ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
természet védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A IV. rész A természet védelmének tervezési és szervezeti rendszere 63. § a
következõ (2) bekezdéssel egészül ki, s a korábbi (2)-(3) bekezdések számozása
értelemszerûen változik:
" (2) Az önkormányzati természetvédelmi õrszolgálat létrehozásának és
mûködtetésének költségeit központi költségvetés biztosítja."
Indokolás
A törvényjavaslat megfogalmazása szerint a települési -fõvárosban a fõvárosi-
önkormányzat képviselõ-testülete önkormányzati természetvédelmi õrszolgálatot
mûködtethet. [Törvényjavaslat 63. § (1) bek. ]
Nem rendelkezik azonban a természetvédelmi õrszolgálat létesítésének és
mûködtetésének anyagi fedezetérõl.
Az õrszolgálat felállítása mindenképpen szükséges és az önkormányzatoknak a
természet védelme érdekében élniük is kell a törvényadta lehetõséggel. Mivel
az utóbbi években országos és helyi szinten is elõtérbe került környezet- és
természetvédelem szükségessége, a települési önkormányzatok is átérzik a
problémakör fontosságát. Nehéz elképzelni olyan önkormányzatot, amely -ha
lehetõségei engedik- a természet védelme érdekében ne hozna létre
õrszolgálatot.
Mindehhez azonban biztosítani kell az õrszolgálat mûködéséhez szükséges anyagi
fedezetet, mert ellenkezõ esetben az önkormányzatok -minden jószándék ellenére
is- nem lesznek abban a helyzetben, hogy az õrszolgálatot létrehozhassák. A
szükséges fedezet elõteremtése pedig nem lehet csupán az önkormányzatok
feladata, hiszen egyre több feladatot kell ellátniuk, az ehhez szükséges
források egészének vagy egyre jelentõsebb részének "elõteremtésével". Az
õrszolgálat létrehozásának és mûködtetésének felvállalásával az önkormányzatok
újra egy olyan feladatot vállalnának magukra, amelyet teljes egészükben nekik
kellene finanszírozniuk. A szigorodó gazdasági helyzetben pedig erre egyre
kevésbé van ( sokszor már egyáltalán nincs ) lehetõségük. Ugyanis számtalan
olyan feladat van, amelyeket az önkormányzatoknak törvény erejénél fogva
kötelezõen el kell látniuk, ezek pedig legtöbbször minden rendelkezésükre álló
forrásokat, eszközöket lekötik, új feladatok felvállalására már képtelenek.
Tekintettel arra is, hogy a törvényjavaslat egészét tekintve egy valóban
elõremutató, korszerû természetvédelmi törvényt láthatunk, kiemelt figyelmet
kell fordítani, nemcsak az országos, illetve regionális, hanem a helyi
települési szintû természetvédelem feltételeinek megteremtésére is. A
természetvédelem ugyanis így lesz teljes körû.
A javasolt módosítás a hatékony természetvédelem biztosítása és az ehhez
szükséges anyagi fedezet hiánya közötti feszültséget, ellentmondást szüntetné
meg azzal, hogy a központi költségvetésbõl biztosítaná az õrszolgálat
mûködtetéséhez szükséges fedezetet. Helyi, települési szinten hatékony
természetvédelem csak így valósítható meg, ugyanakkor a központi költségvetést
-a természetvédelem fontosságára tekintettel- nem terhelnék jelentõs kiadások.
Budapest, 1996. március 14.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP