ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2098/78..

Módosító javaslat!

DR. GÁL ZOLTÁN

az Országgyûlés elnöke

H E L Y B E N

Tisztelt Elnök Úr!

A természet védelmérõl szóló, T/2098.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat 43. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) Fokozottan védett fajok esetében a [3] (2) bekezdés c), f), g), i), j),

m) pontjaiban meghatározott tevékeny-ségek engedélyezése során elsõ fokon a

Minisztérium jár el."

Indokolás

Nyilvánvaló sajtóhiba történt, mert a hivatkozott törvényhely a § (2)

bekezdéseben található.

2.

A törvényjavaslat 61. §-a elmarad:

"[61. § (1) A megyei önkormányzat gondoskodik a megye te-rületén található

helyi jelentõségû védett természeti te-rületek védelmével kapcsolatos

tevékenységek összehangolá-sáról.

(2) A megyei önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott feladatkörében:

a) javaslatot tesz helyi jelentõségû védett természeti te-

rületté nyilvánításra,

b) a települési önkormányzat felkérése alapján részt vesz

a helyi jelentõségû védett természeti területté nyilvá-

nítás elõkészítésében,

c) elõsegíti a települési önkormányzatok természetvédelmi

tevékenységét,

(3) a helyi jelentõségû védett természeti területek fenn-tartása érdekében a

települési önkormányzatokkal megálla-podást köthet, vagy társulást hozhat

létre.]"

Indokolás

A törvény a helyi védett természeti területek védelmét két fórumnak, az

államnak, illetve a helyi önkormányzatoknak a hatáskörébe utalja. A megyei

önkormányzatnak ezekre a területekre semmilyen hatásköre nincs,

pénzeszközökkel, megfelelõ szakértelemmel sem rendelkezik kötelezõ jelleggel.

A §-ban megfogalmazott feladatok teljességgel indokolatlanok, a törvény

szellemétõl, felépítésétõl, valamint más, a megyei önkormányzatokra vonatkozó

törvényektõl is teljesen idegenek, a leírt feladatok értelmezhetetlenek a

gyakorlati életben.

3a.

A törvényjavaslat 72. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A védett természeti területeken természetvédelmi ér-dekbõl - az e törvény

hatálybalépését követõen - elrendelt mezõ- és erdõgazdasági korlátozás,

illetve tilalom esetén, vagy a termelésszerkezet, illetve termeléstechnológia

je-lentõs megváltoztatásának elõírása következtében a tulaj-donos tényleges

kárát meg kell téríteni."

3b.

A törvényjavaslat 72. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Ha védett természeti területen kívül elrendelt ter-mészetvédelmi célú

korlátozás, tilalom, egyéb hatósági kö-telezés miatt a tulajdonos jelentõs

mértékû termelésszer-kezet, illetve termeléstechnológia változtatásra kénysze-

rül, kártalanításra a (2) bekezdésben meghatározottak az irányadók. Az (1)-(2)

bekezdés szerinti kártalanítás rész-letes szabályait a Kormány rendeletben

határozza meg."

Indokolás

A védett természeti területeken természetvédelmi érdekbõl nemcsak

termelésszerkezet megváltoztatását lehet elõírni, illetve válik szükségessé

annak elõírása, hanem a különbözõ kultúrák termelésekor alkalmazott

technológiák megváltoztatására is sor kerülhet, mely változtatás

költségnövekedést, illetve károkozást is eredményezhet. Ezért az ilyen károk

megtérítését is szükséges törényi úton szabályozni.

4.

A törvényjavaslat 72. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Amennyiben az ideiglenes védetté nyilvánítást annak indokolatlansága

miatt nem követi végleges védetté nyilvá-nítás, a tulajdonos részére az

ideiglenes védetté nyilvá-nításból eredõ tényleges kárt az elrendelõnek meg

kell té-ríteni."

Indokolás

Természetes dolog, hogyha indokolatlan védetté nyilvánítás történt és kár

keletkezik, azt meg kell téríteni, de a törvénynek rendelkezni kell arról is,

hogy a kártérítésre ki a kötelezett. Tekintettel arra, hogy az állam, illetve

a helyi önkormányzat rendelhet el védettséget, az intézkedésére felelõsséget

kell vállalnia. Az erre kötelezettet a törvényben megnevezni.

Budapest, 1996. április 09.

Dr.Bálint György Dr.Gombos András Dr.Kiss Róbert

SZDSZ SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap