1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2252/218..

Módosító javaslat!

az országgyûlési határozati javaslat

mellékletéhez

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar

Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú

országgyûlési határozati javaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

1./ A határozati javaslat melléklete III. rész 1. fejezet d) pontja elsõ

bekezdése

az alábbiak szerint módosul, illetõleg az elsõ bekezdés helyébe az alábbi

rendelkezés lép:

["d) Az Országgyûlés törvényalkotási hatáskörét az alkotmány állapítja meg. Az

új alkotmányban meghatározandó tárgykörök kizárólagos törvényalkotási tárgyak

olyan értelemben, hogy ezekben a tárgykörökben más jogszabály csak a törvény

végrehajtására alkotható. A kizárólagos törvényalkotási tárgykörökben törvény

határozza meg a jogintézmény tartalmát, garnciáit, korlátait. Ez a szabályozás

nem korlátozza az Országgyûlést abban, hogy a nevesített tárgykörökön felül

bármely tárgyban törvényt alkosson."]

"d) Az Országgyûlés törvényalkotási hatáskörét feltétlenül az alkotmányban

kell meghatározni. Az új alkotmányban meghatározandó tárgykörök kizárólagos

törvényalkotási tárgyak olyan értelemben, hogy ezekben a tárgykörökben más

jogszabály csak a törvény végrehajtására alkotható. A kizárólagos

törvényalkotási tárgykörökben törvény határozza meg a jogintézmény tartalmát,

garanciáit, korlátait. Ez a szabályozás nem korlátozza az Országgyûlést abban,

hogy a nevesített tárgykörökön felül bármely tárgyban törvényt alkosson. A

kizárólagos törvényhozási tárgyak az alábbiak:

1./ Alkotmány elfogadása és módosítása.

2./ Az országgyûlési képviselõk, illetõleg a helyi képviselõ testületek

tagjainak és a polgármestereknek a választása, valamint jogállása.

3./ Az állampolgárság.

4./ A népszavazás.

5../ A rendkívüli helyzetek idején alkalmazandó részletes szabályok, a

fegyveres erõk feladatai és a rájuk vonatkozó részletes szabályok.

6./ A rendõrségrõl és a nemzetbiztonsági szolgálatról szóló részletes

szabályok.

7./ Az Alkotmánybíróságról szóló részletes szabályok.

8./ Az országgyûlési biztosokról szóló részletes szabályok.

9./ A helyi önkormányzatokról szóló részletes szabályok, beleértve a helyi

önkormányzati jogokat és kötelezettségeket is.

10./ A bíróságokról szóló részletes szabályok.

11./ Az ügyészségre vonatkozó szabályok.

12./ A Kormány tagjai és az államtitkárok jogállására, díjazására, továbbá

felelõsségre vonására vonatkozó részletes szabályok.

13./ A jogalkotás rendje.

14./ A Magyar Köztársaság címere, zászlaja, és azok használata.

15./ A Kormány azonnali intézkedésére alkalmazandó szabályok az ország

biztonságát fenyegetõ helyzetekben.

16./ Az országgyûlési képviselõk tiszteletdíja és a költségtérítés összege,

valamint kedvezményeik köre.

17./ A köztársasági elnök tiszteletdíja, az õt megilletõ költségtérítés

összege, valamint kedvezményei.

18./ A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökségre, vezetõikre, továbbá a

kereskedelmi rádióra és televízióra vonatkozó szabályok a tájékoztatási

monopólium megakadályozása érdekében.

19./ A pártok mûködése és gazdálkodása.

20./ A nemzeti és etnikai kisebbségek jogai.

21./ A menedékjog.

22./ A sztrájkjog.

23./ A honvédelmi kötelezettség.

24./ Az állam kizárólagos tulajdona, valamint kizárólagos gazdasági

tevékenységének köre.

25./ A tulajdon kisajátításának esetei és feltételei.

26./ A Magyar Köztársaság minisztériumainak felsorolása, a Kormány hatáskörébe

tartozó feladatok meghatározása.

27./ A helyi adók fajtái kereteinek meghatározása.

28./ A helyi képviselõtestület szervezete és mûködési rendje kereteinek

meghatározása.

29./ A polgármester államigazgatási feladattal és hatáskörrel való

felruházása.

30./ A büntetõ és a polgári peres eljárás, valamint az államigazgatási, végül

a szabálysértési eljárás.

31./ A bûncselekmények, a büntetések és a büntetésvégrehajtás meghatározása.

32./ A magánszemélyek és jogi személyek vagyoni viszonyai.

33./ Az adó és az adó jellegû kötelezettségek.

34./ A központi költségvetés és az államháztartás rendje.

35./ A munkaviszony és a munkavédelem alapvetõ kérdései.

36./ A Magyar Nemzeti Bank

37./ Az Állami Számvevõszék

38./ A Magyar Tudományos Akadémia

39./ Az ügyvédekre vonatkozó szabályok"

2./ A határozati javaslat melléklete III. rész 1. fejezet d) pont második

bekezdése az alábbiak szerint módosul, illetõleg a bekezdés helyébe az alábbi

szöveg lépjen:

["Fenntartandó a minõsített többséggel - a jelen lévõ képviselõk kétharmadának

szavazatával - elfogadandó törvények kategóriája, de a jelenleginél jóval

szûkebb körben. A minõsített többségû döntéshozatal követelményét kizárólag az

alkotmány írhatja elõ. Az ide tartozó törvények listája az alkotmány

normaszövegének ismeretében véglegesíthetõ."]

"Fenntartandó a minõsített többséggel - a jelen lévõ képviselõk kétharmadának

szavazatával - elfogadandó törvények kategóriája, de a jelenleginél jóval

szûkebb körben. A minõsített többségû döntéshozatal követelményét kizárólag a

legfontosabb alkotmányos tárgykörök, intézmények illetõleg szervezetek

tekintetében szükséges elõírni. Az e körben javasolt szabályozási tárgyköröket

a törvényhozási tárgykörök listájának a koncepció elõzõ bekezdése 1./-12./

pontja tartalmazza".

I n d o k o l á s

A koncepciókészítés, az elvi tisztázás idején szükséges meghatározni

kizárólagos törvényhozási tárgyköröket, amely az Országgyûlés törvényalkotási

hatásköre és a Kormány rendeletalkotási hatásköre között meghúzza a kívánatos

határt. Ugyancsak az elvi tisztázás idején szükséges a megfelelõ szintre

szûkíteni a minõsített többséggel megalkotandó törvények körét. E kettõs

igényt szinte az összes parlamenti párt közjogi programja ugyan úgy

tartalmazta, mint a koalíciós megállapodás, valamint a kormányprogram. A

kitapintható konszenzus ellenére a koncepció alkotás bizottsági szintjén

elmaradt e két ügy szakmai rendezése. A módosítási javaslat az elvi tisztázás

igényének tesz eleget, egyidejûleg biztonsággal elhatárolja az Országgyûlés és

a Kormány mozgásterét.

A módosító javaslat logikája szerint egyes tárgykörök közvetlenül az

alkotmányban kerülnek szabályozásra - mint pl. a koncepció szellemének

megfelelõen az alapjogok -, ezek után tételesen meghatározásra kerül az

Országgyûlés törvényalkotási hatásköre, és e körön belül leszûkítve kerül

taxatíve felsorolásra az a néhány legfontosabb tárgykör, amely az

Országgyûlésben minõsített elfogadáshoz kötött.

Budapest, 1996. június 6.

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap