

/8.,T/9.., T/10..,T/11.., T/12..,T/13.., T/14.., /15., T/16..,T/17.., /18., 21.,T/22..,

/23.,T/24.., T/25..,T/26.., T/27..,T/28.., 29.,T/30..,T/31..,T/32..,T/33..,T/34..,T/35..,

/36.,T/37.., T/38..,T/39..,T/40..,T/41..,T/42..,T/43.., /44.,T/45..,T/46..,T/47..,T/48..,

/49.,T/50.., T/51..,T/52.., T/53..T/54..,T/55..,T/56..,T/57..,T/58..,T/59..,T/60..,T/61..,

/62.,T/63.., T/64..,T/65.., T/66..,T/67..,T/68..,T/69..,T/70..,T/71.., 72.,T/73..,T/74..,

/75. számú módosító javaslatokat.

Az Önkormányzati bizottság csak a feladatkörébe tartozó módosító javaslatokkal

kapcsolatban foglalt állást.

Visszavont módosító javaslatok:

Dr. Csehák Judit képviselõ T/2060/37..,T/38..,T/39..,T/41..,T/50..,T/52..,T/53.. sz.

javaslatai.

Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ T/2060/21/3.., /21/5. sz. javaslatai.

A Szociális bizottság elõadója: Dr. Koleszár Lajos képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Dr. Surján László képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a

Cst. 13/A. § (1) bekezdés a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti

meg/

"a) a gyermeke harmadik életévének betöltéséig, [ha a családban a

jogosultsági év kezdõ napját megelõzõ naptári évben az egy fõre jutó havi

nettó jövedelem nem haladja meg

aa) egyedülálló esetén a nettó 23.400 forintot,

ab) egyéb esetben a nettó 19.500,-forintot,]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 2. pontjában foglalt

indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/55.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

2. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 1. §

(1) bekezdésében a Cst. 13/A. § (1) bekezdése a) pontjának a következõ

módosítását javasolják:

/A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti

meg/

"a) a gyermek[e] harmadik életévének betöltéséig, [ha a családban a

jogosultsági év kezdõ napját megelõzõ naptári évben az egy fõre jutó havi

nettó jövedelem nem haladja meg

aa) egyedülálló esetén a nettó 23.400 forintot,

ab) egyéb esetben a nettó 19.500,-forintot,]"

Indokolás: Lásd a T/2060/68. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

3. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a

Cst. 13/A. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti

meg/

"b) a tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos gyermeke tizedik

életévének betöltéséig, jövedelemhatár nélkül.""

Indokolás: Lásd a T/2060/35.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

4. Dr. Csehák Judit, Béki Gabriella, dr. Szigeti György, Selmeczi

Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 1. § (2) bekezdésében

a Cst. 13/A. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/A. §-ának (3) bekezdése helyébe

a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A gyermekgondozási segély folyósításának idõtartama szolgálati

idõnek minõsül[,ha a jogosult terhességi-gyermekágyi segélyben részesült, vagy

a gyermek megszületését megelõzõen rendelkezik a terhességi gyermekágyi

segélyhez szükséges biztosítási idõvel].""

Indokolás: Lásd a T/2060/36.., T/67..,T/74.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

5. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában a felvezetõ

szöveg elõtti (1) bekezdés jelölés elhagyását javasolja:

"[(1)] A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a

következõ rendelkezés lép:"

Indokolás: Lásd a T/2060/45.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

6. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1)

bekezdésében a Cst. 13/B. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a

módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása

feleslegessé válik):

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/B. § [(1) Nem jár gyermekgondozási segély a szociális igazgatásról

és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. §-a (1) bekezdésének

g) pontjában felsorolt rendszeres pénzellátás folyósításának idõtartamára.]"

Indokolás: Lásd a T/2060/21/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

7. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 2. § (1)

bekezdésében a Cst. 13/B. § (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl nem jár gyermekgondozási segély,

illetve a megállapított segély folyósítását meg kell szüntetni, ha a

gyermekgondozási segélyre jogosító gyermek ideiglenes hatályú beutalt, állami

nevelt, illetve szociális intézményben kerül elhelyezésre. A

[K]kormányrendeletben meghatározott kivétellel az e bekezdésben foglaltak az

irányadók akkor is, ha a gyermeket gyermekek napközbeni ellátásában

részesítik.""

Indokolás: Lásd a T/2060/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

8. Dr. Surján László képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a Cst. 13/E.

§-ának a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege

a) [- függetlenül] a gyermekek számától [-] függetlenül azonos az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével, töredékhónap esetén egy

naptári napra a havi összeg harmincad része jár, ha a családban a jogosultsági

év kezdõ napját megelõzõ naptári évben az egy fõre jutó havi nettó jövedelem

nem haladja meg

aa) egyedülálló esetén a nettó 23.400 Ft-ot,

ab) egyéb esetben a nettó 19.500 Ft-ot

b) ha az egy fõre esõ jövedelem az a) pontban szereplõ értékhatárt

meghaladja, a gyermekgondozási segély összege 0,- Ft.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9, 10, 11, 12.

pontjaiban foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/56.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

9. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában a Cst.

13/E. §-ának a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

"13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a gyermekek

számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével,

töredékhónap esetén egy [naptári] napra a havi összeg harmincad része jár."

Indokolás: Lásd a T/2060/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

10. Szilágyiné Császár Terézia és dr. Rapcsák András képviselõk a

törvényjavaslat 4. §-ában a Cst. 13/E. §-ának a következõ kiegészítését

javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a

gyermekek számától - terhességi gyermekágyi segélyre jogosult személy esetében

az öregségi nyugíj mindenkori legkisebb összegének másfélszerese, más

esetekben azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével,

töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad része jár.""

Indokolás: Lásd a T/2060/42.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

11. Szilágyiné Császár Terézia és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 4. §-ában a Cst. 13/E. § következõ módosítását javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a

gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegé[vel]nek 150 %-ával, töredékhónap esetén egy naptári napra a havi

összeg harmincad része jár.""

Indokolás: Lásd a T/2060/59.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

12. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 4.

§-ában a Cst. 13/E. § következõ módosítását javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a

gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegé[vel]nek másfélszeresével, töredékhónap esetén egy naptári napra [a

havi összeg] ennek az összegnek a harmincad része jár.""

Indokolás: Lásd a T/2060/73. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

13. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában az Cst. 13/H.

§ a) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

"a) engedélyezheti

aa) a gyermeket nevelõ közeli hozzátartozónak, ha a gyermek szülei

a gyermek nevelésében tartósan akadályoztatva vannak vagy egyedülálló szülõ

keresõ tevékenységének hiányában a család megélhetése nem biztosítható,

ab) a gyermekgondozási segély mindenkori összege 50 %-ának

folyósítását, amennyiben a család egy fõre esõ jövedelme a 20.000 Ft-ot nem

haladja meg."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 14. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/46.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

14. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 6. §-

ában a Cst. 13/H. § a) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

"a) engedélyezheti a gyermeket nevelõ közeli hozzátartozónak, ha a

gyermek szülei a gyermek nevelésében tartósan akadályoztatva vannak vagy

egyedülálló szülõ keresõ tevékenységének [hiányában] hiánya miatt a család

megélhetése nem biztosítható,"

Indokolás: Lásd a T/2060/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

15. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst.

13/H. § b) pont bb) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

/meghosszabbíthatja/

"bb) a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb

azonban a gyermek nyolcadik életévének betöltéséig, ha a gyermek betegsége

miatt a gyermekek napközbeni ellátása keretében nem gondozható, feltéve, hogy

a családban az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. §

(1) bekezdésében meghatározott [mértéket] összeget,"

Indokolás: Lásd a T/2060/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

16. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 6.

§-ában a Cst. 13/H. § b) pont ba) pontjának elhagyását, illetve a bb)

pontjának következõ módosítását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a

pontok jelölése értelemszerûen változik):

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

/meghosszabbíthatja/

"ba) [legfeljebb 6 hónappal, ha a gyermek két és féléves korát

betöltötte és ezen életkor betöltését közvetlenül megelõzõen a szülõ gyermek

gondozási segélyben részesült,]

[bb)] a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb

azonban a gyermek nyolcadik életévének betöltéséig, ha a gyermek betegsége

miatt a gyermekek napközbeni ellátása keretében nem gondozható, [feltéve, hogy

a családban az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. §

(1) bekezdésében meghatározott mértéket.]"

Indokolás: Lásd a T/2060/70. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

17. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 7. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"7. § [A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(6) Az anyasági támogatás összegét az Országgyûlés évente, az állami

költségvetés elfogadásával egyidejûleg állapítja meg. 1996. évben az anyasági

támogatás összege gyermekenként 10.000 forint.

(7) Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést, illetve a (5) bekezdésben

szabályozott esetben a nyilatkozat visszavonását, valamint az ideiglenes

hatályú intézeti elhelyezés megszûnését követõ 30 napon belül a családi

pótlékot folyósító szervnél lehet elõterjeszteni. A családi pótlékot folyósító

szerv a gyermek anyakönyvi kivonatának bemutatásakor az anyasági támogatást

kifizeti és ennek tényét az anyakönyvi kivonatra rávezeti."]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 18. és 19. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/61.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

18. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 7.

§-ában a Cst. 13/I. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(6) Az anyasági támogatás összeg[ét]e [az Országgyûlés évente, az

állami költségvetés elfogadásával egyidejûleg állapítja meg. 1996. évben az

anyasági támogatás összege gyermekenként 10.000 forint] - függetlenül a

családi pótlékra való jogosultságtól - a korábbinál eggyel nagyobb gyermekszám

alapján megállapítható egy gyermekre jutó családi pótlék összegének

hatszorosával azonos."

Indokolás: Lásd a T/2060/71. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

19. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 7. §-ában a Cst.

13/I. §-a (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(7) Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést, illetve a (5)

bekezdésben szabályozott esetben a nyilatkozat visszavonását, valamint az

ideiglenes hatályú intézeti elhelyezés megszûnését követõ 30 napon belül a

családi pótlékot folyósító szervnél lehet elõterjeszteni. A családi pótlékot

folyósító szerv a gyermek anyakönyvi kivonatának bemutatásakor az anyasági

támogatást kifizeti és [ennek tényét] ezt az anyakönyvi kivonatra rávezeti."

Indokolás: Lásd a T/2060/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

20. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 8. §-ában az Szt.

4. § (1) bekezdése a) pontja utolsó mondatának a következõ módosítását

javasolja:

/A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) 4. § (1) bekezdése a) pontjának utolsó mondata

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""Nem minõsül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott

átmeneti segély, az anyasági támogatás, valamint - a személyes gondoskodásért

fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos

mozgáskorlátozott személyek közlekedési [támogatása] kedvezményként kapott

összegek, a rokkantsági járadék és a vakok személyi járadéka;""

Indokolás: Lásd a T/2060/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

21. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az Szt.

7. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és

illetékességére, [köteles] az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést,

illetve szállást biztosít[ani], ha ennek hiánya a rászorulónak az életét,

testi épségét veszélyezteti.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 22. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

22. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 9. §-ában az Szt.

7. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és

illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést,

illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi

épségét veszélyezteti. A települési önkormányzat az étkezés költségét átmeneti

segélyként elszámolhatja.""

Indokolás: Lásd a T/2060/21/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

23. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 10.

§-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a

törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"10. § [(1) Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya, nevelõanya, - illetve

külön kormányrendeletben meghatározott esetben az az apa, nevelõapa - aki

saját háztartásában otthon három vagy több kiskorút nevel, feltéve, hogy a

családban a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló törvényben

meghatározott módon számított egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja

meg a gyermekgondozási segélyre való jogosultság szempontjából irányadó

értékhatárt.

A gyermeknevelési támogatás a legfiatalabb gyermek harmadik életévének

betöltésétõl általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb azonban

nyolcadik életévének betöltéséig állapítható meg. A támogatásra való

jogosultság szempontjából nem vehetõ figyelembe az a gyermek, aki keresõ

tevékenységet folytat, kivéve, ha a keresõ tevékenységet a tanulói jogviszony

mellett vagy annak keretében végzi."

(2) Az Szt. 27. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/Nem állapítható meg gyermeknevelési támogatás, illetve a megállapított

támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha/

"a) a kérelmezõ családjában az egy fõre jutó havi jövedelem meghaladja az (1)

bekezdés szerinti értékhatárt,".]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 24, 25, 26. és 27.

pontjaiban foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/72. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

24. Jauernik István képviselõ a törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésében

az Szt. 27. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya, nevelõanya, -

illetve külön kormányrendeletben meghatározott esetben az az apa, nevelõapa -

aki saját háztartásában otthon három vagy több kiskorút nevel, feltéve, hogy a

családban a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló törvényben

meghatározott módon számított egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja

meg a gyermekgondozási segélyre való jogosultság szempontjából irányadó

értékhatárt.

A gyermeknevelési támogatás a legfiatalabb gyermek harmadik életévének

betöltésétõl [általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig] azon év december

31-ig, amelyben az általános iskolai tanulmányait megkezdi, legfeljebb azonban

nyolcadik életévének betöltéséig állapítható meg. A támogatásra való

jogosultság szempontjából nem vehetõ figyelembe az a gyermek, aki keresõ

tevékenységet folytat, kivéve, ha a keresõ tevékenységet a tanulói jogviszony

mellett vagy annak keretében végzi.""

Indokolás: Lásd a T/2060/54. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

25. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 10. § (1)

bekezdésében az Szt. 27. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya, nevelõanya, -

illetve külön kormányrendeletben meghatározott esetben az az apa, nevelõapa -

aki saját háztartásában otthon három vagy több kiskorút nevel, feltéve, hogy a

családban a mindenkori családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló

törvényben meghatározott módon számított egy fõre jutó havi nettó jövedelem

nem haladja meg a gyermekgondozási segélyre való jogosultság szempontjából

irányadó [értékhatárt] összeget.

A gyermeknevelési támogatás a legfiatalabb gyermek harmadik életévének

betöltésétõl általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb azonban

nyolcadik életévének betöltéséig állapítható meg. A támogatásra való

jogosultság szempontjából nem vehetõ figyelembe az a gyermek, aki keresõ

tevékenységet folytat, kivéve, ha a keresõ tevékenységet a tanulói jogviszony

mellett vagy annak keretében végzi.""

Megjegyzés: Képviselõ úr módosító javaslatában a második mondatot nem

szerepeltette, így nem egyértelmû az arra vonatkozó elhagyási szándéka.

Indokolás: Lásd a T/2060/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

26. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 10. § (1) bekezdésében az Szt. 27. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

/Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya, nevelõanya, -

illetve külön kormányrendeletben meghatározott esetben az az apa, nevelõapa -

aki saját háztartásában otthon három vagy több kiskorút nevel[, feltéve, hogy

a családban a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló törvényben

meghatározott módon számított egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja

meg a gyermekgondozási segélyre való jogosultság szempontjából irányadó

értékhatárt].

A gyermeknevelési támogatás a legfiatalabb gyermek harmadik életévének

betöltésétõl általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb azonban

nyolcadik életévének betöltéséig állapítható meg. A támogatásra való

jogosultság szempontjából nem vehetõ figyelembe az a gyermek, aki keresõ

tevékenységet folytat, kivéve, ha a keresõ tevékenységet a tanulói jogviszony

mellett vagy annak keretében végzi.""

Indokolás: Lásd a T/2060/62.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

27. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 10. § (2)

bekezdésében az Szt. 27. § (3) bekezdése a) pontjának a következõ módosítását

javasolja:

/Az Szt. 27. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Nem állapítható meg gyermeknevelési támogatás, illetve a megállapított

támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha/

""a) a kérelmezõ családjában az egy fõre jutó havi jövedelem meghaladja

az (1) bekezdés szerinti [értékhatárt] összeget,"."

Indokolás: Lásd a T/2060/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

28. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt. 31.

§ levezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot

annak a személynek is megállapíthatja/

"feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott

esetben legalább [két] egy - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a

27. § (1) bekezdésében szabályozott feltételeknek."

Indokolás: Lásd a T/2060/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

29. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 11. §-

ában az Szt. 31. § b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot

annak a személynek is megállapíthatja/

"b) akinek nagykorú gyermeke oktatási intézmény nappali tagozatán tanul,

a tanulmányainak befejezéséig legfeljebb azonban 25. életévének betöltéséig,"

/feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott esetben

legalább két - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a 27. § (1)

bekezdésében szabályozott feltételeknek./

Indokolás: Lásd a T/2060/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

30. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk a törvényjavaslat

11. §-ában az Szt. 31. §-át új c) ponttal javasolják kiegészíteni:

/Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot

annak a személynek is megállapíthatja/

"c) akinek gyermeke e törvény hatálybalépését megelõzõen született, és

jogosultsága az elõzetes biztosítási idõ hiánya miatt nem állapítható meg,"

/feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott esetben

legalább két - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a 27. § (1)

bekezdésében szabályozott feltételeknek./

Indokolás: Lásd a T/2060/75. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

31. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 12. §-

ában az Szt. 33. § (2) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását

javasolja:

/Az Szt. 33. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(2) A jövedelempótló támogatás folyósításának idõtartama [24 hónap]

két év, amelyet a jogosultság megállapításának napjától kell számolni. A

jövedelempótló támogatás folyósításának idõtartamába - e törvényben foglalt

kivétellel - nem számítható be"

Indokolás: Lásd a T/2060/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

32. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában a felvezetõ

szöveg elõtti (1) bekezdés jelölés elhagyását javasolja:

"[(1)] Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:"

Indokolás: Lásd a T/2060/45.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

33. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 13. §

(1) bekezdésében az Szt. 34. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ

kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Nem állapítható meg jövedelempótló támogatás annak a munkanélkülinek,

aki:/

"b) a kérelem benyújtásának idõpontjában elõzetes letartóztatásban van,

illetve szabadságvesztés büntetését tölti,"

Indokolás: Lásd a T/2060/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

34. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 13. §

(1) bekezdésében az Szt. 34. § (2) bekezdése a) pontjának a következõ

kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Meg kell szüntetni a támogatás folyósítását, ha a munkanélküli/

"a) határozatlan idejû, vagy rendszeres pénzellátásban részesül,"

Indokolás: Lásd a T/2060/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

35. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 13. § (1)

bekezdésében az Szt. 34. § (3) bekezdése b) és c) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli/

"b) katonai szolgálatot teljesít[, illetve az (1) bekezdés b) pontja

szerinti bûntetését tölti],

c) [oktatási intézmény nappali tagozatán kezdi meg tanulmányait, illetve

olyan képzésben vesz részt, amelyre figyelemmel munkanélküli járadékban nem

részesülhetne] az (1) bekezdés b) pontja szerinti büntetését tölti,"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 36. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/44.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

36. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (1)

bekezdésében az Szt. 34. § (3) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását

javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli/

"b) katonai szolgálatot teljesít, illetve az (1) bekezdés b) pontj[a]ában

[szerinti] említett elõzetes letartóztatásban van, illetve büntetését tölti,"

Indokolás: Lásd a T/2060/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

37. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 13. §

(1) bekezdésében az Szt. 34. § (3) bekezdése d) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli/

"d) keresõ tevékenységet folytat, ide nem értve azt a nem rendszeres

munkavégzéssel járó keresõ tevékenységet, amelynek havi [ellenértéke] összege

nem éri el a 36. § (1) bekezdés a) pontja szerinti összeghatár 50 %-át,"

Indokolás: Lásd a T/2060/27. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

38. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 13. §

(1) bekezdésében az Szt. 34. § (3) bekezdése e) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli/

"e) családjában az egy fõre jutó havi jövedelem a 33. § (1) bekezdése

szerinti [értékhatárt] összeget - figyelemmel a 25. § (4) bekezdésében

foglaltakra is - meghaladja,"

Indokolás: Lásd a T/2060/27. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

39. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 13. § (1)

bekezdésében az Szt. 34. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(4) A jövedelempótló támogatás folyósítása a (3) bekezdésben foglalt

idõtartamra, de legfeljebb [24 hónapra] két évre szüneteltethetõ. Ha a

szünetelés oka megszûnik és a támogatásra való jogosultság feltételei

fennállnak, a támogatást - figyelemmel a 33. § (2) bekezdésében foglaltara is

- tovább kell folyósítani.""

Indokolás: Lásd a T/2060/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

40. Dr. Juhászné Lévai Katalin képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ában az

Szt. 34/A. § (1) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 34/A §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Együttmûködést nem vállalónak minõsül az a munkanélküli, aki/

"b) az önkormányzat által felkínált megfelelõ közhasznú munkát vagy az

önkormányzat közremûködésével felajánlott egyéb megfelelõ munkahelyet, illetve

átképzési lehetõséget nem fogadja el, vagy e foglalkoztatást a munkáltató

rendkívüli felmondással vagy a rendkívüli felmondásnak az Flt. 58. § (6)

bekezdése b) pontjában szabályozott módon szüntette meg,"

Indokolás: Lásd a T/2060/43.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

41. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjént Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 14. §-ában az Szt. 34/A. § (2) bekezdését új c) ponttal

javasolják kiegészíteni:

/Az Szt. 34/A §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/Az (1) bekezdés a) és b) pontjának alkalmazásában a munkahely akkor

megfelelõ, ha a felajánlott munkahely, közhasznú munka:/

"c) a munkanélküli anya vagy gyermekét egyedül nevelõ apa 12 éven aluli

gyermekének ellátása, felügyelete saját családjában, illetve a gyermekek

napközbeni ellátása keretében megoldható."

Indokolás: Lásd a T/2060/63.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

42. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 14. §-

ában az Szt. 34/A. § (5) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 34/A §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(5) Ha a jövedelempótló támogatás folyósítása a 34. § (3) bekezdés a)-e)

pontja alapján szünetel, a munkanélküli nem minõsíthetõ a munkaügyi

központtal együttmûködést nem vállalónak.""

Indokolás: Lásd a T/2060/28. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

43. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 15. §-

ában az Szt. 35. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 35. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A támogatás megszüntetésérõl, illetve szüneteltetésérõl - a

szüneteltetés okának feltüntetésével - az önkormányzat jegyzõje határozattal

dönt és errõl a (2) bekezdés szerinti munkaügyi központot is tájékoztatja.""

Indokolás: Lásd a T/2060/29. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

44. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésében

az Szt. 50. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való

jogosultságot állapít meg:

a) 1996. december 31-ig terjedõ idõre annak a személynek, akinek a

kérelem beadását megelõzõ 3 hónap átlagában a havi rendszeres

gyógyszerköltsége

b) 1997. január 1-tõl egy év idõtartamra annak a személynek,

akinek a kérelem beadását megelõzõ 6 hónap átlagában a választott gyógyszertár

- ennek hiányában az orvos - által igazolt havi rendszeres gyógyszerköltsége

az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 10 %-át meghaladja,

feltéve, hogy a családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150 %-át.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 45. és 46.

pontjaiban foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/47.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

45. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésében

az Szt. 50. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való

jogosultságot állapít meg egy év idõtartamra annak a személynek, akinek havi

rendszeres gyógyszerköltsége, vagy a családjában az egy fõre számított havi

rendszeres gyógyszerköltség az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegének a 10 %-át meghaladja, feltéve, hogy a családjában az egy fõre jutó

havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,

egyedülálló esetén 150 %-át.""

Indokolás: Lásd a T/2060/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

46. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésében az Szt. 50. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

/Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való

jogosultságot állapít meg egy év idõtartamra annak a személynek, vagy

családnak, akinek egy fõre jutó havi rendszeres gyógyszerköltsége az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 10 %-át meghaladja, feltéve, hogy a

családjában az egy fõre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150 %-át.""

Indokolás: Lásd a T/2060/64.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

47. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. §-ában az Szt.

52. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(1) A jegyzõ által, a közgyógyellátottakról vezetett nyilvántartás a

18. § a)-g) pontjaiban foglaltakon túl tartalmazza az igazolvány sorszámát és

a közgyógyellátott társadalombiztosítási azonosító jelét. A jegyzõ és a

megyei egészségbiztosítási pénztárak, valamint a Fõvárosi és Pest Megyei

Egészségbiztosítási Pénztár - a Kormányrendeletben szabályozott módon - a

nyilvántartás adatait évente egyeztetik.""

Indokolás: Lásd a T/2060/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

48. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 21. §-ában az Szt.

94. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 94. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul:/

""(2) A személyes gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást

igénybe vevõ nem állami szervek az (1) bekezdésben, valamint a 93. § (2)

bekezdésében foglaltak[at] nem [kötelesek] alkalmaz[ni]hatók. Ha a személyes

gondoskodást nyújtó szociális ellátás igénybevételét nem beutaló határozat

alapozza meg, az ellátás igénybevételérõl, valamint az intézményi jogviszony

megszûnésének feltételeirõl a kérelmezõ és a nem állami szerv megállapodást

köt.""

Indokolás: Lásd a T/2060/14.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

49. Dr. Gyõriványi Sándor képviselõ a törvényjavaslat 23. §-ának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak

számozása értelemszerûen változik):

"23. § [Az Szt. 114. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/Az e törvényben foglalt kivételekkel a fenntartó ingyenes ellátásban

részesíti azt a jogosultat, aki/

"b) bentlakásos intézmény esetén jövedelemmel nem rendelkezik és akinek

a térítési díj alapjául szolgáló készpénz, vagy ingatlan vagyona, valamint

tartásra, gondozásra köteles és képes hozzátartozója nincs."]"

Indokolás: Lásd a T/2060/21/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

50. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 23. §-ában az Szt. 114.

§ (3) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 114. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az e törvényben foglalt kivételekkel a fenntartó ingyenes ellátásban

részesíti azt a jogosultat, aki/

""b) bentlakásos intézményben él, [esetén] jövedelemmel nem

rendelkezik és akinek a térítési díj alapjául szolgáló készpénz, vagy ingatlan

vagyona, valamint tartásra, gondozásra köteles és képes hozzátartozója

nincs.""

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 51. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/50.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

51. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 23. §-

ában az Szt. 114. § (3) bekezdése b) pontjának a következõ kiegészítését

javasolja:

/Az Szt. 114. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az e törvényben foglalt kivételekkel a fenntartó ingyenes ellátásban

részesíti azt a jogosultat, aki/

"b) bentlakásos intézmény esetén jövedelemmel nem rendelkezik és akinek

a térítési díj alapjául szolgáló készpénz, vagy ingatlan vagyona, valamint

tartásra, gondozásra köteles és gondozásra képes hozzátartozója nincs.""

Indokolás: Lásd a T/2060/30. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

52. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 24. §

(1) bekezdésében az Szt. 115. § (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

/Az Szt. 115. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

""(1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési

díját (a továbbiakban: intézményi térítési díj) az intézményt fenntartó szerv

évente [kétszer] állapíthatja meg."

Indokolás: Lásd a T/2060/31. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

53. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 24. § (2)

bekezdésében az Szt. 115. § (5) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ

módosítását javasolja:

/Az Szt. 115. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(5) A személyi térítési díj összege évente [két alkalommal] vizsgálható

felül és változtatható meg, kivéve, ha a kötelezett jövedelme"

Indokolás: Lásd a T/2060/15.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

54. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 24. §

(3) bekezdésében az Szt. 115. § (6) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolja:

/Az Szt. 115. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (6) bekezdés számozása (7) bekezdésre módosul:/

""(6) A térítési díj felülvizsgálata során megállapított új személyi

térítési díj megfizetésének idõpontjáról a fenntartó rendelkezik, azzal a

feltétellel, hogy az új térítési díj megfizetésére a jogosult nem kötelezhetõ

a felülvizsgálatot megelõzõ idõszakra.""

Indokolás: Lásd a T/2060/32. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

55. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 25. §-ában az Szt.

115/A. § (4) bekezdése b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 115/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ (4)-(5) bekezdés

lép:/

/Gyermekétkeztetés esetén/

"b) a kollégiumban, diákotthonban, szakmunkásotthonban - ideértve a

gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményeket is - elhelyezett és

[externátusi] a napközi ellátásban részesülõ"

Indokolás: Lásd a T/2060/16.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

56. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 25. §-ában az Szt. 115/A. § (4) bekezdése c) pontjának a

következõ módosítását javasolják:

/Az Szt. 115/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ (4)-(5) bekezdés

lép:/

/Gyermekétkeztetés esetén/

"c) a három és többgyermekes családok[nál] gyermekei után gyermekenként

az intézményi, illetve étkezési térítési díj 50 %-át;"

Indokolás: Lásd a T/2060/65.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

57. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 25. §-

ában az Szt. 115/A. § új (5) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 115/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ (4)-(5) bekezdés

lép:/

"(5) A normatív kedvezmény összegét a kedvezményre jogosult gyermek,

tanuló állandó lakóhelye szerint illetékes önkormányzat a gyermek nevelését,

oktatását végzõ közoktatási intézmény, valamint a gyermekek napközbeni

ellátását biztosító intézmény részére - az intézmény igénybejelentése alapján

- havonta átutalja.""

Indokolás: Lásd a T/2060/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

58. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 26. §

(2) bekezdésében az Szt. 117. § (3) bekezdése c) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Az Szt. 117. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

/Ha az intézményi térítési díjat a (2) bekezdés c) pontjában

meghatározott intézményi elhelyezés esetén az ellátásban részesülõ a havi

jövedelmébõl nem tudja megfizetni, a fenntartó a személyi térítési díjat

határozattal az alábbiak figyelembevételével állapítja meg:/

"c) a tartásra köteles és képes személy havi nettó jövedelme."

Indokolás: Lásd a T/2060/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

59. Dr. Torgyán Józsefné Cseh Mária képviselõ a törvényjavaslat 26. §

(2) bekezdésében az Szt. 117. § (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

/Az Szt. 117. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:/

"(4) Az a készpénz vagy ingatlan vagyon tekinthetõ jelentõsnek, amelynek

összege, illetve forgalmi értéke az intézményi térítési díj egy évi összegét a

jogosult elhelyezésekor vagy a térítési díj felülvizsgálatakor, illetve a

lekötött készpénzvagyon és a jelzálogjog értékének módosításakor eléri vagy

meghaladja.""

Indokolás: Lásd a T/2060/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

60. Dr. Csehák Judit képviselõ a törvényjavaslat 29. §-ában az Szt. 119.

§ b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 119. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/A személyi térítési díjat/

" "b) a gondnokság alatt nem álló, magasabb összegû családi pótlékban

részesülõ jogosult esetén a családi pótlékra [jogosult,] vagy a családi pótlék

felv[evõje]ételére jogosult;"."

Indokolás: Lásd a T/2060/51.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

61. Szilágyiné Császár Terézia, Csépe Béla és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 33. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"33. § [A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a

továbbiakban: T.) 25. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"(1) A terhességi gyermekágyi segély a napi átlagkereset 70 %-a, ha a szülõ nõ

a szülést megelõzõ két éven belül legalább 270 napon át biztosított volt.

Ennél kevesebb, de legalább 180 napos biztosítási idõ esetén a terhességi-

gyermekágyi segély a napi átlagkereset 60 %-a."]"

Indokolás: Lásd a T/2060/66.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

62. Selmeczi Gabriella és Kövér László képviselõk a törvényjavaslat 34.

§ (1) és (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"34. § (1) Ez a törvény, - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -

valamint a Gst. 66-67. §-a 1996. [április] május 15-én lép hatályba.

(2) E törvény 18-19. §-a 1996. [április] május 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/2060/69.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. nem foglalt állást.

- a Szociális biz. nem foglalt állást.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem foglalt állást.

63. Szilágyiné Császár Terézia és Semjén Zsolt képviselõk a

törvényjavaslat 34. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"34. § (1) Ez a törvény, - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -

valamint a Gst. 66-67. §-a [1996. április 15] 1997. január 25-én lép

hatályba."

Indokolás: Lásd a T/2060/60.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

64. Dr. Surján László képviselõ a törvényjavaslat 34. § (3) bekezdése b)

pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:/

"b) [a magzati élet védelmérõl szóló 1992. évi LXXIX. törvény 4. §-a, 17.

§-a (1) bekezdésének második és harmadik mondata;]"

Indokolás: Lásd a T/2060/57.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

65. Dr. Surján László képviselõ a törvényjavaslat 34. § (6) bekezdésének

az elhagyását javasolja:

"[(6) Anyasági támogatásra való jogosultságot nem lehet megállapítani, ha

a terhes nõ a (4) bekezdés c) pontja alapján várandóssági pótlékban

részesül.]"

Indokolás: Lásd a T/2060/58.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

66. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 36. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Az (1) bekezdés szerinti igazolványok bevonásáról, illetve

érvénytelenné nyilvánításáról a települési önkormányzat jegyzõje az új

közgyógyellátási igazolvány kiállításával egyidejûleg illetve az (1) bekezdés

szerinti idõpont[tól számított 5 napon belül] lejártakor gondoskodik."

Indokolás: Lásd a T/2060/17.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem

támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

67. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 37. §-ában a Gst.

79. § (2) bekezdése kiegészítõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 79. §-ának (2) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki:/

""Az e bekezdés szerint 1996. október 1-jétõl megállapítható

jövedelempótló támogatást [24 hónapra] 2 évre kell megállapítani. Ha 1995.

július 1-je és 1996. szeptember 30-a között az (1) bekezdés szerinti személy a

90 nap idõtartamú munkaviszonyt gyermekszülés vagy az Szt. 34. § (3) bekezdés

b)-c) pontja szerinti ok miatt nem tudta megszerezni, akkor a munkaviszony

megszerzésére rendelkezésre álló idõszak az Szt. 34. § (3) bekezdés b)-c)

pontja szerinti esetben annak idõtartamával, legfeljebb azonban [12 hónappal]

1 évvel meghosszabbodik.""

Indokolás: Lásd a T/2060/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. március 21.

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap