ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2252/221..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló, H/2252.. számon

benyújtott országgyûlési határozati javaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A határozati javaslat mellékletében az I. rész 3. pontjának (3) bekezdése a

következõképpen egészül ki:

"(3) Az alapvetõ alkotmányos elvek és célok között meg kell fogalmazni az

állam kötelességét az egyetemes emberi és állampolgári jogok, védelmére,

tényleges érvényesülésük támogatására, az állampolgárok gazdasági, testi és

szel-lemi jólétének biztosítására, az állam szociális feladata-inak

ellátására."

Indokolás

Lasd a 3. pont indokolasat.

2.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet f) pontjának (1)

bekezdése a következõ új fá) alponttal egészül ki, a további pontok jelölése

értelemszerûen változik:

/Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó ala-nyi jogok:/

"fá) a biztonságos, egészséget nem veszélyeztetõ környe-

zethez való jog;"

Indokolás

Lasd a 3. pont indokolasat.

3.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet g) pontja (2)

bekezdésének ge) alpontja elmarad, a további alpontok jelölése értelemszerûen

változik:

/Az új alkotmányban a szükséges jogszabályok megalkotásá-ra, illetve

intézmények kialakítására irányuló állami kö-telezettségvállalásként

megfogalmazható emberi jogok a kö-vetkezõk:/

"[ge) a biztonságos környezet kialakítása és védelme;]"

Indokolás

Az alkotmány nem csak jogi dokumentum, hanem társadalmi-politikai okmány is,

ezért lehetnek benne nem normatív jellegû kitételek is.

- Ha azonban ezek az elõírások nem az alanyi jogok megerõsítését

szolgálják, nem azok garanciáit jelentik, akkor az alanyi jogok

érvényesítésének lehetõsége gyengül, és e nem normatív elõírások jelszóvá

degradálódnak.

- Ha egyes jogok, így a szociális és a környezeti jogok államcélként,

általános állami önkötelezésként kerülnek rögzítésre, akkor kiesik az

alkotmánybírósági kontroll lehetõsége, mert a kormányzat bármikor hivatkozhat

arra, hogy most nincsen ereje e jogok érvényesítésére, vagy egy cél elérése

érdekében átmenetileg szükség van az ellátások akár teljes mértékû megvonására

is.

A szociális és környezeti jogok alanyi jogként egyáltalán nem

érvényesíthetetlenek, illetõleg éppen úgy érvényesíthetõk vagy nem

érvényesíthetõk mint államcélként. Az érvényesítési nehézségek lekûzdésének

nem az az útja, hogy nem válnak alanyi joggá, hanem ezen belül az állami

szerepvállás anyagi mértékét kell rögzíteni - megtartva az alkotmánybírósági

és egyéb szervezeti kontroll lehetõségét.

4.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet g) pontja (2)

bekezdésének ge) alpontja a következõképpen módosul:

/Az új alkotmányban a szükséges jogszabályok megalkotásá-ra, illetve

intézmények kialakítására irányuló állami kö-telezettségvállalásként

megfogalmazható emberi jogok a kö-vetkezõk:/

"ge) a biztonságos, [egészséges] egészséget nem veszé-

lyeztetõ környezet kialakítása és védelme;"

Indokolás

A határozati javaslat mellõzi a jelenleg hatályos Alkotmány 18. §-ában megfo-

galmazott alanyi emberi jogok elismerését: a Magyar Köztársaság elismeri és

érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez; illetve a 70/D. § (1)

be-kezdésében kinyilvánított célt: sem az elvekkel, célokkal foglalkozó

fejezet, sem az emberi és állampolgári jogok felsorolása nem tartalmazza, hogy

a Magyar Köz-társaság területén élõknek joguk volna a lehetõ legmagasabb

szintû testi és lelki egészséghez.

Ha ezek az elvek nem jelennek meg határozottan lagalább az állam

teherbíróképes-ségével arányos kötelezettségek sorában, akkor ez ellentétes

lesz az európai jogszabályok irányában folyamatban lévõ harmonizációs

erõfeszítésekkel, gátolja a szükséges együttmûködés megvalósítását,

megnehezítheti az EU iparával való megfeleltetést, a magyar árukínálat

megjelenését a szigorú környezetvédelmi feltételek között termelõ országok

piacán.

Ez azért is súlyos következménnyel járhat, mert az állampolgárok egyre

pozitívabban viszonyulnak az egészséges környezethez való jogukhoz, továbbá az

Alkotmány-bíróság is kinyilvánítottan kiemelkedõ jelentõséget tulajdonít e jog

érvényesülésének. A 996/G/1990.. AB határozat szerint az egészséges

környezethez való jog - 18. § - állami környezetvédelmi feladatkénti

megjelenítése - 70/D. § (1) bek. - nem értelmezhetõ ezen jog korlátozásaként.

A 27/1995. (V. 15.) AB határozat szerint pedig: éppen ezen alapvetõ jogra

tekintettel a hatóság a jogszabály elõírásától való eseti eltérést akkor

alkalmazhat, ha ezáltal (mûszaki vagy egyéb intézkedések révén) legalább a

jogszabályban biztosítottal azonos értékû állapot (a megfelelõ környe-

zetbiztonság) megteremthetõ.

Az állampolgárok testi jólétének alapvetõ alkotmányos elvébõl vezethetõ le az

egészséges élethez és az egészséget nem veszélyeztetõ környezethez fûzõdõ ál-

lampolgári jog.

Az életközösségek életében, az ökológiai rendszerekben, így az ember vonatko-

zásában sem használató, mert értelmezhetetlen az "egészséges környezet" jelzõs

szerkezet. Az "egészség" kifejezés csak az ember esetében nyerhet értelmet,

ezért a környezet csak olyan lehet amely az embert nem veszélyezteti, nem

károsítja.

5.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet g) pontjának (2)

bekezdése a következõ új gh) alponttal egészül ki:

/Az új alkotmányban a szükséges jogszabályok megalkotásá- ra, illetve

intézmények kialakítására irányuló állami kö-telezettségvállalásként

megfogalmazható emberi jogok a kö-vetkezõk:/

"gh) a kultúrális értékekkel és a természeti erõforrások-

kal való okszerû, célszerû és takarékos gazdálkodás,

a természet egységének, folyamatainak és sokfélesé-

gének megõrzése;"

Indokolás

Lasd a 7. pont indokolasat.

6.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet g) pontja a

következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogok érvényesítésé-hez az

állampolgároknak és közösségeiknek joguk van a meg-bízható, teljes és idõben

nyújtott információhoz."

Indokolás

Lasd a 7. pont indokolasat.

7.

A határozati javaslat mellékletében a II. rész, 1. fejezet g) pontja a

következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogok érvényesülését az állampolgárok és

közösségeik kötelesek elõsegíteni."

Indokolás

A határozati javaslat nem tartalmazza a hatályos Alkotmány 70/D. § (2)

bekezdésében megfogalmazottakat, miszerint a lehetõ legmagasabb szintû testi

és lelki egészséghez való jogot az állam - többek közt - az épített és a

temészetes környezet védelmével valósítja meg. Ezért a jelenlegihez képest

szûkítõ rendelkezések nem teszik lehetõvé az élet természeti alapjainak

védelmét, a véges javakkal való gazdálkodás intézményének kiépítését,

fenntartását, valamint nem biztosítja a kultúrális környezet megóvását. Az

egészséges, illetõleg az egészséget nem veszélyeztetõ környezet elõírásából

még nem vezethetõ le a nemzeti vagyon e célból történõ megõrzésének

szükségessége, pedig az ember egészsége hosszú távon csak úgy biztosítható, ha

az élõvilág, a biológiai sokféleség fennmaradásához, a szárazföld, a vizek és

a légtér, az épített környezet oltalmához, a fenntartható fejlõdés eléréséhez

szükséges természei javakkal való gazdálkodáshoz létfontosságú jogi alap

megfogalmazásra kerül. Ez túlmutat az egészséges, az egészséget nem

veszélyeztetõ környezet elvén.

Az egészséges és ökológiailag kiegyensúlyozott (harmonikus) környezethez való

jogot "harmadik generációs jogként" valamennyi legújabb (az ún. szocialista

államrendszer bukása után keletkezett) alkotmány tartalmazza a szociális-,

egészségügyi jogok között. A környezet védelmét nem csak állami feladatnak

tekintik, hanem állampolgári kötelességnek is. Kimondják a környezet

állapotáról, s ennek az állapotnak az okairól és következményeirõl szóló

teljes és idõben nyújtott információkhoz való jogot is. Megfontolandó e

kötelezettségek kiterjesztése a többi állami kötelezettségvállalásként

megfogalmazott jogra is.

8.

A határozati javaslat mellékletében a VI. rész, 2. fejezetének (1) bekezdése a

következõképpen módosul, vagy kiegészül:

A)

"(1) Az alkotmányban rendelkezni kell az állampolgári jo-gok országgyûlési

biztosáról, általános helyettesérõl, a nemzeti és etnikai kisebbségek

országgyûlési biztosáról, valamint az adatvédelmi biztosról és a

környezetvédelmi biztosról. Az országgyûlési biztosokat a köztársasági el-nök

javaslatára az Országgyûlés választja meg hat évre, a képviselõk kétharmadának

szavazatával. Az országgyûlési biztosok egy alkalommal újraválaszthatók."

B)

"(1) Az alkotmányban rendelkezni kell az állampolgári jo-gok országgyûlési

biztosáról, általános helyettesérõl, a nemzeti és etnikai kisebbségek

országgyûlési biztosáról, valamint az adatvédelmi biztosról. Az országgyûlési

bizto-sokat a köztársasági elnök javaslatára az Országgyûlés vá-lasztja meg

hat évre, a képviselõk kétharmadának szavaza-tával. Az országgyûlési biztosok

egy alkalommal újravá-laszthatók. Az Országgyûlés egyes alkotmányos jogok

védel-mére külön biztost is választhat."

Indokolás

Mint a határozati javaslat indokolásból kitûnik, az a mai törvényes helyzetet

kívánja rögzíteni, és a hatályos Alkotmánnyal ellentétben nem hagy lehetõséget

"külön biztos" megválasztására. Ezért most alaposan meg kell fontolni a

környezetvédelmi biztos intézményének megteremtését, vagy pedig továbbra is

fenn kell tartani a lehetõséget "külön biztos" választásra.

Az Országgyûlés kezében fontos eszköz meghatározott alapjogok védelmére, egyes

intézmények ellenõrzésére a nemzetközileg is bevált, mással nehezen

helyettesítõ intézmény. Ezért nem célszerû megkötni a jogalkotók kezét. Egyes

területeken kialakuló jogvédelmet igénylõ helyzet szükségessé teheti a

munkamegosztás jelenlegitõl eltérõ alakítását. Így az sem látszik

szükségszerûnek, hogy az adatvédelmi biztosra távlatilag is szükség lesz,

ezért elegendõ két ombudsmant alkotmányosan "bebetonozni" és az intézményt

nyitottá kell tenni.

Budapest, 1996. junius 6.

Dr.Kiss Róbert

SZDSZ

Eleje Honlap