ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2064/38..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102 § (1) bekezdése alapján a

Tervezõ és szakértõ mérnökök valamint építészek szakmai kamaráiról szóló

T/2064. számú törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ. A javaslatok együttes elõterjesztését indokolja, hogy

kidolgozójuk Reálértelmiségi Egyeztetõ Tanács, és közös céljuk minden

mérnöki szakirány képviseletének megteremtése a Mérnöki kamarában.

1. A preambulum szövege az alábbiakkal egészüljön ki:

"Az Országgyûlés - a hazai hagyományokat és a fejlett demokráciák

gyakorlatát követve a környezet alakítása, fejlesztése és védelme

szempontjából meghatározó tervezõ- és szakértõ mérnökök és építészek

tevékenységének jelentõségét elismerve, a vállalkozói és hatósági jogosítást

igénylõ tevékenységeinek szabályozása, önigazgatása, a szakmai és etikai

elvek egységes érvényesítése érdekében,[a szakmai és etikai elvek

érvényesítéséhez szükséges szakmai önigazgatást támogatva] a következõ

törvényt alkotja:"

INDOKLÁS:

A törvénytervezetben szereplõ mérnöki, illetve építész tevékenységek szakmai

jellegük mellett egyidejûleg vállalkozói tevékenységek is. A módosítás

megteremti az összhangot a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. sz.

törvénnyel.

2. Az 1. § (1) bekezdése egészüljön ki két vesszõvel:

"......... kötött önálló, mérnöki és építészeti, tervezõi....

- 2 -

INDOKLÁS:

A tevékenységek összerendeléséhez szükséges a nyelvtani módosítás.

3. Az 1. § (3) bekezdés egészüljön ki az alábbiakkal:

(3) A Ptk. 685. § c) pontja szerinti gazdálkodó szervezet és más jogi

személy, valamint az egyéni vállalkozó és a magánszemély, az (1) bekezdésben

megjelölt mérnöki, illetve építészeti tevékenységet csak akkor folytathat,

ha az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek megfelel, illetve ha azt a

feltételeknek megfelelõ alkalmazottja, vagy tagja [-ideértve az egyéni

vállalkozót is-] útján végzi [végezhet].

INDOKLÁS:

Az eredeti fogalmazás nem terjedt ki a szellemi szabadfoglalkozású

magánszemélyre.

4. Az 1. § egészüljön ki egy új (4) bekezdéssel:

(4) Azok, a Ptk. 685. § c) pontja szerinti gazdálkodó szervezetek -, amelyek

kizárólag, illetve nettó árbevételük 90 %-a mértékéig - mérnöki, illetve

építészeti kamarai tag részvételével folytatható tevékenységet végeznek, nem

esnek a gazdasági kamarákról szóló 1994. évi XVI. tv. hatálya alá.

INDOKLÁS:

A tervezõ és szakértõ mérnöki és építész vállalkozások a gazdasági

kamarákról szóló törvénnyel összhangban mentesüljenek a gazdasági kamarai

tagság alól akkor is, ha kis mértékben más kiegészítõ (pl. sokszorosítás,

bérbeadás) tevékenységet is végeznek.

5. A 2. § (4) bekezdése az alábbi módon módosuljon:

"Az országos kamarákon belül a Magyar Mérnöki Kamara [legalább építési,

tartószerkezeti, épületgépészeti, közlekedési, hírközlési, vízgazdálkodási,

vízépítési, környezetvédelmi, földmérõ és térképészeti, erdészeti és

faipari, mezõgazdasági, gépészeti, hõ- és villamos-energetikai, gázipari

szakterületeken, illetve] a jogosultsághoz kötött [egyéb] szakértõi és

tervezõi mérnöki szakterületeken, a Magyar Építész Kamara legalább terület-

és településrendezési, táj- és kertépítészeti, építészeti, belsõépítészeti

és mûemlékvédelmi szakterületeken szakmai tagozatokat köteles létrehozni.

- 3 -

INDOKLÁS:

A mérnöki képzettségû szakemberek köre és tevékenysége rendkívül széleskörû

az agrármérnöktõl az építõmérnökig a bányamérnöktõl a vegyészmérnökig. Ez

idõben és jelentõségben, feladatban és eljárásban is számottevõen

módosulhat, ezért a társadalmi igény, és ennek alapján a Mérnöki Kamara

közgyûlése dönti el, hogy mely szakmák és szakterületek, illetve az ezekben

létrejött mely csoportosulások alkothatnak szakmai tagozatot. Mind

költségek, mind a döntések megalapozottsága szempontjából elõnyös, ha a

szakmai tagozatok a már mûködõ szakmai, mûszaki-tudományos egyesületek

keretében mûködnek.

6. A 2. § (6) bekezdése az alábbi módon módosuljon:

"A [területi] kamara tagja jogosult hivatalos irataiban kamarai tagságának

tényét feltüntetni."

INDOKLÁS:

A területi jelzõ itt szükségtelen, mert a tagsági viszonyt a törvény más

helyen rendezi.

7. A 3. § (1) bekezdés a.) pontja egészüljön ki az alábbiakkal:

"...... eljárva a szakmai tagozatok véleményét bekérve elbírálja a tervezõi,

illetve a szakértõi tevékenység folytatásához elõírt feltételek

teljesülését, kiadja a hatósági engedélyeket és gondoskodik a

regisztrációról, [és határoz ............. törlésrõl,]

INDOKLÁS:

A területi kamara határozatának szakmai megalapozottságát a szakmai

tagozatokkal való egyeztetés biztosítja.

8. A 3. § (1) bekezdés b) pontja az alábbiak szerint módosuljon:

"b) [figyelemmel kíséri .... kezdeményez,] kivizsgálja a beérkezett szakmai,

szakmagyakorlási és szakmai etikai panaszokat és eljárást kezdeményez saját

hatáskörben, illetve nem kamarai tagok esetében az intézkedésre jogosult

hatóságoknál."

INDOKLÁS:

A kamara nem lehet jogosult bárki tevékenysége megfigyelésére, de a

bejelentett panaszok ügyében a köztestületi jogoknak megfelelõen jár el.

9. A 3. § (1) bekezdés c) pontját törölni javasoljuk:

[c) ellenõrzi, .... kezdeményez,]

- 4 -

INDOKLÁS:

Ezt a gondolatkört az új b) pont tartalmazza.

10. A 3. § (1) bekezdés f) és g) pontját törölni javasoljuk:

[f) a megbízók ................ Névjegyzéket.]

INDOKLÁS:

Az f) és g) pontokban foglalt közremûködéseket a kamara a 3. § (3) bek. d)

pontja értelmében végzi, annak törvényi szabályozása felesleges.

11. A 3. § (2) bekezdés bevezetõ szövegét az alábbiak szerint módosítani

javasoljuk:

"A területi kamara [képviseli tagjainak érdekeit] eljár tagjai érdekeinek

érvényesítéséért a hatáskörébe ...... "

INDOKLÁS:

A kamara mint köztestület más szakmai érdekvédelmi szervezetnek véleményét

összegyûjtve jár el.

12. A 3. § (2) bekezdés c) pontját javasoljuk áthelyezni a 3. § (1) bekezdés

c) pontjaként beírva az alábbi szöveggel:

"c) együttmûködik az igazságügyi szakértõi kamarával a mérnök és építész

szakértõk minõsítése és kijelölése tárgyában,"

INDOKLÁS:

Az igazságügyi szakértõkrõl szóló 1995. évi CXIV. sz. törvénnyel való

összhang miatt szükséges a módosítás.

13. A 6. § (6) bekezdését javasoljuk módosítani:

(6) A területi kamara ügyviteli szervének vezetõje a kamara titkára, [aki a

kamarával munkaviszonyban áll.] Titkár csak az lehet, aki köztisztviselõi

szakvizsgával rendelkezik. [a köztisztviselõk .... kinevezhetõ.]

INDOKLÁS:

A jegyzõvé kinevezhetõ szakember az esetek nagy többségében nem mérnök.

Ezzel a területi kamrák irányításából kizárnánk a tagságot.

- 5 -

14. A 11. § (2) bekezdés a) pontját az alábbiak szerint javasoljuk

módosítani:

"az érvényes jogszabályok alapján az államigazgatási eljárás [általános]

szabályait alkalmazva másodfokon döntenek a területi kamarákhoz utalt

hatósági jogkörökben. [a tervezõi.... törlésérõl.]

INDOKLÁS:

A hatósági jogköröket az 1. § (1) szerint a törvény kormányrendelet, vagy

miniszteri rendeletek határozzák meg, ez túlnõ a jelzett feladatokon.

15. A 11. § (2) bekezdés b) pontja alábbiak szerinti módosítását javasoljuk:

"b) országos összesítésben vezetik a [Tervezõi ............ nyilvánosságát]

kamarák tagjainak és ezen belül a hatósági jogosultságú személyek

nyilvántartását (pl. szakértõi, tervezõi névjegyzék) és biztosítják ezek

személyi adatvédelmi eljárásának megfelelõ kezelését".

INDOKLÁS:

Az új megfogalmazás a nyilvántartások általános szabályait rögzíti.

16. A 11. § (2) bekezdés c) pontja egy részét javasoljuk törölni:

".... irányelvek, [kamarai szabályzatok (etikai kódex, versenyszabályzat)]

kidolgozásával...."

INDOKLÁS:

A törlésre javasolt tárgyköröket a 11. § (5) bekezdése tartalmazza.

17. A 11. § (2) bekezdés f) pontját javasoljuk törölni:

["f) közremûködnek ..... alkalmazását",]

INDOKLÁS:

Az f) pontban foglalt közremûködést a 11. § (5) bekezdés d) pontja

tartalmazza.

18. A 11. § (2) bekezdés i) pontját az alábbiak szerint javasoljuk

kiegészíteni:

"i) együttmûködnek más szakmai kamarákkal, a gazdasági kamarákkal és egyéb

köztestületekkel, valamint a mûszaki tudományos egyesületekkel és azok

szövetségeivel és egyéb szakmai szervezetekkel."

INDOKLÁS:

A kamara köztestületi feladataiból következõen széleskörû szakmai

egyeztetési feladatokat kell, hogy elvégezzen.

- 6 -

19. A 11. § (2) bekezdést egy új j) ponttal javasoljuk kiegészíteni:

"j) együttmûködnek más országok társszervezeteivel."

INDOKLÁS:

A kamara más országok hasonló kamaráival kapcsolatot kell tartson.

20. A 11. § (3) bekezdés bevezetõ szövegét az alábbiak szerint módosítani

javasoljuk:

"Az országos kamarák eljárnak [képviselik] a mérnöki, illetve az építészeti

tevékenység [érdekeit] érdekeinek érvényesítésében.

Ennek keretében:"

INDOKLÁS:

Lásd a 3. § (2) bekezdéshez adott indoklást.

21. A 11. § (3) bekezdés b) pontját javasoljuk törölni:

[b) figyelemmel ............ mûködését,]

INDOKLÁS:

Ez a tevékenység benne foglaltatik a 11. § (4)-ben.

22. A 11. § (3) bekezdés e) pontját javasoljuk módosítani:

e) együttmûködnek a mérnöki, illetve az építészeti tevékenységet érintõ

kérdésekben a parlamenti és kormányszervekkel, [kapcsolatot.......

szervezeteivel],

INDOKLÁS:

A külföldi kamarákkal való kapcsolatot lásd 11. § (2) j) pontban.

23. A 11. § (3) bekezdés f) pontját javasoljuk törölni:

[f) szakmai .......... szövetségeivel,]

INDOKLÁS:

Ezt a gondolatot lásd a 11. § (2) i) pont módosított szövegében.

24. A 11. § (3) bekezdés g) pontját javasoljuk törölni:

[g) véleményezik ........ tervezeteit,]

INDOKLÁS:

Ez a tevékenység a 11. § (4) bekezdésben benne foglaltatik.

- 7 -

25. A 13. § (1) bekezdés szövegét módosítani javasoljuk:

"(1) A küldöttgyûlést 70 %-ban a területi kamarák és 30 %-ban a szakmai

tagozatok szavazati joggal rendelkezõ küldöttei alkotják."

INDOKLÁS:

Az egyes szakmák arányos képviselete így biztosítható.

26. A 18. § (1) bekezdését kiegészíteni javasoljuk:

"(1) A szakmai tagozatok ........ intézkedni. A tagozatokat üzemeltetheti a

szakterületen mûködõ mûszaki tudományos egyesület is. A tagozat elsõ ülésén

elnököt választ."

INDOKLÁS:

A tudományos egyesületek tapasztalata, kapacitása és költségviselõ képessége

indokolja a szervezett együttmûködést.

27. Az 51. §-t változtatni javasoljuk:

"Felhatalmazást kap a Kormány [a földmûvelésügyi ........... rendeleteket

megalkossa.] hogy a jogosultsághoz kötött mérnöki, illetve építészeti

tevékenységeket jelölje ki és a hatósági jogosítás átadását meghatározó

rendeleteket a törvény hatálybalépését követõ egy éven belül alkossa meg."

INDOKLÁS:

Ezt a szakterületet eddig is kormányrendeleten alapuló miniszteri rendeletek

szabályozták, tehát elõbb a Kormány kell felhatalmazást kapjon. Az egy éves

határidõ elégséges idõt biztosít a szükséges rendeletek megalkotásához.

28. A 23. § (1) bekezdés c) pontját javasoljuk módosítani:

c) a kamara igazgatási szolgáltatásaiért fizetett díjakból,

INDOKLÁS:

A kamara haszonszerzés érdekében gazdasági tevékenységet, így szolgáltatást

sem végezhet, díjakat csak igazgatási tevékenységéért számíthat fel.

29. Az 52. § alábbi módosítását javasoljuk:

"Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki és építészeti

tervezõi és mûszaki szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését

megelõzõen kiadott engedélyek

(1) amennyiben a jogosult személy kamarai tagfelvételre jogosult és

felvételét kéri, jogfolytonosak és külön eljárási díj nélkül bejegyzésre

kerülnek a kamarák nyilvántartásába,

- 8 -

(2) amennyiben a jogosult személy a kamarai tagfelvételét nem kéri, az 53. §

(1) bekezdése szerinti hatálybalépést követõ 90 napig érvényesek."

INDOKLÁS:

A módosítást a szerzett jogok védelme indokolja.

Budapest, 1996. május 2o.

Dr. Szabó Iván

képviselõ

Eleje Honlap