1

H/2252/205..

Módosító javaslat!

az országgyûlési határozati javaslat

mellékletéhez

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar

Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A határozati javaslat melléklete III. rész a következõképpen módosuljon,

egészüljön ki új 4. fejezettel:

"4. fejezet

A gazdasági-szociális érdekegyeztetés

A gazdasági-szociális érdekegyeztetés rendszere - garanciális okokból -

nyerjen alkotmányos szabályozást."

I n d o k o l á s

A koncepció egyáltalán nem említi az állam érdekegyeztetési kötelezettségét,

illetve az érdekegyeztetés intézményi feltételeit. Ha nem is szükséges, hogy

az alkotmány részletezze az érdekegyeztetés konkrét szervezeti formáit,

azonban az érdekegyeztetés közjogi megalapozása érdekében szükséges, hogy

szóljon az alkotmány a gazdasági-szociális érdekegyeztetésrõl. Az

érdekegyeztetés ugyanis nem azonos a ma mûködõ Érdekegyeztetõ Tanáccsal, más

érdekegyeztetõ fórumok is mûködnek kormányzati részvétellel. Számos európai

alkotmányban ismert megoldás a szociális-gazdasági érdekegyeztetés

rendszerének - garanciális okokból történõ - rögzítése. Megítélésem szerint

azonban elengedhetetlenül szükséges a Kormány felelõsségi körébe tartozó

kérdésekrõl folytatott szociális-gazdasági érdekegyeztetés fogalmának és

lényegének alkotmányban történõ rögzítése. A szociális feladatokat komolyan

vevõ államnak intézményesítenie kell az érdekegyeztetés bizonyos formáit. Ez

már csak a Parlament egykamarás szerkezete miatt is indokolt. Mivel egyébként

is napirenden van az érdekegyeztetés jelenlegi formájának megújítása, jó

alkalom lenne ennek alkotmányos formáját megteremteni.

A módosító indítványom társadalmi megalapozottságának alátámasztásául jelzem,

hogy az elmúlt öt évben a különbözõ társadalmi és civil szervezetek, az

önkormányzati érdekképviseletek elemi erõvel vetették fel, hogy megítélésük

szerint a demokratikus intézményrendszerbõl hiányzik az a fórum, ahol õk az

ország legfontosabb gazdasági és szociális kérdéseirõl érdemben kifejthetik

véleményüket az általuk képviselt társadalmi csoportok érdekében.

Az 1990-es választások után megalakult parlament szinte elsõ döntésével

megszüntette a társadalmi vita intézményét és így azoknak a társadalmi

szervezeteknek, érdekképviseleteknek, amelyek korábban - a jogalkotási

törvényben kapott felhatalmazás alapján - ezen csatornán juttatták el

véleményüket a döntéshozókhoz, ezt követõen már semmilyen törvényes

lehetõségük nem volt erre.

A Kormány formalizált keretek között, meghatározott eljárási szabályok

alapján, a nyilvánosság elõtt egyedül az ÉT-ben tárgyal a munkáltatók és a

munkavállalók érdekképviseleti szervezeteivel. Ezért az ÉT megalakulásától

kezdve az önkormányzatok (a települési, majd késõbb a társadalombiztosításiak

is), a civil szervezetek, szakmai érdekképviseletek folyamatosan

kezdeményezték azt, hogy bõvüljön ki a tripartit érdekegyeztetés és õk is

kapjanak helyet az ÉT asztalánál. Ezeket a kezdeményezéseket - elvi és

gyakorlati alapon - mind ezidáig a szociális partnerek és a Kormány nem

karolták fel.

Megítélésem szerint egy demokráciában, a piacgazdaság viszonyai között

rendkívül fontos lenne, hogy a leglényegesebb gazdasági, szociális és a munka

világát érintõ kérdésekben kialakult, illetve alakuló kapcsolatok - esetleg az

Országgyûlés, de leginkább a Kormány és a társadalom jelentõs rétegeinek

érdekeit megjelenítõ csoportok között - közjogi (alkotmányos) legitimációt

kapjanak és a szociális párbeszéd legfontosabb intézményei természetes

(szerves) részét képezzék az alkotmányos alapintézményeknek.

Nyugat Európa egyes országai ezt a gyakorlatot követik (hozzáteszem, van ahol

alkotmányos rögzítés nélkül, természetes módon mûködik e rendszer).

Mindenesetre Olaszországban (1957-tõl), Franciaországban (1925-tõl),

Spanyolországban (1992-tõl), Portugáliában (1991-tõl), Belgiumban (1948-tól)

és más földrészeken is hosszabb-rövidebb ideje - alkotmányban szabályozott

módon - mûködnek a gazdasági és szociális tanácsok, melyeknek mára már

világszervezetük is alakult. 1995. májusában Portugáliában tartották

találkozójukat, amelyen magyar delegáció is résztvett.

Végezetül megerõsítem, hogy a tárgykör alkotmányos rendezését az EU-hoz

történõ csatlakozásunk dimenziójában is érdemes számításba venni.

Budapest, 1996. június 6.

Csizmadia László Bihari Mihály

országgyûlési képviselõ

Egerszegi László

Eleje Honlap