Írásbeli válasz Sasvári Szilárd
(FIDESZ-MPP) K/2225. sz. kérdésére
Tisztelt Képviselõ Úr!
"Mikor kerül a Kormány napirendjére a dél-budai metró megépítése?" címmel a
miniszterelnök úrhoz intézett kérdésére a következõkrõl tájékoztatom:
A Délbuda-Rákospalota metróvonal megépítésére vonatkozó több, mint 20 évre
visszanyúló elõkészítõ munka a rendszerváltás idõszakában jelentõsen
felgyorsult. Már akkor nyilvánvaló volt, hogy a vonal megépítése a fõváros
legsúlyosabb tömegközlekedési gondján segítene, egyben további fejlesztési
potenciált teremtene Budapest közlekedési, városépítési és környezetvédelmi
problémáinak megoldásához.
A Fõvárosi Közgyûlés az elvégzett vizsgálatokat követõen 1992 szeptember 10-
én, a Kormány pedig 1992 november 12-én úgy határozott, hogy indokolt a
metróvonal mielõbbi megvalósítására nemzetközi versenytárgyalást kiírni. E
döntés motiválója volt a Világkiállítás megrendezésének szándéka is.
Az Etele tér-Kálvin tér közötti, 5,4 km hosszú, 7 állomásos szakaszra kiírt
versenytárgyalásra beérkezett ajánlatok az infrastruktúrális beruházások
nemzetközileg szokásos szintjéhez mérten rendkívül drágáknak bizonyultak, s
miután a költségeket az egyeztetõ tárgyalások során sem lehetett érdemben
csökkenteni, a pályázatot eredménytelennek kellett nyilvánítani.
Már a tender kiírásának idõszakában határozott érdeklõdés mutatkozott a
projekt iránt az Európai Beruházási Bank és a Világbank részérõl, a
metróépítés finanszírozásához azonban egy mûszaki-gazdasági, un.
megvalósíthatósági tanulmány kidolgozását tartották szükségesnek. A
tárgyalások eredményeként megkezdõdött a megvalósíthatósági tanulmány
kidolgozása az Európai Unió (PHARE) központi alapjának felhasználásával,
amelynek kiértékelése 1996. októberére esedékes.
A tender lezárásával és az Európai Beruházási Bankkal megkezdett
tárgyalásokkal egy idõben elõtérbe került az orosz államadósság törlesztésének
egyik lehetséges változataként a budapesti metróépítésben való orosz építési
közremûködés szakértõi vizsgálata.
A metróépítéssel kapcsolatos aktuális feladatok áttekintésére az elmúlt
hónapok során több alkalommal is találkoztak a Fõvárosi Önkormányzat és a
Pénzügyminisztérium vezetõi, s az érintett többi szaktárca képviselõinek
bevonásával a témakört a fõváros vezetõivel a miniszterelnök úr is megvitatta.
A projekt technikai, mûszaki elõkészítése, a beruházás gazdaságossági
megalapozása, a finanszírozási források pontos feltárása, valamint a
finanszírozással kapcsolatos kormányzati feladatok meghatározása rendkívül
alapos elõkészítõ munkát igényel az említett kérdések egymással való rendkívül
szoros összefüggése miatt.
A Fõpolgármester úrral folytatott személyes tárgyalás során megállapodtunk
abban, hogy a Fõvárosi Közgyûlés a metróépítéssel kapcsolatos - ezen belül a
létesítmény finanszírozásának mértékére és módjára vonatkozó - elõzetes
álláspontját április közepéig alakítja ki. Ennek alapján a Kormány azt
tervezi, hogy április 30-ig napirendre tûzi a DBR metróvonal megépítésével
kapcsolatos kérdéseket, s meghatározza a végleges döntés kialakításához
szükséges szempontokat és feladatokat. Ennek kapcsán mérlegelni kívánja a
projekt megvalósításának munkahelyteremtõ kihatásait, valamint a magyar
vállalkozói szféra építésbe történõ minél nagyobb bevonásának módjait és
lehetõségeit is.
Nyilvánvaló azonban, hogy a metróépítést tekintve végleges állásfoglalásra
csak az összes említett feltétel ismeretében kerülhet sor. A még nyitott
kérdések között fontos helyet foglal el a projekt finanszírozása. A Kormány
korábbi döntése alapján a fõváros által felvett hitelre kezességet vállalna,
s a hitel kamatait és egyéb járulékos költségeit a Fõvárosi Önkormányzat, a
tõke törlesztését pedig az állami költségvetés viselné.
A finanszírozás kapcsán a Kormány megvizsgálja annak lehetõségét és
célszerûségét is, hogy a projekt, illetve annak egy része Oroszországgal
szemben fennálló követeléseink terhére valósuljon meg.
A fentiek alapján is megállapítható, hogy az adott kérdéskörben jelenleg
rendkívül intenzív elõkészítõ jellegû háttérmunka zajlik.
Reálisan azzal számolhatunk, hogy a feltételek részletes ismeretében a
végleges fõvárosi önkormányzati és a kormányzati döntést 1996 õszén lehet
meghozni. Pozitív döntés esetén az új pályázat a kialakított feltételek
ismeretében 1997-ben lesz kiírható, s az építkezés ebbõl fakadóan mai
ismereteink szerint leghamarabb 1998 végén kezdhetõ meg.
Budapest, 1996. március " "
Üdvözlettel
Dr. Medgyessy Péter