ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
természet védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A II. rész A természeti értékek és természeti területek általános védelme 19.
§ (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A fejlesztési tevékenység ( beruházás, építés, létesítés, stb. ), vagy
bármely más beavatkozás tervezése, kivitelezése során biztosítani kell, hogy a
földtani természeti értékek, valamint a nyilvántartott ásványvagyon csak a
lehetõ legkisebb mértékben károsodjon."
Indokolás
A törvényjavaslat eredeti megfogalmazása a természetvédelem szempontjából
lehetséges beavatkozásokat leszûkíti fejlesztési tevékenységre, holott a
hatékony természetvédelem megvalósítása céljából célszerû bármilyen
tevékenységet a természet védelmének szempontjait figyelembevéve végezni.
A javaslat indokolása is rámutat arra, hogy mindennemû tevékenységet úgy kell
végezni, hogy a földtani és a felszínalaktani képzõdményeket ne károsítsa,
illetve a károsító hatás minimális legyen.
Nyilvánvaló, hogy nemcsak a fejlesztési, hanem a felújítási, korszerûsítési,
hasznosítási, gazdálkodási tevékenységek köre számba sem vehetõ, de szinte
minden típusuk kapcsolatba kerül a természettel, így károsíthatja is azt. A
valóban hatékony és teljes körû természetvédelem érdekében különösen jelentõs
a javasolt módosítás szerinti általános szabály törvénybe iktatása, amely
valamennyi beavatkozás kapcsán kötelezõvé teszi a természeti értékek
lehetséges védelmét.
Az utóbbi években szerencsére hazánkban is elõtérbe került a természetvédelem
problémaköre, s világossá vált, hogy a természetkárosítás megakadályozása,
megelõzése lényegesen elõbbremutatóbb -és egyben gazdaságosabb is- mint a már
bekövetkezett természeti károk és természetromboló tevékenységek
következményeinek utólagos helyreállítása. Ezt a felfogást erõsíti meg az a
tény is, hogy a helyreállítás sokszor már lehetetlen, vagy a bekövetkezett
károsodás minõsége és terjedelme, vagy az ehhez szükséges anyagi háttér hiánya
miatt.
Mindezen természetvédelmi és gazdasági indokok miatt a javasolt módosítás
elfogadása elengedhetetlen a hatékony és teljes körû természetvédelem
megvalósítása érdekében, továbbá a módosító javaslatban megfogalmazott
általános tilalom betartása ( és annak ellenõrzése ) jelentõsen megkönnyítené
a természetkárosító behatások, beavatkozások megelõzését. A már említett
pénzügyi, gazdasági szempontok is a módosítás elfogadását indokolják.
Budapest, 1996. március 14.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP