Környezetvédelmi Bizottság

T/2098/148..

Bizottsági kapcsolódó módisító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úr részére

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdés és 102.§ (1) bekezdése alapján, a természet

védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz a Környezetvédelmi Bizottság

a következõ

kapcsolódó módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1./ A T/2098/85.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 7.

§ (2) bekezdése az alábbiak szerint h/ ponttal egészül ki:

(A táj jellege, a természeti értékek, az egyedi tájértékek és esztétikai

adottságok megóvása érdekében:)

h/ biztosítani kell a jellegzetes tájképi elemek fennmaradását.

Indokolás

A tájvédelem egyik legfontosabb feladata a jellegzetes tájképi elemek

fennmaradásának a biztosítása, ezért ezt indokolt a törvényjavaslatban

kiemelten hangsúlyozni.

2./ A T/2098/106/23.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat

16. § (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(3) [Törekedni kell arra, hogy az e]Erdõ telepítése - ha a termõhelyi

adottságok lehetõvé teszik - elsõsorban õshonos fafajokkal, természetes

elegyarányban, természetkímélõ módon történjék.

Indokolás

A módosítás a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének normatívabb

megfogalmazását jelenti, tartalmi változtatás nélkül.

3./ A T/2098/107/8.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat

16. §-ának (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) A gyepgazdálkodás elsõsorban a gyeptípushoz igazodó legeltetéssel,

kaszálással, valamint a vegyi anyagok mérsékelt, természetkímélõ használatával

történhet.

Indokolás

A hazai gyepterületek fenntartható használata és védelme érdekében indokolt a

gyeptípushoz igazodó és természetkímélõ használat fõszabálykénti rögzítése a

törvényjavaslatban.

4./A T/2098/6.. módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 17. § (3)

bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) A növényvédõszerek,[-] bioregulátorok és egyéb irtószerek, [bioregulátorok

(továbbiakban együtt: növényvédõszerek) és] valamint a talaj termékenységét

befolyásoló vegyi anyagok forgalomba hozatalának, felhasználásának,

alkalmazásának [elõállításának] kísérleti célú, ideiglenes vagy végleges

engedélyezése[, forgalombahozatala csak] a külön jogszabályokban

meghatározott feltételekkel lehetséges, az engedélyezéshez a Minisztérium

hozzájárulása szükséges.

Indokolás

A javasolt módosítás, a szövegpontosítás mellett, a külön jogszabályokkal

kapcsolatos összhang megteremtését indokolja. (Összefügg az 5. ponttal!)

5./ A T/2098/41.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 38.§

(1) bekezdés g) pontja az alábbiak szerint változik:

/(1) Védett természeti területen a természetvédelmi hatóság engedélye

szükséges különösen:/

"g) növényvédõszerek, bioregulátorok és egyéb irtószerek, [és] valamint a

talaj termékenységét befolyásoló vegyi anyagok felhasználásához,"

Indokolás

Szövegpontosítás, amelyre kapcsolódó módosító javaslatcsomagunk 4. pontja

miatt van szükség. (összefügg a 4. ponttal!)

6./ A T/2098/112. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat 39.

§ (1) bekezdés g/ pontja az alábbiak szerint változik:

(Védett természeti területre közvetlen kihatással lévõ, vagy azt közvetlenül

érintõ más hatósági eljárás során a természetvédelmi hatóság szakhatóságként

mûködik közre, így különösen:)

g)[bányatelek fektetésének, módosításának, bányanyitás, bányászati mûszaki

üzemi terv jóváhagyásának, bánya szünetelésének, felhagyásának, bezárásának és

bányászati tájrendezésnek,]

bányatelek megállapításának, módosításának, az ásványi nyersanyag feltárására,

kitermelésére, valamint a meddõhányó hasznosítására, a kitermelés

szünetelésére, a bányabezárására vonatkozó mûszaki üzemi tervek és a

tájrendezési terv jóváhagyásának, továbbá a bányászati létesítmények

építésének és üzembehelyezésének, valamint egyes gépek és berendezések

bányabeli használatának engedélyezésekor, továbbá a bányászattal összefüggõ

vízjogi hatósági eljárásokban,

Indokolás

Szövegpontosítás.

7./ A T/2098/69.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva a törvényjavaslat

45. §(1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(1) A visszatelepülõ élõ szervezetek védetté nyilvánítására a 24. § (2)

bekezdés[e]ét és a 25. § (4) bekezdés[e]ét megfelelõen [irányadó] alkalmazni

kell.

Indokolás

Szövegpontosítás.

8./ A T/2098/49.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat 59.

§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(2) [A Természetvédelmi Õrszolgálat tagjainak, valamint az igazgatóság

részérõl eljáró hatósági személynek a jogait és kötelezettségeit külön

törvény határozza meg.]

A Természetvédelmi Õrszolgálat tagja hivatalos személy, aki az igazgatóság

illetékességi területén jogosult és köteles:

a) a természeti értékekre, különösen a védett természeti értékekre

vonatkozó elõírások betartását ellenõrizni;

b) a természeti értéket veszélyeztetõ, illetve károsító cselekményt

elkövetõ személyt a cselekményének abbahagyására felszólítani,

igazoltatni, a védett természeti területrõl eltávolítani;

c) azt a személyt akirõl alaposan feltételezhetõ, hogy jogellenesen

szerzett természeti értéket tart magánál feltartóztatni, igazoltatni,

csomagját átvizsgálni, azt a jármûvet, amelyikrõl alaposan

feltételezhetõ, hogy azon jogellenesen szerzett természeti érték van,

feltartóztatni, átvizsgálni és a jármûvön tartózkodó személyeket

igazoltatni;

d) az általa észlelt vagy tudomására jutott, a természet védelmének

érdekeit sértõ vagy veszélyeztetõ cselekmény miatt a gyanúsított(akk)al

szemben eljárást kezdeményezni;

e) a károsító vagy veszélyeztetõ cselekmény elkövetésén tettenért vagy

ezzel alaposan gyanúsított személytõl a jogellenesen szerzett

természeti értéket, illetve az elkövetéshez (veszélyeztetéshez)

használt eszközt, továbbá az engedély nélkül birtokban tartott növény-

vagy állatfaj egyedét, illetve származékát, ásványt, õsmaradványt,

valamint barlangi képzõdményt lefoglalni;

f) Az a)-e) pontokban foglaltak érvényesítése érdekében területre,

helyiségbe belépni, tárgyakat, eszközöket megtekinteni, megvizsgálni,

bármely érintett személytõl felvilágosítást, információt illetve egyéb

bizonyítást kérni;

g) jogszerû intézkedésével szemben történt ellenszegülés megszüntetésére

kényszerítõ intézkedéseket (testi kényszer, kényszerítõ eszközök stb.)

alkalmazni;h) a természet védelmével összefüggõ bûncselekmény elkövetésén

tettenért személyt elfogni, a rendõri szerv érkezéséig visszatartani vagy a

legközelebbi rendõri szervnél elõállítani;i) jogszabályban meghatározott

esetben helyszíni bírságot kiszabni,j) végszükség esetén, illetve jogos

védelmi helyzetben szolgálati lõfegyverét használni.

Indokolás

A törvényjavaslat a természetvédelmi õrszolgálat tagjának a jogait és

kötelezettségeit külön törvény szabályozási tárgykörébe utalja. E

törvényjavaslat még nem készült el, a tervezete kizárólag a fegyveres

biztonsági õrökre vonatkozik. A természetvédelmi õrszolgálat tagja ezzel

szemben hivatalos személy, köztisztviselõ, aki nem, illetõleg nem kizárólag

vagyonõri feladatokat lát el, ezért jogosultságait és kötelezettségeit a

természet védelmérõl szóló törvényben kell szabályozni. Szabályozás hiányában

az õrök jogintézménye kiüresedik és tartalmatlanná válik

Budapest, 1996. május 16.

Dr. Baráth Etele

elnök

A T/2098/ 107/10. számú módosító javaslathoz kapcsolódva, a törvényjavaslat

17. §-a (5) bekezdéssel egészül ki:

(5) Természeti területen a természeti értékek és a biológiai sokféleség

fenntartása érdekében egyes növényvédõszerek, vagy a talaj termõképességét

befolyásoló vegyi anyagok alkalmazása az igazgatóság kezdeményezésére

korlátozható vagy megtiltható.

Eleje Honlap