ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2098/79..

Módosító javaslat!

Dr.Gál Zoltán,

az Országgyûlés elnöke részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Természet Védelmérõl szóló T/2098. sz. törvényjavaslathoz az alábbi módosító

indítványokat nyújtjuk be:

1./ A 17. § (2) bekezdése a következõképpen módosulna:

(2) A termõföld hasznosítása, illetve a hasznosításra alkalmatlan területek

használata, igénybevétele, meliorációs tervek készítése és végrehajtása, egyéb

mezõgazdasági tevékenységek folytatása, valamint a vízgazdálkodás és a

vízrendezés során a természetes és a természet közeli állapotú vízfelületeket,

nádasokat és más vizes élõhelyeket, valamint a mezõgazdasági termelés számára

[kedvezõtlen termõhelyi adottságú] alkalmatlan területek természetes

növényállományát meg kell õrizni.

I n d o k o l á s

A törvény szóhasználata ezt a fogalmat alkalmazza más helyen helyesen pl. 15.

§. c. bekezdés, ezért célszerû mindenhol ezt a szóhasználatot alkalmazni.

Továbbá a kedvezõtlen termõhelyi adottság nem törvényben szabályozott fogalom

és a mindenkori kormányzati szándék és költségvetési forrás függvényében

változhat. Ezért törvényben e fogalom használata értelmezhetetlen.

2./ A törvény 24. § (1) bekezdés b. pontja következõ kiegészítéssel módosul:

(b) Helyi jelentõségû terület esetén a települési - Budapesten a fõvárosi -

önkormányzat, az igazgatóság egyetértõ szakhatósági véleménye alapján

rendeletben nyilvánít védetté.

i n d o k o l á s

A törvény 68. § (6) bekezdése rendelkezik az elõvásárlási jogról, mely a

sorrendiség tekintetében az igazgatóságot települési önkormányzat elé helyezi,

helyesen. Ezen túlmenõen igazgatósági egyetértõ szakhatósági vélemény nélkül

települési önkormányzatoknak jelentõs nehézséget okozna a védetté nyilvánítás

szakszerû lefolytatása, valamint lehetõséget biztosítana védetté nyilvánítás

leple alatt jogosulatlan földtulajdon szerzésre.

3./ 30. § (2) bekezdés b. pontja a következõ kiegészítéssel módosul:

(b) Helyi jellegû védett természeti terület esetében a települési önkormányzat

- fõvárosban a fõvárosi önkormányzat - az igazgatóság egyetértõ szakhatósági

véleménye alapján

rendeletben határozza meg.

I n d o k o l á s

Az elõzõ pontban leírtak szerint javasolt védetté nyilvánítási eljárásból

következik, hogy a védõövezetté nyilvánítást is hasonló eljárásban végezni.

4./ 53. § (2) bekezdés a. pontja következõ kiegészítéssel módosul:

a.) Az ország természeti területei jelen állapotának leírását biológiai

sokféleség megõrzése szempontjából jelentõs folyamatok, tevékenységek

meghatározását,

I n d o k o l á s

Ez a törvényhely rendelkezik a természetvédelmérõl és területi tervezésrõl,

melynek során alaptervet kell készíteni. Az alapterv kiinduló pontja az ország

területi állapotának a jelen állapota kell hogy legyen, ezért célszerû ezt

törvényben ilyen megnevezéssel meghatározni.

5./ Az 56. §-tól az 59. §-ig terjedõ rész címe a következõképpen változik:

A természetvédelem államigazgatási szervezete.

I n d o k o l á s

A jelzett paragrafusok a természetvédelmi államigazgatás felépítésérõl,

illetve feladatairól szólnak és ezért célszerû államigazgatási szervezetrõl és

nem állami szervezetrõl beszélni.

6./ 59. §. (2) bekezdés következõképpen változik:

(2) A Természetvédelmi Õrszolgálat tagjainak, valamint az igazgatóság részérõl

eljáró hatósági személyeknek a jogait és kötelezettségeit [külön törvény] a

Kormány rendeletben határozza meg.

I n d o k o l á s

Az õrszolgálat, valamint más igazgatósági hatósági személyek jogait és

kötelezettségeit célszerû kormányrendeletben meghatározni, mert erre külön

törvény, illetve más törvényhez való kapcsolódás nagyon nehézkessé teszi a

végrehajtást és hátráltatja a törvény hatályosulását.

7./ A 82. § (2) bekezdése kimarad.

[(2) A Tvhr. 27. §-ának rendelkezéseit az e törvény 59. § 2 bekezdésében

meghatározott törvény hatálybalépésig alkalmazni kell.]

I n d o k o l á s

Az 59. §. (2) bekezdését módosítani javasoltuk oly módon, hogy a

természetvédelmi õrszolgálat tagjainak, valamint az igazgatóság eljáró

hatósági személyek jogait és kötelezettségeit ne külön törvény, hanem

kormányrendelet szabályozza. Ezért értelmszerûen ezt a bekezdést javasoljuk

kihagyni.

8./ a 85. § a) pontja az alábbi kiegészítéssel módosul:

Felhatalmazást kap a

a) Kormány, hogy rendeletben szabályozza a 7. § (3) bekezdésben, 10. § (1)

bekezdésében, 44. § (4) bekezdésében, 47. § (1) bekezdésében, 57. § (2)

bekezdésének elsõ fordulatában, 59. § (2) bekezdés, (4) bekezdésének elsõ

mondatában, 63. § (3) bekezdésében, 71. § (3) bekezdésében, 72. § (3)

bekezdésében, 73. § (2) bekezdésében, 80. § (4) bekezdésében;

I n d o k o l á s

Az 59. § (2) bekezdésének módosítását javasoltam és ezért szükséges a

módosításban megfogalmazottaknak megfelelõen a Kormánynak a felhatalmazást

megadni.

Budapest, 1996. április 3.

Dr.Bálint György Dr.Gombos András

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap