- 1 -

______________

Bizjelen\t2060kie.DOC

T/2060/99.. szám

Az Országgyûlés

Önkormányzati és rendészeti bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló

T/2060.. sz. törvényjavaslat

vitájához

(Együtt kezelendõ a T/2060/76.. számú ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:

Szociális bizottság), az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban:

Önkormányzati bizottság) megvitatta az egyes szociális ellátásokkal

kapcsolatos törvények módosításáról szóló, T/2060.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2060/77.,T/78..,T/82..,T/83..,

/84.,T/85.., T/87..,T/88..,T/89..,T/90..,T/91..,T/92..,T/93..,T/94..,T/95..,T/96..,T/97..,

/98., számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Visszavont javaslatok:

Dr. Csehák Judit T/2060/35..,T/46..,T/47..,T/48.. számú módosító javaslatai,

továbbá a T/2060/79..T/80.. ésT/86.. sz. kapcsolódó módosító javaslatai.

Béki Gabriella és dr. Szigeti György T/2060/75. számú módosító javaslata,

továbbá a T/2060/86. sz. kapcsolódó módosító javaslata.

A Szociális bizottság elõadója: Dr. Koleszár Lajos képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I. fejezet

1. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ - kapcsolódva a T/2060/55.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a Cst. 13/A. § (1)

bekezdés a) pontja felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:

/A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti

meg/

"a) a gyermeke harmadik életévének betöltéséig, ha a családban a

jogosultsági év kezdõ napját megelõzõ naptári évben a segélyt igénylõ szülõ

bérjövedelme nélkül az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg"

Indokolás: Lásd a T/2060/83.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

2. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/21/1. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében a Cst. 13/B. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/B. § (1) Nem jár gyermekgondozási segély a szociális igazgatásról és

szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. §-a (1) bekezdésének g)

pontjában felsorolt rendszeres pénzellátás folyósításának idõtartamára, kivéve

a gyermekgondozási segély mellett végzett keresõtevékenység után járó

táppénzt."

Indokolás: Lásd a T/2060/94.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

3. Dr. Csehák Judit képviselõ - kapcsolódva a T/2060/37.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 4. §-ában a Cst. 13/E. § a következõ

kiegészítését javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a

gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegével, töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad

része jár. A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás után 6 %

nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett.""

Indokolás: Lásd a T/2060/78.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

4. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/46.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst. 13/H. § a) pontját új ab)

ponttal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a jelenlegi a)

pont szerkezete megváltozik):

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

"a) engedélyezheti

aa) a gyermeket nevelõ közeli hozzátartozónak, ha a gyermek szülei

a gyermek nevelésében tartósan akadályoztatva vannak vagy egyedülálló szülõ

keresõ tevékenységének hiányában a család megélhetése nem biztosítható,

ab) az ellátás 50 %-ában annak, aki rokkantsági nyugdíjban, baleseti

rokkantsági nyugdíjban, rokkantsági járadékban, ápolási díjban, illetve

rendszeres szociális segélyben részesül, feltéve, hogy a családban az egy fõre

jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. § (1) bekezdésében

meghatározott mértéket,"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. sz. ajánlás 13.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/91.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

5. A Szociális és az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva a T/2060/80..

és T/2060/38.. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst.

13/H. § b) pont ba) alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

/b) meghosszabbíthatja/

"ba) a gyermek 3 éves koráig, egy alkalommal és legfeljebb 6 hónappal, ha

a [gyermek két és féléves korát betöltötte és ezen életkor betöltését]

méltányossági kérelem benyújtását közvetlenül megelõzõen a szülõ

gyermekgondozási segélyben részesült,"

Indokolás: Lásd a T/2060/90.. és T/97.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

6. A Szociális és az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva a T/2060/41..

és T/2060/79.. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst.

13/H. § b) pont bb) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ

rendelkezés lép:/

/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási

segély folyósítását/

/b) meghosszabbíthatja/

"bb) a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb

azonban a gyermek nyolcadik életévének betöltéséig, ha a gyermek betegsége

miatt a gyermekek napközbeni ellátása keretében nem gondozható, feltéve, hogy

a [családban az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. §

(1) bekezdésében meghatározott mértéket] gyermek után családi pótlékot

folyósítanak."

Indokolás: Lásd a T/2060/92.. és T/98.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

7. Béki Gabriella és dr. Szigeti György, valamint dr. Csehák Judit

képviselõk - kapcsolódva a T/2060/71. sz. módosító indítványhoz - a

törvényjavaslat 7. §-ában a Cst. 13/I. § új (6) bekezdésének más

megfogalmazását javasolják:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(6) [Az anyasági támogatás összegét az Országgyûlés évente, az állami

költségvetés elfogadásával egyidejûleg állapítja meg. 1996. évben az anyasági

támogatás összege gyermekenként 10.000 forint.] Az anyasági támogatás összege

azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-ával."

Indokolás: Lásd a T/2060/82., T/84.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

8. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/6.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 7. §-ában a Cst. 13/I. § új (7) bekezdésének

a következõ kiegészítését javasolja:

/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése

helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(7) Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést, illetve a (5)

bekezdésben szabályozott esetben a nyilatkozat visszavonását, valamint az

ideiglenes hatályú intézeti elhelyezés megszûnését követõ 30 napon belül - a

nyugdíjfolyósító szervek kivételével - a családi pótlékot folyósító szervnél

lehet elõterjeszteni. A családi pótlékot folyósító szerv a gyermek anyakönyvi

kivonatának bemutatásakor az anyasági támogatást kifizeti és ennek tényét az

anyakönyvi kivonatra rávezeti.""

Indokolás: Lásd a T/2060/96.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

9. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/23. és T/2060/40.. sz.

módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt. 31. § b)

pontjának és levezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

/A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot

annak a személynek is megállapíthatja/

"b) akinek nagykorú gyermekei oktatási intézmény nappali tagozatán

tanulnak, a tanulmányai[na]k befejezéséig, legfeljebb azonban 25. életévük

betöltéséig,

feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott esetben

legalább [két] egy - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a 27. §

(1) bekezdésében szabályozott feltételeknek.""

Indokolás: Lásd a T/2060/87.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

10. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/29. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 35. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

/Az Szt. 35. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A támogatás megszüntetésérõl, illetve szüneteltetésérõl - a

szüneteltetés okának feltüntetésével - az önkormányzat dönt és a döntésrõl az

önkormányzat jegyzõje [határozattal dönt és errõl] a (2) bekezdés szerinti

munkaügyi központot tájékoztatja.""

Indokolás: Lásd a T/2060/95.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

11. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/47.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésében az Szt. 50. § (3)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

""(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való

jogosultságot állapít meg egy év idõtartamra - 1996. évben december 31-ig

terjedõ idõre, illetve ha a jogosultságot 1996. július 1-jét követõen

állapították meg, hat hónap idõtartamra - annak a személynek, akinek havi

rendszeres gyógyszerköltsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegének a 10 %-át meghaladja, feltéve, hogy a családjában az egy fõre jutó

havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,

egyedülálló esetén 150 %-át.""

Indokolás: Lásd a T/2060/89.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

12. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/37.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslatot a következõ új 34. §-sal javasolja

kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"34. § A T. 103/B. §-a a következõ (10) bekezdéssel egészül ki:

(10) A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás összege

után hatszázalékos mértékû nyugdíjjárulékot köteles fizetni, ha az ellátást az

egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló 1996.

évi ..... törvénnyel módosított, a családi pótlékról és a családok

támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény alapján állapították meg. Az

ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot köteles az ellátás összegébõl

levonni, és azt havonta az elõírt határidõig az illetékes

társadalombiztosítási igazgatási szervhez átutalni."

Indokolás: Lásd a T/2060/88.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért

13. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/69.. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (1) bekezdésének a következõ

módosítását, valamint a (2) bekezdés elhagyását javasolja (a javaslat

elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"34. § (1) Ez a törvény, [- a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -]

valamint a Gst. 66-67. §-a 1996. [április 15-én] május 1-jén lép hatályba.

(2) [E törvény 18-19. §-a 1996. április 1-jén lép hatályba.]"

Indokolás: Lásd a T/2060/93.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

14. Dr. Szigeti György képviselõ - kapcsolódva a T/2060/75. sz. módosító

indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (4) bekezdés a) pontjának a következõ

kiegészítését javasolja:

/E törvény hatálybalépését megelõzõen/

"a) született gyermekek után a terhességi gyermekágyi segélyt, és a

gyermeknevelési támogatást a törvény hatályba lépését megelõzõ napon hatályban

lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani és folyósítani, azzal, hogy a

népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot annak a

személynek is megállapíthatja, akinek gyermeke e törvény hatálybalépését

megelõzõen született, és jogosultsága az elõzetes biztosítási idõ hiánya miatt

nem állapítható meg;

Megjegyzés: Ez a kapcsolódó módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. számú

ajánlás 30. pontjában foglalt, valamint a jelen kiegészítõ ajánlás 15.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/77sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

15. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk - kapcsolódva a

T/2060/75. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (4) bekezdése

a) pontjának a következõ kiegészítését javasolják:

/E törvény hatálybalépését megelõzõen/

"a) született gyermekek után a terhességi gyermekágyi segélyt, és a

gyermeknevelési támogatást a örvény hatályba lépését megelõzõ napon hatályban

lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani és folyósítani, azzal, hogy a

gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot annak a személynek is meg kell

állapítani, akinek gyermeke e törvény hatálybalépését megelõzõen született és

jogosultsága az elõzetes biztosítási idõ hiánya miatt nem lenne

megállapítható;"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. sz. ajánlás 30.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2060/85. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja

- a Szociális biz. támogatja

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

II. fejezet

A Szociális bizottság utólagos állásfogalalása a T/2060/76.. számú ajánlás

alapján:

Ajánláspont Bizottsági állásfoglalás Elõterjesztõ állásfoglalása

62. egyharmada sem támogatja nem ért egyet

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. március 28.

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap