1

T/2060/101.. szám

EGYSÉGES JAVASLAT

az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos

törvények módosításáról

szóló törvényjavaslat

ZÁRÓSZAVAZÁSÁHOZ

Ellenjegyezte:

Szabó György

népjóléti miniszter

Budapest, 1996. április " ".

1996. évi ........ törvény

az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények

módosításáról

Az Országgyûlés a szociális ellátó rendszer átalakítása érdekében egyes

törvények módosítására a következõ törvényt alkotja:

I. FEJEZET

A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló

1990. évi XXV. törvény módosítása

1. §

(1) A családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló 1990. évi XXV.

törvénynek (a továbbiakban: Cst.) a gazdasági stabilizációt szolgáló egyes

törvénymódosításokról szóló 1995. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Gst.)

67. §-ával megállapított 13/A. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) Az 1. § (1) bekezdésében említett szülõt gyermekgondozási segély illeti

meg

a) a gyermeke harmadik életévének betöltéséig, ha a családban a

jogosultsági év kezdõ napját megelõzõ naptári évben az egy fõre jutó havi

nettó jövedelem nem haladja meg

aa) egyedülálló esetén a nettó 23.400,- forintot,

ab) egyéb esetben a nettó 19.500,- forintot,

b) a tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos gyermeke tizedik

életévének betöltéséig."

(2) A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/A. §-ának (3) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(3) A gyermekgondozási segély folyósításának idõtartama szolgálati idõnek

minõsül."

2. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/B. §-ának helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"13/B. § (1) Nem jár gyermekgondozási segély a szociális igazgatásról és

szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. §-a (1) bekezdésének

g) pontjában felsorolt rendszeres pénzellátás folyósításának idõtartamára,

kivéve a gyermekgondozási segély mellett végzett keresõtevékenység után járó

táppénzt."

(2) Az (1) bekezdésben foglaltakon túl nem jár gyermekgondozási segély,

illetve a megállapított segély folyósítását meg kell szüntetni, ha a

gyermekgondozási segélyre jogosító gyermek ideiglenes hatályú beutalt, állami

nevelt, illetve szociális intézményben kerül elhelyezésre. Kormányrendeletben

meghatározott kivétellel az e bekezdésben foglaltak az irányadók akkor is, ha

a gyermeket gyermekek napközbeni ellátásában részesítik."

3. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/D. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"13/D. § A gyermekgondozási segélyt a gyermekkel közös háztartásban élõ

bármelyik szülõ igénybe veheti. Ha az együttélõ szülõk egyidejûleg több

gyermek után lennének jogosultak gyermekgondozási segélyre, a

gyermekgondozási segélyt csak az egyik szülõ részére lehet megállapítani."

4. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/E. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"13/E. § A gyermekgondozási segély havi összege - függetlenül a gyermekek

számától - azonos az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével,

töredékhónap esetén egy naptári napra a havi összeg harmincad része jár. A

gyermekgondozási segélyben részesülõ személy az ellátás után 6 %

nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett."

5. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/G. §-ának (2) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(2) A gyermekgondozási segélyre való jogosultság megállapítására,

folyósítására és megszüntetésére, valamint a felelõsségi szabályokra, a

nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségre a családi pótlékra

vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni azzal, hogy a gyermekgondozási

segély megállapítására, folyósítására és megszüntetésére a nyugdíjfolyósító

szervek nem jogosultak."

6. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/H. §-a helyébe a következõ rendelkezés

lép:

"13/H. § Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár fõigazgatója a

gyermekgondozási segély folyósítását

a) engedélyezheti

aa) a gyermeket nevelõ közeli hozzátartozónak, ha a gyermek szülei a

gyermek nevelésében tartósan akadályoztatva vannak vagy egyedülálló szülõ

keresõ tevékenységének hiányában a család megélhetése nem biztosítható,

ab) az ellátás 50 %-ában annak, aki rokkantsági nyugdíjban, baleseti

rokkantsági nyugdíjban, rokkantsági járadékban, ápolási díjban, illetve

rendszeres szociális segélyben részesül, feltéve, hogy a családban az egy

fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg a 13/A. § (1) bekezdésében

meghatározott mértéket,

b) meghosszabbíthatja

ba) a gyermek 3 éves koráig, egy alkalommal és legfeljebb 6 hónappal, ha

a méltányossági kérelem benyújtását közvetlenül megelõzõen a szülõ

gyermekgondozási segélyben részesült,

bb) a gyermek általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb

azonban a gyermek nyolcadik életévének betöltéséig, ha a gyermek

betegsége miatt a gyermekek napközbeni ellátása keretében nem gondozható,

feltéve, hogy a gyermek után családi pótlékot folyósítanak.

bc) a tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos gyermek tizennegyedik

életévének betöltéséig."

7. §

A Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/I. §-ának (6)-(7) bekezdése helyébe a

következõ rendelkezés lép:

"(6) Az anyasági támogatás összege azonos az öregségi nyugdíj mindenkori

legkisebb összegének 150 %-ával.

(7) Az anyasági támogatás iránti igényt a szülést, illetve a (5) bekezdésben

szabályozott esetben a nyilatkozat visszavonását, valamint az ideiglenes

hatályú intézeti elhelyezés megszûnését követõ 30 napon belül - a

nyugdíjfolyósító szervek kivételével - a családi pótlékot folyósító szervnél

lehet elõterjeszteni. A családi pótlékot folyósító szerv a gyermek anyakönyvi

kivonatának bemutatásakor az anyasági támogatást kifizeti és ennek tényét az

anyakönyvi kivonatra rávezeti."

II. FEJEZET

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló

1993. évi III. törvény módosítása

8. §

(1) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III.

törvény (a továbbiakban: Szt.) 4. §-a (1) bekezdése a) pontjának utolsó

mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:

"Nem minõsül jövedelemnek a temetési segély, az alkalmanként adott átmeneti

segély, az anyasági támogatás, valamint - a személyes gondoskodásért

fizetendõ személyi térítési díj megállapítása kivételével - a súlyos

mozgáskorlátozott személyek közlekedési támogatása, a rokkantsági járadék és

a vakok személyi járadéka;"

(2) Az Szt. 4. §-a (1) bekezdésének g) pontja a következõ szövegrésszel

egészül ki: "a nemzeti helytállásért elnevezésû pótlék;".

(3) Az Szt. 4. §-a (2) bekezdésében a "II. Fejezet" szövegrész helyébe "II.-

III. Fejezet" szövegrész lép.

9. §

Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és

illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést,

illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi

épségét veszélyezteti."

10. §

(1) Az Szt. 27. §-a (1) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Gyermeknevelési támogatásra jogosult az az anya, nevelõanya, - illetve

külön kormányrendeletben meghatározott esetben az az apa, nevelõapa - aki

saját háztartásában otthon három vagy több kiskorút nevel, feltéve, hogy a

családban a családi pótlékról és a családok támogatásáról szóló törvényben

meghatározott módon számított egy fõre jutó havi nettó jövedelem nem haladja

meg a gyermekgondozási segélyre való jogosultság szempontjából irányadó

értékhatárt.

A gyermeknevelési támogatás a legfiatalabb gyermek harmadik életévének

betöltésétõl azon év december 31-ig, amelyben az általános iskolai

tanulmányait megkezdi, legfeljebb azonban nyolcadik életévének betöltéséig

állapítható meg. A támogatásra való jogosultság szempontjából nem vehetõ

figyelembe az a gyermek, aki keresõ tevékenységet folytat, kivéve, ha a

keresõ tevékenységet a tanulói jogviszony mellett vagy annak keretében

végzi."

(2) Az Szt. 27. §-a (3) bekezdésének a) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Nem állapítható meg a gyermeknevelési támogatás, illetve a megállapított

támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha/

"a) a kérelmezõ családjában az egy fõre jutó havi jövedelem meghaladja az

(1) bekezdés szerinti értékhatárt,"

11. §

Az Szt. 31. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"31. § A népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való jogosultságot

annak a személynek is megállapíthatja

a) akinek jogosultsága megszûnt, legfeljebb 2 évig,

b) akinek nagykorú gyermekei oktatási intézmény nappali tagozatán tanulnak,

a tanulmányaik befejezéséig, legfeljebb azonban 25. életévük betöltéséig,

feltéve, hogy a kérelmezõ legalább három - a b) pontban szabályozott esetben

legalább egy - kiskorút nevel és a legkisebb gyermek megfelel a 27.§ (1)

bekezdésében szabályozott feltételeknek."

12. §

Az Szt. 33. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A jövedelempótló támogatás folyósításának idõtartama 24 hónap, amelyet

a jogosultság megállapításának napjától kell számolni. A jövedelempótló

támogatás folyósításának idõtartamába - az e törvényben foglalt kivétellel -

nem számítható be

a) a korábbi jogosultság megszüntetését megelõzõ folyósítás idõtartama;

b) a megállapított jogosultság fennállása alatt a folyósítás

szüneteltetésének idõtartama".

13. §

Az Szt. 34. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"34. § (1) Nem állapítható meg jövedelempótló támogatás annak a

munkanélkülinek, aki:

a) rendszeres pénzellátásban részesül;

b) elõzetes letartóztatásban van, illetve szabadságvesztés büntetését

tölti;

c) fegyveres vagy fegyver nélküli katonai, illetve polgári szolgálatot (a

továbbiakban: katonai szolgálat) teljesít;

d) az illetékes megyei (fõvárosi) munkaügyi központtal (a továbbiakban:

munkaügyi központ) az Flt. 25.§-a (3) bekezdésében, az önkormányzattal

pedig az e törvényben szabályozott együttmûködést nem vállalja.

(2) Meg kell szüntetni a támogatás folyósítását, ha a munkanélküli:

a) határozatlan idejû rendszeres pénzellátásban részesül;

b) a jövedelempótló támogatás folyósításának a 33. § (2) bekezdése szerinti

idõtartama lejárt;

c) az Flt. 58. §-a (5) bekezdésének a) pontjában meghatározott keresõ

tevékenység idõtartamával a munkanélküli járadék megállapítására szerez

jogot;

d) jövedelempótló támogatásának folyósítása szünetel és a szünetelés

idõtartama meghaladja a (4) bekezdés szerinti idõtartamot.

(3) Szünetel a munkanélküli jövedelempótló támogatás folyósítása, ha a

munkanélküli:

a) határozott idejû rendszeres pénzellátásban részesül;

b) katonai szolgálatot teljesít, illetve az (1) bekezdés b) pontja szerinti

büntetését tölti;

c) oktatási intézmény nappali tagozatán kezdi meg tanulmányait, illetve

olyan képzésben vesz részt, amelyre figyelemmel munkanélküli járadékban nem

részesülhetne;

d) keresõ tevékenységet folytat, ide nem értve azt a nem rendszeres

munkavégzéssel járó keresõ tevékenységet, amelynek havi ellenértéke nem éri

el a 36. § (1) bekezdés a) pontja szerinti összeghatár 50 %-át;

e) családjában az egy fõre jutó havi jövedelem a 33. § (1) bekezdése

szerinti értékhatárt - figyelemmel a 25. § (4) bekezdésében foglaltakra is

- meghaladja;

f) a 34/A. § szerinti együttmûködést nem vállalónak minõsül.

(4) A jövedelempótló támogatás folyósítása a (3) bekezdésben foglalt

idõtartamra, de legfeljebb 24 hónapra szüneteltethetõ. Ha a szünetelés oka

megszûnik és a támogatásra való jogosultság feltételei fennállnak, a

támogatást - figyelemmel a 33. § (2) bekezdésében foglaltakra is - tovább

kell folyósítani."

14. §

Az Szt. 34/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"34/A. § (1) Együttmûködést nem vállalónak minõsül az a munkanélküli, aki:

a) az illetékes munkaügyi központtal nem mûködik együtt, (Flt.25. § (3)

bekezdés);

b) az önkormányzat által felkínált megfelelõ közhasznú munkát vagy az

önkormányzat közremûködésével felajánlott egyéb megfelelõ munkahelyet nem

fogadja el, vagy e foglalkoztatást a munkáltató rendkívüli felmondással

vagy a rendkívüli felmondásnak az Flt. 58. §-a (6) bekezdése b) pontjában

szabályozott módon szüntette meg;

c) a támogatás feltételeinek évenkénti felülvizsgálatakor az ellátást

megállapító önkormányzattal neki felróható módon nem mûködik együtt.

(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjának alkalmazásában a munkahely akkor

megfelelõ, ha a felajánlott munkahely, közhasznú munka:

a) a munkanélküli szakképzettségének, illetve iskolai végzettségének, vagy

annál eggyel alacsonyabb szintû végzettségnek, valamint az Flt. 25.§-ának

(2) bekezdése b) és d) pontjában foglaltaknak megfelel;

b) esetén a várható kereset eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

összegét.

(3) Amennyiben a folyósítás szüneteltetésére az (1) bekezdésben foglalt ok

miatt kerül sor, a támogatás szüneteltetésének idõtartama 6 hónap. Ezen

idõszak mindaddig meghosszabbodik, amíg a munkanélküli együttmûködést nem

vállalónak minõsül.

(4) A (3) bekezdés szerinti idõtartamot a jövedelempótló támogatás

folyósításának idõtartamába be kell számítani.

(5) Ha a jövedelempótló támogatás folyósítása a 34. § (3) bekezdésének a)-e)

pontja alapján szünetel, a munkanélküli nem minõsíthetõ együttmûködést nem

vállalónak."

15. §

Az Szt. 35. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A támogatás megszüntetésérõl, illetve szüneteltetésérõl - a

szüneteltetés okának feltüntetésével - az önkormányzat dönt és a döntésrõl az

önkormányzat jegyzõje a (2) bekezdés szerinti munkaügyi központot

tájékoztatja."

16. §

Az Szt. 37. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A fõjegyzõ által folyósított jövedelempótló támogatás összegét a

Munkaerõpiaci Alap a Fõvárosi Önkormányzat részére megtéríti."

17. §

Az Szt. 41. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Az önkormányzat rendeletében meghatározott feltételek esetén ápolási díj

állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan

beteg személy gondozását végzi."

18. §

(1) Az Szt. 50. §-ának (2) bekezdésében az "(1) bekezdésben" szövegrész

helyébe az "(1) és (3) bekezdésben" szövegrész lép.

(2) Az Szt. 50. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A települési önkormányzat jegyzõje közgyógyellátásra való jogosultságot

állapít meg egy év idõtartamra - 1996. évben december 31-ig terjedõ idõre,

illetve ha a jogosultságot 1996. július 1-jét követõen állapították meg, hat

hónap idõtartamra - annak a személynek, akinek havi rendszeres

gyógyszerköltsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 10%-

át meghaladja, feltéve, hogy a családjában az egy fõre jutó havi jövedelem

nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló

esetén 150 %-át."

19. §

Az Szt. 52. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A jegyzõ által a közgyógyellátottakról vezetett nyilvántartás a 18. §

a)-g) pontjaiban foglaltakon túl tartalmazza az igazolvány sorszámát és a

közgyógyellátott társadalombiztosítási azonosító jelét. A jegyzõ és a megyei

egészségbiztosítási pénztárak, valamint a Fõvárosi és Pest Megyei

Egészségbiztosítási Pénztár - kormányrendeletben szabályozott módon - a

nyilvántartás adatait évente egyeztetik."

20. §

Az Szt. 58. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"58. § (1) A helyi önkormányzatok, valamint az önkormányzatokkal szerzõdéses

jogviszony alapján önkormányzati feladatokat ellátó természetes és jogi

személyek a személyes gondoskodást az e törvényben, valamint külön

jogszabályban a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményekre

meghatározott feltételek szerint biztosítják.

(2) Ha e törvény másként nem rendelkezik, az (1) bekezdésben foglaltak az

irányadók a személyes gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást

igénybe vevõ szociális vállalkozásokra és nem állami szervekre is (a

továbbiakban: nem állami szervek)."

21. §

Az Szt. 94. §-a a következõ (2) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (2)-(4) bekezdés számozása (3)-(5) bekezdésre módosul:

"(2) A személyes gondoskodást nyújtó, normatív állami hozzájárulást igénybe

vevõ nem állami szervek az (1) bekezdésben, valamint a 93. § (2) bekezdésében

foglaltakat nem kötelesek alkalmazni. Ha a személyes gondoskodást nyújtó

szociális ellátás igénybevételét nem beutaló határozat alapozza meg, az

ellátás igénybevételérõl, valamint az intézményi jogviszony megszûnésének

feltételeirõl a kérelmezõ és a nem állami szerv megállapodást köt."

22. §

Az Szt. 109. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az (1)-(4) bekezdésben foglaltak az irányadók akkor is, ha a jogosultat

egy intézményen belül másik szakosított ellátási formában kell gondozni."

23. §

Az Szt. 114. §-a (3) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés

lép:

/Az e törvényben foglalt kivételekkel a fenntartó ingyenes ellátásban

részesíti azt a jogosultat, aki/

"b) bentlakásos intézményben él, jövedelemmel nem rendelkezik és akinek a

térítési díj alapjául szolgáló készpénz vagy ingatlan vagyona, valamint

tartásra, gondozásra köteles és képes hozzátartozója nincs."

24. §

(1) Az Szt. 115. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési

díját (a továbbiakban: intézményi térítési díj) az intézményt fenntartó szerv

évente kétszer állapíthatja meg.

(2) A kötelezett által a 116. §, valamint a 117. § (1)-(2) bekezdés alapján

fizetendõ térítési díj összegérõl (a továbbiakban: személyi térítési díj) - a

117. § (3) bekezdésében foglalt kivétellel - az intézmény vezetõje az ellátás

igénybevétele után, de legkésõbb az igénybevételtõl számított 30 napon belül

írásban értesíti a térítési díj fizetésére kötelezettet. A személyi térítési

díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét."

(2) Az Szt. 115. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(5) A személyi térítési díj összege évente két alkalommal vizsgálható felül

és változtatható meg, kivéve, ha a kötelezett jövedelme

a) olyan mértékben csökken, hogy az e törvényben meghatározott térítési díj

fizetési kötelezettségének nem tud eleget tenni;

b) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át meghaladó

mértékben növekedett."

(3) Az Szt. 115. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a

jelenlegi (6) bekezdés számozása (7) bekezdésre módosul:

"(6) A térítési díj felülvizsgálata során megállapított új személyi térítési

díj megfizetésének idõpontjáról a fenntartó rendelkezik, azzal a feltétellel,

hogy az új térítési díj megfizetésére a jogosult nem kötelezhetõ a

felülvizsgálatot megelõzõ idõszakra."

25. §

Az Szt. 115/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következõ (4)-(5) bekezdés lép:

"(4) Gyermekétkeztetés esetén

a) a diákotthonban, kollégiumban - ideértve a gyógypedagógiai nevelési-

oktatási intézményeket is - elhelyezett

aa) gyermek,

ab) alapfokú mûvészetoktatási intézményben tanuló,

ac) általános iskolai tanuló

után az intézményi térítési díj 50 %-át;

b) a kollégiumban, diákotthonban, szakmunkásotthonban - ideértve a

gyógypedagógiai nevelési-oktatási intézményeket is - elhelyezett és

externátusi ellátásban részesülõ

ba) szakmunkásképzõ iskolai és szakiskolai tanuló,

bb) gimnáziumi, szakközépiskolai tanuló

után az intézményi térítési díj 30 %-át;

c) a három- és többgyermekes családoknál gyermekenként az intézményi

térítési díj 50 %-át;

d) a fogyatékos gyermek és fogyatékos tanuló után az intézményi térítési

díj 30 %-át kedvezményként (az a)-d) pont alattiak a továbbiakban: normatív

kedvezmény) kell biztosítani. A normatív kedvezmény csak egy jogcímen

vehetõ igénybe.

(5) A normatív kedvezmény összegét a kedvezményre jogosult gyermek, tanuló

lakóhelye szerint illetékes önkormányzat a gyermek nevelését, oktatását végzõ

közoktatási intézmény, valamint a gyermekek napközbeni ellátását biztosító

intézmény részére - az intézmény igénybejelentése alapján - havonta

átutalja."

26. §

(1) Az Szt. 117. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/A személyes gondoskodást nyújtó szakosított ellátások intézményi térítési

díjának alapja/

"b) átmeneti vagy tartós bentlakásos intézmény esetén az egy ellátottra

jutó önköltség napi összege."

(2) Az Szt. 117. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Ha az intézményi térítési díjat a (2) bekezdés c) pontjában

meghatározott intézményi elhelyezés esetén az ellátásban részesülõ a havi

jövedelmébõl nem tudja megfizetni, a fenntartó a személyi térítési díjat

határozattal az alábbiak figyelembevételével állapítja meg:

a) az ellátásban részesülõ havi jövedelme,

b) az ellátásban részesülõ jelentõs készpénz vagy ingatlan vagyona, ezek

hiányában

c) a tartásra köteles és képes személy havi jövedelme.

(4) Az a készpénz vagy ingatlan vagyon tekinthetõ jelentõsnek, amelynek

összege, illetve forgalmi értéke az intézményi térítési díj egy évi összegét

a jogosult elhelyezésekor vagy a térítési díj felülvizsgálatakor, illetve a

lekötött készpénzvagyon és a jelzálogjog értékének módosításakor meghaladja."

27. §

(1) Az Szt. 117/A. §-ának (1) bekezdése helyébe helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(1) A bentlakásos intézményekben a jövedelemmel nem rendelkezõ 16 év fölötti

ellátottak részére személyes szükségleteik fedezésére az intézmény

költõpénzt biztosít. Költõpénzt kell biztosítani annak az ellátottnak is, aki

helyett a térítési díjat jövedelem hiányában kizárólag a tartásra köteles és

képes személy fizeti, illetve a térítési díjat ingatlan vagyona terhére

állapították meg. Ha az ingatlan vagyonnal rendelkezõ ellátottnak költõpénzt

állapítanak meg, a költõpénz terhelését a térítési díjra vonatkozó szabályok

szerint kell elrendelni. A költõpénz havi összege nem lehet kevesebb a

tárgyév január 1-jén érvényes öregségi nyugdíj legkisebb összegének 20 %-

ánál. Legalább a költõpénz összegére kell kiegészíteni az ellátottnak ezt az

összeget el nem érõ jövedelmét."

(2) Az Szt. 117/A. §-ának (2) bekezdésében a "zsebpénz" szó helyébe a

"költõpénz" szó lép.

28. §

Az Szt. 118. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A személyi térítési díj fizetésére köteles ingatlan tulajdonjogával

rendelkezõ jogosult esetén a térítési díjat és az intézmény által biztosított

költõpénzt jelzálogjog biztosítja."

29. §

Az Szt. 119. §-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A személyi térítési díjat/

"b) a gondnokság alatt nem álló, magasabb összegû családi pótlékban

részesülõ jogosult esetén a családi pótlékra vagy a családi pótlék

felvételére jogosult,"

30. §

Az Szt. 123. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Az állami költségvetés terhére kell biztosítani a gyermeknevelési

támogatásnak, valamint az 50. § (1) és (3) bekezdése alapján kiállított

közgyógyellátási igazolvány és az 54-55. § alapján kiállított - a

társadalombiztosítás egészségügyi szolgáltatásának igénybevételére jogosító -

igazolvány után fizetendõ térítésnek a fedezetét."

31. §

(1) Az Szt. 132. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa/

"b) a közgyógyellátásra való jogosultság, valamint az igazolványok

kiadásának, visszavonásának, az igazolvány alapján járó kedvezmények

igénybevételének részletes szabályait, valamint az igazolvány tartalmát;"

(2) Az Szt. 132. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy megállapítsa/

"f) a nem állami szervek által fenntartott személyes gondoskodást nyújtó

intézmények engedélyezésének és mûködésének részletes szabályait;"

32. §

Az Szt. 134. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"134. § Az e törvényben meghatározott személyes gondoskodás keretébe tartozó

kötelezõ ellátási formák feltételeinek megteremtésérõl fokozatosan, de

legkésõbb 1999. december 31. napjáig kell gondoskodni."

III. FEJEZET

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény módosítása

33. §

A társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a továbbiakban: T.) 25.

§-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) A terhességi gyermekágyi segély a napi átlagkereset 70 %-a, ha a szülõ

nõ a szülést megelõzõ két éven belül legalább 270 napon át biztosított volt.

Ennél kevesebb, de legalább 180 napos biztosítási idõ esetén a terhességi-

gyermekágyi segély a napi átlagkereset 60 %-a."

34. §

A T.103/B. §-a a következõ (10) bekezdéssel egészül ki:

"(10) A gyermekggondozási segélyben részesülõ személy az ellátás összege után

hatszázalékos mértékû nyugdíjjárulékot köteles fizetni, ha az ellátást az

egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló 1996.

évi ...... törvénnyel módosított, a családi pótlékról és a családok

támogatásáról szóló 1990. évi XXV. törvény alapján állapították meg. Az

ellátást folyósító szerv a nyugdíjjárulékot köteles az ellátás összegébõl

levonni, és azt havonta az elõírt határidõig az illetékes

társadalombiztosítási igazgatási szervhez átutalni."

IV. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

35.§

(1) Ez a törvény, - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - valamint a Gst.

66-67. §-a 1996. április 15-én lép hatályba.

(2) E törvény 18-19. §-a 1996. április 1-jén lép hatályba.

(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:

a) a T. 15. §-ának (1) bekezdésébõl az "és gyermekgondozási díj"

szövegrész; 25/A. §-a;

b) a magzati élet védelmérõl szóló 1992. évi LXXIX. törvény 4. §-a; 17. §-a

(1) bekezdésének második és harmadik mondata;

c) az Szt. 33. §-a (1) bekezdésének c) pontja; 36/A.-36/D. §-a; 32. §-ának

(1) bekezdésébõl és 51. §-ának (1) bekezdésébõl az "állandó" szó; 118. §-

ának (2) bekezdésébõl az "önkormányzat" szó; 132. §-ának (3) bekezdése;

d) a Gst. 67. §-ával megállapított Cst. 13/A. §-ának (4)-(5) bekezdése és

13/I. §-ának (1) bekezdésébõl az "és családja megfelel az 1. § (1) és (2)

bekezdésében elõírt jövedelmi és vagyoni feltételeknek. E bekezdés

alkalmazásában a család egy fõre jutó havi nettó jövedelmének

kiszámításánál az 1/A. § rendelkezéseit értelemszerûen alkalmazni kell."

szövegrész; a Gst. 73. §-a; 77. §-ából az "és az anyasági támogatás"

szövegrész; 79. §-ának (6)-(7) bekezdése és 83. §-a.

(4) Az e törvény hatálybalépését megelõzõen

a) született gyermekek után a terhességi gyermekágyi segélyt, és a

gyermeknevelési támogatást a törvény hatályba lépését megelõzõ napon

hatályban lévõ jogszabályok alapján kell megállapítani és folyósítani,

azzal, hogy a népjóléti miniszter a gyermeknevelési támogatásra való

jogosultságot annak a személynek is megállapíthatja, akinek gyermeke e

törvény hatálybalépését megelõzõen született, és jogosultsága az elõzetes

biztosítási idõ hiánya miatt nem állapítható meg;

b) született gyermekek után a gyermekgondozási díjat a törvény

hatálybalépését megelõzõ napon hatályban lévõ jogszabályok alapján kell

megállapítani és folyósítani, kivéve, ha a szülõ gyermekgondozási díjra

egyébként jogosult, de az e törvény szerinti gyermekgondozási segély

folyósítását kéri;

c) már megállapított várandóssági pótlékot változatlan feltételekkel tovább

kell folyósítani.

(5) Az e törvény hatályba lépését megelõzõen született gyermek után a

gyermekgondozási segélyt a szülõ választása szerint az e törvény vagy az e

törvény hatályba lépését megelõzõ napon hatályban lévõ szabályok szerint lehet

megállapítani. Aki az e törvény hatályba lépését megelõzõ napon

gyermekgondozási segélyben részesült, kérheti a Cst. szerinti gyermekgondozási

segélynek a megállapítását, ha a Cst. 13/A. § (1) bekezdése szerinti jövedelmi

feltételeknek megfelel.

(6) Anyasági támogatásra való jogosultságot nem lehet megállapítani, ha a

terhes nõ a (4) bekezdés c) pontja alapján várandóssági pótlékban részesül.

36. §

Ha a jövedelempótló támogatásra való jogosultság 1995. július 1-je után

keletkezett és a jövedelempótló támogatást az e törvénnyel megállapított Szt.

34. §-ának (3) bekezdése szerinti okból szüntették meg, a megszüntetést a

támogatás folyósítása szempontjából szüneteltetésnek kell tekinteni.

37. §

(1) A hozzátartozói jogon közgyógyellátásban részesülõk közgyógyellátásra való

jogosultsága a 18-19. § hatályba lépésétõl számított harmadik hónap elsõ

napján megszûnik. Ezen idõponttól a hozzátartozói jogon kiadott

közgyógyellátási igazolványok érvényüket vesztik.

(2) A települési önkormányzat jegyzõje az (1) bekezdés szerinti idõtartamig

hivatalból megvizsgálja, hogy a hozzátartozói jogon közgyógyellátásban

részesülõk az e törvény 18. §-ával megállapított Szt. 50. § (3) bekezdése

szerint jogosultak-e közgyógyellátásra. Ha a hozzátartozói jogon

közgyógyellátásban részesülõ az Szt. 50. § (3) bekezdése szerinti

feltételeknek megfelel, részére saját jogon járó új közgyógyellátási

igazolványt kell kiállítani.

(3) Az (1) bekezdés szerinti igazolványok bevonásáról, illetve érvénytelenné

nyilvánításáról a települési önkormányzat jegyzõje az új közgyógyellátási

igazolvány kiállításával egyidejûleg, illetve az (1) bekezdés szerinti

idõponttól számított 5 napon belül gondoskodik.

38. §

A Gst. 79. §-ának (2) bekezdése a következõ szöveggel egészül ki:

"Az e bekezdés szerint 1996. október 1-jétõl megállapítható jövedelempótló

támogatást 24 hónapra kell megállapítani. Ha 1995. július 1-je és 1996.

szeptember 30-a között az (1) bekezdés szerinti személy a 90 nap idõtartamú

munkaviszonyt gyermekszülés vagy az Szt. 34. §-a (3) bekezdésének b)-c)

pontja szerinti ok miatt nem tudta megszerezni, akkor a munkaviszony

megszerzésére rendelkezésre álló idõszak az Szt. 34. §-a (3) bekezdésének

b)-c) pontja szerinti esetben annak idõtartamával, legfeljebb azonban 12

hónappal meghosszabbodik."

I N D O K O L Á S

Általános indokolás

Az egyes szociális ellátásokkal kapcsolatos törvények módosításáról szóló

törvényjavaslat a családi támogatások új rendszerének bevezetésérõl és a

szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény

(Szt.) módosításáról rendelkezik.

A gazdasági stabilizációt szolgáló egyes törvénymódosításokról szóló

1995. évi XLVIII. törvénynek (Gst.) a családi támogatások átalakítására

vonatkozó részét az Alkotmánybíróság részben megsemmisítette, részben nem

engedte hatályba lépni. A döntés indokolása a családi támogatásoknak

népesedéspolitikai célokat is szolgáló jelentõségét, ezzel összefüggésben a

változásokhoz megfelelõ felkészülési idõ biztosításának szükségességét

hangsúlyozta, melyekre a támogatások átalakítása során figyelemmel kell lenni.

Az Alkotmánybíróság 1995. június 15. napjától számított 300 napban határozta

meg azt a várományi idõszakot, melyen belül születendõ gyermekek tekintetében

a támogatásokat a hatályos jogszabályokban meghatározottaknál kedvezõtlenebb

feltételekkel és idõtartamra nem lehet biztosítani.

A Kormány az Alkotmánybíróság döntése alapján új koncepciót dolgozott ki

a családi támogatások átalakítására, amelynek fõ irányait és a törvényjavaslat

elkészítésének rendjét a 2401/1995. (XII.12.) Korm. határozatban szabályozta.

Az e koncepció alapján készült Javaslat öt családtámogatási forma

újraszabályozását érinti: a várandóssági pótlékot, a terhességi gyermekágyi

segélyt, a gyermekgondozási díjat, a gyermekgondozási segélyt és a

gyermeknevelési támogatást.

A terhességi gyermekágyi segély a továbbiakban is biztosítási alapon

illeti meg az anyákat, míg a többi ellátásnál megszûnik az elõzetes

biztosítási idõ mint jogosultsági feltétel, és az ellátások - a várandóssági

pótlék helyébe lépõ anyasági támogatás kivételével - a család jövedelmi

helyzetétõl függõen vehetõk igénybe.

A Javaslat a családi támogatások új jogosultsági feltételeit, valamint az

új feltételek alkalmazását - összhangban az Alkotmánybíróság által

megfogalmazott elvárásokkal, és figyelemmel a 300 napos várományi idõszakra -

csak az 1996. április 15-tõl születendõ gyermekekre tekintettel rendeli el. Az

ezen idõpont elõtt született gyermekekre a családi támogatások jelenleg

hatályos jogosultsági feltételeit és szabályait kell alkalmazni. Ez azt

jelenti, hogy 1996. április 15-tõl kezdõdõen a régi feltételek szerinti és az

új konstrukció alapján megállapított támogatási formák több éven keresztül

párhuzamosan fognak mûködni. A Javaslat lehetõséget ad arra is, hogy azok a

családok, akik megfelelnek a jövedelmi összeghatároknak, a támogatásokat a

számukra kedvezõbb feltételek szerint vegyék igénybe.

A családi támogatások új konstrukciós változásai összhangban vannak az ez

évi költségvetési törvény elõirányzataival, az új rendelkezések

költségfedezete biztosított.

A családi támogatások feltételeinek újraszabályozása mellett meg kell

teremteni az összhangot a Gst. és az Szt. hatályos rendelkezéseivel is, de az

Szt. módosítását más okok is indokolják. A Gst. jelentõsen megváltoztatta a

munkanélküliek jövedelempótló támogatási rendszerét azáltal, hogy a korábban

korlátlan idõtartamú ellátást határozott idejû, 24 hónapra járó támogatásra

korlátozta. Ez szükségessé teszi a jövedelempótló támogatási rendszer mûködési

szabályainak kiegészítését egy új jogintézménnyel, az ellátás folyósításának

szüneteltetésével. Ezáltal lehet meghatározni azokat az idõtartamokat,

melyeket a 24 havi folyósítás idõtartamába figyelembe kell venni, továbbá

különválaszthatók azok az esetek, melyek az ellátás megszüntetését vonják

maguk után.

A Javaslat hatályon kívül helyezi a közösségi munkavégzésre vonatkozó

szabályokat, mert e jogintézmény mûködése nem igazolta a jogalkotói szándékot.

Természetesen továbbra is fennmarad a közhasznú munkavégzés speciális

támogatása azoknak a hosszú ideje munkanélküli személyeknek, akik az

önkormányzatok szervezése útján kapcsolódnak be a folyamatba.

A Javaslat a hosszú idõ óta folyamatosan emelkedõ gyógyszerárak miatt a

közgyógyellátási rendszert kiterjeszti a lakosság legrászorultabb rétegeire. A

rászorultságon alapuló normatív közgyógyellátás jogosultsági feltételei a

támogatást a jövedelmi helyzethez és a rendszeres gyógyszerköltség nagyságához

kötik. A Javaslat értelmében az önkormányzatok jegyzõi további mintegy 300

ezer rászoruló személy részére nyújthatnak majd ilyen módon támogatást,

egyidejûleg átrendezõdik a jelenlegi méltányossági alapon támogatottak köre

is.

A közgyógyellátási rendszer kiterjesztése ez évben mintegy 6 milliárd Ft

többletkiadást jelent a központi költségvetésnek.

Szükséges az önkormányzati és a nem állami szociális intézmények esetében

az azonos és eltérõ szabályok pontosítása, a nem állami intézményekben az

ellátás igénybevételi módjának meghatározása.

A személyes gondoskodásért fizetendõ térítési díjak megállapításának

szabályai oly módon változnak, hogy az intézményeket fenntartók a térítési

díjakat az eddigi egy alkalom helyett ezután évente két alkalommal

megváltoztathatják, és a bentlakásos intézményekben bõvül a térítési díj

megállapításánál figyelembe vehetõ költségek köre.

A módosítások további részei a jogalkalmazás segítésére, az elõforduló

kodifikációs hibák megszüntetésére és pontosításra irányulnak. E

rendelkezéseknek költségvetési kihatásuk nincs, a jogalkalmazók munkáját

segítik.

Részletes indokolás

Az 1- 5. §-okhoz

A Javaslat szerint alapvetõen megváltoznak a gyermekgondozási segély

(GYES) jogosultsági feltételei. Megszûnik az elõzetes biztosítási idõre

vonatkozó feltétel és az igénybevétel a család jövedelmi helyzetéhez igazodik.

Fõ szabályként a rászorultsági elv érvényesítése valósul meg, hiszen a

leghátrányosabb helyzetben lévõ családok is részesülhetnek ebben az

ellátásban. A rászorultsági elv maradéktalan alkalmazása egy esetben nem

érvényesül, nevezetesen a tartósan beteg, testi vagy értelmi fogyatékos

gyermekek után a jövõben alanyi jogon jár az ellátás. A Javaslat a jövedelmi

feltételeket a családi pótlék rendszerével azonosan határozza meg. Nem

változik a GYES idõtartama, az általános szabály szerint a GYES a gyermek

három éves korának betöltéséig jár, tartósan beteg, testi vagy értelmi

fogyatékos gyermek esetén a gyermek tíz éves korának betöltéséig vehetõ

igénybe.

A Javaslat részletesen szabályozza azokat az eseteket, amelyek

fennállásakor GYES nem vehetõ igénybe. A szabályozás az Szt. vonatkozó

rendelkezéseivel teremt összhangot azáltal, hogy a GYES-t igénybevevõk körébõl

kizárja a rendszeres pénzellátásban részesülõ személyeket. Nem vehetõ igénybe

a GYES továbbá azokban az esetekben sem, amikor a gyermek gyermek- és

ifjúságvédelmi intézményrendszerben, vagy szociális intézményben kerül

elhelyezésre. A GYES-t bármelyik szülõ - ideértve az örökbefogadó és

nevelõszülõket is - igénybe veheti. Ha a szülõk egy háztartásban élnek és

egyidejûleg több gyermek után is jogosultak lennének az ellátásra, akkor is

csak az egyik szülõ részére lehet az ellátást megállapítani.

A 6. §-hoz

A Javaslat lehetõséget ad arra, hogy - meghatározott esetekben - a GYES-t

annak a személynek is megállapítsák, aki egyébként arra nem lenne jogosult.

Ilyen jogkör korábban is volt és azt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár

fõigazgatója gyakorolta. Új elem, hogy a GYES megállapítására - a

jogosultsági feltételek hiányában - csak a törvényjavaslatban nevesített

esetekben van lehetõség. Így például annak a szülõnek, aki a jövedelmi

helyzetében történt változás miatt a GYES idõtartamának utolsó hat hónapjára

már elvesztené a jogosultságot, illetve annak a szülõnek, akinek a gyermeke

betegsége teszi indokolttá a GYES idõtartamának meghosszabbítását a gyermek

általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, legfeljebb azonban a gyermek 8

éves korának betöltéséig.

A 7. §-hoz

A várandóssági pótlékot az egyösszegû anyasági támogatás váltja fel,

amely függetlenül a jövedelemtõl minden szülõ nõt megillet. Az anyasági

támogatás összege az 1996. évben gyermekenként 10.000 Ft. Az 1996. április 15.

elõtt megállapított várandóssági pótlékot a jogosultság idõtartamáig tovább

kell folyósítani, de azok a személyek, akik várandóssági pótlékban

részesültek, a szülést követõen anyasági támogatást nem vehetnek igénybe.

A 8. §-hoz

A családi támogatások újraszabályozása szükségessé teszi az Szt.

rendelkezéseivel való összhang megteremtését. Ezért az Szt-nek azt a

rendelkezését, mely felsorolja, hogy a jövedelem számításánál mely

támogatásokat nem kell figyelembe venni, ki kell egészíteni az anyasági

támogatással.

A 9. §-hoz

A Javaslat kiegészíti és pontosítja a települési önkormányzatok

kötelezettségét azokban az esetekben, amikor a hatáskörre és illetékességre

tekintet nélkül intézkedési kötelezettsége van az önkormányzatnak.

A 10. §-hoz

A gyermeknevelési támogatás (GYET) jogosultsági feltételeinek

megváltoztatását a GYES-sel való összhang megteremtése indokolja. Az 1996.

április 15-tõl születendõ gyermekekre tekintettel ennél az ellátásnál is

megszûnik az elõzetes biztosítási idõ mint jogosultsági feltétel. A

jogosultságnál alkalmazott jövedelemhatár a GYES-nél figyelembe vett mértékkel

azonos. A GYET idõtartamának felsõ határa módosul a legkisebb gyermek

általános iskolai tanulmányainak megkezdéséig, de legfeljebb nyolcadik

életévének betöltéséig.

Az új feltételek szerinti GYET-et legkorábban 1999. április 15-tõl lehet

igénybe venni, eddig az idõpontig a jelenleg hatályos rendelkezéseket kell

alkalmazni.

A 11. §-hoz

A GYES segély jogosultsági feltételeinek megváltozása a gyermeknevelési

támogatás korábbi méltányossági szabályainak módosítását is szükségessé teszi.

A GYET-nek az általános feltételek hiányában történõ megállapítására csak a

Javaslatban nevesített esetekben van mód. Így annak a személynek a részére,

akinek korábban már megszûnt a jogosultsága, az legfeljebb két év idõtartammal

hosszabbítható meg, továbbá annak a személynek, akinek nagykorú gyermeke

oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, legfeljebb a tanulmányok

befejezéséig hosszabbítható meg. Mindkét esetben további feltétel, hogy a

kérelmezõ a családban más kiskorú gyermekek nevelésérõl is gondoskodik.

A GYET ideje alatt újból szülõ nõk esetén a méltányosság feleslegessé

vált, miután a GYES-re való jogosultság feltétele fennáll.

A 12-15. §-okhoz

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásának jogosultsági feltételei

változatlanok maradnak. Ennek ellenére indokolt az Szt. rendelkezését több

helyen megváltoztatni, mert a Gst. a korábban korlátlan idõtartamú támogatást

megváltoztatta, a megállapítás és folyósítás idõtartamát 24 hónapra

korlátozta. Ez szükségessé teszi a folyósítási idõszakok egybeszámításának

szabályozását, valamint az ellátás folyósításának szüneteltetésére vonatkozó

szabályok megalkotását. Ezáltal egyrészt egyértelmûen meghatározhatóak azok az

idõszakok, amelyeket a 24 havi folyósításnál nem kell figyelembe venni, mert

az ellátás szünetel (pl.: katonai szolgálat, büntetés idõtartama, oktatási

intézmény nappali tagozatán történõ képzés stb.), másrészt különválaszthatók

azok az esetek, amelyek az ellátás megszüntetését vonják maguk után (pl.:

letelik a 24 havi idõtartam, határozatlan idejû rendszeres pénzellátást

állapítanak meg stb.).

A Javaslat az ellátás folyósításának szünetelési idõtartamát 24 hónapban

maximálja, ennek lejárta az ellátás megszüntetését is jelenti.

A 16. §-hoz

A munkanélküliek jövedelempótló támogatásának finanszírozási részét 1996.

január 1-tõl a központi költségvetéstõl a Munkaerõpiaci Alap vette át. Az erre

vonatkozó fõbb rendelkezéseket az 1996. évi költségvetésrõl szóló CXXI.

törvény tartalmazza. Ezzel összhangban rendelkezni kell arról is, hogy a

fõvárosi fõjegyzõ által folyósított munkanélküli hajléktalan személyek

jövedelempótló támogatását a Munkaerõpiaci Alap megtéríti.

A 17. §-hoz

A Javaslat pontosító jellegû kiegészítést tartalmaz a méltányossági

jogkörben megállapítható ápolási díjra, azáltal, hogy a feltételek

önkormányzati rendeletben történõ szabályozását írja elõ.

A 18-19. §-okhoz

A Javaslat a közgyógyellátásra jogosultak körét részben szûkíti,

(megszûnik a hozzátartozói jogon járó közgyógyellátás), részben kiterjeszti a

rászorultsági alapon járó normatív közgyógyellátás bevezetésével. Az alanyi

jogosultak és a méltányossági alapon támogatottak közé beépül a normatív

feltételek szerint jogosultak köre. Normatív alapon kell a közgyógyellátást

biztosítani azoknak a személyeknek, akiknek a családjában az egy fõre jutó

jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét

(jelenleg 9.600 Ft/hó), - egyedülállók esetén ez az összeghatár 50 %-kal

magasabb - és a havi rendszeres gyógyszerköltség meghaladja ennek az

összeghatárnak a 10 %-át. A közgyógyellátottak e csoportja után az

önkormányzatoknak nem kell térítést fizetniük az Országos Egészségbiztosítási

Pénztár részére, ugyanis e többletkiadásokat a központi költségvetés

biztosítja. A közgyógyellátásnak ez az új formája mintegy 300 ezer rászoruló

személynek nyújt segítséget a betegségükhöz nélkülözhetetlen és rendszeresen

szükséges gyógyszerek biztosításához.

A Javaslat tartalmazza a közgyógyellátottakról vezetett nyilvántartások

adatainak a jogosult társadalombiztosítási azonosító jelével történõ

kiegészítését. Ezen túlmenõen a kormányzati döntéshez szükséges szakszerû és

megbízható információk biztosítása érdekében elrendeli, hogy a települési

önkormányzatok és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár megyei szervei

évente egy alkalommal kötelesek a közgyógyellátottakra vonatkozó adatokat

egyeztetni. Az egyeztetés részletes szabályait kormányrendelet határozza meg.

A 20 - 21. §-okhoz

A hatályos jogszabályok értelmében a személyes gondoskodást nyújtó

szociális ellátásokat az állam és az önkormányzatok biztosítják. Lehetõség van

arra is, hogy ilyen tevékenységet non-profit szervezetek és szociális

vállalkozások (a továbbiakban: nem állami szervek) is végezzenek. Az Szt.

alapján a nem állami szervek kötelesek az önkormányzati intézményekre

vonatkozó szabályokat betartani. Ez a gyakorlatban nem vált be, a nem állami

szervek gyakran maguk döntenek az intézményi jogviszony létesítésérõl és

megszüntetésérõl, mivel az általuk fenntartott intézményekben csak

meghatározott személyi kör gondozását végzik. Az önkormányzati beutalási

jogkör kötelezõ fenntartása azért sem indokolt, mert a nem állami intézmények

konkrét ellátási területtel nem rendelkeznek. Ezért a Javaslat a nem állami

szervek által biztosított ellátás igénybevételét alternatív módon szabályozza,

lehetõvé téve az önkormányzati beutalás mellett a jogosult és az intézmény

közötti megállapodás kötését is.

A 22. §-hoz

Az Szt. lehetõvé teszi, hogy egy intézményen belül többféle szakosított

ellátási forma mûködjön. Nem voltak azonban szabályozva azok az eljárások,

amikor a beutalt az intézményen belül más ellátási formára lesz jogosult. A

Javaslat úgy rendelkezik, hogy ezekben az esetekben a jogosultat át kell

helyezni, amirõl beutaló határozatban kell dönteni.

A 23-24. §-okhoz

A Javaslat a személyes gondoskodásért fizetendõ térítési díjak

szabályozásában fontos változást tartalmaz. A jelenleg hatályos rendelkezések

szerint mind az intézményi térítési díjat, mind a személyi térítési díjat a

fenntartó évente egy alkalommal, törvényben rögzített idõpontig vizsgálhatta

felül és változtathatta meg. A Javaslat a felülvizsgálatot és az új

megállapítást nem köti idõponthoz, ezt a fenntartó fogja meghatározni, akinek

lehetõsége lesz arra, hogy a térítési díjakat évente két alkalommal

felülvizsgálja és módosítsa. Ez a fenntartók részére lehetõvé teszi az

évközbeni áremelések bizonyos mértékû követését, ugyanakkor az évi két

alkalom megakadályozza a térítési díjak túl gyakori változtatását.

A 25. §-hoz

A jogalkalmazás során felszínre került problémák miatt pontosítani

szükséges a gyermekétkeztetésért fizetendõ térítési díjak normatív

kedvezményrendszerét. Fõ szabály marad, hogy a diákotthonban, illetve a

kollégiumban lakó általános iskolai és középiskolai tanulók, valamint a három-

és többgyermekes családok gyermekei normatív kedvezményben részesüljenek.

Emellett általános szabályként fogalmazódik meg a Javaslatban, hogy a

fogyatékos gyermekek és tanulók részére - függetlenül attól, hogy a közoktatás

melyik területén részesülnek képzésben, illetve hogy diákotthonban vagy

kollégiumban laknak-e - is normatív kedvezményt kell biztosítani. A Javaslat

egyértelmûen rögzíti, hogy a normatív kedvezmények csak egy jogcímen vehetõk

igénybe. Az Szt.-ben szabályozott normatív kedvezmények mellett az

önkormányzatoknak lehetõségük van arra, hogy a szociálisan rászorult családok

gyermekeit további kedvezményben részesítsék, akár a térítési díj teljes

elengedésével is.

A Javaslat az Szt. 115/A. §-át kiegészítve rendezi azt a problémát, hogy

a normatív kedvezményt melyik önkormányzatnak kell biztosítania akkor, ha a

kedvezményre jogosult nem a saját lakóhelye szerint illetékes önkormányzat

intézményében került elhelyezésre, illetve folytatja tanulmányait. Ilyen

esetekben a normatív kedvezmény összegét a gyermek lakóhelye szerint illetékes

önkormányzat biztosítja.

A 26. §-hoz

A bentlakást nyújtó szociális intézmények intézményi térítési díja - a

jelenleg hatályos rendelkezések szerint - szûkített önköltségen alapult, így a

tényleges kiadásoknál jóval kevesebb volt. A Javaslat szerint ezentúl az

intézményi térítési díj elérheti az egy fõre jutó napi, illetve havi tényleges

kiadások mértékét. Az intézményi térítési díj alapján megállapítható személyi

térítési díj számításának szabályai változatlanok maradnak. Ezzel

biztosítható, hogy csak az átlagosnál jobb anyagi körülmények között élõk

fizessenek többet az intézményi gondozásért.

A Javaslat az Szt. 117/A. §-a (1) bekezdésének módosításával összhangban

pontosítja a térítési díj szempontjából figyelembe vehetõ készpénz, valamint

ingatlanvagyon fogalmát. A pontosítás indoka az, hogy a jövõben az intézmény

által fizetett költõpénzzel terhelhetõ a beutalt készpénz-, illetve

ingatlanvagyona, ezért az Szt. 117. §-ának (4) bekezdésében az ezzel

összefüggõ szabályokat módosítani kell.

A 27-28. §-okhoz

Az Szt.-nek a költõpénzre vonatkozó rendelkezései nem határozzák meg,

hogy a rendszeres jövedelemmel nem, de ingatlan és készpénz- vagyonnal

rendelkezõ gondozottak esetén a költõpénz milyen feltételek szerint adható. A

Javaslat szerint a jelentõs készpénz-, illetve ingatlanvagyonnal rendelkezõ

gondozottak költõpénzének megállapítására a térítési díjra vonatkozó

szabályokat kell értelemszerûen alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy a kifizetett

költõpénz összegével terhelni kell az ingatlant, illetve készpénzvagyont.

A 29. §-hoz

A Cst. rendelkezései szerint a bentlakásos szociális intézményekben élõk

esetében a magasabb összegû családi pótlékot az intézményvezetõ részére kell

folyósítani. E szabályozással összhangban módosítani szükséges az Szt. 119. §-

ának b.) pontját, ugyanis azokban az esetekben, amikor az intézményvezetõ a

családi pótlék felvevõje, a térítési díj megfizetésére is õ köteles.

A 30. §-hoz

A Javaslat a szociális ellátások tervezésére vonatkozó szabályokat

egészíti ki. A kiegészítés lényege, hogy a közgyógyellátásra alanyi jogon

jogosultak, valamint a normatív módon közgyógyellátásban részesülõk után a

központi költségvetésnek hozzájárulást kell fizetnie az Egészségbiztosítási

Alap javára.

A 31. §-hoz

A Javaslat 31. §-a pontosítja az Szt.-nek a közgyógyellátásra, valamint a

nem állami szervek által mûködtetendõ személyes gondoskodást nyújtó

intézmények létesítésére és mûködtetésére vonatkozó felhatalmazó

rendelkezéseit.

A 32. §-hoz

A Gst. a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátási formák

kialakítására rendelkezésre álló határidõt két évvel meghosszabbította. Ezt a

szabályt indokolt beépíteni az Szt. rendelkezéseibe, mivel jelenleg az Szt.

132. §-a nincs összhangban a Gst. szabályaival.

A 33. §-hoz

A Javaslat a TES jogosultsági feltételeit és idõtartamát nem érinti. Ezen

ellátásnál változás kizárólag a TES összegében van. A jövõben a TES összege

gyakorlatilag a táppénz összegével azonos módon kerül meghatározásra.

A 34-37. §-hoz

A Javaslat 34-37. §-ai hatályba léptetõ, hatályon kívül helyezõ

rendelkezéseket és átmeneti szabályokat fogalmaznak meg.

A Javaslat többségében 1996. április 15-én lép hatályba, figyelemmel az

Alkotmánybíróság 43/1995.(VI.30.) AB határozatában foglaltakra. Ez alól a

közgyógyellátásra vonatkozó új szabályok képeznek kivételt, mivel azokat az új

gyógyszertámogatási rendszer életbelépésével egyidejûleg célszerû hatályba

léptetni.

A Javaslat átmeneti rendelkezései lehetõvé teszik, hogy az 1996. április

15-e elõtt született gyermekek esetén a családok a jelenleg hatályos

szabályok alapján részesüljenek szociális ellátásban. Figyelemmel arra, hogy

az új GYES összege magasabb a jelenleg hatályos GYES összegénél, a GYES-en és

GYED-en lévõ szülõk választhatnak, hogy a régi szabályok szerint fennálló

jogosultságuk esetén az új GYES-t, avagy a régi GYES-t és GYED-et veszik-e

igénybe.

Ha a szülõ a jelenleg hatályos szabályok alapján GYES-re nem jogosult, de

a Javaslat szerinti jövedelmi feltételeknek megfelel, kérheti az új szabályok

alapján a gyermekgondozási segély megállapítását.

A közgyógyellátás rendszerének átalakítása, a hozzátartozói jogon járó

közgyógyellátás megszüntetése indokolttá teszi, hogy a települési önkormányzat

jegyzõje a törvény erejénél fogva megszûnõ jogosultságokat felülvizsgálja és a

normatív feltételeknek megfelelõ személyek részére új igazolványt állítson ki.

Eleje Honlap