ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2064/32..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a tervezõ-

és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról T/2064.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat VI. fejezete, A tagsági viszony és a tag jogai 25. § (3)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, egyben a c./ pont elhagyását

javasolom:

"(3) A kamarai felvételre jogosító szakmai feltételek a következõk:

a.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó egyetemen

szerzett oklevél és

legalább 2 év mérnöki illetve építészeti tevékenységben szerzett

szakmai gyakorlat,

b.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést nyújtó fõiskolán

szerzett oklevél és

legalább [5]10 és mérnöki illetve építészeti tevékenységben

szerzett szakmai gyakor-

lat [,].

[ c.) a szakterületnek megfelelõ szakirányú képzést részlegesen nyújtó

egyetemen

szerzett oklevél és legalább 5 év szakirányú mérnöki illetve

építészeti tevé-

kenységben szerzett gyakorlat.

Indokolás

A törvényjavaslat meghatározza azokat a szakmai feltételeket, amelyekkel a

kamarába jelentkezõknek rendelkezniük kell a kamarába történõ felvételhez.

Tekintettel arra, hogy a kamarai tagság alanyi jog, s a törvényi feltételek

fennállása esetén a tagfelvétel nem tagadható meg, így a felvételi

követelmények szigorítása indokolt.

A szigorítás szükségességét alátámasztja az is, hogy a törvényjavaslat

indokolása szerint a kamarai felvételre jogosító követelmények elsõsorban az

elméleti, felsõfokú ismeretek megszerzésébõl és azok begyakorlásából állnak,

továbbá a feltételek megléte esetén a jelentkezõ mérnököket kérésükre fel kell

venni a területi kamarába.

A javaslat 25. § (3) bekezdésének a./ pontjában meghatározott szakmai

feltételek valóban a jól felkészült, egyetemi végzettséggel és kellõ

gyakorlati tapasztalattal rendelkezõ mérnökök kamarai tagságát szolgálják, a

b./ és c./ pontban meghatározott feltételek azonban nem jelentenek elegendõ

biztosítékot arra, hogy a kamarákba a megfelelõ ismeretekkel bíró szakemberek

kerüljenek be.

A b./ pontban meghatározott 5 éves gyakorlati idõ 10 évre történõ felemelése

biztosítja azt a gyakorlati munkában eltöltött idõtartamot, amellyel a

mérnököknek a szakirányú fõiskola elvégzése után rendelkezniük kell, hogy

tudásuk megalapozott legyen.

A c./ pontban meghatározott feltételek azonban egyáltalán nem felelnek meg a

fogyasztói ( megrendelõi) érdekvédelem -a törvényben és annak indoklásában

lefektetett- követelményeinek.

A szakirányú képzést csak részlegesen nyújtó egyetemi végzettség -kamarai

tagsághoz szükséges- elfogadása ugyanis azzal a következménnyel járna, hogy

olyan elméleti, felsõoktatási képzésbeli hiányosságokkal rendelkezõ is

kérelmezhetné a kamarába történõ felvételüket, amely hiányosságok a

gyakorlatban szerzett tapasztalatokkal -és fõleg csupán 5 évi gyakorlattal-

nem pótolhatók. ( Így a területi kamara tagja lehetne az erdészeti egyetem

faipari szakán végzett, vagy az agrártudományi egyetem informatikai szakán

végzett jelentkezõ is, amennyiben a szükséges gyakorlati idõt megszerezte. )

Az elõzõekben jelezett hiányosságok miatt a törvényjavaslat eredeti szövegében

javasolt szakmai feltételek elfogadása a mérnöki, építészeti szakma

"felhígulásával" járna, s a kamarák mint a szakmai színvonal elsõdleges

letéteményesei nem tudnának legfontosabb feladatuknak, a szakmai színvonal-

emelés követelményének megfelelni.

A javasolt módosítás elfogadásával egyrészt szigorúbbá válnának a kamarai

tagság feltételei, így emelkedne a szakmai színvonal, másrészt hatékonyabbá

válna a fogyasztói érdekvédelem is azzal, hogy csakis a megfelelõ elméleti és

gyakorlati ismeretekkel rendelkezõ szakemberek állhatnának a megrendelõk

rendelkezésére.

Budapest, 1996. március 22.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap