- 1 -

K/2225/1..

Írásbeli válasz Sasvári Szilárd

(FIDESZ-MPP) K/2225. sz. kérdésére

Tisztelt Képviselõ Úr!

"Mikor kerül a Kormány napirendjére a dél-budai metró megépítése?" címmel a

miniszterelnök úrhoz intézett kérdésére a következõkrõl tájékoztatom:

A Délbuda-Rákospalota metróvonal megépítésére vonatkozó több, mint 20 évre

visszanyúló elõkészítõ munka a rendszerváltás idõszakában jelentõsen

felgyorsult. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy a vonal megépítése a fõváros

legsúlyosabb tömegközlekedési gondján segítene, egyben további fejlesztési

potenciált teremtene Budapest közlekedési, városépítési és környezetvédelmi

problémáinak megoldásához.

A Fõvárosi Közgyûlés az elvégzett vizsgálatokat követõen 1992 szeptember 10-

én, a Kormány pedig 1992 november 12-én úgy határozott, hogy indokolt a

metróvonal mielõbbi megvalósítására nemzetközi versenytárgyalást kiírni. E

döntés motiválója volt a Világkiállítás megrendezésének szándéka is.

Az Etele tér-Kálvin tér közötti, 5,4 km hosszú, 7 állomásos szakaszra kiírt

versenytárgyalásra beérkezett ajánlatok az infrastruktúrális beruházások

nemzetközileg szokásos szintjéhez mérten rendkívül drágáknak bizonyultak, s

miután a költségeket az egyeztetõ tárgyalások során sem lehetett érdemben

csökkenteni, a pályázatot eredménytelennek kellett nyilvánítani.

Már a tender kiírásának idõszakában határozott érdeklõdés mutatkozott a

projekt iránt az Európai Beruházási Bank és a Világbank részérõl, a

metróépítés finanszírozásához azonban egy mûszaki-gazdasági, un.

megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását tartották szükségesnek. A

tárgyalások eredményeként megkezdõdött a megvalósíthatósági tanulmány

kidolgozása az Európai Unió (PHARE) központi alapjának felhasználásával,

amelynek kiértékelése 1996. októberére esedékes.

A tender lezárásával és az Európai Beruházási Bankkal megkezdett

tárgyalásokkal egy idõben elõtérbe került az orosz államadósság törlesztésének

egyik lehetséges változataként a budapesti metróépítésben való orosz építési

közremûködés szakértõi vizsgálata.

A metróépítéssel kapcsolatos aktuális feladatok áttekintésére az elmúlt

hónapok során több alkalommal is találkoztak a Fõvárosi Önkormányzat és a

Pénzügyminisztérium vezetõi, s az érintett többi szaktárca képviselõinek

bevonásával a témakört a fõváros vezetõivel a miniszterelnök úr is megvitatta.

A projekt technikai, mûszaki elõkészítése, a beruházás gazdaságossági

megalapozása, a finanszírozási források pontos feltárása, valamint a

finanszírozással kapcsolatos kormányzati feladatok meghatározása rendkívül

alapos elõkészítõ munkát igényel az említett kérdések egymással való rendkívül

szoros összefüggése miatt.

A Fõpolgármester úrral folytatott személyes tárgyalás során megállapodtunk

abban, hogy a Fõvárosi Közgyûlés a metróépítéssel kapcsolatos - ezen belül a

létesítmény finanszírozásának mértékére és módjára vonatkozó - elõzetes

álláspontját április közepéig alakítja ki. Ennek alapján a Kormány azt

tervezi, hogy április 30-ig napirendre tûzi a DBR metróvonal megépítésével

kapcsolatos kérdéseket, s meghatározza a végleges döntés kialakításához

szükséges szempontokat és feladatokat. Ennek kapcsán mérlegelni kívánja a

projekt megvalósításának munkahelyteremtõ kihatásait, valamint a magyar

vállalkozói szféra építésbe történõ minél nagyobb bevonásának módjait és

lehetõségeit is.

Nyilvánvaló azonban, hogy a metróépítést tekintve végleges állásfoglalásra

csak az összes említett feltétel ismeretében kerülhet sor. A még nyitott

kérdések között fontos helyet foglal el a projekt finanszírozása. A Kormány

korábbi döntése alapján a fõváros által felvett hitelre kezességet vállalna,

s a hitel kamatait és egyéb járulékos költségeit a Fõvárosi Önkormányzat, a

tõke törlesztését pedig az állami költségvetés viselné.

A finanszírozás kapcsán a Kormány megvizsgálja annak lehetõségét és

célszerûségét is, hogy a projekt, illetve annak egy része Oroszországgal

szemben fennálló követeléseink terhére valósuljon meg.

A fentiek alapján is megállapítható, hogy az adott kérdéskörben jelenleg

rendkívül intenzív elõkészítõ jellegû háttérmunka zajlik.

Reálisan azzal számolhatunk, hogy a feltételek részletes ismeretében a

végleges fõvárosi önkormányzati és a kormányzati döntést 1996 õszén lehet

meghozni. Pozitív döntés esetén az új pályázat a kialakított feltételek

ismeretében 1997-ben lesz kiírható, s az építkezés ebbõl fakadóan mai

ismereteink szerint leghamarabb 1998 végén kezdhetõ meg.

Budapest, 1996. március " "

Üdvözlettel

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap