ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2252/135..

Módosító javaslat!

az országgyûlési határozati

javaslat szövegéhez

dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar

Köztársaság Alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1. A határozati javaslat mellékletében az alkotmány preambulumát a következõ

szöveggel javasolom kiegészíteni:

/AZ ALKOTMÁNY PREAMBULUMA/

"Az új alkotmány tartalmazzon preambulumot, amely tömören és kifejezõen

utaljon az alkotmányozás alanyára: az Országgyûlésre és a Magyar Köztársaság

állampolgárainak közösségére; Magyarország történelmi hagyományaira; az

alkotmányosság egyetemes értékeire; az emberi és az állampolgári jogokra, ezek

védelmére; a jogállamiság és a népszuverenitás tiszteletben tartására[.] ; a

demokrácia érvényre juttatására, kiszélesítésére, a jogok demokratikus

gyakorlására irányuló törekvésre."

Indokolás

Az alaptörvény jelentõsége megköveteli, hogy a preambulum a lehetõ

legteljesebb körben vázolja fel a törvény célját.

2. A határozati javaslat I. rész 2. pont (1) bekezdésének a kiegészítését

javasolom a következõ szöveggel:

"(1) Az alkotmány rögzítse, hogy az államhatalom forrása a nép; a nép a

hatalmat elsõsorban választott képviselõi útján gyakorolja; az alkotmányban,

illetõleg törvényben meghatározott esetben azonban népszavazást kell,

illetõleg lehet tartani."

Indokolás

Szükséges, hogy a népszavazásra kerülõ tárgyakat az alkotmány is meghatározza.

3. A határozati javaslat melléklete I. rész 2) pont (3) bekezdése helyébe a

következõ szöveget javasolom:

"(3) [Az alkotmány tegye lehetõvé, hogy a magyar állam felségjogainak egy

része nemzetközi szerzõdéssel átruházható legyen nemzetközi szervezetre. Az

ilyen szerzõdés megkötéséhez az Országgyûlés minõsített többséggel meghozott

döntése szükséges.] Az alkotmány rögzítse, hogy a magyar állam felségjogai

közül melyek nem ruházhatók át nemzetközi szervezetekre. Az átruházható

felségjogokra vonatkozó nemzetközi szerzõdés megkötéséhez valamennyi

országgyûlési képviselõ kétharmadának szavazatával meghozott döntés szükséges.

Indokolás

A jelenlegi megoldás helyett célszerûbb azoknak a jogoknak a nevesítése,

melyeket nem lehet nemzetközi szervezetekre átruházni.

4. A határozati javaslat melléklete I. rész 5) pont (1) bekezdése a következõk

szerint egészül ki:

"(1) Az alkotmány az állampolgárságról szóló törvényben foglaltaknak megfelelõ

tartalommal szabályozza az állampolgárságot, az állampolgárság megszerzésének,

keletkezésének módjait. Az állampolgárságot születéssel szerzi meg az a

személy, akinek bármelyik szülõje magyar állampolgár, vagy aki Magyarország

területén születik, és a szülei Magyarország területén élõ hontalanok, vagy

ismeretlenek. Az állampolgárság honosítás és visszahonosítás útján történõ

megszerzésekor a kérelmezõk között a magyar származásúak számára kedvezõbb

feltételek biztosíthatók."

Indokolás

Az állampolgárságra vonatkozó jelenlegi jogi szabályozást is figyelembe véve

szükséges a jelzett pontosítások végrehajtása, kiegészítése, ugyanis vannak

államok, melyek nem teszik lehetõvé a külföldön élõ állampolgárok külföldön

született gyermeke számára a leszármazással történõ állampolgárság-szerzést.

Igy a gyermek hontalan lesz, holott szülei rendelkeznek állampolgársággal.

5. A határozati javaslat melléklete I. rész 6) pont (1) bekezdése a következõ

szöveggel egészül ki:

"(1) Az alkotmány tartalmazza az állami zászló és címer megnevezését és

leírását, továbbá utaljon a Himnuszra, valamint a Szózatra, mint jelképre."

Indokolás

A Szózat, mint jelkép a gyakorlatban már bevonult az állam jelképei közé.

6. A határozati javaslat melléklete II. rész címe a következõk szerint

módosuljon:

"[AZ EMBERI ÉS ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK] EMBERI JOGOK. ÁLLAMPOLGÁRI JOGOK ÉS

KÖTELESSÉGEK."

Indokolás

Zavaró az összefoglaló cím, az elidegeníthetetlen, állampolgárságtól,

lakóhelytõl független emberi jogok és az állampolgári jogok szétválaszthatók.

Kimondható, hogy az állam az emberi jogot minden embernek, az állampolgári

jogokat pedig az állampolgárainak bizotsítja. A külföldieknek is

"korlátozásokkal" biztosíthatók állampolgári jogok, ha magyar joghatóság alá

tartoznak.

7. A határozati javaslat melléklete II. rész 1. fejezet f) pont (1) bekezdés

fé) alpontja a következõk szerint módosul:

"fé) a magánélet, magántitok sérthetetlenségének jogát[a: magánélethez való

jogot csak a közélet tisztasága védelmének, közfunkciók viselésének indokával]

csak törvényben meghatározott olyan esetekben lehet korlátozni[;] , amikor az

ország szuverenitásának védelme a nemzetbiztonság, a közbiztonság, vagy az

ország gazdasági jóléte érdekében, zavargás vagy bûncselekmény megelõzése, a

közegészség, vagy az erkölcsök védelme, avagy mások jogainak és szabadságának

védelme érdekében szükséges."

Indokolás

A pontosítást az Emberi Jogok Európai Egyezményének 8. cikkével való összhang

megteremtése teszi szükségessé.

8. A határozati javaslat melléklete II. rész 1. fejezet f) pont (1) bekezdés

fq) alpontja a következõk szerint módosul:

"fq) a közérdekû adatok és információk nyilvánosságához való jog, amelynek

korlátja az államtitok és a szolgálati titok."

Indokolás

A kiegészítést a jelenleg hatályos korszerû szabályozással való összhang

bizotsítása teszi szükségessé.

9. A határozati javaslat melléklete II. rész 2. fejezet (2) bekezdésének ba)

alpontja a következõkkel egészül ki:

/a feltételek a következõk/

"ba) a rendkívüli állapotot, szükségállapotot és a veszélyhelyzetet

hivatalosan ki kell hírdetni;"

Indokolás

A veszélyhelyzetet a Kormány állapítja meg és rendeleti úton hírdeti ki. (V.

rész. Rendkívüli helyzetek, c) pont (3) bekezdés)

10. A határozati javaslat melléklete III. rész, 1. fejezet, e) pontja a

következõk szerint módosul:

"e) A Kormány és az önkormányzatok jelenleg is külön felhatalmazás nélkül

alkothatnak rendeletet közvetlenül az alkotmány alapján törvényben nem

szabályozott viszonyok rendezésére[.], továbbá törvény végrehajtásának

részletes szabályairól. Ezt a szabályozási autonómiát továbbra is bizotsítani

kell részükre. A miniszter azonban ilyen jogkörrel ne rendelkezzék, miniszteri

rendelet csak törvényi vagy kormányrendeleti felhatalmazáson alapulhat.

Indokolás

A Kormánynak az alkotmányban adott felhatalmazása végrehajtási rendelet

megalkotására változatlanul megmarad. A jogszabályszerkesztés során - azonban

a módosító javaslat elfogadásával - elkerülhetõvé válik az alkotmányra, mint

felhatalmazó szabályra való hivatkozás.

11. A határozati javaslat melléklete IV. rész 2. fejezet a) pontja a következõ

új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Meg kell határozni az Országgyûlés rendelkezési jogkörét, ennek

tartalmát. Az Országgyûlés rendelkezési jogkörére vonatkozó részletes

szabályokat külön fejezet tartalmazza."

Indokolás

Az Országgyûlés rendelkezési joga kétirányú. Jelenti egyfelõl az irányítási

jogkört, másfelõl az egyedi aktusok kibocsátásának jogát. A külön fejezetben

az ezekre irányadó részletes szabályokat kell megfogalmazni, tartalmilag

különös figyelmet fordítva arra a tényre - egyben garanciális szabályra - hogy

a fegyveres erõk minden idõszakban folyamatos "polgári" irányítás alatt

állnak.

12. A határozati javaslat IV. rész 2. fejezet d) pontja (2) bekezdése a

következõk szerint módosul:

"(2) Az alkotmányban szükséges meghatározni a népszavazásra nem bocsátható

tárgyköröket (pl. költségvetés, adó, államszervezet) [, de lehetõséget kell

adni arra, hogy a népszavazásról szóló törvény e kört bõvítse]."

Indokolás

A népszavazásra bocástható tárgykörök fontosságára tekintettel szükséges, hogy

azokat teljeskörûen az alkotmány rögzítse.

13. A határozati javaslat melléklete IV. rész, 3. fejezet b) pont (2)

bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) ...A honvédelemmel kapcsolatban a fõparancsnoki jogkör megmarad. [, de ez

a Magyar Honvédségre korlátozódik. A rendkívüli helyzetekben is változik az

elnök szerepe: a rendkívüli állapotot és a szükségállapotot az Országgyûlés

akadályoztatása esetén továbbra is a köztársasági elnök hírdeti ki, de a

Honvédelmi Tanács szerepének és összetételének módosulása folytán az államfõ

nem lesz tagja e testületnek, és szükséghelyzetben sem az elnök rendeleteivel

történik majd az operatív szabályozás.]

Indokolás

A köztársasági elnöknek a rendkívüli helyzetekkel összefüggõ, továbbá a

honvédelemmel kapcsolatos jogköreit nem indokolt a korábbi szabályozáshoz

képest alapjaiban megváltoztatni.

14. A határozati javaslat melléklete IV. rész, 5. fejezet b) pontja (1)

bekezdését a következõk szerint javaslom módosítani:

"(1) Rögzíteni kell az arányos közteherviselés elvét, azaz hogy minden, a

Magyar Köztársaság..."

Indokolás

A közteherviselés arányosságának elvét az alkotmánynak rögzítenie kell.

15. A határozati javaslat melléklete IV. rész 6. fejezet címe a következõk

szerint módosul, a fejezet a) pontja a következõ (1) bekezdéssel egészül ki,

egyidejûleg a bekezdések számozása értelemszerûen változik, továbbá az (1),

(2) és a (4), (5) bekezdések szövege a következõk szerint módosul:

"6. fejezet [a katonai és a rendvédelmi szervek] A honvédelem, a

nemzetbiztonság és a közbiztonság védelme."

- "(1) Az új alkotmány rendelkezzen arról, hogy a Magyar Köztársaság

szuverenitásának, ezen belül honvédelmének és nemzetbiztonságának, valamint

közbiztonságának védelme az egész nemzet ügye. A fegyveres erõk békében és

háborúban egyaránt folyamatos polgári irányítás állnak."

- "(1) Az alkotmány rendelkezzen a honvédelemrõl, a [közrend és a] a

nemzetbiztonság és a közbiztonság védelmérõl [, valamint a

katasztrófavédelemrõl,] és határozza meg [mindhárom] e feladatok tartalmi

elemeit. A felsorolt feladatokat ellátó szervezetek közül az alkotmány

nevesítve szabályozza a fegyveres erõk részeként a magyar honvédséget[,] és a

határõrséget, továbbá a rendõrséget, [továbbá] valamint a nemzetbiztonsági

szolgálatokat és a [egyéb] rendvédelmi szerve[zetekrõl]ket. Valamennyi szerv

feladatairól és irányítási viszonyairól törvény rendelkezzen."

- "(2) A Magyar Honvédség alapvetõ feladata ...erõszakos cselekmények

elhárításában, veszélyhelyzetben közremûködik [segítséget nyújt] rendkívüli

méretû elemi csapás és ipari szerencsétlenség (katasztrófa)] és veszélyhelyzet

elhárításában és a következménye[ine]k felszámolásá[hoz]ban."

- "(4) A határõrség - továbbra is a fegyveres erõk részeként - [feladata]

látja el feladatait, így az államhatár fegyveres õrzésére irányuló [a]

határõrizeti, [a határforgalom ellenõrzése és] a határrendészeti tevékenységet

és a határforgalom ellenõrzését."

- "(5) A rendõrség alapvetõ feladata a bûncselekmények megelõzése,

megakadályozása és felderítése, a közbiztonság és a belsõ rend védelme."

Indokolás

1. A fejezet teljes koncepcionális átgondolása indokolt. Szükséges ugyan az

ország szuverenitásának és közbiztonságának védelmében résztvevõ szervek

pontos alkotmányjogi megfogalmazása, de annak a garanciális szabálynak a

kiemelése mellett, hogy ezek a szervek csak az alkotmány keretei között és

csak az abban foglalt célok megvalósítása érdekében tevékenykednek.

Hangsúlyos, hogy ezek a szervek - legyenek fegyveres erõk, rendvédelmi

szervek, avagy mások - minden idõszakban polgári irányítás és kontroll alatt

állnak.

2. Nem indokolt változtatni azon a jelenlegi állapoton, amely szerint a

határõrség a fegyveres erõk (katonai szervek) körébe tartozik akkor is, ha

vannak - és kell hogy legyenek - rendvédelmi, rendészeti feladatai. Ilyen

jellegû feladatai a honvédségnek is léteznek, sõt erõsödnek, mégsem

kérdõjelezhetõ meg a jogállásuk.

3. Az alkotmány fejezeti kiemelésének lényege a szuverenitás és a közbiztonság

- ez utóbbiban a veszélyhelyzet elleni védekezés is benne foglaltatik -

védelme. A hangsúly tehát ezen és nem a megvalósító szervezetrendszeren van.

4. A rendõrség feladatainak teljeskörû megfogalmazása igényli a megelõzés

feltüntetését is.

16. A határozati javaslat melléklete IV. rész 8. fejezet c) pontja (3)

bekezdése utolsó mondatának törlését javasolom:

"(3) [A bíró függetlenségét biztosító díjazásra jogosult.]"

Indokolás

A bíró díjazására vonatkozó kitétel alaptörvénybe történõ iktatása az

alkotmányos értékek lejáratásának tûnik, elvként való kimondása - ha az

alkotmányban rögzített más fontos közintézmény dolgozójánál nem jelenik meg -

elméletileg megmagyarázhatatlan diszkriminációt jelent.

17. A határozati javaslat melléklete IV. rész, 9. fejezet a) pontja (1)

bekezdését javasolom kiegészíteni a követkzõk szerint:

"Az alkotmány rendelkezzen arról, hogy törvény meghatározott eljárási körben

szabályozhatja az ügyész ügydöntõ jogosítványait. Határozza meg továbbá az

ügyészre vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat, valamint azt, hogy az

ügyész ne lehessen pártnak tagja."

Indokolás

Annak érdekében, hogy az ügyészség alkotmánymódosítás nélkül is elláthsson a

jövõben új feladatot, szükséges a javasolt pontosítás. Ezt indokolja a

szabálysértési joganyag küszöbön álló kodifikációja, amely új szerepet szán az

ügyészségnek. Az ügyész politikamentes, pártatlan, és elfogulatlan

állásfoglalását hivatott bizotsítani az összeférhetetlenségre és a

pártonkívüliségre vonatkozó tilalom.

18. A határozati javaslat melléklete V. rész a) pont (1) bekezdése, a

következõk szerint módosul, továbbá az a) pont egy új (2) bekezdéssel egészül

ki. Az eredeti (2)-(6) bekezdés törlését javasolom.

- "(1) [Az új alkotmányban a rendkívüli helyzetek három formáját, a védelmi

helyzetet, a szükséghelyzetet és a katasztrófahelyzetet kell szabályozni.] Az

új alkotmányban a hatályos alkotmánynak megfelelõen meg kell tartani a

minõsített helyzetekre vonatkozó három kategóriát, úgy mint a rendkívüli

állapotra, a szükségállapotra és a veszélyhelyzetre irányadó szabályokat.

- (2) Az új alkotmányban külön kell rendelkezni a rendkívüli helyzeteket

megelõzõ fenyegetõ, felkészülést biztosító idõszakokról, ennek

megállapításáról és ehhez kapcsolódó - idõszakonként eltérõ tartalmú -

intézkedési jogkörökrõl. A felkészülési idõszakban a Kormány - tételes

korlátokkal meghatározott - jogkörérõl külön szabályok megfogalmazása

szükséges.

Indokolás

Az új alkotmányban meg kell tartani a hatályos alkotmánynak a minõsített

idõszakra irányadó rendelkezéseit. a Honvédelmi Tanács mûködésével

kapcsolatban alkotmányos garanciát nyújt, ha az összetételére, mûködésére

irányadó normák abból az alapállásból indulnak ki, hogy az ilyen minõsített

helyzetekben már az Országgyûlés döntött a hadiállapot kinyilvánításáról.

Ezért a fegyveres erõk, az állami szervek és az ország személy- és

vagyonbiztonságának védelmezése tekintetében koncentrált, egyben katonai

szempontból célszerû és törvényes döntéseket kell - igen rövid idõ alatt -

meghoznia és végrehajtania.

19. A határozati javaslat melléklete V. rész b) pontja, továbbá a c) pont (1)

és (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

- b) "A szükséghelyzet fogalma alatt azok a [belsõ eredetû] helyzetek

értendõk, amikor az állam alkotmányos rendje, mûködése, valamint a személy- és

vagyonbiztonság belsõ eredetû erõszakos cselekmények, vagy a veszélyhelyzetet

meghaladó mértékû belsõ eredetû, illetõleg országhatáron túlterjedõ természeti

csapás, ipari baleset miatt súlyos veszélybe kerül.

- c) (1) A [katasztrófa]veszélyhelyzet fogalmát...

- c) (2) A [katasztrófa]veszélyhelyzetet..."

Indokolás

Amennyiben a hatályos alkotmány minõsített idõszaki elhatárolása változatlanul

megmarad, szükséges a szükséghelyzet fogalmának a kiterjesztése. A

katasztrófahelyzet helyett ugyanakkor a veszélyhelyzet fogalmát indokolt

használni.

Budapest, 1996. június 6.

Kaszás Tibor

SZDSZ

Eleje Honlap