ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tervezõ-
és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról szóló T/2064..
számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat III. fejezete, Az országos kamara 11. § (2) bekezdésének g./
pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
"g./ kidolgozzák [tájékoztatásul] a mérnöki és építészeti tevékenységek
[ajánlott] kötelezõ díjszabását a hozzátartozó szolgáltatások tartalmi
követelményeivel együtt,"
Indokolás
A törvényjavaslat 11.§-ának (2) bekezdése határozza meg azokat a
közfeladatokat, amelyeket az országos kamarák a mérnöki, illetve építészeti
tevékenység jogszerûségének biztosítása és szakmai színvonalának emelése
érdekében kötelesek ellátni. Ezen feladatok közé tartozik a mérnöki és
építészeti tevékenységek díjszabásának kidolgozása a hozzájuk tartozó
szolgáltatások tartalmi követelményeivel együtt.
A javaslat eredeti szövege szerint az országok kamarák csupán tájékoztató és
ajánlott jelleggel dolgozhatják ki.
Az indokolás szerint a mérnöki és építészeti szolgáltatás kötelezõ tartalmát
és a hozzárendelt ajánlott díjat a szakmai szabályzat határozza meg, védve
ezzel a rendszerint szakértelemmel nem bíró megrendelõ (fogyasztó) érdekeit.
A fogyasztói érdekvédelem hatékony megvalósulásának érdekében az országos
kamaráknak arra kell jogot kapniuk, hogy kötelezõen -és ne tájékoztatásul
,ajánlott jelleggel- dolgozhassák ki a díjszabást.
Nemzetközi tekintetben azokban az országokban, ahol a kamarák hatáskörébe
tartozik a díjszabás kidolgozása, ott a kamara által megállapított díjszabás
kötelezõ. Díjszabásként általában minimum összeg van meghatározva, mert
ellenkezõ esetben nem érvényesül a díjszabás kötelezõ jellege.
A javasolt módosítás elfogadása elsõsorban a mérnöki, építészeti szakma belsõ
érdekeit szolgálja egy objektív, szigorúan betartott és mindenkire nézve
kötelezõ díjszabás meghatározásával, amelyet a legfõbb szakmai fórum, az
országos kamara állapít meg.
Az ajánlott jelleggel meghatározott díjszabás csak tájékoztató jellegû,
amelytõl az érdekeltek alacsonyabb összeg irányába is eltérhetnek. Ez pedig
ebben az esetben nem a versenyhelyzet kialakulását vagy élesedését, hanem az
alacsonyabb szakmai színvonalon dolgozó, s ezáltal "olcsóbb" építészeti,
mérnöki munka elõtérbe kerülését jelenti az igényesebb, magasabb szakmai
színvonalú, s ezáltal "drágább" szakmai munkával szemben.
Könnyen belátható, hogy egy minden szakmabelire azonos kötelezettségeket róvó
díjszabás esetében a megrendelõ választása kizárólag szakmai szempontok
szerint történik, amely maga után vonja a szakismeret alapján történõ
"kiválasztódást", s így a szakmai alapokon történõ szervezõdést.
Mindezek alapján a javasolt módosítás elfogadása a mérnöki, építészeti munka
belsõ érdekein és a szakmai alapokon történõ kiválasztódáson túl az országos
kamara meghatározó szerepének valódi elismerését is jelenti, továbbá a
fogyasztók (megrendelõk) érdekvédelmét is elõtérbe helyezi.
Budapest, 1996. március 22
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP