ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat
az országgyûlési határozati javaslat
mellékletéhez
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú
országgyûlési határozati javaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A határozati javaslat melléklete IV. rész 3. fejezet b) pontja (1) bekezdése a
következõképpen módosuljon:
"Nem igényelnek alapvetõ változtatást az államfõ jelenlegi jogosítványai. Így
fennmaradnak az Országgyûléssel (általános választás kitûzése, alakuló ülés
összehívása, részvétel, felszólalás az Országgyûlésben, rendkívüli ülés
kezdeményezése, az Országgyûlés feloszlatása, népszavazás kezdeményezése), a
Kormánnyal (javaslattétel a miniszterelnök személyére, miniszterek és
államtitkárok kinevezése, felmentése), a külpolitikával (az állam
képviselete, nemzetközi szerzõdések megkötése, nagykövetek, követek és - új
elemként - fõkonzulok kinevezése), valamint az igazságszolgáltatással (bírák,
legfõbb ügyész - helyettesek kinevezése) kapcsolatos jogosítványai.
Változatlanul az elnök jogkörébe tartozik az állampolgári jogok biztosainak
jelölése, a tábornokok kinevezése és a külön törvényben meghatározott
tisztséget betöltõk (pl. az állami felsõoktatási intézmények egyetemi és
fõiskolai tanár[ok]ai) kinevezése, illetve (pl. az állami egyetemek
rektorainak, valamint az állami fõiskolák fõigazgatóinak) tisztségükben
megerõsítése, a címek, a kitüntetések adományozása, az egyéni kegyelmezés és a
törvényben meghatározott állampolgársági ügyekben való döntés"
I n d o k o l á s
Az Alkotmány hatályos szövegének vonatkozó része 1989. õszén került
megalkotásra, akkor nem állami egyetemek még nem voltak, az egyházi
felsõoktatási intézmények pedig nem tartoztak az oktatási törvény hatálya alá,
így az Alkotmány e rendelkezése értelemszerûen az állami egyetemekre
vonatkozott. A vonatkozó külföldi gyakorlat szerint az állami szervek a nem
állami felsõoktatási intézmények professzorai és vezetõi esetében kinevezési
illetve megerõsítési jogkört nem gyakorolnak (egyedül Spanyolországban van
olyan rendelkezés, hogy a minisztérium a nem állami egyetemek professzorainak
kinevezése esetén az alaki feltételeket kontrollálja). De ez volt a jogi
gyakorlat 1993. elõtt hazánkban is; az a körülmény, hogy az Állami Egyházügyi
Hivatal elõzetesen elbírálta a kinevezési javaslatokat, nem tekinthetõ
normatív jogi rendelkezésnek.
Budapest, 1996. június 5.
................................................................
Dr. Bihari Mihály
országgyûlési képviselõ