ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2064/31..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tervezõ-

és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról szóló T/2064..

számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat III. fejezete, Az országos kamara 11. § (2) bekezdésének g./

pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"g./ kidolgozzák [tájékoztatásul] a mérnöki és építészeti tevékenységek

[ajánlott] kötelezõ díjszabását a hozzátartozó szolgáltatások tartalmi

követelményeivel együtt,"

Indokolás

A törvényjavaslat 11.§-ának (2) bekezdése határozza meg azokat a

közfeladatokat, amelyeket az országos kamarák a mérnöki, illetve építészeti

tevékenység jogszerûségének biztosítása és szakmai színvonalának emelése

érdekében kötelesek ellátni. Ezen feladatok közé tartozik a mérnöki és

építészeti tevékenységek díjszabásának kidolgozása a hozzájuk tartozó

szolgáltatások tartalmi követelményeivel együtt.

A javaslat eredeti szövege szerint az országok kamarák csupán tájékoztató és

ajánlott jelleggel dolgozhatják ki.

Az indokolás szerint a mérnöki és építészeti szolgáltatás kötelezõ tartalmát

és a hozzárendelt ajánlott díjat a szakmai szabályzat határozza meg, védve

ezzel a rendszerint szakértelemmel nem bíró megrendelõ (fogyasztó) érdekeit.

A fogyasztói érdekvédelem hatékony megvalósulásának érdekében az országos

kamaráknak arra kell jogot kapniuk, hogy kötelezõen -és ne tájékoztatásul

,ajánlott jelleggel- dolgozhassák ki a díjszabást.

Nemzetközi tekintetben azokban az országokban, ahol a kamarák hatáskörébe

tartozik a díjszabás kidolgozása, ott a kamara által megállapított díjszabás

kötelezõ. Díjszabásként általában minimum összeg van meghatározva, mert

ellenkezõ esetben nem érvényesül a díjszabás kötelezõ jellege.

A javasolt módosítás elfogadása elsõsorban a mérnöki, építészeti szakma belsõ

érdekeit szolgálja egy objektív, szigorúan betartott és mindenkire nézve

kötelezõ díjszabás meghatározásával, amelyet a legfõbb szakmai fórum, az

országos kamara állapít meg.

Az ajánlott jelleggel meghatározott díjszabás csak tájékoztató jellegû,

amelytõl az érdekeltek alacsonyabb összeg irányába is eltérhetnek. Ez pedig

ebben az esetben nem a versenyhelyzet kialakulását vagy élesedését, hanem az

alacsonyabb szakmai színvonalon dolgozó, s ezáltal "olcsóbb" építészeti,

mérnöki munka elõtérbe kerülését jelenti az igényesebb, magasabb szakmai

színvonalú, s ezáltal "drágább" szakmai munkával szemben.

Könnyen belátható, hogy egy minden szakmabelire azonos kötelezettségeket róvó

díjszabás esetében a megrendelõ választása kizárólag szakmai szempontok

szerint történik, amely maga után vonja a szakismeret alapján történõ

"kiválasztódást", s így a szakmai alapokon történõ szervezõdést.

Mindezek alapján a javasolt módosítás elfogadása a mérnöki, építészeti munka

belsõ érdekein és a szakmai alapokon történõ kiválasztódáson túl az országos

kamara meghatározó szerepének valódi elismerését is jelenti, továbbá a

fogyasztók (megrendelõk) érdekvédelmét is elõtérbe helyezi.

Budapest, 1996. március 22

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap