ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2098/106..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A természet védelmérõl szóló, T/2098.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat 1. §-ának a) pontja a következõképpen egészül ki:

"1. § A törvény célja:

a) a természeti értékek és területek, tájak, valamint azok természeti

rendszereinek, biológiai sokféleségének általános védelme, megismerésének és

fenntartható haszná-latának elõsegítése, továbbá a társadalom egészséges, esz-

tétikus természet iránti igényének kielégítése;"

Indokolás

A természet védelme csak akkor lehet eredményes, ha a társadalom széles rétege

megismeri.

2.

A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdésének felvezetõ szövege a következõképpen

módosul:

"(1) A törvény rendelkezéseit [figyelembe kell venni] al-kalmazni kell:"

Indokolás

Szövegpontosítás.

3.

A törvényjavaslat 2. §-a (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni:/

"b) a magyar részrõl elfogadott nemzetközi szerzõdésekkel összhangban, az

élõvilág és élõhelyei, a biológiai sokfé-leség, a természeti rendszerek,

természeti erõforrások vé-delmezése és mûködõképességük fenntartása;"

/során./

Indokolás

A megújuló erõforrások csak abban az esetben tarthatók fenn, ha mûködõképesek

maradnak. Ez nagyobb követelmény mint a védelem.

4.

A törvényjavaslat 3. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A törvény hatálya kiterjed valamennyi természeti ér-tékre és területre,

tájra, továbbá a velük kapcsolatos minden tevékenységre, valamint a nemzetközi

egyezményekbõl és együttmûködésbõl fakadó természetvédelmi feladatokra, kivéve

ha nemzetközi egyezmény másként rendelkezik."

Indokolás

A törvényjavaslat külön foglalkozik a tájak védelmével, amely nem minden

esetben azonos a természeti értékek és területek védelmével. Emiatt a törvény

hatálya körében a tájnak is önállóan meg kell jelenítõdnie.

5.

A törvényjavaslat 4. §-ának d) pontja a következõképpen módosul:

/A törvény alkalmazásában/

"d) természetközeli állapot: az az élõhely, táj, életkö-zösség,

amelynek kialakulására az ember csekély mértékben hatott (természeteshez

hasonlító körülményeket teremtve), de a benne lejátszódó [folyamatokat még

többségében] fo-lyamatokat többségükben az önszabályozás jellemzi, de köz-

vetlen emberi beavatkozás nélkül is fennmaradnak;"

Indokolás

Stílus javítás, szövegpontosítás.

6.

A törvényjavaslat 4. §-ának h) pontja a következõképpen módosul:

/A törvény alkalmazásában/

"h) élõhely: az a meghatározó térbeli egység, ahol adott élõ szervezet és

állománya (populáció), vagy élõlények életközössége a természeti rendszerben

elõfordul és a ki-alakulásához, fennmaradásához, szaporodásához, tenyész-

[t]éséhez szükséges feltételek adottak;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

7.

A törvényjavaslat 4. §-ának k) pontja a következõképpen módosul:

/A törvény alkalmazásában/

"k) életközösség (társulás): az élõvilág [meghatározható térbeli

egységben (élõhelyen) elõforduló olyan szervezett egysége] egy meghatározott

élõhelyen található olyan szer-vezõdése, amelyben a különbözõ élõ szervezetek

állományai meghatározott kapcsolatrendszerben élnek együtt;"

Indokolás

A h) pont meghatározásának megismétlése felesleges. Ebben az esetben

"szervezett egységrõl" nem beszélhetünk.

8.

A törvényjavaslat 4. §-ának l) pontja a következõképpen módosul:

/A törvény alkalmazásában/

"l) fenntartható használat (hasznosítás): a természeti ér-tékek olyan módon

és ütemben történõ használata, amely nem haladja meg megújuló képességüket,

nem vezet a természeti értékek és a biológiai sokféleség csökkenéséhez, ezzel

fenntartva [a benne lévõ lehetõségeket] a jelen és jövõ generációk [részére]

életlehetõségeit;"

Indokolás

Stílus javítás.

9.

A törvényjavaslat 5. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A természeti értékek és területek csak olyan mérték-ben igénybevehetõk,

hasznosíthatók, hogy a mûködésük szem-pontjából alapvetõ természeti rendszerek

és azok folyama-tainak mûködõképessége fennmaradjon, továbbá a biológiai

sokféleség fenntartható legyen."

Indokolás

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény

fogalmi rendszerével T/4.. § d) pont/ való összhang megteremtését szolgálja a

módosítás.

10.

A törvényjavaslat 6. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) Egyedi tájértéknek minõsül az adott tájra jellemzõ természeti érték,

képzõdmény és az emberi tevékenységgel létrehozott tájalkotó elem, amelynek

természeti, történel-mi, kultúrtörténeti, tudományos vagy esztétikai szempont-

ból a társadalom számára jelentõsége van."

Indokolás

Pontosítás, amely elsõsorban a magas korú vagy különleges fajú fák egyedi

védelmét szolgálja.

11.

A törvényjavaslat 7. §-a (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

/A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és esztétikai

adottságok megóvása érdekében:/

"b) gondoskodni kell a [véglegesen] használaton kívûl he-lyezett épületek,

építmények, nyomvonalas létesítmények, berendezések új funkciójának

megállapításáról, illetve en-nek hiányában megszüntetésükrõl, elbontásukról,

az érin-tett területnek a táj jellegéhez igazodó rendezésérõl;

Indokolás

A véglegesen használaton kívül helyezett épületnek nem lehet új funkciót adni.

12.

A törvényjavaslat 7. §-a (2) bekezdésének g) pontja a következõképpen módosul:

/A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és esztétikai

adottságok megóvása érdekében:/

"g) autópályát, valamint a vadon élõ állatfajok ismert vo-nuló útvonalait

[érintõ közutat] keresztezõ vonalas léte-sítményt úgy kell építeni, hogy a

vadon élõ állatfajok egyedeinek átjutása - megfelelõ térközönként - biztosítva

legyen."

Indokolás

A biológiai sokféleség megõrzésének érdekében az állatfajok szabad vonulását

nem szabad akadályozni. A vadon élõ állatok útvonalait nem csak a közutak,

hanem egyéb vonalas létesítmények is keresztezik - és nem csak érintik -, így

például a vasútvonalak, csatornák.

13a.

A törvényjavaslat 8. §-ának (6) bekezdése a következõképpen módosul:

"(6) A vadon élõ [növény- és állatfajokra] szervezetekre vonatkozó

rendelkezések kiterjednek a faj minden egyedére, annak valamennyi fejlõdési

szakaszára, alakjára, állapotá-ra, részére."

13b.

A törvényjavaslat 10. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Vadon élõ [növény- és állatfaj] szervezet egyedének a kivitele,

behozatala, az országon történõ átszállítása, mesterséges körülmények közötti

szaporítása, tartása, ter-mesztése, tenyésztésbe vonása, keresztezése,

természetbe kijuttatása, értékesítése a Kormány által rendeletben

meghatározott feltételekkel és módon történhet."

13c.

A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Vadon élõ [állatfaj] szervezet állományának csökken-tését szolgáló új

eljárás bevezetéséhez a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium (a

továbbiakban: Mi-nisztérium) hozzájárulása szükséges."

Indokolás

A 4. § f) pontja szerinti fogalom használatát, valamint a 10. § (2) bekezdése

rendelkezésének általánossá tételét javasoljuk.

14.

A törvényjavaslat 9. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) Növény- és állatföldrajzi szempontból új élõ szer-vezet betelepítése

akkor engedélyezhetõ, ha megtelepedé-sük, alkalmazkodásuk esetén a hazai

életközösségben a ter-mészetes folyamatokat az õshonos fajok rovására nem

módo-sítják károsan."

Indokolás

A nem õshonos fajok tájjellegre gyakorolt hatása nem keverhetõ össze az

általuk okozható ökológiai kárral. A nem õshonos fajok káros ökológiai hatását

a törvénytervezet 9. és a 13. §-a alapján kell megakadályozni.

15.

A törvényjavaslat 9. §-ának (5) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(5) A biológiai sokféleséget befolyásoló, genetikailag módosított szervezetek

létrehozása, az azokkal folytatandó kísérletek, termesztésük, tenyésztésük,

terjesztésük, az országból történõ kivitelük és behozataluk a természetvé-

delmi feladatok ellátásáért felelõs miniszter (a további-akban: miniszter), az

erdõ- és vadgazdálkodási, halászati és földmûvelésügyi feladatok ellátásáért

felelõs miniszter (a továbbiakban: földmûvelésügyi miniszter) és a népjóléti

miniszter együttes rendeletében meghatározott feltételek-kel és módon

történhet."

Indokolás

Szövegpontosítás.

16a.

A törvényjavaslat 9. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) A biológiai sokféleséget befolyásoló, genetikailag módosított szervezetek

létrehozása, az azokkal folytatható kísérletek, termesztésük, tenyésztésük,

terjesztésük, ki-vitelük és behozataluk [a természetvédelmi feladatok ellá-

tásáért felelõs miniszter (a továbbiakban: miniszter), az erdõ- és

vadgazdálkodási, halászati és földmûvelésügyi fe-ladatok ellátásáért felelõs

miniszter (a továbbiakban: földmûvelésügyi miniszter) és a népjóléti miniszter

együttes rendeletében] - e törvény rendelkezéseivel össz-hangban - külön

törvényben meghatározott feltételekkel és módon történhet."

16b.

A törvényjavaslat 11. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A nem halászható (horgászható) fajokról, a halászati (horgászati)

tilalmakról és fajok szerinti tilalmi idõkrõl [a földmûvelésügyi miniszter a

miniszterrel] az erdõ- és vadgazdálkodási, halászati és földmûvelésügyi

feladatok ellátásáért felelõs miniszter (a továbbiakban: földmûve-lésügyi

miniszter) a természetvédelmi feladatok ellátásá-ért felelõs miniszterrel (a

továbbiakban: miniszter) együttesen rendelkezik."

Indokolás

A genetikailag módosított szervezetek problémaköre olyan súlyú kérdés,

amelynek szabályozása törvényi szintet igényel.

17.

A törvényjavaslat 10. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Vadon élõ növény- és állatfaj egyedének [a kivitele, behozatala, az

országon] az országba történõ behozatala, átszállítása, kivitele, mesterséges

körülmények közötti szaporítása, tartása, termesztése, tenyésztésbe vonása,

keresztezése, természetbe kijuttatása, értékesítése a Kor-mány által

rendeletben meghatározott feltételekkel és mó-don történhet.

Indokolás

Szövegpontosítás.

18.

A törvényjavaslat 12. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A vadászható vad- és a halászható (horgászható) hal-faj túlszaporodása

esetén, illetve a nem õshonos, nem meg-honosodott, a hazai állatvilágtól

idegen állomány felszá-molása érdekében, az igazgatóság a vadászati

(halászati) hatóságnál [állományszabályozás elrendelését kezdeményez-heti] az

állomány szabályozását vagy felszámolását kezde-ményezi."

Indokolás

A felszámolás érdekében felszámolást kell kezdeményezni, és nem állomány-

szabályozást.

19.

A törvényjavaslat 14. §-a a következõképpen módosul:

"14. § Tilos a nem õshonos[, illetve nem meghonosodott (nem honosított)]

halfajok természetes vagy természetköze-li vizekbe telepítése, továbbá

halgazdasági célú halasta-vakból az ilyen halfajok más élõvizekbe való

juttatása."

Indokolás

A törvényjavaslat az elhagyni kívánt fogalmakat nem használja, illetve nem

határozza meg, ezért alkalmazásuk zavart okoz.

20.

A törvényjavaslat 15. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következõképpen

módosul:

/Természeti területnek minõsül, ha a 4. § d) pontjában meghatározott

feltételeknek megfelel:/

"a) az erdõ, gyep, [nád,] nádas mûvelési ágú termõföld;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

21.

A törvényjavaslat 15. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Az (1) bekezdés hatálya alá tartozó természeti terü-letek jegyzékét a

miniszter folyamatosan, de legkésõbb a törvény hatálybalépésétõl számított 2

éven belül a földmû-velésügyi miniszterrel [együttes rendeletben] együtt köz-

zéteszi. A jegyzék tájékoztató jellegû, nem érinti az e törvény

hatálybalépésével bekövetkezõ és az egyéb jogsza-bályok által biztosított

védettségeket, korlátozásokat."

Indokolás

A pontosítás a jegyzék jogi helyzetét, hatályát tisztázza.

22.

A törvényjavaslat 16. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A mezõ-, erdõ-, gyep-, nád-, hal-, vadgazdálkodás (a továbbiakban:

gazdálkodás) során biztosítani kell a fenn-tartható használatot, ami magában

foglalja a tartamossá-got, a természetkímélõ módszerek alkalmazását és a

bioló-giai sokféleség védelmét."

Indokolás

A gyep is olyan jellegzetes természeti terület, amellyel való gazdálkodás

megköveteli a természetkímélõ módszerek alkalmazását a biológiai sokféleség

védelme érdekében.

23.

A törvényjavaslat 16. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) [Törekedni kell arra, hogy az erdõ] Erdõ telepítése - ha a termõhelyi

adottságok lehetõvé teszik - õshonos fa-fajokkal, természetes elegyarányban,

természetkímélõ módon történjék."

Indokolás

Szövegpontosítás.

24.

A törvényjavaslat 18. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) Tilos a természetes és természetközeli állapotú víz-folyások, vizes

élõhelyek partvonalától számított 1000 mé-teren belül - a vízkárelhárításhoz

szükséges vegyi anyagok kivételével - a külön jogszabályban meghatározott, a

vizekre és a vízben élõ szervezetre veszélyes növényvédõ-szerek, vegyi anyagok

kijuttatása."

Indokolás

A víz mint környezeti elem védelmét alapvetõen más jogszabálynak kell

biztosítani. Ez a törvény a vízzel, "csak" mint élõhellyel foglalkozhat.

25.

A törvényjavaslat 18. §-ának (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Tilos a természetes és természetközeli állapotú víz-folyások, vizes

élõhelyek partvonalától számított 1000 mé-teren belül - a vízkárelhárításhoz

szükséges vegyi anyagok kivételével - a külön jogszabályban meghatározott,

vizekre veszélyes [növényvédõszerek,] vegyi anyagok kijuttatása."

Indokolás

A rendelkezés felhatalmazást ad a természetes, természetközeli állapotú

vizekre veszélyes anyagok meghatározására, így itt a növényvédõszerek

kiemelése felesleges.

26.

A törvényjavaslat 19. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) [A fejlesztési tevékenység (beruházás, építés, léte-sítés stb.)] A

természeti érték igénybevételével járó te-vékenység, így különösen a

beruházás, építés, létesítés tervezése, kivitelezése, során biztosítani kell,

hogy a földtani természeti értékek, valamint a nyilvántartott ás-ványvagyon

csak a lehetõ legkisebb mértékben károsodjon."

Indokolás

A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény

fogalmi rendszerével való összhang megteremtését és az rendelkezés általánossá

tételét szolgálja a módosítás.

27.

A törvényjavaslat 20. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A bányászati tevékenységet a természeti területek lehetõ legkisebb

mértékû igénybevételével kell folytatni. [a] A felhagyott bányaterületen a

felszíni tájsebeket fo-lyamatosan meg kell szüntetni, és - ha lehetséges -

termé-szetszerû állapotot kell kialakítani."

Indokolás

Stílus javítás.

28.

A törvényjavaslat 21. § (1) bekezdésének b) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Természeti területen az igazgatóság engedélye szükséges:/

"b) a gyep, valamint a nád és más vízinövényzet égetésé-

hez."

Indokolás

A gyepek védelme érdekében az égetéséhez is biztosítani kell a hatósági

jogkört a védelméért felelõs hatóságnak.

29.

A törvényjavaslat 22. §-ának felvezetõ szövege a következõképpen egészül ki:

"22. § Kiemelt oltalmuk biztosítása érdekében védetté kell nyilvánítani a

tudományos, a kultúrális, az esztétikai, az oktatási, a gazdasági és más

közérdekbõl, valamint a bio-lógiai sokféleség [biztosítása] megõrzése céljából

arra érdemes"

Indokolás

Szövegpontosítás.

30.

A törvényjavaslat 28. §-ának (5) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(5) Természeti emlék valamely különlegesen jelentõs egyedi természeti érték,

képzõdmény és annak védelmét szolgáló terület. A 23. § (2) bekezdés alapján

védett for-rás, állandóan vagy idõszakosan mûködõ víznyelõ, kunhalom

természeti emléknek minõsül."

Indokolás

Pontosítás, amely elsõsorban a magas korú vagy különleges fajú fák egyedi

védelmét teszi lehetõvé.

31.

A törvényjavaslat 33. §-ának (8) bekezdése a következõképpen módosul:

"(8) Véghasználat a (6) és a (7) bekezdésben meghatáro-zott kivétellel csak a

biológiai [vágáskor elérése esetén] vágásérettséghez közeli idõpontban

végezhetõ."

Indokolás

A biológiai vágáskort elért fák gazdasági értéke már kisebb mint azt megelõzõ

közeli években, ezért a vágást pár évvel korábban szükséges elvégezni.

32.

A törvényjavaslat 36. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Valamennyi védett természeti területre - az ott te-vékenységet

folytatókra kötelezõ erejû - kezelési tervet kell készíteni. A kezelési tervet

10 évenként felül kell vizsgálni."

Indokolás

A kezelési terv alapvetõen meghatározza a védett természeti értékek sorsát,

ezért elkészítésük reális ütemezésével kell biztosítani elkészülésüket.

33.

A törvényjavaslat 42. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) Védett fasorban lévõ, valamint egyes védett fák és cserjék természetes

állapotának megváltoztatásához, kivá-gásához az igazgatóság engedélye

szükséges[, az]. Az eljá-rásban az erdészeti hatóság szakhatósági

hozzájárulását be kell szerezni."

Indokolás

Mesterséges beavatkozással a fa, cserje állapota, megjelenése alapvetõen

megváltoztatható, szakszerûtlen munkával elpusztítható.

34.

A törvényjavaslat 53. §-a (2) bekezdésének h) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az Alapterv tartalmazza:/

"h) a természeti értékek és területek megfigyelését, adat-gyûjtését,

nyilvántartását és értékelését végzõ rendszer kiépítésének és fenntartásának

elveit."

Indokolás

Szövegpontosítás.

35.

A törvényjavaslat 61. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A megyei önkormányzat a helyi jelentõségû védett természeti területek

fenntartása érdekében a települési önkormányzatokkal megállapodást köthet,

vagy társulást hozhat létre."

Indokolás

Szövegpontosítás.

36.

A törvényjavaslat 65. §-a (1) bekezdésének felvezetõ szövege a következõképpen

módosul:

"(1) A [védett] természeti területek és értékek jogelle-nes károsítása,

veszélyeztetése vagy zavarása esetén a természet védelme érdekében a

természetvédelmi célú társa-dalmi szervezetek jogosultak fellépni és"

Indokolás

Nem csak a védett, hanem minden olyan földterület védelmének érdekében meg

kell adni a jogosultságot, amelyet természetközeli állapot jellemez.

37.

A törvényjavaslat 83. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A szabálysértésekrõl szóló, többször módosított 1968. évi I. törvény az

alábbi [116/C.] 116/D. §-al egé-szül ki:

"[116/C.] 116/D. §

Természetvédelmi szabálysértés""

Indokolás

Szövegpontosítás.

Budapest, 1996. április 29.

Dr. Házas József Tamássy István

MSZP SZDSZ

Dr. Baráth Etele Dr. Kiss Róbert

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap