ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2098/157..

Bizottsági módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102.§ (1) bekezdése alapján a

természet védelmérõl szóló T/2098.. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjeszti elõ:

1. A Preambulum szövege a következõképpen módosul:

"Az Országgyûlés felismerve, hogy a természeti értékek és természeti

területek a nemzeti vagyon sajátos és pótolhatatlan részei, fenntartásuk,

kezelésük, állapotuk javítása, a jelen és jövõ nemzedékek számára való

megõrzése, a természeti erõforrásokkal történõ takarékos és ésszerû

gazdálkodás biztosítása, a természeti örökség és a biológiai sokféleség

oltalma, valamint az ember és természet közötti harmonikus kapcsolat -

nemzetközi kötelezettség - vállalásainkkal összhangban történõ - /létrehozása/

kialakítása - mint az emberiség fennmaradásának alapvetõ feltétele - a

természet védelmét szolgáló feltételrendszer /kialakitását/ létrehozását

igényli, ezért a következõ törvényt alkotja:"

Indokolás

A természet védelme ma már egyértelmûen az emberi civilizáció, az emberi faj

fennmaradásának zálogát jelenti, nem felel meg a valóságnak az, hogy a

Természet öncélú védelmét foglalja magában. Mindenképpen indokolt ezt

kifejezni a törvény elõszavában.

2. A 7.§ (2) bekezdés c) pontja a következõképpen módosul:

"c) a település-, a területrendezés és fejlesztés, különösen a

területfelhasználás, a telekalakitás, az épités, a használat során kiemelt

figyelmet kell fordítani a természeti értékek és rendszerek, a tájképi

adottságok és az egyedi tájértékek megõrzésére;

Indokolás

A táj védelme a települések szintjén is szükségszerû.

3. A törvényjavaslat 17. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a

további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A természeti területek hasznosítása során figyelemmel kell lenni az

élõhely típusára, jellemzõ vadon élõ szervezetek fajgazdagságára, a biológiai

sokféleség fenntartására."

Indokolás

Az egyes fajok helyi környezete (habitatjai) különbözõ mértékben károsodnak a

nem kellõ körültekintéssel végzett területfelhasználás során. Egyes meghatáozó

társulások eltünnek, vagy csak töredékei maradnak meg. Ilyenek voltak például

a valamikor jellemzõ, ma már alig elõforduló löszpuszták, lösztölgyesek. Egy-

egy táj biológiai sokféleségének elvesztéséhez vezethet még egy

természetvédelmi rekonstrukció is, ha nincsen törekvés az eredeti élõhely

arányok fenntartására.

4. A 18.§ (4) bekezdés az alábbiak szerint módosul:

"(4) Tilos a természetes és természetközeli állapotú vizfolyások, vizes

élõhelyek partvonalától számított 1000 méteren belül - a vizkárelhárításhoz

szükséges vegyi anyagok kivételével - a külön jogszabályban meghatározott,

vizekre veszélyes növényvédõszerek, vegyi anyagok kijuttatása/./elhelyezése."

Indokolás

Nem csak a kijuttatás, hanem az elhelyezés is tilos.

5. A 21.§ (3) bekezdés a) pontja az alábbiak szerint módosul:

" a) vizes élõhelyek, különösen folyóvizek, tavak partvonalának

/partvonaluk/, valamint a vizeket kisérõ természetes életközösségek

(növénytársulások) állapotának megváltoztatásához;

Indokolás

Szövegpontosítás.

6. A törvényjavaslat 24.§ (1) bekezdésének elsõ mondata az alábbiak szerint

változik:

" (1) Természeti területet (15.§ (1) bekezdés) és /ezzel összefüggésben/

más - e törvény 22.§-a alapján - védelemre érdemes földterületet.

Indokolás

A szövegpontosító javaslat azt a célt szolgálja, hogy a törvényjavaslat 22.§-a

és 24.§-a egymással összhangba kerüljön. Ennek hiányában arborétum, földtani

alapszelvény, illetve kultúrtörténeti érték védetté nyilvánítása aggályossá

válhatna.

7. A törvényjavaslat 38.§ (1) bekezdés f) pontja az alábbiak szerint egészül

ki:

/Védett természeti területen a természetvédelmi hatóság engedélye

szükséges különösen:/

f) nád és más vizinövényzet égetéséhez, irtásához, gyep- és

parlagterület, tarló és szalma égetéséhez, valamint - a kijelölt és kiépített

tûzrakóhely kivételével - erdõterületen tûz gyújtásához,

Indokolás

A védett természeti területeken található erdõkben történõ tûzgyújtás fokozott

veszéllyel jár, ezért indokolt a hatósági engedély elõírása.

Megjegyzés: A Környezetvédelmi Bizottság T/2098/156/7.. számú módosító

javaslatát egyidejûleg visszavonja.

8. A törvényjavaslat 42.§ (3) bekezdés felvezetõ mondata az alábbiak szerint

egészül ki:

" (3) Az igazgatóság engedélye szükséges védett, illetve - ha nemzetközi

egyezmény vagy jogszabály másként nem rendelkezik - nemzetközi egyezmény

hatálya alá tartozó növényfaj:"

Indokolás

A törvényjavaslat 3.§ (2) és 42.§ (7) bekezdéssével való összhang

megteremtését szolgálja. A nemzetközi egyezmény vagy annak végrehajtására

alkotott jogszabály a törvényjavaslathoz képest speciális szabályozást

állapíthat meg nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó növényfajra.

9. A törvényjavaslat 43.§ (2) bekezdés felvezetõ mondata az alábbiak szerint

egészül ki:

" (2) Az igazgatóság engedélye szükséges védett, illetve - ha nemzetközi

egyezmény vagy jogszabály másként nem rendelkezik - nemzetközi egyezmény

hatálya alá tartozó állatfaj:

Indokolás

A törvényjavaslat 3.§ (2) és 43.§ (4) bekezdésével való összhang megteremtését

szolgálja. A nemzetközi egyezmény vagy annak végrehajtására alkotott

jogszabály a törvényjavaslathoz képest speciális szabályozást állapíthat meg

nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó állatfajra.

10. A törvényjavaslat 44.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" (4) /Egyes/ A védett növény- és állatfajok védelmére, tartására,

bemutatására, hasznosítására vonatkozó részletes szabályokat, feltételeket a

Kormány rendeletben állapítja meg.

Indokolás

Szövegpontosító javaslat, amely a felhatalmazást - összhangban a fejezet

címével - a növényfajokra is kiterjeszti.

11. A törvényjavaslat 54.§-át új (3) és (4) bekezdéssel javasolja

kiegészíteni:

" (3) Település külterületét a 7.§ (3) bekezdése, valamint a 37.§ (5)

bekezdése figyelembevételével, továbbá az Alaptervvel és a település

környezetvédelmi programjával összhangban lehet belterületbe sorolni.

(4) Település külterületének belterületbe vonásához az igazgatóság

elõzetes véleménye szükséges. A külterület bevonásról szóló önkormányzati

rendelet egy elfogadott példányát meg kell küldeni az igazgatóságnak.

Indokolás

A javaslat módosítás pontosabban fejezi ki a törvényjavaslat törekvését, ezért

a bizottság korábbi javaslatát korrigálja.

Megjegyzés: A Környezetvédelmi Bizottság a T/2098/156/9.. sz. módosító

javaslatát egyúttal visszavonja.

12. A törvényjavaslat 57.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (2) Az igazgatóságok feladat- és hatáskörét a Kormány, /mûködési/

illetékességi területét a miniszter rendeletben állapítja meg.

Indokolás

Szövegpontosító javaslat.

Megjegyzés: A Környezetvédelmi Bizottság T/2098/147../7. számú módosító

javaslatát egyidejûleg visszavonja. A T/2098/147../19. pont elõterjesztõi

támogatása is megváltozott, a korábbi egyetértés helyett - koherencia zavar

elkerülése miatt - nem támogató (nem ért egyet).

13. A törvényjavaslat 59.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" (1) A természeti értékek/,/és területek, különösen a védett természeti

értékek és területek õrzése, megóvása, károsításának megelõzése érdekében -

egyenruhával és szolgálati lõfegyverrel ellátott - Természetvédelmi

Õrszolgálat mûködik valamennyi igazgatóság szervezetében.

Indokolás

Az õrzési feladatok nemcsak az értékek, hanem a területek vonatkozásában is

fennállnak.

14. A törvényjavaslat 68.§-a a következõ (7) bekezdéssel egészül ki:

" (7) Állami tulajdonban álló

a) védett természeti terület elidegenítése, - a miniszter egyetértésével,

legalább azonos természetvédelmi értékû és kiterjedésû védett természeti

területtel történõ csere kivételével - nem lehetséges,

b) védett természeti érték elidegenítésére - barlang kivételével -

kizárólag akkor kerülhet sor, ha az természetvédelmi célokat szolgál és az

elidegenítéssel a miniszter egyetértett.

Indokolás

Az államigazgatási törvény kincstári vagyonra vonatkozó rendelkezései

rögzítik, hogy kincstári vagyon elidegenítésére csak törvényben meghatározott

esetben kerülhet sor. A védett természeti értékek és területek - ha állami

tulajdonban állnak - a kincstári vagyon részét képezik, ezért eligegenítésük

feltételeit e törvényben kell rögzíteni.

15. A törvényjavaslat 69.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (3) A védett élõ szervezetek, életközösségek, ásványi képzõdmények

/eszmei/ pénzben kifejezett értékét a miniszter rendeletben állapítja meg.

Indokolás

Szövegpontosító javaslat, mivel az eszmei érték nem határozható meg, csak a

pénzben kifejezett érték. Az eszmei értéknek semmi köze nincs a valós

értékhez, a természeti értékek fenti körének viszont van materiális értéke.

16. A törvényjavaslat 71.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" (1) A védett természeti értékek és területek /védelmét/ megõrzését

állami támogatás/ok és preferenciák/ nyújtásával, adókedvezmény/ek/

biztosításával, a természetkimélõ gazdálkodást segítõ hitelrendszerrel is

támogatni kell.

Indokolás

A törvényjavaslat a védett természeti értékek és területek megõrzésére

koncentrál, az indokolása alapján a természetvédelmi otalom alatt nem álló

területeken a gazdálkodást a fenntarthatóság elvével összhangban biztosítani

kell. A természetvédelmi oltalom alatt nem álló területek támogatására a

törvényjavaslat 69.§ (2) bekezdése az irányadó. Emiatt a támogatásokat viszont

a védett természeti területekre kell koncentrálni. A többi módosítás

szövegpontosítás, a többesszám használata indokolatlan.

17. A törvényjavaslat 71.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (3) A támogatás eseteit, mértékét, feltételeit, a kifizetés módját - e

törvény keretei között - a Kormány rendeletben szabályozza.

Indokolás

A felhatalmazó rendelkezés a Kormány szabályozási jogát a támogatás

szempontjából két kulcsfontosságú kérdésre nem terjesztette ki, ennek

hiányában viszont a szabályozás hiányos marad.

18. A törvényjavaslat 71.§ (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

" (4) /A támogatást évente visszamenõleg kell megfizetni./ A

kötelezettségek megtartását /és megtartatását/ - a támogatás megfizetésének

feltételeként - az igazgatóság rendszeresen, de évenként legalább egy

alkalommal ellenõrzi.

Indokolás

A 71.§ (4) bekezdése olyan indokolatlan korlátozást tartalmaz, amely mind a

gazdálkodót, mind pedig az igazgatóságot kedvezõtlen helyzetbe hozza (pl.

utólagos támogatás esetén, hogy ellenõrizhet).

19. A törvényjavaslat 72.§ (1) bekezdése az alábbi mondattal egészül ki:

"(1) A védett természeti területeken természetvédelmi érdekbõl - az e

törvény hatálybalépését követõen - elrendelt mezõ- és erdõgazdasági

korlátozás, illetve tilalom esetén, vagy a termelésszerkezet jelentõs

megváltoztatásának elõírása következtében a tulajdonos tényleges kárát meg

kell téríteni. A természeti kár megelõzése és megakadályozása érdekében

jogszerûen elõírt korlátozás vagy tilalom kártalanítási igényt nem

keletkeztet.

Indokolás

A természeti kár megelõzése és elhárítása (megakadályozása) érdekében

jogszerûen elrendelt korlátozás vagy tilalom kártalanítási igényt azért nem

keletkeztet, mert ez a tulajdonos érdekeit is szolgálja. Ilyen lehet pl.

aszályos idõszakban a tûzgyújtási tilalom kimondása. A természeti kár

megelõzésének kivételkénti kezelése ismert a hazai jogrendszerben, pl. az

építésügyi igazgatásban, ahol a természeti kár megelõzése érdekében kimondott

építési tilalom nem keletkeztet kártalanítási igényt.

20. A törvényjavaslat 72.§ (3) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (3) Ha védett természeti területen kívül elrendelt természetvédelmi

célú korlátozás, tilalom, egyéb hatósági kötelezés miatt a tulajdonos jelentõs

mértékû termelésszerkezet változtatásra kényszerül, kártalanítására a (2)

bekezdésben meghatározottak az irányadóak. Az (1)-/(2)/(3) bekezdés szerinti

kártalanítás részletes szabályait a Kormány rendeletben határozza meg.

Indokolás

Szövegpontosítás.

21. A törvényjavaslat 80.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (1) Aki tevékenységével vagy mulasztásával

a) A természet védelmét szolgáló jogszabály, illetve egyedi határozat

elõírásait megsérti, /és ezzel/

b) a védett természeti értéket /(védett természeti érték)/ jogellenesen

veszélyezteti, károsítja, elpusztítja vagy /és terület(/ védett természeti

terület /) természeti/ állapotát, minõségét jogellenesen veszélyezteti,

rongálja, abban kárt okoz,

c) a védett természeti területet, továbbá barlangot jogellenesen

megváltoztatja, átalakítja, illetve azon vagy abban a védelem céljával össze

nem egyeztethetõ tevékenységet folytat,

d) a védett élõ szervezet, életközösség élõhelyét, illetõleg

élettevékenységét jelentõs mértékben zavarja,

e) a természetvédelmi hatóság engedélyéhez, hozzájáruásához kötött

tevékenységet engedély, hozzájárulás nélkül vagy attól eltérõen végez,

természetvédelmi bírságot köteles fizetni.

Indokolás

A módosítás indoka egyrészt szövegpontosító, másrészt áttekinthetõbbé teszi az

elkövetési magatartások körét. Ennek hiányában a törvényjavaslat szövege

túlzott mérlegelési jogkört biztosít a természetvédelmi hatóság számára, ami a

jogbiztonság elvével ellentétes. A benyújtott törvényjavaslat a védett

természeti területek és a védett élõ szervezetek vonatkozásában nem fogalmaz

egyértelmûen, ezért a kiegészítés feltétlenül indokolt. A védett természeti

terület esetében az átalakításnál a jogellenességet külön ki kell

hangsúlyozni, mert a rendeltetésszerû használat is eredményezhet változást, de

az nem tekinthetõ jogellenesnek.

22. A törvényjavaslat 82.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint változik:

" (1) E törvény /a kihirdetését követõ 90. napon/ 1997. január 1-én lép

hatályba. Ezzel egyidejûleg a természetvédelemrõl szóló 1982. évi 4.

törvényerejû rendelet, valamint - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel -

a végrehajtásáról szóló, az 58/1986. (XII. 10.) MT rendelettel, a 26/1987.

(VII.30.) MT rendelettel, a 88/1990./-/(V.30.) MT rendelettel, a 24/1992.

(I.28.) Korm. rendelettel, továbbá a 71/1994. (V.7.) Korm. rendelettel

módosított 8/1982. (III.15.) MT rendelet /(a továbbiakban: Tvhr.)/ hatályát

veszti.

Indokolás

A törvény számos felhatalmazó rendelkezése, valamint új jogintézményei miatt

indokolt megfelelõ felkészülési idõt biztosítani a végrehajtáshoz. Emiatt a

hatálybalépést célszerû a következõ költségvetési évhez kötni.

23. A törvényjavaslat 82.§-a az alábbi (8) bekezdéssel egészül ki:

" (8) Az 53.§ (1)-(3) bekezdései szerinti Alaptervet elsõ alkalommal a

Kt. 110.§ (3) bekezdésében meghatározott idõpontban a Nemzeti Környezetvédelmi

Program részeként kell benyújtani.

Indokolás

A törvényjavaslat hatálybalépésének 1997. január 1-ére történõ módosítása nem

eredményezheti azt, hogy Nemzeti Természetvédelmi Alapterv 6 évig ne

készüljön, mert ebben az esetben számos jogintézmény hatályosulása szenvedne

csorbát (pl. érzékeny természeti területek).

Budapest, 1996. május 30.

dr. Baráth Etele

elnök

Eleje Honlap