Környezetvédelmi Bizottság
Bizottsági kapcsolódó módisító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úr részére
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdés és 102.§ (1) bekezdése alapján, a természet
védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz a Környezetvédelmi Bizottság
a következõ
kapcsolódó módosító javaslatokat
terjeszti elõ:
1./ A T/2098/85.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 7.
§ (2) bekezdése az alábbiak szerint h/ ponttal egészül ki:
(A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és esztétikai
adottságok megóvása érdekében:)
h/ biztosítani kell a jellegzetes tájképi elemek fennmaradását.
Indokolás
A tájvédelem egyik legfontosabb feladata a jellegzetes tájképi elemek
fennmaradásának a biztosítása, ezért ezt indokolt a törvényjavaslatban
kiemelten hangsúlyozni.
2./ A T/2098/106/23.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat
16. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(3) [Törekedni kell arra, hogy az e]Erdõ telepítése - ha a termõhelyi
adottságok lehetõvé teszik - elsõsorban õshonos fafajokkal, természetes
elegyarányban, természetkímélõ módon történjék.
Indokolás
A módosítás a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének normatívabb
megfogalmazását jelenti, tartalmi változtatás nélkül.
3./ A T/2098/107/8.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat
16. §-ának (4) bekezdéssel egészül ki:
(4) A gyepgazdálkodás elsõsorban a gyeptípushoz igazodó legeltetéssel,
kaszálással, valamint a vegyi anyagok mérsékelt, természetkímélõ használatával
történhet.
Indokolás
A hazai gyepterületek fenntartható használata és védelme érdekében indokolt a
gyeptípushoz igazodó és természetkímélõ használat fõszabálykénti rögzítése a
törvényjavaslatban.
4./A T/2098/6.. módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 17. § (3)
bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(3) A növényvédõszerek,[-] bioregulátorok és egyéb irtószerek, [bioregulátorok
(továbbiakban együtt: növényvédõszerek) és] valamint a talaj termékenységét
befolyásoló vegyi anyagok forgalomba hozatalának, felhasználásának,
alkalmazásának [elõállításának] kísérleti célú, ideiglenes vagy végleges
engedélyezése[, forgalombahozatala csak] a külön jogszabályokban
meghatározott feltételekkel lehetséges, az engedélyezéshez a Minisztérium
hozzájárulása szükséges.
Indokolás
A javasolt módosítás, a szövegpontosítás mellett, a külön jogszabályokkal
kapcsolatos összhang megteremtését indokolja. (Összefügg az 5. ponttal!)
5./ A T/2098/41.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 38.§
(1) bekezdés g) pontja az alábbiak szerint változik:
/(1) Védett természeti területen a természetvédelmi hatóság engedélye
szükséges különösen:/
"g) növényvédõszerek, bioregulátorok és egyéb irtószerek, [és] valamint a
talaj termékenységét befolyásoló vegyi anyagok felhasználásához,"
Indokolás
Szövegpontosítás, amelyre kapcsolódó módosító javaslatcsomagunk 4. pontja
miatt van szükség. (összefügg a 4. ponttal!)
6./ A T/2098/112. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 39.
§ (1) bekezdés g/ pontja az alábbiak szerint változik:
(Védett természeti területre közvetlen kihatással lévõ, vagy azt közvetlenül
érintõ más hatósági eljárás során a természetvédelmi hatóság szakhatóságként
mûködik közre, így különösen:)
g)[bányatelek fektetésének, módosításának, bányanyitás, bányászati mûszaki
üzemi terv jóváhagyásának, bánya szünetelésének, felhagyásának, bezárásának és
bányászati tájrendezésnek,]
bányatelek megállapításának, módosításának, az ásványi nyersanyag feltárására,
kitermelésére, valamint a meddõhányó hasznosítására, a kitermelés
szünetelésére, a bányabezárására vonatkozó mûszaki üzemi tervek és a
tájrendezési terv jóváhagyásának, továbbá a bányászati létesítmények
építésének és üzembehelyezésének, valamint egyes gépek és berendezések
bányabeli használatának engedélyezésekor, továbbá a bányászattal összefüggõ
vízjogi hatósági eljárásokban,
Indokolás
Szövegpontosítás.
7./ A T/2098/69.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat
45. §(1) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(1) A visszatelepülõ élõ szervezetek védetté nyilvánítására a 24. § (2)
bekezdés[e]ét és a 25. § (4) bekezdés[e]ét megfelelõen [irányadó] alkalmazni
kell.
Indokolás
Szövegpontosítás.
8./ A T/2098/49.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 59.
§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:
(2) [A Természetvédelmi Õrszolgálat tagjainak, valamint az igazgatóság
részérõl eljáró hatósági személynek a jogait és kötelezettségeit külön
törvény határozza meg.]
A Természetvédelmi Õrszolgálat tagja hivatalos személy, aki az igazgatóság
illetékességi területén jogosult és köteles:
a) a természeti értékekre, különösen a védett természeti értékekre
vonatkozó elõírások betartását ellenõrizni;
b) a természeti értéket veszélyeztetõ, illetve károsító cselekményt
elkövetõ személyt a cselekményének abbahagyására felszólítani,
igazoltatni, a védett természeti területrõl eltávolítani;
c) azt a személyt akirõl alaposan feltételezhetõ, hogy jogellenesen
szerzett természeti értéket tart magánál feltartóztatni, igazoltatni,
csomagját átvizsgálni, azt a jármûvet, amelyikrõl alaposan
feltételezhetõ, hogy azon jogellenesen szerzett természeti érték van,
feltartóztatni, átvizsgálni és a jármûvön tartózkodó személyeket
igazoltatni;
d) az általa észlelt vagy tudomására jutott, a természet védelmének
érdekeit sértõ vagy veszélyeztetõ cselekmény miatt a gyanúsított(akk)al
szemben eljárást kezdeményezni;
e) a károsító vagy veszélyeztetõ cselekmény elkövetésén tettenért vagy
ezzel alaposan gyanúsított személytõl a jogellenesen szerzett
természeti értéket, illetve az elkövetéshez (veszélyeztetéshez)
használt eszközt, továbbá az engedély nélkül birtokban tartott növény-
vagy állatfaj egyedét, illetve származékát, ásványt, õsmaradványt,
valamint barlangi képzõdményt lefoglalni;
f) Az a)-e) pontokban foglaltak érvényesítése érdekében területre,
helyiségbe belépni, tárgyakat, eszközöket megtekinteni, megvizsgálni,
bármely érintett személytõl felvilágosítást, információt illetve egyéb
bizonyítást kérni;
g) jogszerû intézkedésével szemben történt ellenszegülés megszüntetésére
kényszerítõ intézkedéseket (testi kényszer, kényszerítõ eszközök stb.)
alkalmazni;h) a természet védelmével összefüggõ bûncselekmény elkövetésén
tettenért személyt elfogni, a rendõri szerv érkezéséig visszatartani vagy a
legközelebbi rendõri szervnél elõállítani;i) jogszabályban meghatározott
esetben helyszíni bírságot kiszabni,j) végszükség esetén, illetve jogos
védelmi helyzetben szolgálati lõfegyverét használni.
Indokolás
A törvényjavaslat a természetvédelmi õrszolgálat tagjának a jogait és
kötelezettségeit külön törvény szabályozási tárgykörébe utalja. E
törvényjavaslat még nem készült el, a tervezete kizárólag a fegyveres
biztonsági õrökre vonatkozik. A természetvédelmi õrszolgálat tagja ezzel
szemben hivatalos személy, köztisztviselõ, aki nem, illetõleg nem kizárólag
vagyonõri feladatokat lát el, ezért jogosultságait és kötelezettségeit a
természet védelmérõl szóló törvényben kell szabályozni. Szabályozás hiányában
az õrök jogintézménye kiüresedik és tartalmatlanná válik
Budapest, 1996. május 16.
Dr. Baráth Etele
elnök
A T/2098/ 107/10. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat
17. §-a (5) bekezdéssel egészül ki:
(5) Természeti területen a természeti értékek és a biológiai sokféleség
fenntartása érdekében egyes növényvédõszerek, vagy a talaj termõképességét
befolyásoló vegyi anyagok alkalmazása az igazgatóság kezdeményezésére
korlátozható vagy megtiltható.