ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tervezõ-
és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról T/2064.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat VI. fejezete, A tagsági viszony és a tag jogai 25. § (3)
bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, egyben a c./ pont elhagyását
javasolom:
"(3) A kamarai felvételre jogosító szakmai feltételek a következõk:
a.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó egyetemen
szerzett oklevél és
legalább 2 év mérnöki illetve építészeti tevékenységben szerzett
szakmai gyakorlat,
b.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó fõiskolán
szerzett oklevél és
legalább [5]10 és mérnöki illetve építészeti tevékenységben
szerzett szakmai gyakor-
lat [,].
[ c.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést részlegesen nyújtó
egyetemen
szerzett oklevél és legalább 5 év szakirányú mérnöki illetve
építészeti tevé-
kenységben szerzett gyakorlat.
Indokolás
A törvényjavaslat meghatározza azokat a szakmai feltételeket, amelyekkel a
kamarába jelentkezõknek rendelkezniük kell a kamarába történõ felvételhez.
Tekintettel arra, hogy a kamarai tagság alanyi jog, s a törvényi feltételek
fennállása esetén a tagfelvétel nem tagadható meg, így a felvételi
követelmények szigorítása indokolt.
A szigorítás szükségességét alátámasztja az is, hogy a törvényjavaslat
indokolása szerint a kamarai felvételre jogosító követelmények elsõsorban az
elméleti, felsõfokú ismeretek megszerzésébõl és azok begyakorlásából állnak,
továbbá a feltételek megléte esetén a jelentkezõ mérnököket kérésükre fel kell
venni a területi kamarába.
A javaslat 25. § (3) bekezdésének a./ pontjában meghatározott szakmai
feltételek valóban a jól felkészült, egyetemi végzettséggel és kellõ
gyakorlati tapasztalattal rendelkezõ mérnökök kamarai tagságát szolgálják, a
b./ és c./ pontban meghatározott feltételek azonban nem jelentenek elegendõ
biztosítékot arra, hogy a kamarákba a megfelelõ ismeretekkel bíró szakemberek
kerüljenek be.
A b./ pontban meghatározott 5 éves gyakorlati idõ 10 évre történõ felemelése
biztosítja azt a gyakorlati munkában eltöltött idõtartamot, amellyel a
mérnököknek a szakirányú fõiskola elvégzése után rendelkezniük kell, hogy
tudásuk megalapozott legyen.
A c./ pontban meghatározott feltételek azonban egyáltalán nem felelnek meg a
fogyasztói ( megrendelõi) érdekvédelem -a törvényben és annak indoklásában
lefektetett- követelményeinek.
A szakirányú képzést csak részlegesen nyújtó egyetemi végzettség -kamarai
tagsághoz szükséges- elfogadása ugyanis azzal a következménnyel járna, hogy
olyan elméleti, felsõoktatási képzésbeli hiányosságokkal rendelkezõ is
kérelmezhetné a kamarába történõ felvételüket, amely hiányosságok a
gyakorlatban szerzett tapasztalatokkal -és fõleg csupán 5 évi gyakorlattal-
nem pótolhatók. ( Így a területi kamara tagja lehetne az erdészeti egyetem
faipari szakán végzett, vagy az agrártudományi egyetem informatikai szakán
végzett jelentkezõ is, amennyiben a szükséges gyakorlati idõt megszerezte. )
Az elõzõekben jelezett hiányosságok miatt a törvényjavaslat eredeti szövegében
javasolt szakmai feltételek elfogadása a mérnöki, építészeti szakma
"felhígulásával" járna, s a kamarák mint a szakmai színvonal elsõdleges
letéteményesei nem tudnának legfontosabb feladatuknak, a szakmai színvonal-
emelés követelményének megfelelni.
A javasolt módosítás elfogadásával egyrészt szigorúbbá válnának a kamarai
tagság feltételei, így emelkedne a szakmai színvonal, másrészt hatékonyabbá
válna a fogyasztói érdekvédelem is azzal, hogy csakis a megfelelõ elméleti és
gyakorlati ismeretekkel rendelkezõ szakemberek állhatnának a megrendelõk
rendelkezésére.
Budapest, 1996. március 22.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP