ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

1

T/2098/82..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

természet védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A III. rész A természeti területek és értékek kiemelt oltalma 43. § (4)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

" (4) Fokozottan védett, illetve nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó

állatfajok esetén a (2) bekezdés szerinti engedély csak [természetvédelmi vagy

más közérdekbõl] akkor adható meg, ha nem sért természetvédelmi érdeket."

Indokolás

A törvényjavaslat eredeti szövegezése szerint az igazgatóság a törvényben

meghatározott engedélyt csak természetvédelmi vagy más közérdekbõl adhatja

meg.

A fokozottan védett, illetve nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozik szinte

minden vadon élõ állat- és növényfaj, melyeket rekreációs célból szokás

tartani az egész kultúrált világban.

A hazánk által is aláírt "Washingtoni Egyezmény" rendkívül körültekintõ módon,

különbözõ mértékû védelem alá helyez nagyszámú állat- és növényfajt,

elsõsorban ezek transzportálására, tenyésztésére és kereskedelmére

vonatkozóan. A törvényi megfogalmazás ennek ismeretében félrevezetõ, ugyanis a

törvény tartalmáról döntõ, de a szakterületen többnyire nem járatos képviselõk

számára azt a benyomást kelti, hogy csak néhány, rendkívül ritka állatfajról

van szó.

A (2) bekezdésben meghatározott tevékenységekhez szükséges igazgatósági

engedély megadásának kizárólag csak természetvédelmi vagy más közérdekhez

kötése azt jelenti, hogy az engedélyek megadása egyoldalú döntéshez kötött.

Vagyis kizárólag a természetvédelmi szervek döntik el, hogy az engedélyt

kiállítják-e, attól függõen, hogy érdekük-e a tevékenység folytatása. Így nem

szakmai indokok, nem a valós természetvédelmi érdekek döntik el az engedély-

kérelmek sorsát.

A (2) bekezdésben felsorolt tevékenységek a védett állatfajok jelentõs része

esetén semmiféle természetvédelmi érdeket nem sértenek, jól lehet azok

folytatása nem érdeke a természetvédelmi szerveknek.

A hatékony természetvédelem megvalósítását is sokkal inkább szolgálja egy

kevésbé szigorúbb korlátozás, amikor az adott tevékenység folytatásához nem

csak meghatározott korlátok között adható meg a szükséges engedély ( csak

természetvédelmi vagy más közérdekbõl), hanem a törvény azt az esetet

szabályozza, amikor az engedélyt meg lehet adni, vagyis akkor, ha a

tevékenység gyakorlása megfelel egyetlen korlátozásnak, konkrétan, hogy nem

sérti a természetvédelem érdekeit.

Így a természetvédelmi hatóságnak elegendõ azt vizsgálnia, hogy valamely

törvényben meghatározott tevékenység folytatása nem ellentétes-e a

természetvédelem érdekeivel. Amennyiben a hatóság úgy ítéli meg, hogy az

engedély nem adható ki a természetvédelem érdekében, az engedély kiadását

megtagadhatja. Ezzel egyetlen érdek, a természetvédelem érdeke kerül a döntés

középpontjába.

A törvényjavaslatban foglalt megfogalmazás lehetõséget ad a tudományos kutatás

szabadságának korlátozására is.

A javaslatban felsorolt tevékenységek engedélyezése mindezek alapján kizárólag

szakmai döntések kérdése kell, hogy legyen.

A javasolt módosítás elfogadásával kizárólagossá válik az engedélyezés szakmai

szempontok alapján történõ lebonyolítása, a természetvédelem érdekeinek

kizárólagos középpontba helyezése.

Budapest, 1996. április 18.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap