______________
Bizjelen\t2060kie.DOC
T/2060/99.. szám
Az Országgyûlés
Önkormányzati és rendészeti bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló
T/2060.. sz. törvényjavaslat
vitájához
(Együtt kezelendõ a T/2060/76.. számú ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Szociális és egészségügyi bizottsága (továbbiakban:
Szociális bizottság), az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban:
Önkormányzati bizottság) megvitatta az egyes szociális ellátásokkal
kapcsolatos törvények módosításáról szóló, T/2060.. számon beterjesztett
törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2060/77.,T/78..,T/82..,T/83..,
/84.,T/85.., T/87..,T/88..,T/89..,T/90..,T/91..,T/92..,T/93..,T/94..,T/95..,T/96..,T/97..,
/98., számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Visszavont javaslatok:
Dr. Csehák Judit T/2060/35..,T/46..,T/47..,T/48.. számú módosító javaslatai,
továbbá a T/2060/79..T/80.. ésT/86.. sz. kapcsolódó módosító javaslatai.
Béki Gabriella és dr. Szigeti György T/2060/75. számú módosító javaslata,
továbbá a T/2060/86. sz. kapcsolódó módosító javaslata.
A Szociális bizottság elõadója: Dr. Koleszár Lajos képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
I. fejezet
1. Dr. Pusztai Erzsébet képviselõ - kapcsolódva a T/2060/55.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 1. § (1) bekezdésében a Cst. 13/A. § (1)
bekezdés a) pontja felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:
/A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.
törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes
törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)
67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti
meg/
"a) a gyermeke harmadik életévének betöltéséig, ha a családban a
jogosultsági év kezdõ napját megelõzõ naptári évben a segélyt igénylõ szülõ
bérjövedelme nélkül az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg"
Indokolás: Lásd a T/2060/83.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
2. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/21/1. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében a Cst. 13/B. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
""13/B. § (1) Nem jár gyermekgondozási segély a szociális igazgatásról és
szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. §-a (1) bekezdésének g)
pontjában felsorolt rendszeres pénzellátás folyósításának idõtartamára, kivéve
a gyermekgondozási segély mellett végzett keresõtevékenység után járó
táppénzt."
Indokolás: Lásd a T/2060/94.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
3. Dr. Csehák Judit képviselõ - kapcsolódva a T/2060/37.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 4. §-ában a Cst. 13/E. § a következõ
kiegészítését javasolja:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E §-a helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
""13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a
gyermekek számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegével, töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad
része jár. A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás után 6 %
nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett.""
Indokolás: Lásd a T/2060/78.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
4. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/46.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst. 13/H. § a) pontját új ab)
ponttal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a jelenlegi a)
pont szerkezete megváltozik):
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási
segély folyósítását/
"a) engedélyezheti
aa) a gyermeket nevelõ közeli hozzátartozónak, ha a gyermek szülei
a gyermek nevelésében tartósan akadályoztatva vannak vagy egyedülálló szülõ
keresõ tevékenységének hiányában a család megélhetése nem biztosítható,
ab) az ellátás 50 %-ában annak, aki rokkantsági nyugdíjban, baleseti
rokkantsági nyugdíjban, rokkantsági járadékban, ápolási díjban, illetve
rendszeres szociális segélyben részesül, feltéve, hogy a családban az egy fõre
jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. § (1) bekezdésében
meghatározott mértéket,"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. sz. ajánlás 13.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2060/91.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
5. A Szociális és az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva a T/2060/80..
és T/2060/38.. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst.
13/H. § b) pont ba) alpontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási
segély folyósítását/
/b) meghosszabbíthatja/
"ba) a gyermek 3 éves koráig, egy alkalommal és legfeljebb 6 hónappal, ha
a [gyermek két és féléves korát betöltötte és ezen életkor betöltését]
méltányossági kérelem benyújtását közvetlenül megelõzõen a szülõ
gyermekgondozási segélyben részesült,"
Indokolás: Lásd a T/2060/90.. és T/97.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
6. A Szociális és az Önkormányzati bizottság - kapcsolódva a T/2060/41..
és T/2060/79.. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 6. §-ában a Cst.
13/H. § b) pont bb) alpontjának a következõ módosítását javasolja:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ
rendelkezés lép:/
/Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a gyermekgondozási
segély folyósítását/
/b) meghosszabbíthatja/
"bb) a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb
azonban a gyermek nyolcadik életévének betöltéséig, ha a gyermek betegsége
miatt a gyermekek napközbeni ellátása keretében nem gondozható, feltéve, hogy
a [családban az egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. §
(1) bekezdésében meghatározott mértéket] gyermek után családi pótlékot
folyósítanak."
Indokolás: Lásd a T/2060/92.. és T/98.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
7. Béki Gabriella és dr. Szigeti György, valamint dr. Csehák Judit
képviselõk - kapcsolódva a T/2060/71. sz. módosító indítványhoz - a
törvényjavaslat 7. §-ában a Cst. 13/I. § új (6) bekezdésének más
megfogalmazását javasolják:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése
helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(6) [Az anyasági támogatás összegét az Országgyûlés évente, az állami
költségvetés elfogadásával egyidejûleg állapítja meg. 1996. évben az anyasági
támogatás összege gyermekenként 10.000 forint.] Az anyasági támogatás összege
azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-ával."
Indokolás: Lásd a T/2060/82., T/84.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
8. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/6.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 7. §-ában a Cst. 13/I. § új (7) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
/A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése
helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(7) Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést, illetve a (5)
bekezdésben szabályozott esetben a nyilatkozat visszavonását, valamint az
ideiglenes hatályú intézeti elhelyezés megszûnését követõ 30 napon belül - a
nyugdíjfolyósító szervek kivételével - a családi pótlékot folyósító szervnél
lehet elõterjeszteni. A családi pótlékot folyósító szerv a gyermek anyakönyvi
kivonatának bemutatásakor az anyasági támogatást kifizeti és ennek tényét az
anyakönyvi kivonatra rávezeti.""
Indokolás: Lásd a T/2060/96.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
9. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/23. és T/2060/40.. sz.
módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 11. §-ában az Szt. 31. § b)
pontjának és levezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
/Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot
annak a személynek is megállapíthatja/
"b) akinek nagykorú gyermekei oktatási intézmény nappali tagozatán
tanulnak, a tanulmányai[na]k befejezéséig, legfeljebb azonban 25. életévük
betöltéséig,
feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott esetben
legalább [két] egy - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a 27. §
(1) bekezdésében szabályozott feltételeknek.""
Indokolás: Lásd a T/2060/87.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
10. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/29. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 15. §-ában az Szt. 35. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
/Az Szt. 35. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(3) A támogatás megszüntetésérõl, illetve szüneteltetésérõl - a
szüneteltetés okának feltüntetésével - az önkormányzat dönt és a döntésrõl az
önkormányzat jegyzõje [határozattal dönt és errõl] a (2) bekezdés szerinti
munkaügyi központot tájékoztatja.""
Indokolás: Lásd a T/2060/95.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
11. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/47.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 18. § (2) bekezdésében az Szt. 50. § (3)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
/Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/
""(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való
jogosultságot állapít meg egy év idõtartamra - 1996. évben december 31-ig
terjedõ idõre, illetve ha a jogosultságot 1996. július 1-jét követõen
állapították meg, hat hónap idõtartamra - annak a személynek, akinek havi
rendszeres gyógyszerköltsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegének a 10 %-át meghaladja, feltéve, hogy a családjában az egy fõre jutó
havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,
egyedülálló esetén 150 %-át.""
Indokolás: Lásd a T/2060/89.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
12. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/37.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslatot a következõ új 34. §-sal javasolja
kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása
értelemszerûen változik):
"34. § A T. 103/B. §-a a következõ (10) bekezdéssel egészül ki:
(10) A gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás összege
után hatszázalékos mértékû nyugdíjjárulékot köteles fizetni, ha az ellátást az
egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló 1996.
évi ..... törvénnyel módosított, a családi pótlékról és a családok
támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény alapján állapították meg. Az
ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot köteles az ellátás összegébõl
levonni, és azt havonta az elõírt határidõig az illetékes
társadalombiztosítási igazgatási szervhez átutalni."
Indokolás: Lásd a T/2060/88.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
13. A Szociális bizottság - kapcsolódva a T/2060/69.. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (1) bekezdésének a következõ
módosítását, valamint a (2) bekezdés elhagyását javasolja (a javaslat
elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"34. § (1) Ez a törvény, [- a (2) bekezdésben foglalt kivétellel -]
valamint a Gst. 66-67. §-a 1996. [április 15-én] május 1-jén lép hatályba.
(2) [E törvény 18-19. §-a 1996. április 1-jén lép hatályba.]"
Indokolás: Lásd a T/2060/93.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
14. Dr. Szigeti György képviselõ - kapcsolódva a T/2060/75. sz. módosító
indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (4) bekezdés a) pontjának a következõ
kiegészítését javasolja:
/E törvény hatálybalépését megelõzõen/
"a) született gyermekek után a terhességi gyermekágyi segélyt, és a
gyermeknevelési támogatást a törvény hatályba lépését megelõzõ napon hatályban
lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani és folyósítani, azzal, hogy a
népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot annak a
személynek is megállapíthatja, akinek gyermeke e törvény hatálybalépését
megelõzõen született, és jogosultsága az elõzetes biztosítási idõ hiánya miatt
nem állapítható meg;
Megjegyzés: Ez a kapcsolódó módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. számú
ajánlás 30. pontjában foglalt, valamint a jelen kiegészítõ ajánlás 15.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2060/77sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
15. Béki Gabriella és dr. Szigeti György képviselõk - kapcsolódva a
T/2060/75. sz. módosító indítványhoz - a törvényjavaslat 34. § (4) bekezdése
a) pontjának a következõ kiegészítését javasolják:
/E törvény hatálybalépését megelõzõen/
"a) született gyermekek után a terhességi gyermekágyi segélyt, és a
gyermeknevelési támogatást a örvény hatályba lépését megelõzõ napon hatályban
lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani és folyósítani, azzal, hogy a
gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot annak a személynek is meg kell
állapítani, akinek gyermeke e törvény hatálybalépését megelõzõen született és
jogosultsága az elõzetes biztosítási idõ hiánya miatt nem lenne
megállapítható;"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg a T/2060/76.. sz. ajánlás 30.
pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2060/85. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Szociális biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
II. fejezet
A Szociális bizottság utólagos állásfogalalása a T/2060/76.. számú ajánlás
alapján:
Ajánláspont Bizottsági állásfoglalás Elõterjesztõ állásfoglalása
62. egyharmada sem támogatja nem ért egyet
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. március 28.
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke