ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2098/156..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102.§ (1) bekezdése alapján a T/2098. számú a természet védelmérõl

szóló törvényjavaslahoz a Környezetvédelmi Bizottság az alábbi

módosító javaslatot

terjeszti elõ.

1. A törvényjavaslat 2.§ (1) bekezdésének felvezetõ mondata az alábbiak

szerint változik:

/A/ E törvény rendelkezéseit figyelembe kell venni:

Indokolás

Szövegpontosítás

2. A törvényjavaslat 15.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

Az (1) bekezdés hatálya alá tartozó természeti területek jegyzékét a miniszter

folyamatosan, de legkésõbb /a/ e törvény hatálybalépésétõl számított 2 éven

belül a földmûvelésügyi miniszterrel együttes rendeletben közzéteszi.

Indokolás

Szövegpontosítás

3. A törvényjavaslat 30.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint változik:

Az e törvény hatálybalépése elõtt védetté nyilvánított természeti területek

védõövezetét a törvény hatálybalépésétõl számított 2 éven belül, a (2)

bekezdésben meghatározott jogszabályban kell kijelölni.

Indokolás

Szövegpontosítás

4. A törvényjavaslat 32.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

Az e törvény hatálybalépése után védett természeti területté nyilvánított

erdõk esetében a már meglévõ üzemterv érintett részét, a védetté nyilvánítást

követõen az erdészeti hatóság haladéktalanul, a természetvédelmi hatóság

szakhatósági közremûködésével felülvizsgálja és szükség szerint módosítja.

Indokolás

Szövegpontosítás

5. A törvényjavaslat 33.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(3) Védett természeti területen lévõ erdõben, a kezelési tervben foglaltakkal

összhangban

/a) erdõtelepítés kizárólag õshonos fafajokkal, természetkímélõ módon is

termõhely típusra jellemzõ elegyarányoknak megfelelõen,/

/b/ a) erdõnevelést a természetes erdõtársulások fajösszetételét és

állományszerkezetét megközelítõ, természetkímélõ módszerek alkalmazásával,

/c/ b) erdõfelújítást a termõhelynek megfelelõ õshonos fajokkal és - az (5)

bekezdés a) pontja kivételével - természetes felújítási (fokozatos felújító

vágás, szálalás, szálaló vágás) módszerekkel kell végezni. Védett természeti

területen erdõtelepítés kizárólagos õshonos fafajokkal, természetkímélõ módon

és a termõhely típusra jellemzõ elegyarányoknak megfelelõen végezhetõ.

Indokolás

Erdõtelepítést olyan területen lehet végezni, ahol még nincs erdõ. Emiatt a

(3) bekezdés a) pontja pontosításra szorul a felvezetõ szövegrész

szövegkörnyezete miatt.

6. A törvényjavaslat 37.§-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:

(5) Külterületi védett természeti terület belterületbe csak akkor vonható, ha

a település belterülete is védett természeti terület.

Indokolás

A külterületen található védett természeti terület belterületbe vonása,

valamint az ezt többnyire követõ beépítés a védett természeti terület

létesítési céljaival ellentétes, a természeti értékek pusztulásával,

degradációjával járhat. A módosító javaslat ezt kívánja korlátozni.

7. A törvényjavaslat 38.§ (1) bekezdés f) pontja az alábbiak szerint egészül

ki:

/Védett természeti területen a természetvédelmi hatóság engedélye szükséges,

különösen:/

f) nád és más vizinövényzet égetéséhez, irtásához, gyep- és parlagterület,

tarló és szalma égetéséhez, valamint - a kijelölt és kiépített tûzrakóhely

kivételével - erdõterületen történõ égetéshez.

Indokolás

A védett természeti területen lévõ erdõkben történõ égetést a természetvédelmi

hatóság engedélyéhez indokolt kötni, összhangban az erdõtörvény

rendelkezéseivel.

8. A törvényjavaslat 43.§ (4) bekezdése az alábbiakkal egészül ki:

(4) Fokozottan védett, illetve nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó

állatfajok esetében a (2) bekezdés szerinti engedély csak természetvédelmi

vagy más közérdekbõl adható meg. Nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó

állatfaj esetében akkor is megadható az engedély, ha az a természetvédelem

érdekeivel nem ellentétes.

Indokolás

Nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó állatfaj egyedének a megszerzése nem

feltétlenül sért természetvédelmi érdeket abban az esetben, pl. ha az a

származása szerinti országban vagy Magyarországon vadászható állatfajnak

minõsül.

Ebben az esetben akkor is megadható a (2) bekezdés szerinti engedély, ha az a

természetvédelem céljaival nem áll ellentétben.

9. A törvényjavaslat 54.§-a a következõ új (3) és (4) bekezdéssel egészül

ki:

"54.§ (3) Település külterületét a 7.§ (3) bekezdése, valamint a 37.§ (5)

bekezdése figyelembevételével, továbbá az Alaptervvel és a település

környezetvédelmi programjával összhangban lehet belterületbe sorolni.

(4) Település külterületének belterületbe sorolásához az igazgatóság elõzetes

véleménye szükséges. Az átsorolásról szóló önkormányzati rendelet egy

elfogadott példányát meg kell küldeni az igazgatóságnak."

Indokolás

A települések szüntelen terjeszkedése nem csak a természeti területeket, a

természeti értékeket csökkenti, hanem a növekvõ közlekedési igényekkel

jelentõsen növeli a környezetszennyezést. A természeti környezet

zsugorodásának megállítására csak nagyon indokolt esetben lehet megengedni az

épített területek terjeszkedését, a külterületi építkezést.

10. A törvényjavaslat 77.§-a az alábbiak szerint változik:

Az igazgatóság, illetve helyi védett természeti terület esetén a jegyzõ /a

törvényben/ jogszabályban meghatározott elõírások teljesítése érdekében az

ügyfeleket kötelezheti az eredeti állapot helyreállítására, különösen a

károsodott természeti érték és terület, továbbá a védett természeti érték és

terület helyreállítására.

Indokolás

Szövegpontosítás, mivel nemcsak törvényben, hanem kormányrendeletben is

szerepelhetnek konkrét természetvédelmi elõírások.

11. A törvényjavaslat 81.§-a az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki:

(4) A (2) bekezdés e) pontja alapján a társadalom, vagy csoportjainak

életkörülményei romlásából fakadó nem vagyoni kár megtérítése iránt keresetet

az ügyész indíthat (60.§ (2) bekezdés) és a megítélt kártérítést a Központi

Környezetvédelmi Alap részére kell megfizetni.

Indokolás

A társadalom, vagy annak szélesebb csoportjait ért kár megtérítésére, illetve

a kártérítésként (kártalanításként, kárpótlásként) megítélt pénzösszegekre

vonatkozóan indokolt speciális szabályok nevesítése.

12. A törvényjavaslat 82.§ (4)-(5) bekezdése az alábbiak szerint változik:

(4) Az e törvény hatálybalépésekor folyamatban évõ védetté nyilvánítások

elõkészítésére és védetté nyilvánítására a védetté nyilvánítás elõkészítésének

megindulásakor hatályban lévõ jogszabályok az irányadóak.

(5) /A/ E törvény nem érinti a hatálybalépése elõtt rendelettel,

rendelkezéssel, határozattal védetté nyilvánított természeti területek

védettségét. Ahol e törvény védetté nyilvánítást kimondó jogszabályt említ, az

alatt érteni kell a védetté nyilvánítást kimondó határozatot is.

13. A törvényjavaslat 85.§ b) pontja az alábbiak szerint egészül ki:

/Felhatalmazást kap a/

"b) miniszter, hogy rendeletben szabályozza a 24.§ (1) és (2) bekezdéseiben,

28.§ (7) bekezdésében, 29.§ (1) és (3) bekezdéseiben, 30.§ (2) bekezdésében,

36.§ (4) bekezdésében, 44.§ (3) bekezdésében, 48.§ (2)-(3) és (5)

bekezdéseiben, 49.§ (2) bekezdésében, 51.§ (4) bekezdésében, 52.§ (1)

bekezdésében, 53.§ (5) bekezdésének elsõ fordulatában, 57.§ (2) bekezdésé/nek

második fordulatában/ben, 59.§ (4) bekezdésének második mondatában, 66.§ (3)

bekezdésében, 67.§ (3) bekezdésében, 69.§ (3) bekezdésében, 78.§ (3)

bekezdésében,"

/foglaltakat./

Indokolás

Lásd a T/2098/97.. és a T/2098/147/7.. számú módosító javaslatokat.

14. A törvényjavaslat 85.§ c) pontja az alábbiak szerint egészül ki:

/Felhatalmazást kap a/

"c) miniszter, hogy a földmûvelésügyi miniszterrel együttes rendeletben

szabályozza a 15.§ (2) bekezdésében és a 53.§ (5) bekezdésének második

fordulatában;"

/foglaltakat./

Indokolás

Lásd a T/2098/107/21..b. számú módosító javaslat indokolását.

Megjegyzés: A Bizottság a 2098/147. sz. módosító javaslatának 3. sz. pontját

visszavonja.

Budapest, 1996. május 23.

dr. Baráth Etele s.k

elnök

Eleje Honlap