1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2252/192..

Módosító

javaslat

az országgyûlési határozati javaslat

mellékletéhez

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar

Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A határozati javaslat melléklete IV. rész 8. fejezet b.) pont második

bekezdése az alábbiak szerint módosuljon, illetõleg a második bekezdés helyébe

az alábbi bekezdés lépjen:

["Az alkotmány utaljon arra, hogy a bírák önkormányzati szervezetet

alakíthatnak."]

"Váljon el a bíróságok ún. külsõ igazgatása - a bírósági vezetõkkel

kapcsolatos személyzeti ügyek és a bíróságok pénzellátása - a végrehajtó

hatalomtól. Létesüljön konkrét hatáskörû és személyi összetételû Országos

Igazságszolgáltatási Tanács a bírói függetlenség maradéktalan érvényesülése

érdekében."

I n d o k o l á s

A bíróságokról szólva a koalíciós megállapodásban és a kormányprogramban

rögzített elv ellenére nem került el a végrehajtó hatalomtól, a Kormánytól,

ezen belül az Igazságügyi Minisztériumtól - Országos Igazságszolgáltatási

Tanács létesítése útján - a bíróságok külsõ igazgatása. Ez nem szûken vett

pénzellátási probléma, pontosabban a bírósági szervezet függetlenségét nem az

biztosítja önmagában - miként sugallja és egyenesen tartalmazza a koncepció -,

hogy az igazságszolgáltatás költségeit külön fejezetben tartalmazza a központi

költségvetés.

Olyan álmegoldás sem oldja meg, pusztán elfedi a problémát, mint a koncepció

általam kifogásolt mondata. Nem gondolom, hogy ennyivel - még csak nem is egy

szakmai kamara, hanem egy egyesületi (szövetkezeti?) szintû szervezet

létrehozásának lehetõségére történõ (egyébként teljesen felesleges) utalással

elintézhetõ lenne az a - bírói hatalom, mint önálló hatalmi ág

függetlenségével kapcsolatos - kérdés, hogy a bíróságok irányítása, igazgatása

milyen szervezet útján történjék.

A bírói hatalom önállósága, a bíró ítélkezésének befolyásmentessége

biztosítható önkormányzatiság mellett és - megfelelõ garanciák esetén -

anélkül is. De feltétlenül az alkotmánynak kell rögzítenie az önállóság

garanciáit, korlátait és ellensúlyait, és ha ez a garancia a bírói

önkormányzatiság, akkor annak tartalmát és szervezetét is.

Ami az Országos Igazságszolgáltatási Tanács személyi összetételét illeti, erre

számos példát találunk Európa azon országaiban, ahol mûködik ilyen, illetõleg

több megoldást ismerünk a szakmai viták anyagaiból és korábbi szakmai

alkotmánykoncepciókból. Pusztán utalok arra, hogy pl. Franciaországban az

1993-as alkotmányreform óta az Igazságszolgáltatási Fõtanács elnöke az

államfõ, alelnöke hivatalból az igazságügyminiszter és a 10 további tagból 6

bíró, illetõleg ügyész egyfajta belsõ reprezentativitás alapján, 2 személyiség

a törvényhozás delegáltjaként, de nem képviselõ, további 1 fõ, aki nem

képviselõ a végrehajtó hatalom delegáltjaként, végül egy államtanácsos.

Olaszországban a Fõtanács elnöke az államfõ, a tanácsnak hivatalból tagja a

Semmítõszék elnöke és a Semmítõszék melletti fõügyész, a további 30 tagból 20

bíró, illetõleg ügyész a szakma delegáltjaként, 10 fõ kívülálló jogász a

törvényhozás delegáltjaként.

Portugáliában a Bírói Fõtanács elnöke a Legfelsõbb Bíróság elnöke, a 16 tagból

7 bíró a szakma delegáltjaként, 2 személy a végrehajtó hatalom jelölése

alapján, egyikük bíró, végül 7 fõ kívülálló a törvényhozás küldötteként.

Megjegyzendõ, Portugáliában külön Ügyészi Fõtanács mûködik.

Végül utolsóként említem e rövid felsorolásban Spanyolországot, ahol az 1985-

ös alkotmánymódosítás óta a Bíró Fõtanács 20 tagja közül 12 bírót és 8

kívülállót a törvényhozás választ.

A lényeget illetõen jegyzem meg, hogy érdemes lenne a végsõ döntés

meghozatalakor figyelemmel lenni a magyar bírói kar szakmai véleményére is,

amely szerint kívánatos lenne, hogy az Országos Igazságszolgáltatási Tanács

tagjainak kétharmada plusz 1 fõ bíró legyen. A végleges döntés e kérdésben a

koncepció szintjén nem kerülhetõ meg.

Nyilvánvaló, hogy e Tanácsnak lehetne döntõen javaslattételi joga a

kinevezések, vezetõi posztok elnyerése és az elõmeneteli tábla kialakítását

illetõen. Véleményem szerint szimbolikus jelentõsége van annak, hogy a

semleges bírói hatalmat a semleges köztársasági elnöktõl kapott kinevezéssel

nyerje el a bíró. Ezért ennek rögzítése fontos már a koncepcióban is.

Azt csak a rend kedvéért és félreértések elkerülése végett jegyzem meg, hogy a

bírói hatalom önállóságának ugyan része a bírói függetlenség, ez az önállóság

(függetlenség) azonban nem jelenti, hogy más hatalmi ágnak nem lehet

beleszólása a bíróságok mûködésébe. Így pl. bíróság csak törvénnyel

alapítható, a törvényhozás állapítja meg a bíróságok költségvetését, feladata

van az igazságszolgáltatással kapcsolatban a közigazgatásnak is (az

igazságügyi igazgatás a közigazgatás olyan - viszonylag elkülönült -

szakterülete, amely nem csupán a bíróságokkal kapcsolatos igazgatási feladatok

ellátása tartozik, hanem a bírósági határozatok intézményes végrehajtásáról

való gondoskodás - ezen belül a büntetésvégrehajtási intézetek irányítása, a

pártfogói hálózat kiépítése, szakértõi hálózat és intézmények fenntartása,

stb.).

Budapest, 1996. június 6.

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap