Környezetvédelmi Bizottság

T/2098/147..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr részére

az Országgyûlés elnöke

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a természet

védelmérõl szóló, T/2098.. számú törvényjavaslathoz a Környezetvédelmi

Bizottság a következõ

módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1./A törvényjavaslat 7. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg

a jelenlegi (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre módosul:

(3) Külterületi ingatlan, különösen természeti terület, belterületbe vonására

akkor kerülhet sor, ha annak következtében a táj jellege, esztétikai és

természeti értéke nem károsodik helyreállíthatatlanul.

Indokolás

Az indokolatlan és a természeti és táji adottságokat figyelmen kívül hagyó

belterületbe vonás a természeti területek és értékek degradációjával,

megsemmisülésével járhat. Emiatt a belterületbe vonás során kiemelt figyelmet

kell fordítani a természeti és tájképi értékek megóvására.

2./ A törvényjavaslat 27.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Ha valamely természeti terület idõszakosan, fokozottan védett élõ

szervezetek [növény- vagy állatfajok] élõhelyéül szolgál, melyek megóvása

másként nem biztosítható, az igazgatóság a területet meghatározott idõre -

de legfeljebb 3 hónapra, az érdekelt hatóságokkal történõ egyeztetést

követõen - átmenetileg védetté nyilváníthatja, azonnal végrehajtandó

határozattal.

Indokolás

Szövegpontosítás, mivel a törvényjavaslat gyûjtõfogalomként az élõ szervezetek

fogalmát használja.

3./ A törvényjavaslat 37. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

(5) Külterületi védett természeti terület belterületbe nem csak akkor vonható,

ha a település belterülete is védett természeti terület.

Indokolás

A külterületen található védett természeti terület belterületbe vonása,

valamint az ezt többnyire követõ beépítés a védett természeti terület

létesítési céljaival ellentétes, a természeti értékek pusztulásával,

degradációjával járhat. A módosító javaslat ezt kívánja korlátozni.

4./ A törvényjavaslat 42.§ (5) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(5) Védett fasorban lévõ, valamint egyes védett fák és cserjék természetes

állapotának megváltoztatásához, kivágásához a[z igazgatóság] természetvédelmi

hatóság engedélye szükséges[,]. [a] A természetvédelmi hatóság az engedélyrõl

[eljárásban] - a cserjék esetének kivételével - tájékoztatja az erdészeti

hatóságot. [szakhatósági hozzájárulását be kell szerezni.]

Indokolás

A törvényjavaslat rendelkezéseit indokolt kiterjeszteni a védett cserjékre is,

azok kivágására, természetes állapotuk megváltoztatására. Cserjék

vonatkozásában az erdészeti hatóság az engedélyezés szempontjából nem minõsül

érdekeltnek.

5./ A törvényjavaslat 49.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) A barlangokról - az ingatlannyilvántartástól függetlenül - közhiteles

nyilvántartást kell vezetni, az ennek vezetésére jogosult szervet, illetve a

nyilvántartás tartalmát és vezetésének módját a miniszter rendeletben

határozza meg.

Indokolás

A barlangnyilvántartás vezetésének az indoka a naprakész információ

biztosítása a barlangokról. Emiatt a nyilvántartásnak meg kell felelnie a

közhitelesség követelményének is.

6./ A törvényjavaslat 56. § i/ pontja az alábbiak szerint módosul:

(A miniszter:)

i/ közremûködik a természet védelmével kapcsolatos oktatási,

ismeretterjesztési tevékenységek irányításában, valamint a természetvédelmi

ismeretek oktatási tanrendbe illesztésében.

Indokolás

A természetvédelmi ismeretek oktatási tanrendbe illesztésében is biztosítani

kell a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter közremûködõi jogkörét,

mert ennek hiányában a törvényi kötelezettség teljesítése nehezül el.

7./ A törvényjavaslat 57. § (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) Az igazgatóságok [feladat- és hatáskörét a Kormány, mûködési]

illetékességi területét a miniszter rendeletben állapítja meg.

Indokolás

Az igazgatóságok feladat- és hatáskörét a törvényjavaslat tartalmazza,

kormányrendeleti szintû megismétlése szükségtelen. Az igazgatóságoknak

illetékességi nem pedig mûködési területe van.

8./ A törvényjavaslat 63. § (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) [Az önkormányzati természetvédelmi õr feladata a helyi jelentõségû védett

természeti terület védelme érdekében a külön törvényben és az 59. §-ban

meghatározott jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése.]

Az önkormányzati természetvédelmi õr, - mint hivatalos személy - az

önkormányzat illetékességi területén található helyi jelentõségû védett

természeti terület megóvása érdekében jogosult és köteles:

a) a helyi jelentõségû védett természeti területre vonatkozó elõírások

betartását ellenõrizni;

b) a helyi jelentõségû védett természeti területet veszélyeztetõ, illetve

károsító cselekményt elkövetõ személyt a cselekményének abbahagyására

felszólítani, igazoltatni, a területrõl eltávolítani;

c) az általa észlelt vagy tudomására jutott, a természet védelmének

érdekeit sértõ vagy veszélyeztetõ cselekmény miatt a gyanúsított(akk)al

szemben eljárást kezdeményezni;

d) a helyi jelentõségû védett természeti területen károsító vagy

veszélyeztetõ cselekmény elkövetésén tettenért vagy ezzel alaposan

gyanúsított személytõl a jogellenesen szerzett védett természeti

értéket, illetve az elkövetéshez (veszélyeztetéshez) használt eszközt

lefoglalni;

e) Az a)-d) pontokban foglaltak érvényesítése érdekében területre,

helyiségbe belépni, tárgyakat, eszközöket megtekinteni, megvizsgálni,

bármely érintett személytõl felvilágosítást, információt illetve egyéb

bizonyítást kérni;

f) jogszabályban meghatározott esetben helyszíni bírságot kiszabni.

Az 59. § (3) bekezdését az önkormányzati természetvédelmi õr eljárása során is

alkalmazni kell.

Indokolás

A törvényjavaslat az önkormányzati természetvédelmi õr jogait és

kötelezettségeit külön törvény szabályozási körébe utalja. A javasolt

módosítás értelmében az önkormányzati természetvédelmi õr alapvetõ

jogosítványait is a természet védelmérõl szóló törvény tartalmazná.

9./A törvényjavaslat 65. § (1) bekezdés b) pontja az alábbiak szerint

változik:

( A védett természeti területek és értékek jogellenes károsítása,

veszélyeztetése vagy zavarása esetén a természet védelme érdekében a

természetvédelmi célú társadalmi szervezetek jogosultak fellépni, és)

b) [ ha a keresetindításra jogosult, illetve az ügyész keresetindítási jogával

nem él,] a védett természeti érték, terület károsítója, veszélyeztetõje,

zavarója ellen pert indítani.

Indokolás

A törvényjavaslat a keresetindítást olyan feltételhez köti, amely teljesítése

nehézkes, jogértelmezési és jogalkalmazási problémákat is felvet.

10./ A törvényjavaslat 69. § (1) bekezdésének a felvezetõ mondata az alábbiak

szerint változik:

(1) A központi költségvetés, az elkülönített állami és fejezeti kezelésû

pénzalapokkal összhangban

Indokolás

Az államháztartási törvény nemcsak elkülönített, hanem fejezeti kezelésû

pénzalapot is ismer.

11./ A törvényjavaslat 69. § (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) A természet védelme céljainak eléréséhez szükséges pénzügyi fedezetet

elsõsorban a központi költségvetésben és a természet védelmét is szolgáló

elkülönített állami és fejezeti kezelésû pénzalapokban, különösen a Központi

Környezetvédelmi Alapban kell biztosítani.

Indokolás

Az államháztartási törvény ismeri a fejezeti kezelésû pénzalapokat is. A

Központi Környezetvédelmi alapot jelentõsége miatt indokolt kiemelni.

12./ A törvényjavaslat 78. § (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:(2) A

jogellenesen szerzett, birtokban tartott védett természeti értéket - ha az nem

áll állami tulajdonban - az arra feljogosított hatóság, ennek hiányában az

igazgatóság határozattal elkobozza.

IndokolásA törvényjavaslat értelmében a védett természeti értékek nagy része

állami tulajdonban áll. Mivel a kobzás - az elkobzást kimondó határozat

jogerõre emelkedésével egyidejûleg - állami tulajdonszerzést eredményez ,

indokolt a törvényjavaslat módosítása. Tulajdonváltozás csak akkor következik

be, ha nem áll állami tulajdonban a természeti érték.

13./ A törvényjavaslat 80. §-a az alábbi (4)-(5) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a jelenlegi (4) bekezdés számozása (6) bekezdésre változik:(4) Ha

a természetvédelmi bírságota/ az igazgatóság szabta ki, akkor a Központi

Környezetvédelmi Alap természetvédelmi célokat szolgáló részének,b/ a jegyzõ

szabta ki (80.§ (2) bekezdés), akkor az önkormányzat környezetvédelmi alapja,

vagy annak természetvédelmi célokat szolgáló részének (62. §(3)

bekezdés)bevételi forrása. Ha a települési önkormányzat nem rendelkezik

környezetvédelmi alappal, akkor a b/ pontban foglalt bevétel nem illeti meg.

(5) A természetvédelmi bírság nem mentesít a büntetõjogi, a szabálysértési, a

kártérítési felelõsség, valamint a tevékenység korlátozására,

felfüggesztésére, tiltására, továbbá a helyreállításra vonatkozó kötelezettség

teljesítése alól.IndokolásAz államháztartási törvény rendelkezései értelmében

rendelkezni kell arról, hogy a bevétel (bírság) a költségvetés mely

alrendszerét illeti. Errõl a törvényjavaslat nem rendelkezik, a módosítás ezt

kívánja pótolni.

14./ A törvényjavaslat 81. § (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) Aki a természet védelmére vonatkozó jogszabályokat, egyedi hatósági

elõírásokat megszegve kárt okoz, a kárt a Polgári Törvénykönyv 345-346. §-

aiban [(1) bekezdésében] foglalt szabályok szerint köteles megtéríteni.

Indokolás

Szövegpontosítás.

15./ A törvényjavaslat 82. (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) E törvény a kihirdetését követõ 90. napon lép hatályba. Ezzel egyidejûleg

a természetvédelemrõl szóló 1982.évi 4. törvényerejû rendelet, valamint [-

a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel -] a végrehajtásáról szóló az

58/1986.(XII.10.)MT rendelettel, a 26/1987.(VII.30.)MT rendelettel, a

88/1990-(V.30.)MT rendelettel, a 24/1992.(I.28.) Korm. rendelettel, továbbá

a 71/1994.(V.7.)Korm. rendelettel módosított 8/1982.(II.15.) MT rendelet (a

továbbiakban: Tvhr.) hatályát veszti.

Indokolás

Ha a természetvédelmi õrök jogállását e törvényjavaslat rendezi, szükségtelen

a kivételes és átmeneti szabályra utalás.

16./ A törvényjavaslat 82. § (6) bekezdés elsõ mondata az alábbiak szerint

változik:(6) Az ([3] 5) bekezdés szerinti országos jelentõségû védett

természeti területek jegyzékét a miniszter közzéteszi.

Indokolás

Szövegpontosítás, az utalás csak a törvény hatálybalépése elõtt védetté

nyilvánított természeti területekre vonatkozhat.

17./ A törvényjavaslat 82. § (7) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(7) Az ([3] 5) bekezdés alapján létesített védett (fokozottan védett)

természeti területekre - ha a védetté nyilvánítást kimondó határozat, vagy

jogszabály szigorúbb szabályokat nem állapít meg - e törvény rendelkezéseit

kell alkalmazni.

Indokolás

Szövegpontosítás.

18./ A törvényjavaslat 83. §-a az alábbiak szerint változik:

(1) A szabálysértésekrõl szóló, többször módosított 1968. évi I. törvény ( a

továbbiakban: Sztv.) az alábbi 32/A. §-sal egészül ki:

"32/A. §

Természetvédelmi szabálysértés esetén elsõ fokon a nemzeti park igazgatóság,

illetve természetvédelmi igazgatóság, másodfokon a Környezetvédelmi és

Területfejlesztési Minisztérium jár el."

(2) Az Sztv. [szabálysértésekrõl szóló, többször módosított 1968. évi I.

törvény] 39. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A nemzeti park igazgatóság, illetve természetvédelmi igazgatóság

illetékességét az elkövetés helye alapozza meg, ha ez nem állapítható meg,

vagy az elkövetés több igazgatóság mûködési területén történt, a Budapesti

Természetvédelmi Igazgatóság jár el elsõ fokon."

(3) Az Sztv. [szabálysértésekrõl szóló, többször módosított 1968.évi I.

törvény] az alábbi 116/[C]D. §-sal egészül ki:

"116/[C] D. §

Természetvédelmi szabálysértés

(1) Aki

(a) a természetvédelmi hatóság engedélyéhez vagy hozzájárulásához kötött

tevékenységet engedély vagy hozzájárulás nélkül, vagy az engedélytõl,

hozzájárulástól eltérõ módon végez vagy végeztet, bejelentési

kötelezettségének nem tesz eleget,

(b) természeti területen - beleérve a védett természeti területet - a

természetvédelmi célokkal össze nem egyeztethetõ tevékenységet folytat;

szemetel, a területet más módon szennyezi, tiltott helyen tartózkodik,

tiltott módon közlekedik engedély nélkül tüzet rak,

(c) védett elõ szervezet egyedét, származékát barlangi képzõdményt

jogellenesen elpusztít, megrongál, illetõleg védett állatfaj egyedét

élettevékenységében jelentõs mértékben zavar,

(d) a természet védelmére vonatkozó rendelkezéseket egyébként megsérti,

feltéve, hogy a cselekmény nem bûncselekmény ötvenezer [200.000] forint

pénzbírsággal sújtható.

(2) Az (1) bekezdés b) pontjában meghatározott szabálysértés elkövetõjére a

természetvédelmi õr, valamint a természetvédelmi hatóság részérõl eljáró és

erre felhatalmazott személy helyszíni bírságot szabhat ki.

(3) A nemzeti park, illetve természetvédelmi igazgatóság a jogellenesen

birtokban tartott védett növény- és állatfaj egyedét, annak bármely

fejlõdési alakjában, származékában a védett ásványi képzõdményt, illetve

barlangi képzõdményt határozattal elkobozza.

(4) Az (1) bekezdés rendelkezéseit kell alkalmazni, fokozottan védett

természeti terület és érték esetében is, ha a cselekmény nem

bûncselekmény."

Indokolás

A hatályos szabálysértési törvény 17. §-a értelmében a szabálysértés miatt

kiszabható bírság felsõ határa ötvenezer forint. A módosító javaslat az Sztv-

vel való összhang megteremtését szolgálja. A 116/C. tényállás a "nemzeti

jelkép jogosulatlan használata" szabálysértésrõl rendelkezik.

19./ A törvényjavaslat 85. § a/ pontja az alábbiak szerint változik:

(Felhatalmazást kap a )

a) Kormány, hogy rendeletben szabályozza a 7. § (3) bekezdésében, 10.§ (1)

bekezdésében, 44. § (4) bekezdésében, 47. § (1) bekezdésében, [57. § (2)

bekezdésének elsõ fordulatában,] 59. § (4) bekezdésének elsõ mondatában, 63. §

(3) bekezdésében, 71.§ (3) bekezdésében, 72.§(3) bekezdésében, 73. § (2)

bekezdésében, 80.§ (4) bekezdésében,

Indokolás

A 7. pontban javasolt módosítással összefüggõ szövegpontosítás.

Budapest, 1996. május 16.

Dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap